Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.369.2017.1.ISZ
z 17 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed dniem dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny oraz prawa rejestracji dla celów podatku VAT od dnia rozpoczęcia działalności jako podatnik VAT czynny - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych przed dniem dokonania rejestracji jako podatnik VAT czynny oraz prawa rejestracji dla celów podatku VAT od dnia rozpoczęcia działalności jako podatnik VAT czynny.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca w dniu 10 września 2016 r. zarejestrował w CEIDG swą działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności jest świadczenie usług transportowych. Wnioskodawca od pierwszego dnia prowadzenia działalności chciał być czynnym podatnikiem VAT. W tym celu podpisał On umowę z biurem rachunkowym, które miało zająć się wszystkimi formalnościami związanymi z faktem rejestracji oraz z późniejszym wysyłaniem deklaracji VAT. W efekcie zgłoszenie VAT-R nie zostało złożone do Urzędu Skarbowego.

Wnioskodawca wskazał, że od pierwszego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej wystawiał faktury VAT sprzedaży wykazując podatek VAT należny, a także nabywał usługi oraz towary, które były związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca otrzymywał w związku z zakupami faktury VAT, z których odliczał VAT od podatku należnego wynikającego z faktur sprzedażowych. W rezultacie za każdy miesiąc rozliczeniowy składane były deklaracje VAT, a gdy nastąpiła nadwyżka w podatku należnym nad naliczonym, Wnioskodawca wpłacał należność na konto Urzędu Skarbowego.


Wnioskodawca w sierpniu 2017 roku otrzymał informację od firmy, dla której świadczy usługi, że nie jest zgłoszony jako podatnik VAT czynny. Został On sprawdzony w wyszukiwarce na stronie Ministerstwa Finansów.


Wnioskodawca w dniu 22 sierpnia 2017 r. złożył w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wykazując datę rejestracji 22 sierpnia 2017 r., a następnie w dniu 13 września 2017 roku dokonał aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 10 września 2016 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dokonanych przed rejestracją dla potrzeb podatku VAT?


Czy Wnioskodawca miał prawo złożyć aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R wskazując datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. 10 września 2016 r.?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Przysługuje Mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dokonanych przed rejestracją, tj. od września 2016 roku do sierpnia 2017 roku. Wnioskodawcy przysługuje również prawo do aktualizacji zgłoszenia, które złożył z datą 22 sierpnia 2017 roku wskazując w aktualizacji datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 10 września 2016 r.

Od momentu gdy Wnioskodawca rozpoczął działalność zachowywał się jak czynny podatnik VAT, wystawiał faktury sprzedaży za świadczone usługi, a także robił zakupy związane z czynnościami opodatkowanymi. Deklaracje VAT-7 za okresy miesięczne były składane w terminie.

Wnioskodawca uważa, że mimo braku formalnej rejestracji jako podatnik VAT czynny, zachowywał się jak podatnik.


Zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku tych okoliczności ma On prawo do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego od dnia 10 września 2016 roku.


Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 119 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r., art. 4, podatnikiem jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą bez względu na cel czy rezultat takiej działalności.


Zgodnie z art. 17 Dyrektywy prawo do odliczenia powstaje z momentem powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do podatku podlegającego odliczeniu.


W zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do celów transakcji opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia od podatku przypadającego do zapłaty.


Według art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podmioty, które są wymienione w art. 15 ustawy, są obowiązane składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Zatem należy stwierdzić, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku od zakupów poczynionych w czasie gdy nie byłem zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, o ile nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę w bieżącej lub przyszłej działalności gospodarczej i będzie On posiadał dokumenty zakupu, składał deklaracje rozliczeniowe oraz inne wskazane przez ustawodawcę warunki.


Ustawodawca wskazał w art. 96 ust. 1 ustawy o VAT, że aby móc odliczyć podatek naliczony, podatnik powinien dokonać również zgłoszenia rejestracyjnego.


W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 28 stycznia 2014 r. ITPP2/443-1126/13/AP wskazano: że „wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonanych przed złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R”.


W interpretacji indywidualnej IPPP2/443-923/14-2/AO z dnia 14 grudnia 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie organ uznał, że „brak zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R nie pozbawił Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego”.

Zdaniem organu „w celu naprawienia tej pomyłki Wnioskodawca powinien był złożyć aktualizację VAT-R w którym wskaże datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej oraz okresu rozliczeniowego za który złożył pierwszą deklarację podatkową VAT-7 w przypadku gdy daty te nie wynikają lub zostały nieprawidłowo wskazane w złożonym zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R”.


W podobny sposób przeoczenia obowiązku złożenia zgłoszenia VAT-R ocenił także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualne z dnia 7 listopada 2013 r. ILPP2/443-752/13-2/MN oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w piśmie z 17 grudnia 2014 r., sygn. IPPP2/443-958/14-3/MT.


W interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2017 r., sygn. 1061-IPTPP1.4512.647.2016.1.MW wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi wskazano że: „Wnioskodawczyni przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed rejestracją dla potrzeb podatku od towarów i usług (złożeniem aktualizacji VAT-R) skoro zakupione towary i usługi są związane wyłącznie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Wnioskodawczynię. Dopiero fakt usunięcia negatywnej przesłanki poprzez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (ze wskazaniem okresu rozliczeniowego za który Wnioskodawczyni złoży pierwszą deklarację podatkową, tj. maj 2016) spowodował możliwość realizacji przez Wnioskodawczynię przysługującego jej prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego”.


Również w wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-400/98, Trybunał stwierdził, że prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonaniem inwestycji nie jest uzależnione od dokonania wcześniejszej rejestracji dla celów podatku VAT.


Wyrok ETS w sprawie C-268/83 wskazał, że powstanie prawa do odliczenia nie zależy od finalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe. nabywane jest ono automatycznie, z chwilą uzyskania statusu podatnika, którym staje się w momencie pierwszych inwestycji związanych z działalnością gospodarczą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.


Naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie (art. 96 ust. 4 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 r. do dnia 31 grudnia 2016 r.).

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r., naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Zgodnie z art. 96 ust. 4a ustawy, dodany do ustawy od dnia 1 stycznia 2017 r., naczelnik urzędu skarbowego nie dokonuje rejestracji podmiotu jako podatnika VAT bez konieczności zawiadamiania podmiotu, jeżeli:

  1. dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą lub
  2. podmiot ten nie istnieje, lub
  3. mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem, lub
  4. podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

  1. przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
  2. przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
  3. przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
  4. przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.


Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy.


Jednocześnie, zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w dniu 10 września 2016 r. zarejestrował w swą działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług transportowych.


Wnioskodawca od pierwszego dnia prowadzenia działalności chciał być czynnym podatnikiem VAT, lecz zgłoszenie VAT-R nie zostało złożone do Urzędu Skarbowego. Przy czym Wnioskodawca od pierwszego miesiąca prowadzenia działalności gospodarczej wystawiał faktury VAT sprzedaży wykazując podatek VAT należny, a także nabywał usługi oraz towary, które były związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskodawca otrzymywał w związku z zakupami faktury VAT, z których odliczał VAT. W rezultacie za każdy miesiąc rozliczeniowy składane były deklaracje VAT, a gdy nastąpiła nadwyżka w podatku należnym nad naliczonym, Wnioskodawca wpłacał należność na konto Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca w sierpniu 2017 roku otrzymał od kontrahenta informację, że po sprawdzeniu w wyszukiwarce na stronie Ministerstwa Finansów statusu Wnioskodawcy, stwierdzono, że nie jest On zgłoszony jako podatnik VAT czynny. Wnioskodawca w dniu 22 sierpnia 2017 r. złożył w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wykazując datę rejestracji 22 sierpnia 2017 r., a następnie w dniu 13 września 2017 roku dokonał aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 10 września 2016 r.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dokonanych przed rejestracją dla potrzeb podatku VAT oraz prawa Wnioskodawcy do rejestracji dla celów podatku VAT od dnia rozpoczęcia działalności jako podatnik VAT czynny.


Jak wskazano wyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia podatku należnego przysługuje, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednocześnie warunek rejestracji podmiotu jako podatnika VAT czynnego, jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez ten podmiot z prawa do obniżenia podatku należnego.

Należy przy tym podkreślić, że z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi. Podatnik o którym mowa w art. 15 ustawy, nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury oraz po spełnieniu innych warunków wskazanych w ustawie, jednakże realizacja tego uprawnienia, tj. pomniejszenie podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, może nastąpić jedynie wówczas, gdy podmiot ten posiada status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia), zgodnie z art. 96 ustawy o VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych w czasie, gdy nie widniał on w rejestrze podatników podatku od towarów i usług, o ile zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej oraz spełniają inne warunki określone w przepisach ustawy.

Niemniej, ustawodawca narzucił podatnikom, chcącym dokonać odliczenia podatku VAT od poczynionych nabyć, obowiązek rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Trzeba bowiem rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa.


Mianowicie realizacja odliczenia, tj. korzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej (zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy), wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika VAT czynnego.


Jak wskazał Wnioskodawca, od momentu gdy rozpoczął On działalność gospodarczą zachowywał się jak czynny podatnik VAT, wystawiał faktury sprzedaży za świadczone usługi, a także robił zakupy związane z czynnościami opodatkowanymi.


Zatem, w przedstawionych we wniosku okolicznościach, aby Wnioskodawca mógł skorzystać z przysługującego Mu prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służących czynnościom opodatkowanym, a dokonywanych przed rejestracją jako podatnika VAT czynnego, konieczne było złożenie przez Zainteresowanego zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R (zgodnie z art. 96 ustawy). W zgłoszeniu tym Wnioskodawca powinien wskazać okres rozliczeniowy, od którego jako podatnik VAT czynny będzie rozliczać podatek od towarów i usług oraz składać deklaracje dla tego podatku, co też uczynił. Jak wskazał Wnioskodawca we wniosku, w dniu 22 sierpnia 2017 r. złożył On w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne VAT-R wykazując datę rejestracji 22 sierpnia 2017 r., a następnie w dniu 13 września 2017 roku dokonał aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R z datą faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 10 września 2016 r. Przy czym Wnioskodawca za każdy miesiąc rozliczeniowy od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, składał deklaracje VAT, a gdy nastąpiła nadwyżka w podatku należnym nad naliczonym, Wnioskodawca wpłacał należność na konto Urzędu Skarbowego.

A zatem, mając na względzie przedstawione we wniosku okoliczności oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca (podatnik) złożył zgłoszenie rejestracyjne VAT-R i został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny od dnia 10 września 2016 r., to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków dokonanych przed rejestracją dla potrzeb podatku VAT, tj. od września 2016 roku do sierpnia 2017 roku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem i własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej tego zdarzenia – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności prawidłowości składanych przez Wnioskodawcę deklaracji VAT za okres od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej do dnia złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj