Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.291.2017.1.AO
z 20 lipca 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął 30 czerwca 2017 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z zakwaterowaniem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług związanych z zakwaterowaniem.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym działy specjalne produkcji rolnej w zakresie uprawy pieczarek. W przyszłości Wnioskodawca planuje budowę budynku administracyjno-socjalnego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. W zależności od sytuacji rynkowej Wnioskodawca rozważa przeznaczenie części wybudowanego budynku na hotel robotniczy, w którym odpłatne zakwaterowanie znaleźliby pracownicy Wnioskodawcy bądź pracownicy pobliskich zakładów pracy - w przeważającej części byliby to obywatele Ukrainy. W celu realizacji tej inwestycji poniesione zostałyby nakłady na dostosowanie części budynku do celów mieszkaniowych m.in. poprzez wydzielenie kwater (pokoi) oraz wyposażenie w meble i sprzęt AGD. Wynagrodzenie za świadczone usługi zakwaterowania ustalane byłoby na podstawie faktycznie spędzonego czasu przez danego pracownika, mierzonego w dobach.

W celu świadczenia usług zakwaterowania Wnioskodawca zarejestruje pozarolniczą działalność gospodarczą. Świadczone usługi Wnioskodawca rozpoznaje jako pozostałe zakwaterowanie, sklasyfikowane pod symbolem 55.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy usługi, które zamierza świadczyć Wnioskodawca opisane w zdarzeniu przyszłym będą opodatkowane według obniżonej stawki podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT jako usługi związane z zakwaterowaniem wskazane w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane w zdarzeniu przyszłym będą klasyfikowane według PKWiU do grupowania 55, jako usługi w zakresie zakwaterowania. W konsekwencji usługi te będą podlegać opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 163 załącznika Nr 3 do tej ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy, w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym nie znajdzie zastosowania zwolnienie z VAT przewidziane przez ustawodawcę dla usług wynajmu na cele mieszkaniowe. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT zwalnia się od VAT usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.


W celu określenia prawidłowej stawki VAT należy określić różnice między wynajmem nieruchomości na cel mieszkaniowy a usługami związanymi z zakwaterowaniem. Cechami rozróżniającymi te dwie usługi są:

  • zakres świadczeń dodatkowych (w przypadku zakwaterowania zapewniane jest podstawowe wyposażenie wynajmowanego lokalu);
  • długość okresu, na który do używania oddawany jest budynek bądź lokal (zwykle krótszy przy usługach związanych z zakwaterowaniem);
  • zmienność w czasie poszczególnych używających lokalu (większa w przypadku usług związanych z zakwaterowaniem, mniejsza w przypadku najmu).

Należy także odnieść się do samego pojęcia „zakwaterowanie”. W związku z tym, że nie zostało ono zdefiniowane w ustawie o VAT, przy ustalaniu jego zakresu znaczeniowego należy odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „zakwaterować” znaczy „przydzielić komuś miejsce czasowego zamieszkania”. Z kolei „zakwaterować się” znaczy „zamieszkać gdzieś tymczasowo”.

Zatem celem innym niż mieszkaniowy jest np. cel krótkotrwałego pobytu o charakterze turystycznym bądź biznesowym. Takie cele realizowane są m.in. przez hotele, pensjonaty, pokoje czy mieszkania do wynajęcia dla turystów bądź biznesmenów. Cel mieszkaniowy nie jest związany z chwilowym pobytem, ale z zamieszkaniem, więc stałym interesem życiowym osoby wynajmującej lokal mieszkalny.

Należy dodatkowo zauważyć, iż usługi wynajmu zostały zdefiniowane przez ustawodawcę w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz.U.2014.121 z dnia 23 stycznia 2014 r. dalej: KC). Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż umowy, które będzie zawierał ze swoimi klientami nie będą spełniały wszystkich znamion umowy najmu w rozumieniu KC.

Należy zauważyć, iż KC wskazuje na szereg cech, które nosi umowa najmu, np. zgodnie z art. 662 § 2 KC „Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę”. Z kolei zgodnie z art. 681 KC „Do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody”. Należy zauważyć, iż w działalności planowanej przez Wnioskodawcę, wszelkie koszty i nakłady połączone z korzystaniem z lokalu obciążać będą Wnioskodawcę, nie zaś klientów.


Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego usługi będą opodatkowane podatkiem VAT według stawki 8% jako usługi zakwaterowania sklasyfikowane w pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z poźn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W świetle art. 5a cyt. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z treści § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do dnia 31 grudnia 2017 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2‑12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1


Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.


I tak, w myśl art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zastosowanie preferencyjnych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.


W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, zawierającym wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka ta wynosi 8%) – pod pozycją nr 163 wymienione zostały usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, tj. „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie poprzedził PKWiU symbolem „ex” co pozwala przyjąć, że stawka obniżona podatku ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu. Zatem w sytuacji, kiedy usługa świadczona przez podatnika mieści się w grupowaniu PKWiU 55, usługa ta podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.


Na mocy art. 43 ust. 20 ww. ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 36, nie ma zastosowania do usług wymienionych w poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy. Jak wskazano wyżej, w pozycji tej wymienione zostały usługi związane z zakwaterowaniem, oznaczone symbolem PKWiU 55.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w przyszłości planuje budowę budynku administracyjno-socjalnego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie uprawy pieczarek. W zależności od sytuacji rynkowej Wnioskodawca rozważa przeznaczenie części wybudowanego budynku na hotel robotniczy, w którym odpłatne zakwaterowanie znaleźliby pracownicy Wnioskodawcy bądź pracownicy pobliskich zakładów pracy - w przeważającej części byliby to obywatele Ukrainy. W celu realizacji tej inwestycji poniesione zostałyby nakłady na dostosowanie części budynku do celów mieszkaniowych m.in. poprzez wydzielenie kwater (pokoi) oraz wyposażenie w meble i sprzęt AGD. Wynagrodzenie za świadczone usługi zakwaterowania ustalane byłoby na podstawie faktycznie spędzonego czasu przez danego pracownika, mierzonego w dobach. W celu świadczenia usług zakwaterowania Wnioskodawca zarejestruje pozarolniczą działalność gospodarczą. Świadczone usługi Wnioskodawca rozpoznaje jako pozostałe zakwaterowanie, sklasyfikowane pod symbolem 55.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania według obniżonej stawki podatku VAT świadczonych usług.


Należy podkreślić, że zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi odpłatnego zakwaterowania dla pracowników Wnioskodawcy bądź pracowników pobliskich zakładów pracy. Ponadto Wnioskodawca świadczone usługi rozpoznaje jako pozostałe zakwaterowanie sklasyfikowane pod symbolem 55. Zatem ww. art. 43 ust. 20 ustawy o podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w analizowanej sprawie. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi odpłatnego zakwaterowania zaklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55 nie będą więc korzystały ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.

W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że usługi odpłatnego zakwaterowania, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz własnych pracowników i pracowników pobliskich zakładów pracy w wybudowanym budynku administracyjno-socjalnym przeznaczonym w części na hotel robotniczy, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55, będą podlegały opodatkowaniu według obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jako czynność wymieniona w poz. 163 załącznika nr 3 do tej ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stosowania stawki podatku VAT w wysokości 8% dla usług opisanych w zdarzeniu przyszłym należało uznać za prawidłowe.


Należy podkreślić, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym tutejszy organ, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zgodnie z poz. 7.3. Zasad Metodycznych Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU 2008, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. Należy jednak wskazać, że dokonana klasyfikacja przez producenta (usługodawcę) nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu towaru (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów tej klasyfikacji określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11).


W konsekwencji, niniejszą interpretację wydano na podstawie przedstawionego zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że świadczone usługi będą sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem”.


Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Jak stanowi art. 14f § 2 Ordynacji podatkowa w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Sprawa dotyczy jednego zdarzenia przyszłego. Natomiast Wnioskodawca w dniu 29 czerwca 2017 r. dokonał wpłaty 80 zł tytułem opłaty od wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W związku tym, kwota 40 zł jest wpłatą wyższą od należnej. Zatem stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 14f § 2b pkt 3 Ordynacji podatkowej i podlega zwrotowi według dyspozycji Wnioskodawcy przekazem pocztowym na adres wskazany w części B.3 wniosku.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj