Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.788.2017.2.MW
z 2 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2017r. (data wpływu 2 listopada 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 grudnia 2017r. (data wpływu 22 grudnia 2017r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Wniosek uzupełniono w dniu 22 grudnia 2017r. w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w … prowadzi postępowanie egzekucyjne przeciwko "… Spółka Jawna, NIP …, Nr KRS: … z Siedzibą w ….

Postępowania egzekucyjne, zgodnie z wnioskiem wierzycieli, zostały skierowane do nieruchomości dłużnej spółki, położonej zgodnie z księgą wieczystą w …, dla której Sąd Rejonowy w … V Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą o nr KW …, stanowiącej współwłasność „…" Spółka Jawna.

W czasie prowadzonych czynności opisu i oszacowania ustalono, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi działkę o nr ewidencyjnym 652/7 i powierzchni 0,4883 ha, stanowi użytek Ba - tereny przemysłowe.

Jak ustalił Biegły, teren, na którym usytuowana jest wyceniana nieruchomość, nie posiada obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z uchwałą Nr … Rady Gminy … z dnia 15 grudnia 2011r. w sprawie uchwalenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy .., działka nr 652/7 znajduje się na terenach obsługi komunikacji, w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej, mieszanej oraz usług.

Na środku działki usytuowany jest plac dystrybucji paliw zadaszony wiatą stalową, gdzie znajdują się dwie wyspy drogowe z 3 dystrybutorami dwustronnymi dwupunktowymi. Do placu dystrybucji od wschodu przylega pawilon handlowo-usługowy, w którym mieści się sklep, biuro obsługi klienta, zaplecze magazynowo-biurowe, bar szybkiej obsługi z zapleczem oraz sanitariaty dla klientów. Od strony północnej do budynku przylega taras z urządzonym oczkiem wodnym, którego część znajduje się w granicach sąsiedniej działki, oznaczonej nr 653. Teren nieruchomości utwardzony kostką oraz płytami betonowymi. W części zachodniej nieruchomości znajduje się trawnik z nasadzeniami ozdobnymi, gdzie usytuowany jest również maszt informacyjno-reklamowy o konstrukcji stalowej, z podświetlanymi kasetonami reklamowymi. Na granicy trawnika i placu dystrybucji paliw znajdują się zbiorniki na paliwo o pojemności 25 m3.

Zgodnie z informacją … oddział w …, dwa zbiorniki o pojemności 25 m3 każdy są dopuszczone do eksploatacji (październik 2014) i aktualnie posiadają ważną decyzję zezwalającą na ich eksploatację (nr ewid. …, …).

Zabudowę nieruchomości stanowi:

Pawilon handlowo-usługowy

Dane ogólne:

  • powierzchnia zabudowy Pz =257,10 m2
  • powierzchnia netto Pn = 188,20 m2

w tym:

  • biuro obsługi klienta z zapleczem 95,20 m2

    • bar z zapleczem 65,10 m2
    • sanitariaty 27,90 m2
  • kubatura budynku V = 1028,40 m3

Budynek 1-kondygnacyjny, częściowo podpiwniczony, konstrukcja tradycyjna z elementami prefabrykowanymi. Zgodnie z pismem UG … z dnia 25 stycznia 2013r. wydano decyzje pozwolenia na budowę nr … z lutego 1993r i … z dnia 24 maja 1995r. na nazwisko …, które dotyczyły inwestycji polegającej na budowie stacji paliw. Zapisy dotyczące wymienionych decyzji widnieją jedynie w rejestrze decyzji wydanych na terenie gminy … w latach 1990-2004, natomiast w zasobach archiwum urzędu brakuje powyższej dokumentacji.

Wiata - zadaszenie dystrybutorów

Dane ogólne:

    • powierzchnia zabudowy Pz = 352,00 m2
    • wysokość użytkowa 4,50 m

Wiata o konstrukcji stalowej, oparta na 9 słupach stalowych mocowanych do stalowych marek fundamentowych. Konstrukcja nośna zadaszenia pokryta blachą trapezową ocynkowaną z osłoną boczną wykonaną również z blachy ocynkowanej. Obiekt wyposażony w instalację elektryczną i odgromową oraz kanalizację deszczową. Wybudowany ok. l995-96r. Brak pozwolenia na budowę, na udostępnionych projektach technicznych widnieje adnotacja UG w …, że stanowią one załącznik do decyzji nr … z dnia 24 maja 1995r. oraz decyzji nr … z dnia 05 stycznia 1996r. Stan techniczny obiektu – dobry.

  • Utwardzenie terenu
    • teren przed budynkiem, plac dystrybucji paliw, taras przy barze - kostka betonowa, powierzchnia utwardzenia ok. 993m2, stan techniczny - dobry.
    • wjazdy, parkingi - betonowe płyty - powierzchnia utwardzenia ok. 2740 m2, stan techniczny – dostateczny.
  • Maszt informacyjno-reklamowy o konstrukcji stalowej z podświetlanymi kasetonami reklamowymi, wymiary szer. 1,06 m, wys. 7,0 m, powierzchnia 7,42 m2, stan techniczny - dobry
  • Infrastruktura techniczna na nieruchomości:
    • przyłącze wodociągowe z sąsiedniej działki nr 653, Ø 40, długość 141 m z czego 8 m w granicy działki 625/7,
    • przyłącze kanalizacji sanitarnej z sąsiedniej działki nr 653, Ø 150, długość 15 m, z czego w granicy działki 652/7 11m,
    • przyłącze energetyczne kablowe z sąsiedniej działki nr 653- długość 141m, z tego 9m w granicy działki 657/2 przyłącze energetyczne kablowe ze słupa o dł. 25 m, łącznie 34 m,
    • kanalizacja deszczowa Ø 150, długość 36 m,
    • wewnętrzna sieć oświetleniowa oraz zasilania zbiorników paliwa i dystrybutorów,
    • sieć doprowadzająca paliwo ze zbiorników do dystrybutorów, Ø 25, długość 50 m
    • zbiorniki na paliwo, wg danych … Oddział w … (pismo … z dnia 13 września 2017-go roku) we wskazanej lokalizacji eksploatowane są dwa zbiorniki o pojemnościach 25 m3 do magazynowania materiałów ciekłych zapalnych o numerach ewidencyjnych …, …. Zbiorniki zostały dopuszczone do eksploatacji w październiku 2014 r. i aktualnie posiadają ważną decyzję zezwalającą na ich eksploatację.

W toku prowadzonego postępowania ustalono, iż dłużna spółka przedmiotową nieruchomość nabyła na mocy Aktu notarialnego - umowy sprzedaży z dnia 18 lutego 2009 roku od … jako działkę gruntu o nr 652/7, zabudowaną budynkiem handlowo-usługowym z przyłączami, wiatą, dystrybutorami paliw (sześć sztuk), zbiorniki paliw, za cenę 800.000,00 zł. Sprzedający oświadczył, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi jego majątek osobisty i z tytułu jej sprzedaży nie podlega podatkowi od towarów i usług.

Pan … nabył przedmiotową nieruchomość na mocy Aktu notarialnego - umowy sprzedaży 31 kwietnia 2004 roku od … i … (jako współwłaścicieli po ½ części), którzy w treści aktu notarialnego oświadczyli, iż na przedmiotowej działce znajduje się budynek handlowo-usługowy z przyłączami, wiata, zbiorniki paliwa, infrastruktura. Opisana stacja paliw wzniesiona została jako środek trwały prowadzonej firmy … Spółka Jawna …. Zabudowaną nieruchomość sprzedano za łączną ceną 328.180,00 złotych brutto.

Jak wynika z prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości księgi wieczystej - dział III ujawniono prawo dzierżawy nieruchomości objętej tą księgą wieczystą na czas oznaczony od dnia 06 maja 2010r. do dnia 01 maja 2020r. na warunkach określonych w umowie dzierżawy z dnia 06 maja 2010r. ustanowione pierwotnie na rzecz … prowadzącego działalność pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa …. Na mocy Aktu Notarialnego z dnia 14 listopada 2012r. … (cedent) dokonał na rzecz … (cesjonariusza) przelewu wszelkich wierzytelności i praw cedenta wynikających z umowy dzierżawy z dnia 06 maja 2010 roku.

Ponadto ustalono, iż w 2012 r. przedmiotowa nieruchomość była przez Pana … wydzierżawiona na rzecz PPHU ….

Obecnie na mocy umowy z dnia 11 stycznia 2017 roku nieruchomość jest przedmiotem dzierżawy zawarta pomiędzy „…” … a … SP z o.o. na czas nieokreślony z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej stacji paliw. Pomieszczenie baru, zgodnie z oświadczeniem, jest przedmiotem najmu przez Pana ….

Należy wskazać, iż dłużna spółka zawiadomiła komornika, że w końcu maja 2015r. zostały zakończone prace związane z modernizacją przedmiotowej nieruchomości. Wskazano, iż koszt modernizacji wniósł ponad 200.000,00 zł, z czego koszt modernizacji zbiornika paliwowego 97.834,20 zł (przedstawiono fakturę z dnia 14 kwietnia 2015r. nr 3/4/2015 na kwotę 97.834,20 zł), prac ziemnych i instalacyjnych ok. 50.000,00 zł, modernizacji budynków stacji paliw ok. 50.000,00 zł (malowanie wnętrza stacji i baru, naprawa dachu, równanie terenu stacji, wymiana studzienek kanalizacyjnych).

W uzupełnieniu wniosku wskazano:

  1. Na działce nr 652/7 znajdują się: Budynki: - budynek stacji paliw (pawilon handlowo-usługowy), Budowle: - wiata - maszt reklamowy. Urządzenia budowlane: - przyłącza - oświetlenie - utwardzenia - zbiorniki na paliwo
  2. PKOB: Obiekt stacji paliw wraz z urządzeniami budowlanymi -1230 budynki handlowo-usługowe, Wiaty -1230 budynki handlowo-usługowe
  3. Wszystkie obiekty są trwale związane z gruntem.
  4. Jak wynika ze zgromadzonej w czasie prowadzonych czynności dokumentacji, dłużna spółka przedmiotową nieruchomość nabyła na mocy Aktu notarialnego - umowy sprzedaży z dnia 18 lutego 2009 roku od … jako działkę gruntu o nr 652/7 zabudowaną budynkiem handlowo-usługowym z przyłączami, wiatą, dystrybutorami paliw (sześć sztuk), zbiorniki paliw za cenę 800.000,00 zł. Sprzedający oświadczył, iż przedmiotowa nieruchomość stanowi jego majątek osobisty i z tytułu jej sprzedaży nie podlega podatkowi od towarów i usług. Pan … nabył przedmiotową nieruchomość na mocy Aktu notarialnego - umowy sprzedaży 31 kwietnia 2004 roku od …, …, … i … (jako współwłaścicieli po ½ części), którzy w treści aktu notarialnego oświadczyli, iż na przedmiotowej działce znajduje się budynek handlowo-usługowy z przyłączami, wiata, zbiorniki paliwa, infrastruktura. Opisana stacja paliw wniesiona została jako środek trwały prowadzonej firmy PPHU … Spółka Jawna …. Zabudowaną nieruchomość sprzedano za łączną ceną 328.180,00 złotych brutto. Pismem z dnia 25 stycznia 2013 r. Urząd Gminy w … zawiadomił, iż wydano decyzję pozwolenie na budowę nr … z lutego 1993r. i … z 24 maja 1995r. na nazwisko …, dotyczącą inwestycji polegającej na budowie stacji paliw. Pismem z dnia 22 grudnia 2017 r. Urząd Gminy w … zawiadomił, iż dla przedmiotowej nieruchomości została wydana decyzja nr 38 z dnia 04 września 1998 r. znak: … pozwolenia na użytkowanie części stacji paliw płynnych - pawilonu handlowego - baru szybkiej obsługi na działce. Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, pierwsze zasiedlenie miało miejsce w dniu 31 kwietnia 2004r., tj. zawarcia umowy sprzedaży zabudowanej nieruchomości Panu … przez …, …, … i ….
  5. Jak wynika z przedstawionych w pkt 4 ustaleń, pomiędzy pierwszym zasiedleniem a terminem licytacji upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Na pytania Organu:

  1. Na które budynki/budowle znajdujące się na działce 652/7 były ponoszone wydatki i przez kogo (dłużnika czy dzierżawców) na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Należy wskazać oddzielnie dla każdego budynku/budowli:
    1. w jakim okresie były ponoszone te wydatki?
    2. czy wydatki na ulepszenie poszczególnych ww. budynków/budowli były wyższe niż 30% wartości początkowej tych obiektu?
    3. czy w stosunku do tych wydatków Dłużnikowi/dzierżawcom przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    4. czy ww. ulepszenia zostały oddane do użytkowania?
    5. do jakich czynności były wykorzystywane przez Dłużnika ulepszone budynki/budowle, tj. czy do czynności:
      • opodatkowanych podatkiem VAT,
      • czynności zwolnionych od podatku VAT,
      • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
    6. czy po zakończonych ulepszeniach do momentu planowanej dostawy wystąpiło/wystąpi pierwsze zasiedlenie (używanie) budynków/budowli w rozumieniu ww. art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług? Jeśli tak to należy wskazać dzień, miesiąc i rok.

Wnioskodawca odpowiedział:

Jak wynika z akt prowadzonego postępowania i zgromadzonej dokumentacji dłużna spółka poniosła wydatki na modernizację przedmiotowej nieruchomości. Zawiadomiła, iż w końcu maja 2015 r. zostały zakończone prace związane z modernizacją przedmiotowej nieruchomości. Wskazano, iż koszt modernizacji wyniósł ponad 200.000,00 zł, z czego koszt modernizacji zbiornika paliwowego 97.834,20 zł (przedstawiono fakturę z dnia 14 kwietnia 2015 r. nr 3/4/2015 na kwotę 97.834,20 zł), prac ziemnych i instalacyjnych ok. 50.000,00 zł, modernizacji budynków stacji paliw ok. 50.000,00 zł (malowanie wnętrza stacji i baru, naprawa dachu, równanie terenu stacji, wymiana studzienek kanalizacyjnych). Jak z powyższego wynika ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym miało miejsce w stosunku do zbiornika paliw.

  1. Prace zakończono w końcu maja 2015 r. (przedstawiono fakturę z dnia 14 kwietnia 2015 r. nr 3/4/2015 na kwotę 97.834,20 zł) oraz złożono oświadczenie, iż koszt prac ziemnych i instalacyjnych wyniósł ok. 50.000,00 zł.
  2. Tak.
  3. Tak.
  4. Tak.
  5. Do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
  6. Tak. Gdyż po zakończeniu prac modernizacyjnych nieruchomość (a więc także zbiornik paliw) była nadal przedmiotem dzierżawy na rzecz … (podstawę dzierżawy opisano w pkt 8.). Zaś na mocy umowy z dnia 11 stycznia 2017 roku zawartej pomiędzy „…” … a … SP. z o.o. została poddzierżawiona na czas nieokreślony z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej stacji paliw - przedmiotem poddzierżawy jest budynek handlowo usługowy z przyłączami (z wyłączeniem pomieszczeń zajmowanych przez wydzierżawiającego) wraz z wyposażeniem, wiata, dystrybutorami paliw (trzy sztuki), zbiornikami paliwa.

  1. Na pytanie Organu Czy ww. budynki/budowle znajdujące się na działce nr 652/7 będące przedmiotem dostawy były/są wykorzystywane przez Dłużnika wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług?

Wnioskodawca odpowiedział: Nie. Dłużna spółka wykonywała na terenie nieruchomości działalność polegającą na prowadzeniu stacji paliw.

  1. Dłużna spółka wydzierżawia całą nieruchomość. Zgodnie bowiem z treścią prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości księgi wieczystej - w dziale III ujawniono prawo dzierżawy nieruchomości objętej tą księgą wieczystą na czas oznaczony od dnia 06 maja 2010r. do dnia 01 maja 2020r., na warunkach określonych w umowie dzierżawy z dnia 06 maja 2010r. ustanowione pierwotnie na rzecz … prowadzącego działalność pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa …. Na mocy Aktu Notarialnego z dnia 14 listopada 2012 r. … (cedent) dokonał na rzecz … (cesjonariusza) przelewu wszelkich wierzytelności i praw Cedenta wynikających z umowy dzierżawy z dnia 06 maja 2010 roku. Zgodnie z postanowieniami umowy dzierżawy z dnia 06 maja 2010 roku zawartej między dłużną spółka a … przedmiotem dzierżawy jest przedmiotowa nieruchomość, na której znajduje się budynek handlowo - usługowy z przyłączami, wiata, dystrybutory paliw (trzy sztuki), zbiorniki paliwa – a całość nieruchomości stanowi stację paliw.

Na pytania Organu:

  1. Na czyją rzecz i na podstawie jakiej umowy Dłużnik wydzierżawia nieruchomość?
  2. Na jakiej podstawie przedmiotowa nieruchomość była wydzierżawiona w 2012r. przez Pana … na rzecz PPHU …?
  3. Na jakiej podstawie przedmiotowa nieruchomość jest obecnie przedmiotem dzierżawy (umowa z dnia 11 stycznia 2017r.) pomiędzy PHU … a … Sp. z o.o.?
  4. Kto wynajmuje pomieszczenie baru Panu …?
  5. Czy Dłużnik odprowadza podatek należny z tytułu ww. dzierżawy?
  6. Co będzie przedmiotem dostawy dokonywanej przez Wnioskodawcę – cała nieruchomość czy udział w przedmiotowej nieruchomości?

Wnioskodawca odpowiedział:

  1. Dłużna spółka przedmiotową nieruchomość wydzierżawiła na mocy umowy z dnia 06 maja 2010 roku na rzecz … prowadzącego działalność pod nazwą Firma Handlowo-Usługowa …. Na mocy Aktu Notarialnego z dnia 14 listopada 2012 r. … (cedent) dokonał na rzecz … (cesjonariusza) przelewu wszelkich wierzytelności i praw Cedenta wynikających z umowy dzierżawy z dnia 06 maja 2010 roku. (Wnioskodawca wskazał, iż w treści wniosku o udzielenie interpretacji w wyniku błędu pisarskiego błędnie wpisano imię i nazwisko cesjonariusza - wpisano … (cesjonariusza) winno być …(cesjonariusza)). Pan … poddzierżawiał przedmiotową nieruchomość w 2012 r. na rzecz PPHU … a w 2013 r. na rzecz … Sp. z o.o. Obecnie na mocy umowy dzierżawy z dnia 11 stycznia 2017 roku zawartej pomiędzy „…” … a … SP z o.o. na czas nieokreślony z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej stacji paliw. Pan … wydzierżawił budynek handlowo - usługowy z przyłączami (z wyłączeniem pomieszczeń zajmowanych przez wydzierżawiającego) wraz z wyposażeniem, wiatą, dystrybutorami paliw (trzy sztuki), zbiornikami paliwa. Pomieszczenie baru, zgodnie z oświadczeniem, jest przedmiotem najmu przez Pana ….
  2. Jak wynika z ustaleń i zgromadzonej dokumentacji - na mocy Aktu Notarialnego z dnia 14 listopada 2012 r. … (cedent) dokonał na rzecz … cesjonariusza) przelewu wszelkich wierzytelności i praw Cedenta wynikających z umowy dzierżawy z dnia 06 maja 2010 roku. (Wnioskodawca wskazał, iż w treści wniosku o udzielenie interpretacji w wyniku błędu pisarskiego błędnie wpisano imię i nazwisko cesjonariusza - wpisano … (cesjonariusza) winno być … (cesjonariusza).) Pan … poddzierżawiał przedmiotową nieruchomość w 2012 r. na rzecz PPHU ….
  3. Jak wynika z ustaleń i zgromadzonej dokumentacji - na mocy Aktu Notarialnego z dnia 14 listopada 2012 r. … (cedent) dokonał na rzecz … (cesjonariusza) przelewu wszelkich wierzytelności i praw Cedenta wynikających z umowy dzierżawy z dnia 06 maja 2010 roku. (Wnioskodawca wskazał, iż w treści wniosku o udzielenie interpretacji w wyniku błędu pisarskiego błędnie wpisano imię i nazwisko cesjonariusza - wpisano … (cesjonariusza) winno być … (cesjonariusza).) Pan … poddzierżawiał przedmiotową nieruchomość w 2012 r. na rzecz PPHU …. Na mocy umowy dzierżawy z dnia 11 stycznia 2017 roku zawartej pomiędzy „PHU ….” … a … z o.o na czas nieokreślony z przeznaczeniem na prowadzenie działalności gospodarczej stacji paliw Pan … wydzierżawił budynek handlowo - usługowy z przyłączami (z wyłączeniem pomieszczeń zajmowanych przez wydzierżawiającego) wraz z wyposażeniem, wiatą, dystrybutorami paliw (trzy sztuki), zbiornikami paliwa.
  4. Nie została komornikowi okazana umowa najmu pomieszczenia baru. Pomieszczenie baru, zgodnie z oświadczeniem, jest przedmiotem najmu przez Pana ….
  5. Komornik nie ma wiedzy w tym zakresie. Dłużna spółka wezwana do złożenia wyjaśnień w przedmiocie obowiązku odprowadzenia podatku VAT w przypadku sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie udzieliła wyjaśnień.
  6. Przedmiotem dostawy będzie cała nieruchomość zabudowana budynkami i budowlami i urządzeniami budowlanymi opisanymi w pkt 1.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie z księgą wieczystą prowadzoną dla przedmiotowej nieruchomości: W dziale I Księgi wieczystej ujawniono: Wzmianka, iż każdoczesnemu właścicielowi działki nr 652/7 objętej niniejszą KW przysługuje nieodpłatna bezterminowa służebność gruntowa polegająca na prawie korzystania z przyłącza wodno-kanalizacyjnego, energetycznego i szamba, czyli wszystkich przyłączy do mediów znajdujących się na działce nr 653 objętej KW …, swobodnym dostępie specjalistycznych służb w celu usuwania awarii, dokonywania napraw lub remontów, znoszenia na działce nr 653 objętej KW … stanu zachodzenia infrastruktury działki nr 652/7 w postaci trawnika z oczkiem wodnym.

W dziale IV księgi wieczystej ujawniono: Hipoteka umowna zwykła w kwocie 232.515,22 zł (dwieście trzydzieści dwa tysiące pięćset piętnaście złotych dwadzieścia dwa grosze) na rzecz … S.A. Oddział I w …. Hipoteka umowna kaucyjna w kwocie 147.200,00 zł (sto czterdzieści siedem tysięcy dwieście złotych) na rzecz … S.A. Oddział I w …. Hipoteka umowna kaucyjna w kwocie 484.000,00 zł (czterysta osiemdziesiąt cztery tysiące złotych) na rzecz … S.A. Oddział I w …. Hipoteka przymusowa kaucyjna w kwocie 2.971.371,00 zł (dwa miliony dziewięćset siedemdziesiąt jeden tysięcy trzysta siedemdziesiąt jeden złotych) na rzecz Skarbu Państwa - Naczelnika Urzędu Skarbowego w …, Hipoteka przymusowa kaucyjna w kwocie 3.228.461,00 zł (trzy miliony dwieście dwadzieścia osiem tysięcy czterysta sześćdziesiąt jeden złotych) na rzecz Skarbu Państwa - Naczelnika Urzędu Skarbowego w …, Hipoteka przymusowa kaucyjna w kwocie 7.213.566,00 (siedem milionów dwieście trzynaście tysięcy pięćset sześćdziesiąt sześć złotych) na rzecz Izby Celnej w …, Hipoteka umowna kaucyjna w kwocie 407.484,78 zł (czterysta siedem tysięcy czterysta osiemdziesiąt cztery złote siedemdziesiąt osiem groszy) na rzecz Banku …, Hipoteka przymusowa w kwocie 495.270,00 zł (czterysta dziewięćdziesiąt pięć tysięcy dwieście siedemdziesiąt złotych) na rzecz Skarbu Państwa - Dyrektora Izby Celnej w …. Hipoteka przymusowa w kwocie 5.020.914,00 zł (pięć milionów dwadzieścia tysięcy dziewięćset czternaście złotych) na rzecz Skarbu Państwa - Dyrektora Izby Celnej w …. Hipoteka przymusowa w kwocie 3.812,35 zł (trzy tysiące osiemset dwanaście złotych trzydzieści pięć groszy) na rzecz Skarbu Państwa - Urzędu Skarbowego w …. Hipoteka przymusowa w kwocie 7.863.787,35 zł (siedem milionów osiemset sześćdziesiąt trzy tysiące siedemset osiemdziesiąt siedem złotych trzydzieści pięć groszy) na rzecz Skarbu Państwa - Urzędu Skarbowego w …, Hipoteka przymusowa w kwocie 98.559,60 zł (dziewięćdziesiąt osiem tysięcy pięćset pięćdziesiąt dziewięć złotych sześćdziesiąt złotych) na rzecz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych I Odział w … Inspektorat w …, Hipoteka przymusowa w kwocie 771.201,75 zł (siedemset siedemdziesiąt jeden tysięcy dwieście jeden złotych siedemdziesiąt pięć groszy) na rzecz Dyrektor Izby Celnej w …, Hipoteka przymusowa w kwocie 5.449.446,70 zł (pięć milionów czterysta czterdzieści dziewięć tysięcy czterysta dziewięćdziesiąt sześć złotych siedemdziesiąt groszy) na rzecz Dyrektor Izby Celnej w ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym opisem stanu faktycznego oraz planowaną licytacją wyżej oznaczonej zabudowanej nieruchomości, Wnioskodawca zadaje następujące pytania:

Czy dostawa wyżej oznaczonej nieruchomości zabudowanej będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy komornik sądowy dokonujący sprzedaży w trybie licytacji publicznej tej nieruchomości będzie zobowiązany obliczyć i odprowadzić podatek od towarów i usług, czy też podlega ona zwolnieniu z podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wyżej oznaczonej zabudowanej nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w przypadku przedmiotowej nieruchomości doszło do pierwszego zasiedlenia i od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynął okres 2 lat oraz wykazane wydatki dokonane przez dłużną spółkę na ulepszenie nieruchomości nie przekroczyły 30% wartości początkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o księgach wieczystych hipotece (Dz. U. z 2017 r., poz. 1007, z późn. zm.) dla każdej nieruchomości prowadzi się odrębną księgę wieczystą, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Dotyczy to także nieruchomości lokalowych oraz nieruchomości, w których nieruchomości lokalowe zostały wyodrębnione.

Zatem każda działka gruntu wchodząca w skład nieruchomości stanowi samodzielnie wyodrębnioną całość, która może być przedmiotem odrębnej dostawy, opodatkowanej właściwą stawką podatkową.

Uwzględniając powyższe, objęta jedną transakcją może być cała nieruchomość, składająca się z kilku działek gruntów, lecz przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT będzie dostawa prawa własności każdej z działek odrębnie. Tak więc, w przedmiotowej sprawie należy każdą wyodrębnioną ewidencyjnie działkę rozpatrzyć jako osobny przedmiot dostawy.

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1201, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści wskazanego wyżej przepisu wynika zatem, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Należy zauważyć, że przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podatnikiem natomiast, stosownie do treści art. 7 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Przepis art. 30 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem, a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, na wstępie należy zauważyć, że przy kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy obiektów budowlanych, istotne jest prawidłowe zaklasyfikowanie ich wg symbolu PKOB do budynków lub budowli. Tym samym wydając przedmiotową interpretację Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji obiektów.

Tut. Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego obiektów budowlanych do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania obiektu do właściwego grupowania nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Tak więc, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek czy budowla spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki nie niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2), musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy należy wskazać, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, jedynie w sytuacji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a) ustawy Prawo budowlane, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z tym budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy ww. nieruchomości zabudowanej budynkiem (pawilon handlowo-usługowy), budowlami (wiata, maszt reklamowy) oraz urządzeniami budowlanymi (przyłącza, oświetlenie, utwardzenia, zbiorniki na paliwo) zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do wskazanych przez Wnioskodawcę ww. budynku i budowli, miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

Mając zatem na uwadze ww. przepisy należy wskazać, iż w przedmiotowej sprawie dostawa budynku stacji paliw oraz budowli znajdujących się na działce nr 652/7 nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a od pierwszego zasiedlenia do momentu dostawy upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Jak bowiem wynika z opisu sprawy, nieruchomość została wybudowana w latach 1995-1996 przez PPHU … Spółka Jawna …. 31 kwietnia 2004r. przedmiotowa nieruchomość została sprzedana na rzecz Pana …, a przez Dłużnika została nabyta na mocy Aktu notarialnego – umowy sprzedaży z dnia 18 lutego 2009r. Od dnia 6 maja 2010r. nieruchomość jest wydzierżawiana, co zostało ujawnione w dziale III księgi wieczystej prowadzonej dla przedmiotowej nieruchomości. Dłużnik poniósł wydatki na modernizację przedmiotowej nieruchomości, która została zakończona w maju 2015r. Dokonano modernizacji zbiornika paliwowego, budynku stacji paliw oraz prac ziemnych i instalacyjnych. Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku, wydatki na ulepszenie poszczególnych obiektów była wyższa niż 30%, ulepszenie nieruchomości w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym miało miejsce w stosunku do zbiornika paliw. Ww. ulepszenia zostały oddane do użytkowania. Po ulepszeniach nieruchomość jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT – cały czas jest przedmiotem dzierżawy.

Mając zatem na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż dostawa ww. budynku stacji paliw oraz budowli korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Zatem, mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dostawa ww. budynku stacji paliw oraz wskazanych budowli będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W związku z tym, że urządzenia budowlane należy traktować jako element przynależny do budynków/budowli, podlegający opodatkowaniu łącznie z budynkami/budowlami, z którymi są powiązane, w niniejszej sprawie sprzedaż opisanych urządzeń budowlanych znajdujących się na działce nr 652/7 będzie zwolniona z opodatkowania VAT tak, jak budynek i budowle, z którymi są związane.

W oparciu o art. 29a ust. 8 ustawy, również zbycie gruntu, na którym posadowiony jest posadowiony ww. budynek i budowle, będzie korzystało ze zwolnienia od podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, pomimo częściowo odmiennej argumentacji, uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Końcowo należy podkreślić, że analiza przepisów ustawy Prawo budowlane nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Jako element opisu sprawy przyjęto podane przez Wnioskodawcę symbole PKOB i dokonaną klasyfikację obiektów budowlanych znajdujących się na działce nr 652/7.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadniania prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj