Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.248.2017.2.JC
z 22 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2017 r. (data wpływu 13 września 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2017 r. (data nadania 13 listopada 2017 r., data wpływu 17 listopada 2017 r.) na wezwanie z dnia 2 listopada 2017 r. (data nadania 3 listopada 2017 r., data doręczenia 7 listopada 2017 r.) nr 0114-KDIP2-1.4010.248.2017.1.JC o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest spółką z siedzibą na terytorium Estonii (firma B). Firma B jest czynnym podatnikiem VAT w Estonii (posiada numer VAT EE) oraz planuje zarejestrować się jako czynny podatnik VAT w Polsce i otrzymać VAT PL. Wnioskodawca (firma B) zamierza dokonywać eksportu towarów poza terytorium Polski do Ukrainy na rzecz różnych odbiorców. Towary te będą kupowane u estońskiej firmy (firma A) i transportowane z terytorium rożnych krajów Unii Europejskiej do Polski. Towar będzie kupowany i transportowany na zlecenie odbiorców z Ukrainy dlatego będzie w tych samych samochodach wywieziony za terytorium Polski po odprawie celnej. W niektórych przypadkach będzie potrzebny przeładunek towarów dla formowania zamówień różnych klientów z Ukrainy. Przeładunek oraz sortowanie towaru będzie odbywać się w magazynie. Dlatego będzie podpisana umowa z inną firmą, która posiada ten magazyn na świadczenie usług na rozładunek - załadunek, ważenie i paletyzowanie towarów. Wartość usług będzie zależeć od liczby godzin przepracowanych przez pracowników, maszyn i mechanizmów firmy, która świadczy takie usługi (płatność za godzinę). Cała struktura estońskiej Wnioskodawcy (firmy B) ma siedzibę w Tallinnie. W Tallinnie znajduje się biuro firmy, zarząd, pracownicy - handlowcy, księgowa, etc. Dokumenty księgowe (CMR, faktury, wyciągi bankowe, raporty kasowe), teczki kadrowe też znajdują się w Tallinnie. Wszyscy pracownicy spółki są zatrudnieni na podstawie umów o pracę zawartych na czas nieokreślony. Dla uzgodnienia warunków dostawy i innych szczegółów z kontrahentami pracownicy firmy mogą wyjeżdżać w delegacje na 2-3 dni. Podpisywanie umów handlowych i umów o pracę będzie w Tallinie. Zysk otrzymany od tej działalności będzie opodatkowany w Estonii na podstawie przepisów podatkowych Estonii.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 13 listopada 2017 r. Wnioskodawca wskazał:

  1. P. OU zajmuje się handlem hurtowym materiałów budowlanych oraz artykułów gospodarstwa domowego.
  2. Wszelkie decyzje związane z zarządzaniem firmą P. OU, decyzjami biznesowymi związanymi z działalnością firmy będą podejmowane na terytorium Estonii.
  3. Czynności związane ze sprzedażą towarów, takie jak negocjowanie, składanie zamówień, uzgadnianie cen, warunków i terminów dostaw, zawieranie umów będą dokonywane w Estonii.
  4. P. OU nie posiada na terytorium Polski ani stałej ani tymczasowej placówki, nie posiada biura za pośrednictwem którego prowadzona byłaby działalność gospodarcza.
  5. Wnioskodawca zamierza dokonywać eksportu towarów poza terytorium Polski do Ukrainy na rzecz różnych odbiorców. Towary te będą kupowane u estońskiej firmy (innej niż Wnioskodawca) i transportowane z terytorium rożnych krajów Unii Europejskiej do Polski. Towar będzie kupowany i transportowany na zlecenie odbiorców z Ukrainy dlatego będzie w tych samych samochodach wywieziony za terytorium Polski po odprawie celnej. W niektórych przypadkach będzie potrzebny przeładunek towarów dla formowania zamówień różnych klientów z Ukrainy. Przeładunek, ważenie oraz sortowanie towaru będzie odbywać się w magazynie. Dlatego będzie podpisana umowa z inną firmą, która posiada ten magazyn na świadczenie usług na rozładunek - załadunek, ważenie i paletyzowanie towarów. Wartość usług będzie zależeć od liczby godzin przepracowanych przez pracowników, maszyn i mechanizmów firmy, która świadczy takie usługi (płatność za godzinę).
  6. Firma, która posiada magazyn (Zleceniobiorca), na rzecz Wnioskodawcy (Zleceniodawcy) będzie świadczyć usługi - ładowanie-rozładowanie, ważenie, przepakowywanie towarów. Usługi będą świadczone przez pracowników Zleceniobiorcy oraz maszynami Zleceniobiorcy. Dla zrealizowania tych usług będzie podpisana umowa o świadczeniu usług - ładowanie-rozładowanie, ważenie, przepakowywanie towarów.
  7. Firma, która posiada magazyn, nie będzie działała jako zależny przedstawiciel Wnioskodawcy, nie w imieniu i nie na rzecz Wnioskodawcy, nie będzie udzielone pełnomocnictwo. Jedynie strony będą działać na podstawie umowy o świadczeniu usług.
  8. Umowa między Wnioskodawcą a firmą, która posiada magazyn będzie zawarta na czas nieokreślony.
  9. Odpowiedzialność za uszkodzenie towarów z winy firmy - Zleceniobiorcy, będzie leżała po stronie Zleceniobiorcy.
  10. Firma, która posiada magazyn świadczy usługi na rzecz rożnych podmiotów. Wnioskodawca będzie jednym z nich.
  11. Na podstawie umowy, która będzie podpisana między firmą - Zleceniobiorcą a Wnioskodawcą, Wnioskodawca nie będzie posiadał prawa do używania całości lub części powierzchni magazynu. Przedmiotem umowy będzie świadczenie usług rozładunku, ważenie, przepakowywanie oraz załadunek towarów.
  12. Wnioskodawca na terenie Polski nie będzie posiadał pełnomocnika odpowiedzialnego za negocjowanie/zawieranie umów w imieniu Spółki.
  13. Pracownicy Wnioskodawcy (stałe miejsce pracy Estonia) będą przyjeżdżać do Polski jako wyjazd służbowy na 2-3 dni, nie będą podpisywali umowy, nie będą wynajmować powierzchni biurowych, magazyn firmy będą wizytować w razie potrzeby w przypadku pojawienia się pytań nieuregulowanych a nie w razie nadzorowania całego procesu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanej sytuacji dla Wnioskodawcy (Firmy B) powstanie w Polsce zakład?


Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej powyżej sytuacji zakład nie powstanie.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z ww. ustawy uzyskiwanie dochodów w Polsce za pośrednictwem zakładu zagranicznego przedsiębiorcy prowadzi do powstania źródła przychodów w Polsce, które powinny być opodatkowane w Polsce.


Zgodnie z definicją zakładu zawartą w art. 4a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pojęcie to oznacza:

  1. stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  2. plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
  3. osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje.

Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, nie stanowi inaczej. Siedziba Spółki (firma B) znajduje się na terytorium Estonii, dlatego też analiza czy Spółka posiada zakład w Polsce powinna zostać przeprowadzona na gruncie postanowień umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Estońską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisaną w Tallinie dnia 9.05.1994 r.

Stosownie do art. 7 ust. 1 Umowy zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.


Zakład został zdefiniowany w art. 5 ust. 1 Umowy jako stała placówka, przez którą całkowicie albo częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.


Jak stanowi art. 5 ust. 2 Umowy określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

  1. miejsce zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. zakład fabryczny,
  5. warsztat i
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada zakład w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w danym państwie, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje placówka działalności gospodarczej,
  • placówka ma charakter stały (tzn. można jej przypisać określony stopień trwałości),
  • działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki.

Obok tej podstawowej formy zakładu, Umowa przewiduje także alternatywny sposób ustalania istnienia zakładu, na podstawie którego można uznać, że zagraniczne przedsiębiorstwo posiada zakład, nawet jeśli nie dysponuje stałym miejscem prowadzenia działalności gospodarczej w drugim państwie. Zgodnie z art. 5 ust. 5 Umowy jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu, posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności, wymienionych w ustępie 4, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki, nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu. Jak wynika z powyższego, zakład może powstać także w wyniku prowadzenia działalności gospodarczej za pośrednictwem tzw. zależnego przedstawiciela (tj. podmiotu działającego w drugim Państwie w imieniu zagranicznego przedsiębiorstwa).


W związku z powyższym Spółka (Firma B) nie posiada zakładu w Polsce i zyski nie powinny byś opodatkowane w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Jednocześnie należy poinformować, że w obwieszczeniu Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z 26 października 2016 r. opublikowanym w Dzienniku Ustaw z 2016, poz. 1888 - został ogłoszony jednolity tekst ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj