Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.376.2017.2.DS
z 23 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2017 r. (data wpływu 18 sierpnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 października 2017 r. (data wpływu 11 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X”. W dniu 11 października 2017 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu sprawy oraz pełnomocnictwo dla osoby podpisanej na wniosku do występowania w imieniu Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca – X aplikuje o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X”. Celem projektu jest rozwój oferty szkoleniowej przez podniesienie jakości prowadzonych usług szkoleniowych i doradczych oraz przygotowanie nowych szkoleń specjalistycznych. Cel zostanie osiągnięty przez modernizację dwóch sal szkoleniowych i utworzenie w nich laboratorium komputerowego i laboratorium sieci elektrycznych, zakup i wdrożenie systemu e-learningowego oraz opracowanie programów szkoleniowych i wykonanie dla części z nich materiałów e-learningowych. W ramach projektu zaplanowano m.in. następujące zadania: modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (w tym montaż rolet przeciwsłonecznych, wymiana oświetlenia, wykonanie dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i sieci komputerowej, zakup urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remont niezbędny po wykonaniu prac instalacyjnych, zakup stołów i szafek laboratoryjnych, zakup urządzeń multimedialnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych (w tym zakup sprzętu i oprogramowania służącego wyposażeniu laboratoriów, opracowanie programów i materiałów szkoleniowych dla nowych szkoleń, zakup usług doradczych); pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów i systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu (w tym cykl bezpłatnych seminariów informacyjnych i cykl artykułów sponsorowanych, reklama).

W efekcie realizacji projektu będą świadczone usługi szkoleniowe nowe (pakiet szkoleń z zakresu instalacji elektrycznych i linii elektroenergetycznych oraz pakiet szkoleń z zakresu IT) oraz ulepszone (pakiet szkoleń przygotowujących do uzyskania uprawnień Gr-2 i Gr-3 oraz pakiet szkoleń z zakresu BHP).

X w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż usług opodatkowanych 23% stawką VAT (m.in. wynajem pomieszczeń) oraz sprzedaż usług szkoleniowych zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221). X jest jednostką objętą systemem oświaty.

Pismem z dnia 5 października 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:

X jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

X prowadzi działalność statutową i gospodarczą, w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż usług opodatkowanych 23% stawką VAT (m.in. wynajem sal i pomieszczeń) oraz sprzedaż usług szkoleniowych (Ośrodek Doskonalenia Kadr) zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221). X jest jednostką objętą systemem oświaty.

X aplikuje o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, na realizację projektu „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X”. Celem projektu jest rozwój oferty szkoleniowej przez podniesienie jakości prowadzonych usług szkoleniowych i doradczych oraz przygotowanie nowych szkoleń specjalistycznych. Cel zostanie osiągnięty przez modernizację dwóch sal szkoleniowych i utworzenie w nich laboratorium komputerowego i laboratorium sieci elektrycznych, zakup i wdrożenie systemu e-learningowego oraz opracowanie programów szkoleniowych i wykonanie dla części z nich materiałów e-learningowych. W ramach projektu zaplanowano m.in. następujące zadania: modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (w tym montaż rolet przeciwsłonecznych, wymiana oświetlenia, wykonanie dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i sieci komputerowej, zakup urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remont niezbędny po wykonaniu prac instalacyjnych, zakup stołów i szafek laboratoryjnych, zakup urządzeń multimedialnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych (w tym zakup sprzętu i oprogramowania służącego wyposażeniu laboratoriów, opracowanie programów i materiałów szkoleniowych dla nowych szkoleń, zakup usług doradczych); pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu (w tym cykl bezpłatnych seminariów informacyjnych i cykl artykułów sponsorowanych, reklama).

W efekcie realizacji projektu będą świadczone usługi szkoleniowe nowe (pakiet szkoleń z zakresu instalacji elektrycznych i linii elektroenergetycznych oraz pakiet szkoleń z zakresu IT) oraz ulepszone (pakiet szkoleń przygotowujących do uzyskania uprawnień Gr-2 i Gr-3 oraz pakiet szkoleń z zakresu BHP).

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją projektu będą w całości wykorzystane do celów prowadzonej działalności gospodarczej (zwolnionych z podatku VAT i opodatkowanych podatkiem VAT – 23%).

Towary i usługi zakupione na potrzeby projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwało (czynności zwolnione z VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany będzie mógł dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Realizację projektu można podzielić na dwie grupy towarów i usług związanych z rozliczeniem VAT, w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu.

  1. Zakup towarów i usług dotyczących tylko i wyłącznie działalności Ośrodka Doskonalenia Kadr tj. wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych z VAT: w ramach zadania modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (część zadania dotycząca wykonania dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i zakupu szafek laboratoryjnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych, pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów i systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu.
  2. Zakup towarów i usług służący różnym rodzajom działalności – zwolnionej i opodatkowanej podatkiem VAT to: w ramach zadania modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych: montaż rolet przeciwsłonecznych, wymiana oświetlenia, wykonanie sieci komputerowej, zakup urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remont niezbędny po wykonaniu prac instalacyjnych, zakup stołów i zakup urządzeń multimedialnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy brak jest podstaw do odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku VAT należnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji projektu, wystąpią dwa sposoby rozliczenia podatku VAT.

W pierwszym przypadku dotyczącym następujących zadań: modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (w części zadania dotyczącego wykonania dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i zakupu szafek laboratoryjnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych, pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów i systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu, brak jest możliwości odzyskania podatku VAT. Wynika on z faktu, że ww. zakupy dokonane będą na potrzeby świadczenia usług niesłużących czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Usługi szkoleniowe (nowe i ulepszone), które będą świadczone w efekcie realizacji projektu są zwolnione z VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a (dot. szkoleń z BHP) oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 (dot. pozostałych szkoleń) Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221). Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ze zwolnienia korzystają usługi szkoleniowe świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. X jest jednostką objętą systemem oświaty. W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a, zwolnieniem z VAT objęte są usługi szkoleniowe uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Formy i zasady prowadzenia szkoleń z zakresu BHP reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. 2004 r., nr 180, poz. 1860).

W drugim przypadku dotyczącym części zadania modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych obejmującej: montaż rolet przeciwsłonecznych, wymianę oświetlenia, wykonanie sieci komputerowej, zakup urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remont niezbędny po wykonaniu prac instalacyjnych, zakup stołów i zakup urządzeń multimedialnych istnieje możliwość częściowego odliczenia podatku VAT. Ww. zakupów dokonanych w ramach zadania nie da się powiązać tylko i wyłącznie ze świadczeniem usług szkoleniowych. Z sal, których dotyczyć będą zakupy, mogą korzystać również podmioty zewnętrzne. Usługa wynajmu sal jest usługą opodatkowaną 23% stawką podatku VAT. W związku z powyższym mogą zaistnieć przesłanki do częściowego odliczenia podatku VAT w zależności od struktury sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wskazano wyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnikami – zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy – są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają w sposób technicznoprawny regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Stosownie do treści art. 90 ust. 4 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Z art. 90 ust. 6 ustawy wynika, że do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Zgodnie z art. 90 ust. 8 ustawy, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis art. 90 ust. 8, stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Na mocy art. 90 ust. 9a ustawy, przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6, do obrotu nie wlicza się kwoty podatku.

W świetle art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W związku z powyższym podatnicy, u których proporcja sprzedaży nie przekracza 2%, mają prawo (a nie obowiązek) do uznania, że proporcja wynosi 0%. Podatnik ma zatem prawo wyboru, może dokonać odliczenia na zasadach proporcjonalnych, ale może z tego prawa zrezygnować i nie odliczać podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca aplikuje o przyznanie dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X”. Celem projektu jest rozwój oferty szkoleniowej przez podniesienie jakości prowadzonych usług szkoleniowych i doradczych oraz przygotowanie nowych szkoleń specjalistycznych. Cel zostanie osiągnięty przez modernizację dwóch sal szkoleniowych i utworzenie w nich laboratorium komputerowego i laboratorium sieci elektrycznych, zakup i wdrożenie systemu e-learningowego oraz opracowanie programów szkoleniowych i wykonanie dla części z nich materiałów e-learningowych. W ramach projektu zaplanowano m.in. następujące zadania: modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (w tym montaż rolet przeciwsłonecznych, wymiana oświetlenia, wykonanie dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i sieci komputerowej, zakup urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remont niezbędny po wykonaniu prac instalacyjnych, zakup stołów i szafek laboratoryjnych, zakup urządzeń multimedialnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych (w tym zakup sprzętu i oprogramowania służącego wyposażeniu laboratoriów, opracowanie programów i materiałów szkoleniowych dla nowych szkoleń, zakup usług doradczych); pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów i systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu (w tym cykl bezpłatnych seminariów informacyjnych i cykl artykułów sponsorowanych, reklama).

W efekcie realizacji projektu będą świadczone usługi szkoleniowe nowe (pakiet szkoleń z zakresu instalacji elektrycznych i linii elektroenergetycznych oraz pakiet szkoleń z zakresu IT) oraz ulepszone (pakiet szkoleń przygotowujących do uzyskania uprawnień Gr-2 i Gr-3 oraz pakiet szkoleń z zakresu BHP).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność statutową i gospodarczą, w ramach działalności gospodarczej prowadzi sprzedaż usług opodatkowanych 23% stawką VAT (m.in. wynajem sal i pomieszczeń) oraz sprzedaż usług szkoleniowych (Ośrodek Doskonalenia Kadr) zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a oraz art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. X jest jednostką objętą systemem oświaty.

Zakupione towary i usługi w związku z realizacją projektu będą w całości wykorzystane do celów prowadzonej działalności gospodarczej (zwolnionych z podatku VAT i opodatkowanych podatkiem VAT – 23%).

Towary i usługi zakupione na potrzeby projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwało (czynności zwolnione z VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany będzie mógł dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Realizację projektu można podzielić na dwie grupy towarów i usług związanych z rozliczeniem VAT, w celu osiągnięcia zamierzonego rezultatu.

  1. Zakup towarów i usług dotyczących tylko i wyłącznie działalności Ośrodka Doskonalenia Kadr tj. wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych z VAT: w ramach zadania modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (część zadania dotycząca wykonania dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i zakupu szafek laboratoryjnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych, pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów i systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu.
  2. Zakup towarów i usług służący różnym rodzajom działalności – zwolnionej i opodatkowanej podatkiem VAT to: w ramach zadania modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych: montaż rolet przeciwsłonecznych, wymiana oświetlenia, wykonanie sieci komputerowej, zakup urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remont niezbędny po wykonaniu prac instalacyjnych, zakup stołów i zakup urządzeń multimedialnych.

Wobec powyższego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy w związku z realizacją projektu pn.: „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X” Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych wyżej przepisów należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych od podatku.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (lub usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wydatki związane z ww. projektem będą w całości wykorzystywane do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Kwalifikacja wydatków poniesionych w ramach realizacji projektu zależy bowiem od tego, do jakiej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane. Jak wskazano w opisie sprawy towary i usługi zakupione na potrzeby projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego (czynności opodatkowane), jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie będzie przysługiwało (czynności zwolnione z VAT). Przy czym wydatki te Wnioskodawca dzieli na dwie grupy. Pierwszą z nich stanowią towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, drugą natomiast towary i usługi służące zarówno działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku. Jednocześnie nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że będzie mógł dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Specyfika usług opodatkowanych świadczonych przez Radę FSN NOT (wynajem sal i pomieszczeń), jak również charakter towarów i usług służących tej działalności uniemożliwiają – zdaniem tut. Organu – bezpośrednie przyporządkowanie wydatków do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Powyższe pozostaje w zgodzie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym „ww. zakupów dokonanych w ramach zadania nie da się powiązać tylko i wyłącznie ze świadczeniem usług szkoleniowych” oraz „w związku z powyższym mogą zaistnieć przesłanki do częściowego odliczenia podatku VAT w zależności od struktury sprzedaży”.

Wobec powyższego w przypadku zakupu towarów i usług dotyczących tylko i wyłącznie działalności Ośrodka Doskonalenia Kadr, wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku VAT, w ramach zadania modernizacja i adaptacja sal szkoleniowych (część zadania dotycząca wykonania dedykowanej trójfazowej instalacji elektrycznej i zakupu szafek laboratoryjnych); zakup, personalizacja i wdrożenie platformy e-learningowej; przygotowanie nowych usług szkoleniowych, pilotaż elementów opracowanych usług poprzez testowe przeprowadzenie wybranych szkoleń z wykorzystaniem utworzonych w ramach projektu laboratoriów i systemu e-learningowego; działania upowszechniające mające na celu dotarcie do potencjalnych zainteresowanych z ofertą powstałą w wyniku projektu – brak jest możliwości odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że – jak wskazano we wniosku – ww. zakupy dokonane będą na potrzeby świadczenia usług niesłużących czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zatem w odniesieniu do ww. wydatków związanych z realizacją zadania Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca będzie miał natomiast prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z modernizacją i adaptacją sal szkoleniowych: montażem rolet przeciwsłonecznych, wymianą oświetlenia, wykonaniem sieci komputerowej, zakupem urządzeń aktywnych sieci komputerowej, remontem niezbędnym po wykonaniu prac instalacyjnych, zakupem stołów i zakupem urządzeń multimedialnych. Powyższe wynika z faktu, że wydatki te dotyczyć będą zarówno działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku VAT, a ponadto – w opinii tut. Organu – Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy będzie przysługiwało zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego od wskazanych wydatków na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Reasumując, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z realizacją projektu pn.: „Rozwój Ośrodka Doskonalenia Kadr X”, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych od podatku zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ustawy. Z kolei, od wydatków służących wyłącznie działalności zwolnionej od podatku, Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy uznano je za prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj