Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4011.161.2017.3.NL
z 6 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z 4 września 2017 r. (data wpływu 11 września 2017 r.), uzupełnionym 4 grudnia 2017r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie możliwości zakwalifikowania przychodu uzyskanego na podstawie umowy najmu do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz opodatkowania przychodu uzyskanych z tego tytułu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według 8,5% stawki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 września 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania przychodu uzyskanego na podstawie umowy najmu do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz opodatkowania przychodu uzyskanych z tego tytułu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według 8,5% stawki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 8 listopada 2017 r., Znak: 0111-KDIB3-1.4012.565.2017.2.ICz, 0111-KDIB1-1.4011.161.2017.2.NL, wezwano do ich uzupełnienia, co też nastąpiło 4 grudnia 2017 r.

We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Zainteresowana będąca stroną postępowania wraz z małżonkiem, Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania na mocy przedwstępnej umowy ustanowienia odrębnej własności lokalu i jego sprzedaży (dalej: „Umowa przedwstępna”), zawartej w formie aktu notarialnego 4 lipca 2017 r. zamierzają nabyć samodzielny lokal o przeznaczeniu innym niż mieszkalny - będący pokojem hotelowym (dalej: „Lokal”). Zainteresowani pozostają w związku małżeńskim, a nabycie przedmiotowego Lokalu zostanie dokonane na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej i zostanie udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Zainteresowaną będącą stroną postępowania. Zgodnie z postanowieniami Umowy przedwstępnej zostały ustalone następujące terminy płatności zaliczkowych na poczet ceny nabycia przedmiotowego Lokalu, tj. 17 lipca 2017 r., 31 października 2017 r. (po osiągnięciu tzn. „stanu zero” budynku, w którym znajdować się będzie Lokal - dalej: „Budynek”), 30 kwietnia 2018 r. (po osiągnięciu tzw. stanu „surowego otwartego” Budynku), 31 lipca 2018 r. (po osiągnięciu tzw. stanu „surowego zamkniętego” Budynku), 30 listopada 2018 r. (po osiągnięciu tzw. stanu „pod klucz” Lokalu). Po każdej dokonanej wpłacie Sprzedający (dalej: „Deweloper”), będący stroną Umowy przedwstępnej wystawi w terminie 7 dni zaliczkową fakturę VAT. Na moment złożenia niniejszego wniosku Sprzedający wystawił dwie faktury zaliczkowe w związku z zawarciem Umowy przedwstępnej z Zainteresowanymi (faktura z 4 lipca 2017 r. na kwotę 50.423,00 zł brutto oraz faktura z 17 lipca 2017 r. na kwotę 50.423,00 zł brutto). Jako nabywca na fakturach została wskazana Zainteresowana będąca stroną postępowania. Zainteresowana będąca stroną postępowania rozważa wystąpienie do Sprzedającego o wystawienie faktur korygujących w zakresie nabywcy Lokalu, tak aby jako nabywca uwidocznieni zostali zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i Zainteresowany niebędący stroną postępowania i wystawiania kolejnych faktur aby jako nabywca uwidocznieniu zostali Zainteresowani.

Nabyty Lokal będzie wykorzystywany dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.; dalej: „Ustawa o VAT”), opodatkowanej w całości podatkiem od towarów i usług przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania, zarejestrowaną dla celów podatku od towarów i usług jako czynny podatnik VAT. Po zawarciu umowy przedwstępnej Zainteresowana będąca stroną postępowania dokonała zgłoszenia miejsca położenia nieruchomości jako miejsca prowadzenia działalności na przeznaczonym do tego urzędowym formularzu. Działalność prowadzona przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania polegać będzie na długoterminowym wynajmie przedmiotowego Lokalu. O długoterminowości wynajmu świadczy fakt, iż Umowa najmu została zawarta przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania na okres dziesięciu lat.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania również prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT oraz posiada status czynnego podatnika VAT, jednakże Lokal nabyty wspólnie z Zainteresowaną będącą stroną postępowania nie będzie wykorzystywany przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania dla celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W dniu 4 lipca 2017 r. Zainteresowana będąca stroną postępowania działając za zgodą swojego małżonka Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania zawarła umowę najmu Lokalu (dalej: „Umowa najmu”), na mocy której zobowiązała się oddać najemcy tj. spółce prawa handlowego zorganizowanej w formie sp. z o.o. (dalej: „Najemca”) Lokal wraz z jego wyposażeniem, balkonem oraz miejscem postojowym. Przekazanie Lokalu Najemcy nastąpi w dniu odbioru ostatecznego Lokalu, na podstawie protokołu odbioru, nie później jednak niż w dniu zawarcia umowy przyrzeczonej. Umowa najmu została zawarta na okres dziesięciu lat. Zgodnie z postanowieniami Umowy najmu Zainteresowana będąca stroną postępowania wyraża zgodę na oddawanie przez Najemcę Lokalu do używania lub podnajmowania innym osobom lub podmiotom, według uznania Najemcy oraz wyraża zgodę, aby zarząd nad Budynkiem i Lokalem sprawowany był przez Najemcę lub podmiot wskazany przez Najemcę.

Na mocy powyższej Umowy Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie dodatkowo uprawniona do korzystania z Lokalu przez okres siedmiu dni w roku kalendarzowym (z wyłączeniem wskazanych w Umowie najmu okresów i dni, tj.: od dnia 1 lipca do dnia 15 sierpnia każdego roku, od dnia 24 grudnia do dnia 15 lutego każdego roku, Święta Wielkanocne (piątek - poniedziałek), „Majówka” (27 kwietnia - 6 maja), jeden dzień przed Świętem Bożego Ciała i jeden dzień po tym dniu, jeden dzień przed Świętem Wszystkich Świętych (l listopada) i jeden dzień po tym dniu, jeden dzień przed Świętem Niepodległości (11 listopada) i jeden dzień po tym dniu, jeden dzień przed „Mikołajkami” (6 grudnia) i jeden dzień po tym dniu). Zainteresowana będąca stroną postępowania zobowiązana będzie do zgłoszenia rezerwacji pobytu w Lokalu z minimalnie trzydziestodniowym wyprzedzeniem. Pobyt zrealizowany zostanie w terminie wskazanym w zgłoszeniu rezerwacji wyłącznie w przypadku dostępnego Lokalu lub innych wolnych lokali o podobnej powierzchni i standardzie wykończenia, zlokalizowanych w Budynku, a w przypadku braku dysponowania przez Najemcę takimi lokalami w Budynku, pobyt ten zrealizowany w lokalu o podobnej powierzchni i standardzie wykończenia, zlokalizowanym w innych budynkach wchodzących w skład kompleksu na terenie którego znajduje się Budynek. Za możliwość korzystania z przedmiotowego Lokalu lub innego lokalu znajdującego się w innym budynku o podobnej powierzchni i standardzie wykończenia Zainteresowana będąca stroną postępowania po każdorazowym pobycie poniesie jedynie koszty administracyjne związane ze sprzątaniem apartamentu w kwocie 100,00 zł. Najemca zobowiązany jest dokonać we własnym zakresie i na własny koszt niezbędnych konserwacji oraz remontów bieżących Lokalu oraz jego wyposażenia.

Zgodnie z postanowieniami Umowy najmu, czynsz najmu płatny będzie przez Najemcę co miesiąc (do dwudziestego dnia każdego miesiąca za poprzedni miesiąc kalendarzowy). Podstawą wypłaty czynszu będzie dostarczenie przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania Najemcy prawidłowo wystawionej faktury VAT (lub faktury zaliczkowej).

W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 27 listopada 2017 r. wskazano ponadto, że działalność polegająca na wynajmie Lokalu będzie prowadzona we własnymi imieniu i na własny rachunek (w taki sposób została zawarta również Umowa najmu). Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie osiągać korzyści finansowe w postaci otrzymywanego od Najemcy czynszu, ponadto nie będzie aktywnie oferować przedmiotu najmu potencjalnym najemcom, nie będzie podejmować czynności reklamowych, nie będzie zakładać na potrzeby wynajmu strony internetowej. Jedyną czynnością jaką Zainteresowana będzie podejmować w trakcie trwania stosunku najmu, będzie zasadniczo wystawienie faktur dokumentujących czynsz na zasadach wynikających z Umowy najmu.

Zainteresowana będąca stroną postępowania nie wnioskowała i nie zamierza wnioskować o wpis prowadzenia ww. działalności do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

W opinii Zainteresowanych prowadzona działalność w zakresie wynajmu Lokalu nie będzie wyczerpywać znamion pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na brak spełnienia przesłanki odnośnie wystarczającego stopnia zorganizowania takiej działalności.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania na moment składania wniosku faktycznie nie wykonuje czynności, które mogłyby zostać zakwalifikowane jako pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu przepisu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże nie może on wykluczyć, iż w przyszłości taka działalność będzie wykonywana, jak również dopuszcza sytuację, w której wykonywane w przyszłości czynności opodatkowane VAT nie będą spełniały wszystkich kryteriów do uznania ich za pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Umowa najmu zawarta w ramach samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zainteresowana będąca stroną postępowania w związku z prowadzeniem tej działalności będzie podejmowała czynności wskazane we wniosku oraz w jego uzupełnieniu.

W opinii Zainteresowanych, czynności wykonywane w związku z wynajmem Lokalu nie są wystarczające do uznania wynajmu jako pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na brak zorganizowanego charakteru takiej działalności. W związku z tym w opinii Zainteresowanych nie można traktować, iż umowa najmu została zawarta w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zarówno Zainteresowana będąca stroną postępowania jak i Zainteresowany niebędący strona postępowania zamierzają prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług (zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy przychód, który Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie uzyskiwać z tytułu wynajmu Lokalu stanowi przychód ze źródła najem prywatny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm.; dalej: „Ustawa o PIT”) opodatkowanego co do zasady według skali podatkowej, o której mowa art. 27 Ustawy o PIT i jeżeli tak, to czy w stosunku do całości dochodu z najmu Lokalu Zainteresowanej będącej stroną postępowania będzie przysługiwało prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% pod warunkiem terminowego złożenia zawiadomienia o wyborze zryczałtowanego podatku oraz oświadczenia przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania o opodatkowaniu całości przychodu z wynajmowanego przez nią lokalu?
  2. Zainteresowana będąca stroną postępowania z ostrożności chce się upewnić odnośnie kwalifikacji osiąganego przychodu do właściwego źródła, w przypadku uznania stanowiska w odpowiedzi na pytanie nr 6 za nieprawidłowe i uznania osiąganego przychodu z tytułu wynajmu lokalu za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, czy podatnikiem zobowiązanym do rozpoznania całości przychodów z działalności gospodarczej polegającej na wynajmie Lokalu będzie Zainteresowana będąca stroną postępowania czy też podatnikami z tego tytułu będą Zainteresowani w częściach równych, tj. małżonkowie będą zobowiązani do opodatkowywania 50% należnego przychodu z wynajmu lokalu jako przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej? (pytania oznaczone we wniosku Nr 6 i 7)

Ad.1.

Zdaniem Zainteresowanych, przychód, który Zainteresowana będąca stroną postępowania osiągnie z tytułu najmu Lokalu stanowi przychód ze źródła najem prywatny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT, opodatkowany co do zasady na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej zgodnie z art. 27 Ustawy o PIT i Zainteresowanej będącej stroną postępowania przysługuje prawo do opodatkowania całości dochodu uzyskanego z tytułu najmu Lokalu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5% pod warunkiem terminowego złożenia zawiadomienia o wyborze zryczałtowanego podatku oraz oświadczenia przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania o opodatkowaniu całości przychodu z wynajmowanego przez nią lokalu.

Zainteresowani na mocy Umowy przedwstępnej zamierzają nabyć Lokal. Zainteresowani pozostają w związku małżeńskim. Nabycie przedmiotowego Lokalu nastąpi na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej. Nabyty Lokal będzie wykorzystywany przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania będącą czynnym podatnikiem VAT dla celów prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, co nie oznacza, że działalność, którą będzie prowadzić (wynajem przedmiotowego Lokalu) automatycznie stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT (art. 5a pkt 6).

Na gruncie Ustawy o VAT i Ustawy o PIT funkcjonują dwie odrębne i niezależne od siebie definicje „działalności gospodarczej”. Ustawa o VAT definiuje „działalność gospodarczą” jako wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i

prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT).

Przez umowę najmu należy rozumieć umowę, na mocy której wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz (art. 659 § KC). Wynajmujący świadczy zatem usługę najmu poprzez oddanie najemcy rzeczy do używania, natomiast najemca jest zobowiązany z tego tytułu do zapłaty czynszu w wysokości wskazanej w umowie najmu.

Mając na uwadze powyższe, świadczenie przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania usługi najmu Lokalu, na postawie Umowy najmu wyczerpuje znamiona działalności gospodarczej zdefiniowanej na gruncie Ustawy o VAT.

Ustawa o PIT natomiast rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Zgodnie z przepisami powyższej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT), oraz
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT).

Ustawa o PIT definiuje „działalność gospodarczą” („pozarolniczą działalność gospodarczą”) jako działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 (art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT). Zatem odnosząc się do przywołanych powyżej przepisów, „działalność gospodarcza” na gruncie Ustawy o PIT to działalność, która spełnia następujące przesłanki:

  1. jest prowadzona w celu zarobkowym,
  2. w sposób zorganizowany i ciągły,
  3. we własnym imieniu i na własny rachunek.

Zainteresowana będąca stroną postępowania zawarła Umowę najmu we własnym imieniu i na własny rachunek. Podobnie działalność polegającą na wynajmie przedmiotowego Lokalu Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie prowadzić we własnym imieniu oraz na własny rachunek. Zainteresowana będąca stroną postępowania zawarła Umowę najmu, aby osiągać z tego tytułu korzyści finansowe w postaci otrzymywanego od Najemcy czynszu, zatem działalność prowadzona przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania, polegająca na wynajmie przedmiotowego Lokalu spełnia przesłankę odnoszącą się do zarobkowego celu prowadzenia działalności gospodarczej. Należy jednak podkreślić, iż wynajem Lokalu przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania nie będzie spełniać trzeciej przesłanki zawartej w art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, odnoszącej się do sposobu, w jaki powinna być prowadzona dana działalność, aby można było uznać tę działalność za działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT. Wynajem Lokalu przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania stanowić będzie działalność prowadzoną w celu zarobkowym, we własnym imieniu oraz na własny rachunek, w sposób ciągły, jednakże działalność ta nie będzie prowadzona w sposób zorganizowany. O zorganizowanym charakterze prowadzonej działalności świadczy w szczególności aktywne oferowanie przedmiotu najmu potencjalnym najemcom, podejmowanie czynności reklamowych, lub założenie w tym celu strony internetowej. Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie aktywnie oferować Lokalu na wynajem potencjalnym, docelowym najemcom, jak również nie będzie reklamować Lokalu. Jedyną czynnością związaną z wynajmem Lokalu będzie wystawienie przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania faktur (faktur zaliczkowych) Najemcy, który to we własnym zakresie będzie aktywnie oferować Lokal potencjalnym najemcom, podejmować czynności reklamowe, zamieszczać ofertę na stronach internetowych.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro działalność polegająca na wynajmie przedmiotowego Lokalu, którą będzie prowadzić Zainteresowana będąca stroną postępowania nie spełnia wszystkich przesłanek wymienionych w przepisie art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, oznacza to, że działalność ta nie powinna zostać uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisu powyższego artykułu.

Należy również mieć na uwadze kluczową dla niniejszego wniosku przesłankę negatywną zawartą w art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, zgodnie z którym, aby móc zaklasyfikować dane przychody z tytułu działalności gospodarczej, przychody te nie mogą być zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Przychód z działalności gospodarczej mogą stanowić przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (art. 14 ust. 2 pkt 11 Ustawy o PIT). Zatem dokonując analizy powyższego przepisu w związku z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 6 należy stwierdzić, iż w przypadku, gdy przedmiotem najmu nie jest składnik majątku związany z działalnością gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT (art. 5a pkt 6), przychód z tego tytułu należy zaklasyfikować do źródła przychodów wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT tj. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze). Lokal, który zostanie nabyty przez Zainteresowanych stanowić będzie współwłasność majątkową małżeńską, a tym samym będzie on stanowić majątek prywatny Zainteresowanych. Ponadto, skoro Zainteresowana będąca stroną postępowania nie będzie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT, nie można stwierdzić, że przedmiotowy Lokal jest składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT. W związku z powyższym, skoro wynajem Lokalu, który prowadzony będzie przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności gospodarczej na gruncie Ustawy o PIT oraz przedmiotowy Lokal nie stanowi składnika majątku związanego z działalnością gospodarczą w rozumieniu powyższej ustawy, przychód, który będzie uzyskiwać Zainteresowana będąca stroną postępowania z tytułu wynajmu Lokalu należy uznać za przychód ze źródła, o którym mowa w 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT tj. najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze.

Dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w Ustawie o PIT, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (art. 9a ust. 6 Ustawy o PIT).

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 2 ust. la Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2180 ze zm., dalej: „Ustawa o z.p.d.”).

Działalność, którą będzie prowadzić Zainteresowana będąca stroną postępowania, polegająca na wynajmie przedmiotowego Lokalu nie będzie prowadzona w sposób zorganizowany, zatem nie zostaną spełnione wszystkie przesłanki zawarte w art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, co oznacza, że działalność prowadzona przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania nie stanowi działalność gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT. Zainteresowana będąca stroną postępowania nabyła przedmiotowy Lokal wraz z małżonkiem Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej. Lokal ten nie jest składnikiem majątku związanym z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 11 Ustawy o PIT. Lokal stanowi majątek prywatny małżonków, a działalność prowadzona przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania nie wyczerpuje definicji działalności gospodarczej na gruncie Ustawy o PIT, zatem nie ma przeszkód aby Zainteresowana będąca stroną postępowania mogła zaliczyć przychód z najmu Lokalu do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 Ustawy o PIT. Bez znaczenia dla kwalifikacji przychodu osiąganego z tytułu najmu i sposobu jego opodatkowania pozostaje również fakt, iż Zainteresowana będąca stroną postępowania posiada status czynnego podatnika VAT. Zatem Zainteresowana będąca stroną postępowania może opodatkować przychód z tytułu wynajmu Lokalu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5%, pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stawka zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze wynosi 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) w zw. z art. 6 ust. la Ustawy o z.p.d.).

Warunkiem skorzystania przez podatnika ze zryczałtowanego opodatkowania podatkiem dochodowym, jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy o z.p.d.), a warunkiem opodatkowania całości przychodów z wynajmu Lokalu przez Zainteresowaną będącą stroną postępowania jest złożenie pisemnego oświadczenia w tym zakresie zgodnie z art. 12 ust. 6 Ustawy o z.p.d.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowani powołali:

  1. wyroki
    1. Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 stycznia 2011 r., sygn. akt II FSK 1560/09,
    2. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z 5 października 2010 r., sygn. akt I SA/Bd 709/10.
  2. interpretacje indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 kwietnia 2017 r., Znak: 0113-KDIPT2-1.4011.38.2017.1.KU.

Ad.2.

Zdaniem Zainteresowanych, w przypadku uznania stanowiska odnośnie pytania nr 6 za nieprawidłowe i stwierdzenia, iż przychód z wynajmu Lokalu stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT, podatnikiem zobowiązanym do rozpoznania w całości przychodu z wynajmu Lokalu jako przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej będzie Zainteresowana będąca stroną postępowania.

Stanowisko takie uzasadnione jest faktem, iż zgodnie z treścią przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego to Zainteresowana będąca stroną postępowania będzie wykorzystywać w całości Lokal na potrzeby działalności. Bez znaczenia w opinii Zainteresowanych pozostaje fakt, iż nabycie lokalu nastąpiło na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej. Z tego powodu małżonkowie nie będą zobowiązani do opodatkowywania przychodu z najmu lokalu w równych częściach, po 50% jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.) wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52,52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3),
  • najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że najem dla celów podatkowych może być traktowany jako pozarolnicza działalność gospodarcza lub jako odrębne źródło przychodów, określone w art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy. Co do zasady wybór kwalifikacji i sposób rozliczenia przychodów z najmu ustawodawca pozostawił osobie oddającej rzeczy w najem, jednak każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, z uwzględnieniem istotnych okoliczności danej sprawy, w tym w kontekście spełnienia przesłanek wskazanych w art. 5a pkt 6 powoływanej ustawy. To podatnik mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych decyduje w jakiej formie ze względu na sposób wykonywania najmu, jego charakter jak również podejmowane działania, będzie uzyskiwał przychody z najmu. Inaczej mówiąc to podatnik kreując elementy stanu faktycznego może uzyskiwać przychody z najmu albo w sposób zorganizowany i ciągły czyli w sposób stały, nie okazjonalny, profesjonalny, metodyczny, systematyczny i uporządkowany albo w sposób incydentalny, okazjonalny w sposób przypadkowy, nieregularny.

Wskazać należy, że treść definicji zawartej w wyżej cytowanym art. 5a pkt 6 ww. ustawy daje podstawę by przyjąć, że dla uznania określonej działalności za działalność gospodarczą, konieczne jest m.in. łączne spełnienie trzech warunków: po pierwsze, dana działalność musi być działalnością zarobkową, po drugie, działalnością wykonywaną w sposób zorganizowany oraz, po trzecie, w sposób ciągły.

Tak więc, działalność gospodarcza to taka działalność, która:

  1. jest prowadzona w celu osiągnięcia dochodu, przy czym nawet ewentualna strata będąca wynikiem tej działalności nie pozbawia jej statusu działalności gospodarczej, bowiem istotny jest sam zamiar osiągnięcia dochodu,
  2. wykonywana jest w sposób ciągły. Jednakże przesłanki tej nie należy rozumieć jako konieczność wykonywania działalności bez przerwy. Istotny jest zamiar powtarzalności określonych czynności celem osiągnięcia dochodu np. powtarzalna sprzedaż przedmiotów własności posiadających tożsamy charakter. Przy czym o ciągłości nie przesądza wynajmowanie danej nieruchomości przez kilka lat, lecz powtarzalność podejmowanych działań,
  3. prowadzona jest w sposób zorganizowany, co oznacza, że podejmowane działania są podporządkowane obowiązującym regułom, normom i służą osiągnięciu celu, mają wpływ na racjonalność gospodarowania posiadanymi środkami, a tym samym uczestnictwa w obrocie gospodarczym.

Zatem każde działanie spełniające wskazane wyżej przesłanki, stanowi w rozumieniu przepisów ww. ustawy pozarolniczą działalność gospodarczą, niezależnie od tego czy podatnik dokonał jej rejestracji.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Powyższy przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczącym źródła przychodu jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Na tle przedstawionych regulacji prawnych stwierdzić należy, że najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodu (art. 10 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Jednak przy kwalifikacji uzyskiwanych przychodów z najmu (najem prywatny czy działalność gospodarcza) zawsze należy brać pod uwagę treść art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Decydujące znaczenie ma to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy zostały spełnione przesłanki ze wskazanej regulacji, a nie tylko przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji osiąganych przez niego przychodów do określonego źródła przychodów. Podstawowe znaczenie ma sposób wykonywania najmu – a więc profesjonalny, zarobkowy, zorganizowany i ciągły charakter dokonywanych czynności oraz prowadzenie najmu na własny rachunek i ryzyko.

Innymi słowy nie w każdym przypadku podatnik może sam zaliczyć wynajmowane nieruchomości do majątku prywatnego lub związanego z działalnością gospodarczą. Jeżeli sposób wykonywania tego najmu ze względu na rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności, a nie według wyboru podatnika jako tzw. najem prywatny, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 powoływanej ustawy.

Zatem, biorąc pod uwagę powyższe, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane z tytułu najmu można zaliczyć do odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, jakim jest najem, dzierżawa, wyłącznie wtedy, gdy najem ten nie jest przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, bądź gdy przedmiotem najmu nie są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Stosownie do treści art. 9a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągane przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6, są opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2157 ze zm.).

W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

  • prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (pkt 1),
  • osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (pkt 2).

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ww. ustawy – osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1a tej ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a) ww. ustawy, do przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Jednakże warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, przepisy dotyczące oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosuje się odpowiednio, z tym że podatnik rozpoczynający osiąganie takich przychodów w trakcie roku podatkowego składa pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 5 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio w przypadku osiągania przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1d, w ramach wspólnej własności, wspólnego posiadania, wspólnego użytkowania upraw, hodowli lub chowu lub w ramach wspólnego przedsięwzięcia (art. 12 ust. 5a ww. ustawy). Zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich (art. 12 ust. 6 ww. ustawy).

Stosownie do art. 12 ust. 7 ww. ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 6, składa się właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej do dnia 20 stycznia roku podatkowego, a w przypadku rozpoczęcia osiągania przychodów w trakcie roku podatkowego w terminie pierwszej wpłaty na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6, obowiązuje przy dokonywaniu wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych za cały dany rok podatkowy, chyba że w wyniku rozwodu albo orzeczenia przez sąd separacji nastąpił podział majątku wspólnego małżonków i przedmiot umowy przypadł temu z małżonków, na którym nie ciążył obowiązek dokonywania wpłat na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych art. 12 ust. 8 ww. ustawy). Wybór zasady opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków, wyrażony w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 6, dotyczy również lat następnych, chyba że w terminie do 20 stycznia roku podatkowego, małżonkowie zawiadomią w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania całości przychodu przez jednego z małżonków (art. 12 ust. 8a ww. ustawy).

Wątpliwość Zainteresowanych dotyczy możliwości zakwalifikowania przychodu uzyskanego na podstawie umowy najmu do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz opodatkowania przychodu uzyskanych z tego tytułu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że jeśli - jak wskazano we wniosku - najem Lokalu nie będzie spełniać przesłanek zawartych w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do uznania go za prowadzony w ramach źródła przychodu, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, przede wszystkim nie będzie miał charakteru zorganizowanego, to przychody z najmu opisanej nieruchomości mogą stanowić przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 8,5% stawki, pod warunkiem złożenia w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze opodatkowania ww. przychodów w tej formie. Jednocześnie wskazać należy, że skoro ww. nieruchomość została (zostanie) nabyta przez małżonków miedzy którymi istnieje wspólność majątkowa, to Zainteresowana będzie mogła opodatkować całość przychodu uzyskanego z ww. źródła przychodów pod warunkiem złożenia pisemnego oświadczenia o opodatkowaniu całości przychodów przez jednego z małżonków, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w ww. przepisach.

W związku z powyższym stanowisko Zainteresowanych w zakresie możliwości zakwalifikowania przychodu uzyskanego na podstawie umowy najmu do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz opodatkowania przychodu uzyskanych z tego tytułu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według 8,5% stawki, z ww. zastrzeżeniami uznano za prawidłowe.

Skoro zatem stanowisko Zainteresowanych w ww. zakresie uznano za prawidłowe, to tym samym bezprzedmiotowym było dokonywanie oceny stanowiska Zainteresowanych (dot. pytania Nr 2, oznaczonego we wniosku Nr 7), w zakresie zakwalifikowania przychodu uzyskanego na podstawie umowy najmu za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej oraz sposobu opodatkowania przychodu uzyskanych z tego tytułu.

Końcowo zaznaczyć należy, że tut. Organ wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Zainteresowanych i ich stanowiskiem, tym samym Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności faktycznych podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stan faktyczny/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie się różnił od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Zainteresowanych w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy oraz zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Nadmienić należy, że w pozostałym zakresie wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 1 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę do sądu administracyjnego wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj