Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-2.4011.326.2017.2.ACZ
z 22 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 20 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2017 r. (data wpływu 18 grudnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia nieruchomościjest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2017 r. wpłynął do Organu podatkowego ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 8 grudnia 2017 r., Nr 0113-KDIPT2-2.4011.326.2017.1.ACZ, 0113-KDIPT1-3.4012.745.2017.1.MK, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 8 grudnia 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 11 grudnia 2017 r.). W dniu 18 grudnia 2017 r. (nadano w dniu 15 grudnia 2017 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,83 ha (1,076 ha przeliczeniowego). Właścicielem tego gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni jest już 26 lat. Gospodarstwo rolne przekazała Wnioskodawczyni Jej matka w dniu 11 lutego 1991 r. (akt notarialny 261/91) poprzez zapis u notariusza, gdyż matka Wnioskodawczyni przeszła na rentę rolniczą, którą KRUS przyznał jej w dniu 29 grudnia 1990 r. Z aktu notarialnego nie wynika, że nabycie gospodarstwa następuje do majątku osobistego. W dniu przekazania gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni była w związku małżeńskim, jednak mąż Wnioskodawczyni nie jest właścicielem tego gospodarstwa rolnego, gdyż zostało ono zapisane tylko na Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni nie zawierała przed notariuszem umowy majątkowej małżeńskiej w celu objęcia wspólnością majątkową prawa własności gospodarstwa rolnego.

Gospodarstwo wraz z zabudowaniami położone jest na jednej działce nr 510/2, w miejscowości ..., gmina …, powiat …. Rodzaj gruntów to grunty orne, łąki. Grunty posiadają klasę IV, V i VI. Działka ta nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego i ma charakter rolny. Wnioskodawczyni ma prawo własności do tej działki. W momencie nabycia gospodarstwa rolnego były na nim zabudowania (dom mieszkalny, budynki gospodarcze).

Od dnia nabycia Wnioskodawczyni wykorzystuje działkę rolniczo (uprawy, łąki). Wnioskodawczyni nie udostępnia działki innym osobom na podstawie umowy najmu czy dzierżawy.

Wnioskodawczyni planuje zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży. Wnioskodawczyni chce sprzedać działki rolne. Przedmiotem sprzedaży są działki rolne, po wcześniejszym podziale gruntu rolnego o powierzchni 3 ha. Nabywcą nie jest rolnik, nabywcą będzie spółka. Z działki nr 510/2, o powierzchni 4,83 ha, wydzielona zostanie dla kupującej spółki część o powierzchni około 3 ha, która stanowić będzie przedmiot sprzedaży. Podział działki nr 510/2 dokonany zostanie na koszt i staranie kupującej spółki. W tym celu spółka wystąpi do Wójta Gminy …. o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i podział ww. nieruchomości, która umożliwi wydzielenie z niej działek o powierzchni nie większej niż 0,30 ha w liczbie, której suma powierzchni zbliżona będzie do powierzchni 3 ha. Celem dokonanego podziału geodezyjnego, będzie również wydzielenie z działki

nr 510/2 - powierzchni około 1,83 ha, która pozostanie własnością Wnioskodawczyni wraz z budynkami na tej działce. Działki będą podzielone tak, aby miały dostęp do drogi publicznej. Każda działka będzie graniczyć z drogą publiczną. Spółka nie wystąpiła jeszcze o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Jeżeli spółka nie będzie mogła wystąpić o podział nieruchomości na działki rolne, zrobi to Wnioskodawczyni. Jednak o ustalenie warunków zabudowy Wnioskodawczyni nie będzie występować.

Termin przewidywanej umowy przedwstępnej to pierwsza połowa 2018 r., natomiast podpisanie umowy przyrzeczonej nastąpi w takim terminie, by umowa przedwstępna nie utraciła ważności. Zawierając umowę przedwstępną Wnioskodawczyni zobowiąże się sprzedać spółce prawa polskiego z niezabudowanej nieruchomości gruntowej jej część po podziale geodezyjnym o łącznej powierzchni 3 ha, za cenę 95 000 zł netto (plus podatek VAT 23%), na co kupująca spółka wyraża zgodę. Cenę sprzedaży strony określają na łączną kwotę 116 850 zł brutto. Spółka zapłaci Wnioskodawczyni tę kwotę w całości, po podpisaniu umowy przedwstępnej. W umowie przedwstępnej Wnioskodawczyni oświadczy również, że z tytułu przyrzeczonej umowy sprzedaży będzie podatnikiem VAT, co kupująca spółka akceptuje.

Kupująca spółka zobowiązuje się, że do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej nie wystąpi o uchwalenie dla nabywanej działki planu zagospodarowania przestrzennego, którego uchwalenie mogłoby narazić Wnioskodawczynię na zapłatę renty planistycznej czy opłaty adiacenckiej.

W umowie przedwstępnej Wnioskodawczyni udzieli spółce nieodwołalnego i niewygasającego na skutek śmierci pełnomocnictwa do sprzedaży na rzecz spółki, prawa własności powstałej z podziału geodezyjnego niezabudowanej nieruchomości rolnej oznaczonej geodezyjnie nr 510/2 - części o powierzchni około 3 ha po jej podziale geodezyjnym, na warunkach wynikających z przedwstępnej umowy sprzedaży (również w dziale III księgi wieczystej będzie wpis). Wniosek wieczystoksięgowy składany przez notariusza za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obejmował będzie żądania dotyczące wpisu w dziale III księgi wieczystej roszczenia spółki o zawarcie umowy przyrzeczonej na warunkach wynikających z umowy przedwstępnej oraz aby przesłano do właściwego sądu dokumenty stanowiące podstawę wpisu.

Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi pozarolniczej działalności oraz nie uzyskuje żadnych dochodów, które są objęte podatkiem dochodowym czy ryczałtowym. Wnioskodawczyni nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy jej nie prowadziła, w tym także działalności w zakresie obrotu nieruchomościami.

Wszystkie działki, które zostaną wyodrębnione z działki nr 510/2 (poza działką, która po wyodrębnieniu z działki nr 510/2 wraz z zabudowaniami zostanie własnością Wnioskodawczyni) zostaną odpłatnie zbyte na rzecz jednego podmiotu (spółki). Obrót ten nie będzie miał charakteru zorganizowanego i ciągłego. Wnioskodawczyni zamierza dokonać tylko tej transakcji sprzedaży. Działki, które zostaną odpłatnie zbyte będą niezabudowane.

Zbycie działek gruntu po podziale nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. W związku ze sprzedażą Wnioskodawczyni nie ponosi żadnych nakładów. Wszelkie koszty dotyczące podziałów geodezyjnych i przygotowania nieruchomości do sprzedaży ponosić będzie kupująca spółka.

Wnioskodawczyni jest w związku małżeńskim i we wspólności ustawowej małżeńskiej, w której Wnioskodawczyni pozostawała i pozostaje w momencie dokonywania ww. czynności. Mąż Wnioskodawczyni pracuje zawodowo. Wnioskodawczyni rozlicza się wspólnie z mężem (PIT-37).

Podsumowując, Wnioskodawczyni planuje sprzedać działki rolnicze wydzielone z gruntu o powierzchni 3 ha. Działki te będą o powierzchni mniejszej niż 0,30 ha (np. 0,29 ha). Grunt o powierzchni 3 ha, który jest przedmiotem sprzedaży nie nabywa rolnik dlatego, będzie dokonany podział, gdyż prawo pozwala nabyć działki „nierolnikowi” do 0,30 ha.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

- w zakresie podatku od towarów i usług:

  1. Czy po zapłaceniu podatku VAT w kwocie 21 850 zł urząd skarbowy może naliczyć Wnioskodawczyni wyższy podatek, gdyż nie uwzględni kwoty sprzedaży zawartej w umowie, lecz sam oszacuje wartość sprzedaży działek za cenę wyższą, a co za tym idzie wyższy podatek niż ten, który Wnioskodawczyni zapłaci?

- w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

  1. Czy Wnioskodawczyni jest zwolniona z opłacenia podatku dochodowego od sprzedaży jeżeli zapłaci już podatek od towarów i usług za sprzedaż działki podzielonej na mniejsze o powierzchni 3 ha (10 działek po około 0,29 ha)?
  2. Czy Wnioskodawczyni przysługuje zwolnienie z płacenia podatku dochodowego od sprzedaży w sytuacji gdy działki na dzień sprzedaży będą mieć charakter rolny?

Przedmiotowa interpretacja stanowi odpowiedź na pytania nr 1 i nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych), jeżeli zapłaci Ona podatek VAT, to nie powinna płacić podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych), sprzedając działki rolnicze, które na dzień sprzedaży mają charakter rolny, Wnioskodawczyni jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie natomiast z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy,

‒ jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, zgodnie z którą sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w tym przepisie przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, jeżeli nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej, rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw nastąpi po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w ramach wykonywania działalności gospodarczej – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz ww. praw w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Jednocześnie wyjaśnić należy, że na powstanie obowiązku podatkowego lub zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma wpływu wystąpienie (lub niewystąpienie) obowiązku zapłaty podatku od towarów i usług.

Kwestie związane z podatkiem od towarów i usług są regulowane poprzez odrębne przepisy w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Oznacza to, że rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku od towarów i usług zasadniczo nie mają wpływu na rozstrzygnięcia w zakresie regulowanym ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub jej części oraz udziału w nieruchomości nie powstanie w podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki:

  • odpłatne zbycie nieruchomości nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej (nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej) oraz
  • zostało dokonane po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:

  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże, brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz, czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych. Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku. Natomiast, przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, niepowiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu właściwego zakwalifikowania skutków działań podjętych przez Wnioskodawczynię do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z planowanym odpłatnym zbyciem nieruchomości (działek), o których mowa we wniosku.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielem zabudowanego gospodarstwa rolnego o powierzchni 4,83 ha, stanowiącego działkę nr 510/2. Gospodarstwo rolne przekazała Wnioskodawczyni Jej matka w dniu 11 lutego 1991 r. W dniu przekazania gospodarstwa rolnego Wnioskodawczyni była w związku małżeńskim, jednak mąż Wnioskodawczyni nie jest właścicielem tego gospodarstwa rolnego, gdyż zostało ono zapisane tylko na Wnioskodawczynię. Wnioskodawczyni ma prawo własności do działki nr 510/2 i nie zawierała przed notariuszem umowy majątkowej małżeńskiej w celu objęcia wspólnością majątkową prawa własności gospodarstwa rolnego.

Rodzaj gruntów to grunty orne (klasa IV, V i VI) i łąki. Działka nr 510/2 nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego i ma charakter rolny. Od dnia nabycia Wnioskodawczyni wykorzystuje działkę rolniczo. Wnioskodawczyni nie udostępnia działki innym osobom na podstawie umowy najmu czy dzierżawy.

Wnioskodawczyni planuje zawarcie umowy przedwstępnej sprzedaży. Przedmiotem sprzedaży są działki rolne, po wcześniejszym podziale gruntu rolnego o powierzchni 3 ha. Nabywcą nie jest rolnik, nabywcą będzie spółka prawa polskiego. Z działki nr 510/2, o powierzchni 4,83 ha, wydzielona zostanie dla kupującej spółki część o powierzchni około 3 ha, która stanowić będzie przedmiot sprzedaży. Podział działki nr 510/2 dokonany zostanie na koszt i staranie kupującej spółki. W tym celu spółka, wystąpi do Gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i podział ww. nieruchomości, która umożliwi wydzielenie z niej działek o powierzchni nie większej, niż 0,30 ha w liczbie, której suma powierzchni zbliżona będzie do powierzchni 3 ha. Celem dokonanego podziału geodezyjnego, będzie również wydzielenie z działki nr 510/2 - powierzchni około 1,83 ha, która pozostanie własnością Wnioskodawczyni wraz z budynkami na tej działce. Działki będą podzielone tak, aby miały dostęp do drogi publicznej. Każda działka będzie graniczyć z drogą publiczną. Spółka nie wystąpiła jeszcze o wydanie decyzji o warunkach zabudowy. Jeżeli spółka nie będzie mogła wystąpić o podział nieruchomości na działki rolne zrobi to Wnioskodawczyni. Jednak o ustalenie warunków zabudowy Wnioskodawczyni nie będzie występować.

Termin przewidywanej umowy przedwstępnej to pierwsza połowa 2018 r., natomiast podpisanie umowy przyrzeczonej nastąpi w takim terminie, by umowa przedwstępna nie utraciła ważności. Zawierając umowę przedwstępną Wnioskodawczyni zobowiąże się sprzedać spółce z niezabudowanej nieruchomości gruntowej jej część po podziale geodezyjnym o łącznej powierzchni 3 ha.

Kupująca spółka zobowiązuje się, że do dnia zawarcia umowy przyrzeczonej nie wystąpi o uchwalenie dla nabywanej działki planu zagospodarowania przestrzennego.

W umowie przedwstępnej Wnioskodawczyni udzieli spółce nieodwołalnego i niewygasającego na skutek śmierci, pełnomocnictwa do sprzedaży na rzecz spółki prawa własności powstałej z podziału geodezyjnego niezabudowanej nieruchomości rolnej oznaczonej geodezyjnie nr 510/2 - części o powierzchni około 3 ha po jej podziale geodezyjnym, na warunkach wynikających z przedwstępnej umowy sprzedaży. Wniosek wieczystoksięgowy obejmował będzie, m.in. żądania dotyczące wpisu w księdze wieczystej roszczenia spółki o zawarcie umowy przyrzeczonej na warunkach wynikających z umowy przedwstępnej.

Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nigdy jej nie prowadziła, w tym także działalności w zakresie obrotu nieruchomościami oraz nie uzyskuje żadnych dochodów, które są objęte podatkiem dochodowym czy ryczałtowym.

Wszystkie działki, które zostaną wyodrębnione z działki nr 510/2 (poza działką, która po wyodrębnieniu z działki nr 510/2 wraz z zabudowaniami zostanie własnością Wnioskodawczyni), zostaną odpłatnie zbyte na rzecz jednego podmiotu (spółki). Obrót ten nie będzie miał charakteru zorganizowanego i ciągłego. Wnioskodawczyni zamierza dokonać tylko tej transakcji sprzedaży. Działki, które zostaną odpłatnie zbyte będą niezabudowane. Zbycie działek gruntu po podziale nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej. W związku ze sprzedażą Wnioskodawczyni nie ponosi żadnych nakładów. Wszelkie koszty dotyczące podziałów geodezyjnych i przygotowania nieruchomości do sprzedaży ponosić będzie kupująca spółka.

Należy wskazać, że stosunki majątkowe pomiędzy małżonkami zostały uregulowane przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2017 r., poz. 682).

Zgodnie z art. 31 § 1 ww. ustawy, z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez oboje małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Okoliczności przedstawione w powyższym opisie wskazują, że nieruchomość gruntowa, której Wnioskodawczyni jest właścicielem od 1991 r., nie została nabyta dla celów prowadzenia działalności gospodarczej i nie była w niej wykorzystywana.

W świetle powyższego, planowana sprzedaż działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 510/2, nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej, a zatem nie spowoduje powstania przychodu ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawczynię, skutki podatkowe planowanego odpłatnego zbycia działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 510/2, należy rozpatrywać w kontekście przepisu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

W przypadku sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości oraz praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

Należy podkreślić, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nakazuje liczyć bieg określonego w nim pięcioletniego terminu od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie własności nieruchomości, a nie przekształcenie, podział, czy scalenie danej nieruchomości. Zatem, czynności związane z podziałem nieruchomości będącej przedmiotem planowanej sprzedaży, nie wpływają na datę nabycia prawa własności nieruchomości.

W świetle powyższego, zgodnie z powołanym art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, datę nabycia nowo wydzielonych nieruchomości gruntowych (działek) wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 510/2, należy utożsamiać z datą nabycia przez Wnioskodawczynię prawa własności działki nr 510/2 uzyskanego przez Wnioskodawczynię w 1991 r. w drodze przekazania gospodarstwa rolnego.

Zatem ww. pięcioletni termin, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, upłynął z końcem 1996 r.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że planowane przez Wnioskodawczynię odpłatne zbycie jednemu nabywcy działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 510/2, nabytej przez Wnioskodawczynię w 1991 r. w drodze przekazania gospodarstwa rolnego, w związku z tym, że sprzedaż tych działek nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie spowoduje powstania przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego z tego tytułu.

Jednocześnie stwierdzić należy, że planowane przez Wnioskodawczynię odpłatne zbycie działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 510/2, nie będzie stanowić źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z upływem okresu pięciu lat liczonego od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości. Zatem, Wnioskodawczyni również nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30e ww. ustawy.

W świetle powyższego wyjaśnić należy, że brak obowiązku zapłaty podatku dochodowego z tytułu planowanego odpłatnego zbycia nieruchomości (działek) jest skutkiem niewystąpienia przychodu podlegającego opodatkowaniu z uwagi na upływ pięcioletniego terminu stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zaś skutkiem wystąpienia obowiązku zapłaty podatku wynikającego z innej ustawy podatkowej (np. podatku od towarów i usług), czy zastosowania zwolnienia od zapłaty podatku przewidzianego w innych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nieznajdujących zastosowania w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie bez znaczenia, będzie pozostawał fakt zapłaty przez Wnioskodawczynię podatku od towarów i usług w związku z transakcją odpłatnego zbycia działek wyodrębnionych w wyniku podziału działki nr 510/2, a także nie będzie miał zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z uwagi na brak wystąpienia przychodu, który mógłby podlegać ww. zwolnieniu od podatku.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni, w którym stwierdza, że jeżeli zapłaci Ona podatek od towarów i usług, to nie powinna płacić podatku dochodowego oraz, że sprzedając działki rolnicze, które na dzień sprzedaży mają charakter rolny, Wnioskodawczyni jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.

Końcowo Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem, przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj