Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.238.2017.3.MPU
z 20 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 oraz art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z daty wpływu – 10 sierpnia 2017 r., uzupełnionym 16 października 2017 r, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków, budowli i obiektów budowlanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2017 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionych na nim budynków, budowli i obiektów budowlanych.

Ww. wniosek został uzupełniony w piśmie z 13 października 2017 r. (data wpływu 16 października 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 03 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.481.2017.1.ASZ, 0111-KDIB4.4014.238.2017.2.MPU.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: E. O. B. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Sprzedający, Zbywca);
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: V. I. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (Nabywca, Kupujący)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – spółka komandytowa (dalej: „Sprzedający”) jest spółką prawa polskiego, realizującą obecnie m. in. drugi etap projektu (dalej „II Etap Projektu”), polegający na budowie drugiego budynku w ramach business parku o nazwie „03 B. C.” (który docelowo będzie się składał z trzech budynków, przy czym pierwszy i drugi z nich został już wybudowany) na terenie, na który składają się następujące działki:

  • gruntu nr 812/5, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą,
  • gruntu nr 258/20, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą

(dalej: „Grunty”).

„03 B.C.” to nowoczesny kompleks biurowy klasy A, składający się z trzech dwunastokondygnacyjnych budynków (a także towarzyszących im trzech budynków technicznych) oraz parkingu naziemnego i podziemnego.

II Etap Projektu obejmuje budowę drugiego z trzech budynków business parku (oraz towarzyszącego mu budynku technicznego), z przeznaczeniem na wynajem (w tym także niektóre powierzchnie w budynku technicznym mogą zostać przeznaczone pod wynajem), (dalej łącznie: „Budynek”), wraz z wszelkimi instalacjami, budowlami, drogami dojazdowymi oraz zainstalowanymi urządzeniami, z których niektóre stanowić będą odrębne środki trwałe (dalej: „Budowle”). Sprzedający jest użytkownikiem wieczystym Gruntów i jako użytkownik wieczysty Gruntów jest właścicielem wszelkich naniesień na Gruntach, w tym Budynku i Budowli. Prawo użytkowania wieczystego Gruntów, na których posadowiony jest Budynek wraz z prawem własności Budynku i Budowli zwane będzie łącznie dalej: „Nieruchomością”. Prawo wieczystego użytkowania powyższych Gruntów Sprzedający nabył od ich poprzedniego użytkownika wieczystego – P. sp. z o.o. (dalej „P.”). Przy czym w momencie nabywania gruntów, Sprzedający działał jako „P. E.-47” sp. z o.o., a następnie przekształcony został w „47 – G. E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością” spółka komandytowo-akcyjna. W późniejszym okresie spółka ta działała również pod zmienioną firmą: E. - O. B. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna. Po czym przekształcona została w spółkę komandytową – czyli dzisiejszy Sprzedający.

Sprzedający jest również właścicielem praw własności intelektualnej związanych z II Etapem Projektu, na które składają się prawa do projektu, rozumiane jako: 1) Budynek, 2) projekty związane z jego wykonaniem/budową i 3) wszelkie powykonawcze projekty dotyczące tego Budynku, które są przedmiotem praw autorskich. Wszystkie te prawa są w dalszej części wniosku zwane „Prawami Własności Intelektualnej”. Prawa Własności Intelektualnej zostaną zbyte przez Sprzedającego na rzecz G. E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dawniej: M. I. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa).

Obecnie, w ramach zbycia II Etapu Projektu, planowane jest efektywne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego Gruntów, prawa własności posadowionego na nim Budynku, jak i garażu podziemnego w tym Budynku oraz części parkingu naziemnego przynależnego do tego Budynku. II Etap Projektu w ramach tej transakcji nabędzie Zainteresowany niebędący stroną postępowania spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej: ,,Kupujący”). Jednocześnie Kupujący podejmować będzie, już po nabyciu Budynku, działania w celu komercjalizacji (wynajmu) Budynku, o ile na dzień transakcji nie będzie on w całości wynajęty, lub w okresie po jego nabyciu pojawi się taka potrzeba. W szczególności, Kupujący będzie po tym nabyciu zawierać lub może zawierać z najemcami umowy najmu powierzchni biurowej, usługowej lub reklamowej (dalej łącznie określana jako „powierzchnia biurowa”) oraz ewentualnie inne umowy w szczególności umowy na dostawę mediów, niezbędne do świadczenia usług na rzecz najemców lub podmiotów trzecich (np. najem powierzchni na dachu Budynku pod maszty antenowe lub inne nadajniki). Czynsze należne Kupującemu z tytułu najmu będą opodatkowane VAT.

Kupujący i V. I sp. z o.o. – komplementariusz Kupującego – są spółkami prawa polskiego. Ponadto, Sprzedający oraz Kupujący są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów prawa podatkowego.

W związku z tym, że Sprzedający nie jest właścicielem znaku towarowego związanego
z Nieruchomością, czyli oznaczenia nazwy parku obejmującego Budynek – 03 B. C. (dalej: „Znak Towarowy”), Kupujący będzie musiał zadbać o prawa do używania Znaku Towarowego we własnym zakresie, pozyskując je bezpośrednio od jego właściciela. Aktualnym właścicielem Znaku Towarowego jest G. E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa i to od tego podmiotu nabywca Nieruchomości będzie musiał pozyskać prawa do jego używania.

Zgodnie z obecnymi planami, nieruchomości wytworzone w ramach kolejnego etapu Projektu również zostaną zbyte przez Sprzedającego na rzecz Kupującego, który docelowo skupi w sobie wszystkie prawa związane z business parkiem o nazwie „03 B. C.”. Kupujący nabył już od Sprzedającego pierwszy z trzech budynków biurowych (wraz z innymi elementami objętymi pierwszym etapem projektu) w ramach 03 B. C.

Sprzedający oraz Kupujący zawarły umowę przedwstępną dotyczącą zbycia Nieruchomości (dalej: „Umowa Przedwstępna”), związaną z powyższym projektem realizowanym przez Sprzedającego, której celem m.in. jest uregulowanie obowiązujących strony zasad zawarcia umowy przyrzeczonej, czyli umowy przenoszącej prawo do Nieruchomości (dalej: „Umowa Finalna”).

Zawarcie Umowy Finalnej uzależnione natomiast będzie spełnieniem kilku warunków zawieszających (dalej: „Warunki Zawieszające”):

  1. Sprzedający uzyska pozwolenie na użytkowanie, rozumiane jako ostateczne i bezwarunkowe albo warunkowe (wraz z kopią sporządzonych przez Sprzedającego oraz zaopatrzonych w urzędową prezentatę dokumentów przedłożonych do właściwego urzędu w celu potwierdzenia spełnienia wszystkich warunków) pozwolenie na użytkowanie wymagane w celu użytkowania Budynku i związanej z nim infrastruktury, wszystkich dróg infrastruktury znajdującej się na Gruntach wydane zgodnie z art. 54 – 59 ustawy – Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r., zezwalające na użytkowanie Budynku, zawierające potwierdzenie jego ostateczności w administracyjnym toku instancji, wydane niezależnie od tego, czy jakiekolwiek prace są prowadzone w odniesieniu do wewnętrznych części Budynku lub na Gruntach, w tym m.in. prace wykończeniowe i adaptacyjne (fit-out) najemców, nawet, jeśli takie prace wymagają odrębnego pozwolenia lub pozwoleń na użytkowanie,
  2. Sprzedający oraz najemcy zawrą umowy najmu w odniesieniu do co najmniej 60% każdego rodzaju powierzchni najmu Budynku (biura, a także podziemne/naziemne miejsca parkingowe) po jego ukończeniu,
  3. Sprzedający oraz Kupujący zawrą umowę gwarancji czynszowej (Rental Guarantee Agreement),
  4. zawarta zostanie nowa umowa kredytu w stosunku do Nieruchomości lub aneks do obowiązującej umowy kredytu Kupującego na warunkach, które – według uznania Kupującego – nie będą gorsze niż warunki ewentualnej umowy kredytu zawartej przed dniem Transakcji przez Sprzedającego w stosunku do Nieruchomości (chyba że inne warunki nowej umowy kredytowej będą satysfakcjonujące dla Kupującego i jednoznacznie zrzeknie się ona spełnienia tego warunku) oraz spełniony zostanie warunek wypłaty środków z takiej umowy kredytowej,
  5. po spełnieniu się Warunków Zawieszających opisanych pod numerem 1 i 2 powyżej, Kupujący uzyska zgodę na dokonanie koncentracji, poprzez złożenie zgłoszenia antymonopolowego. W przypadku gdyby okazało się jednak, że nie ma konieczności uzyskania zgody na dokonanie koncentracji, wspomniany tu Warunek Zawieszający nie będzie miał zastosowania,
  6. uzyskana zostanie interpretacja indywidualna przepisów podatkowych, o którą niniejszym występują Sprzedający i Kupujący.

Ponadto, Sprzedający i Kupujący zawrą także umowę dotyczącą dokończenia prac aranżacyjnych, na podstawie której Kupujący zleci Sprzedającemu usługi polegające na wykonaniu bądź dokończeniu prac aranżacyjnych (fit-out works), wynikających z umów najmu z najemcami.

Całokształt uregulowań i transakcji przewidzianych Umową Przedwstępną, oraz Umową Finalną, w tym sprzedaż Nieruchomości i praw z nią związanych (także tych uregulowanych odrębnymi umowami), zwane będzie łącznie dalej: „Transakcją”.

Na mocy Umowy Przedwstępnej, zawarcie Umowy Finalnej powinno nastąpić w dzień roboczy przypadający w terminie od 20 do 25 dni roboczych po spełnieniu się wszystkich Warunków Zawieszających, jednak nie później niż w trzecią rocznicę zawarcia Umowy Przedwstępnej. Umowa Przedwstępna zastrzega w tym zakresie, że Sprzedającemu i Kupujący mogą postanowić inaczej co do daty zawarcia Umowy Finalnej, o ile zrobią to na piśmie.

Zawarcie Umowy Finalnej będzie natomiast poprzedzone, oprócz wypełnienia Warunków Zawieszających, wykonaniem dodatkowych czynności przez Sprzedającego oraz Kupującego. Przede wszystkim, Kupujący wpłaci cenę za przeniesienie prawa do Nieruchomości (dalej: „Cena”) powiększoną o kwotę należnego podatku VAT na rachunek zastrzeżony. Rachunek zastrzeżony (dalej: „Rachunek Zastrzeżony”), na który wpłacona zostanie Cena wraz z kwotą podatku VAT, będzie rachunkiem otwartym na mocy umowy rachunku zastrzeżonego, zawartej przez Sprzedającego, Kupującego i agenta – wybrany bank (dalej: „Umowa Rachunku Zastrzeżonego”).

Sprzedający oraz Kupujący uzgodnili, iż zasady przekazania Nieruchomości oraz odpowiedniej dokumentacji, jak i rozliczenia pomiędzy nimi w zakresie odnoszącym się do Nieruchomości, zostaną uregulowane w Umowie Finalnej.

W Umowie Przedwstępnej znajduje się zapis, zgodnie z którym pomiędzy dniem zawarcia Umowy Przedwstępnej i dniem zawarcia Umowy Finalnej, Sprzedający prowadzi swoją działalność dotyczącą Nieruchomości w toku zwykłej działalności. W szczególności podejmuje on wszelkie kroki, jakie są w danych okolicznościach racjonalnie niezbędne w celu ochrony i zachowania działalności i aktywów dotyczących Nieruchomości, zgodnie z utrwalonymi w przeszłości zwyczajami i praktykami biznesowymi.

Ponieważ, jak wspomniano, Sprzedający ma prawo do prowadzenia działalności w odniesieniu do Nieruchomości w okresie pomiędzy dniem zawarcia Umowy Przedwstępnej i dniem zawarcia Umowy Finalnej, Kupującemu – na mocy Umowy Przedwstępnej – przyznane zostało również prawo do kontrolowania sposobu wykorzystania Nieruchomości. W szczególności, prawo to jest realizowane poprzez zapewnienie dostępu do Nieruchomości przedstawicielom Kupującego, czy dostarczenie Kupującemu wszelkich informacji i dokumentacji dotyczącej Nieruchomości oraz umów najmu.

Sprzedający oraz Kupujący są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W przypadku objęcia Transakcji zwolnieniem z opodatkowania VAT (z opcją wyboru opodatkowania VAT), Sprzedający oraz Kupujący zamierzają złożyć zgodne oświadczenie o wyborze opcji opodatkowania VAT, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Cena ma – w uproszczeniu – stanowić określoną w Umowie Przedwstępnej kwotę netto za przeniesienie praw do Nieruchomości, pomniejszoną o koszty transakcji oraz ewentualne koszty dokończenia prac aranżacyjnych oraz koszty usunięcia ewentualnych usterek. Cena zostanie powiększona o kwotę należnego podatku VAT, o ile taka będzie przypadać do zapłaty przez Kupującego według stawki obowiązującej w dniu zawarcia Umowy Finalnej, zgodnie z opodatkowaniem Transakcji.

Płatność Ceny nastąpić ma zgodnie z zapisami Umowy Przedwstępnej i Umowy Rachunku Zastrzeżonego. Niemniej jednak, Sprzedający – na zasadzie przekazu (dalej: „Przekaz”), uregulowanego w art. 9211 (i następne) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – postanowił:

  1. przekazać swojemu ewentualnemu – o ile taki będzie na moment Transakcji – kredytodawcy (odbiorcy przekazu) tytułem przekazu kwotę w wysokości części Ceny równej kwocie należnej temu kredytodawcy na podstawie umowy kredytowej (a którą należy spłacić w celu zwolnienia wszystkich zabezpieczeń ustanowionych w związku z tym finansowaniem dłużnym), stanowiącą świadczenie należne Sprzedającemu od Kupującego (przekazanego) tytułem zapłaty części Ceny za Nieruchomość,
  2. przekazać pożyczkodawcy (EPP (C.) – 2 L. – odbiorcy przekazu) tytułem przekazu kwotę w wysokości części Ceny równej kwocie spłaty pożyczki, stanowiącą świadczenie należne Sprzedającemu od Kupującego (przekazanego) tytułem zapłaty części Ceny za Nieruchomość

Zgodnie z Umową Przedwstępną, w celu opłacenia Ceny, Sprzedający i Kupujący spowodują, że Cena oraz kwota podatku VAT należnego od Ceny zostaną zwolnione na rzecz Sprzedającego na zasadach określonych w Umowie Rachunku Zastrzeżonego. Ponadto, Sprzedający i Kupujący spowodują, aby zwolnić odpowiednią część Ceny z Rachunku Zastrzeżonego na rzecz ewentualnego kredytodawcy (odbiorcy przekazu), a także aby spłacony został pożyczkodawca (EPP (C.) – 2 L. – odbiorca przekazu), w kwocie należnej na podstawie umów pożyczek zawartych pomiędzy wspomnianym pożyczkodawcą a Sprzedającym. Wspomniana umowa pożyczki została zawarta w celu finansowania realizacji projektu.

Należy jednak pamiętać, że powyższe ustalenia co do płatności ceny są jedynie wstępnym planem, który na dzień sporządzenia Umowy Przedwstępnej wydaje się Sprzedającemu najlepiej wypełniać jej obowiązki płatnicze oraz interesy w Transakcji. Niemniej jednak, możliwe jest zarówno, że Cena zostanie rzeczywiście wpłacona na Rachunek Zastrzeżony przed Transakcją, jak i może się zdarzyć, że taki rachunek nie zostanie wykorzystany w Transakcji i nastąpią inne ustalenia w zakresie płatności Ceny.

Ponadto, nie musi także dojść do Przekazu, jeśli na dzień Transakcji Sprzedający będzie inaczej chciał uregulować swoje zobowiązania wobec ewentualnego kredytodawcy i pożyczkodawcy. Ponieważ jednak Zainteresowani pragną wskazać całokształt ustaleń w niniejszym opisie zdarzenia przyszłego, to wspominają o takiej możliwości w zakresie uregulowania Ceny. Jednocześnie, w opinii Zainteresowanych, sama zmiana ustaleń w zakresie tego, w jaki sposób Cena zostanie opłacona w Transakcji nie powinna wpłynąć na podatkowe traktowanie Transakcji.

Natomiast w wyniku zawarcia Umowy Finalnej, Sprzedający wystawi na rzecz Kupującego fakturę VAT dokumentującą należną Cenę, powiększoną o należny podatek VAT.

Historycznie, Sprzedający nabył prawo użytkowania wieczystego Gruntów zawierając z P.:

  • akt notarialny z dnia 21 grudnia 2007 roku – Umowa sprzedaży, na mocy której Sprzedający nabył użytkowanie wieczyste działki gruntu nr 812 wraz z prawem własności dwóch budynków znajdujących się na działce, a stanowiących odrębny od gruntu przedmiot własności, tj. portierni oraz budynku kontroli pojazdów (budowle te zostały po nabyciu rozebrane). Nabycie wymienionych nieruchomości przez Sprzedającego możliwe było dzięki przeniesieniu przez E.I.SA (dalej: „EISA”), w tym samym akcie notarialnym, wszelkich praw i obowiązków wynikających z przedwstępnej umowy sprzedaży zawartej w dniu 23 maja 2007 roku pomiędzy P. a EISA. Dla przedmiotowej sprzedaży zastosowano zwolnienie z opodatkowania VAT;
  • akt notarialny z dnia 25 lutego 2008 roku – Umowa przeniesienia użytkowania wieczystego gruntu w wykonaniu umowy zobowiązującej z dnia 21 grudnia 2007 roku, na mocy której Sprzedający nabył użytkowanie wieczyste działek gruntu nr 258/14 oraz gruntu nr 258/15, które zgodnie z wypisem z gruntu stanowią inne tereny zabudowane (choć na moment zawarcia aktu wcześniejsze naniesienia na te grunty zostały już wyburzone). W przypadku tej sprzedaży, cena nabycia działek została powiększona o należny podatek VAT, obliczony według stawki podstawowej (23%). Zawarty w cenie podatek VAT został w całości potraktowany przez Sprzedającego jako podatek VAT naliczony, w stosunku do którego Sprzedający miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego, z uwagi na fakt, że nabycie Gruntu wynikało z zamiaru prowadzenia przez Sprzedającego działalności opodatkowanej VAT (zbycie Nieruchomości/ewentualny najem powierzchni w Budynku). W oparciu o ten sam zamiar, Sprzedający korzystał następnie z prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wynikającego z innych nabyć związanych z realizacją Projektu, czyli także tych stanowiących szeroko rozumiane nakłady na Budynek i/lub Budowle.

W ramach projektu, wybudowany zostanie kompleks trzech biurowców. Natomiast na moment sporządzania niniejszego wniosku, ukończono i oddano do użytkowania pierwszy (w ramach pierwszego etapu projektu) oraz drugi (w ramach II Etapu Projektu). W konsekwencji, pierwsze powierzchnie biurowe, w oddanym do użytkowania Budynku ukończonym w ramach II Etapu Projektu, mogą już zostać wydane przez Sprzedającego najemcom, o ile termin przekazania tych powierzchni będzie przypadał przed datą zawarcia Umowy Finalnej. Najem ten będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Także inne umowy zawierane w związku z realizacją projektu, w szczególności działaniami w celu komercjalizacji (wynajmu) Budynku, generują lub mogą potencjalnie generować obroty opodatkowane VAT (np. reklamy, sprzedaż materiałów).

Na potrzeby budowy Budynku (w ramach II Etapu Projektu) Sprzedający zawarł, w szczególności:

  • umowy z zewnętrznymi wykonawcami dotyczące prac budowlanych i wykończeniowych (dalej: „Umowy z Wykonawcami”) i
  • umowy z dostawcami usług, w tym w zakresie dostawy mediów na potrzeby zabudowy nieruchomości i umowę o prace konserwacyjne (dalej: „Umowy Serwisowe”).

Sprzedający zawarł z EISA umowy na przygotowanie inwestycji oraz zarządzanie przedsięwzięciem inwestycyjnym (dalej: „Umowy Project Management”). Na podstawie Umów Project Management, EISA jest odpowiedzialna w szczególności za doradztwo w zakresie kontraktacji robót budowlanych, prac projektowych, doradztwo w kwestiach administracyjnych związanych z inwestycją, nadzór i koordynację prac budowlanych oraz projektowych w trakcie realizacji.

Ponadto, po Transakcji zawarta zostanie nowa umowa o zarządzanie Nieruchomością (dalej: „Umowa o Zarządzanie”) z wybranym zarządcą, który zarządza już nieruchomością nabytą w pierwszym etapie projektu. Zarządca ten będzie działał samodzielnie, w oparciu o własny personel, lub będzie mógł powierzyć faktyczny zarząd Nieruchomością innemu zarządcy.

Nieruchomość nie jest wyodrębniona organizacyjnie w strukturze Sprzedającego na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze; nie stanowi ona także oddziału Sprzedającego wyodrębnionego w KRS.

W chwili obecnej istnieje budżet realizacyjny związany z realizacją II Etapu Projektu. Jest to budżet obejmujący szacunkowe koszty zrealizowania II Etapu Projektu (tj. budżet obejmuje szacowaną stronę kosztową niezbędną do wykonania i wynajęcia Budynku), ale także szacunkowe przychody możliwe do osiągnięcia po jego realizacji (tj. budżet obejmuje szacowaną stronę przychodową, na którą składa się lista czynszów i innych kwot uzyskiwanych od najemców – tzw. Rent Roll oraz dochód operacyjny netto – tzw. NOI).

Utworzony został również budżet eksploatacyjny – na potrzeby zarządzania kosztami oraz przychodami generowanymi przez Nieruchomość (szacowana strona kosztowa wynajmowania powierzchni biurowej).

Żaden z powyższych budżetów nie służy do wyodrębnienia finansowego Budynku w ramach Sprzedającego, tylko do zarządzania realizacją Projektu i eksploatacją Nieruchomości.

W stosunku do Budynku będzie również w przyszłości funkcjonował dokument pt. „Regulamin Budynku” (dalej: „Regulamin”), Regulamin będzie dokumentem określającym wzajemne prawa i obowiązki związane z najmem powierzchni biurowej. Regulamin będzie określał m.in.:

  • sposób użytkowania lokali, stref dostaw, parkingów, a także części wspólnych,
  • zasady bezpieczeństwa,
  • zasady wywozu nieczystości,
  • zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych.

Regulamin nie będzie dokumentem wyznaczającym ramy funkcjonowania Budynku jako jednostki wyodrębnionej wewnątrz Sprzedającego, nawet jeśli zostanie on stworzony przed zbyciem Budynku na rzecz Kupującego.

Jeśli Sprzedający stworzy Regulamin (a potrzeba taka może się pojawić, jeśli jeszcze przed Transakcją rozpocznie się proces komercjalizacji), to po zawarciu Transakcji, najemcy nadal będą zobowiązani do przestrzegania Regulaminu, przy czym Kupujący nie wyklucza, że wprowadzi w takim wypadku zupełnie nowy Regulamin.

Zgodnie z planem, sprzedaż Nieruchomości powinna nastąpić przed lub w ciągu 2 lat od dnia oddania przynajmniej części powierzchni biurowej do użytkowania pierwszemu najemcy na podstawie umowy najmu, z której przychody będą podlegały opodatkowaniu VAT. Na chwilę obecną nie jest jednak wykluczone, że sprzedaż Nieruchomości nastąpi po upływie 2 lat od dnia oddania przynajmniej części powierzchni biurowej do użytkowania pierwszemu najemcy na podstawie umowy najmu, z której przychody będą podlegały opodatkowaniu VAT.

W przypadku zawarcia Umowy Finalnej, w związku z transakcją sprzedaży Nieruchomości, dokonywane będą w szczególności następujące czynności:

  • Sprzedaż przynależności będących własnością Sprzedającego, związanych prawidłowym funkcjonowaniem i eksploatacją Nieruchomości,
  • Przeniesienie zabezpieczeń prawidłowego wykonania obowiązków wynikających z umów najmu ustanowionych przez poszczególnych najemców (w tym w szczególności – w drodze przelewu – praw z gwarancji bankowych, z pominięciem jednak kaucji składanych przez najemców, które zostaną zwrócone, o czym mowa w kolejnym paragrafie),
  • Przeniesienie praw (gwarancji) związanych z odpowiedzialnością wykonawców z tytułu rękojmi i gwarancji w odniesieniu do wykonanych prac związanych z procesem budowlanym oraz zabezpieczenia prawidłowego wykonania tych praw (w tym w szczególności prawa z gwarancji bankowych oraz kaucje gwarancyjne, jeśli takowe będą istniały),
  • Przekazanie dokumentacji prawnej i technicznej Nieruchomości, w tym:
    • oryginałów wszystkich decyzji administracyjnych dotyczących Nieruchomości lub procesu budowlanego,
    • instrukcji obsługi dotyczące wszystkich urządzeń i maszyn w Budynku,
    • instrukcji dotyczące bezpieczeństwa (BHP) dla Budynku i instalacji przeciwpożarowej,
    • książki obiektu budowlanego dla Budynku,
    • wszystkich kart dostępu, które są w posiadaniu Sprzedającego,
    • kodów odnoszących się do systemu zarządzania Budynkiem,
    • certyfikatów energetycznych.


Co do natomiast wspomnianych kaucji wpłaconych przez najemców, sprzedający zobowiąże się do ich zwrotu tymże najemcom, a najemcy zobowiążą się do wpłaty na rzecz Kupującego na nowo kaucji w ramach zabezpieczenia wykonania obowiązków wynikających z umów najmu. W trosce o uproszczenie stosunków pomiędzy Sprzedającym, najemcami i Kupującym, do spełnienia świadczenia dojdzie zapewne w drodze Przekazu. Tym samym, Sprzedający (przekazany) będzie zobowiązany do zwrotu powyższych kaucji najemcom (przekazujący), którzy z kolei przekażą Kupującemu (odbiorca przekazu) świadczenie Sprzedającemu. W przypadku natomiast odmiennych preferencji najemców, zainteresowane strony uzgodnią inny sposób wpłacenia kaucji na rzecz Kupującego.

Transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie wiązała się z przejściem pracowników Sprzedającego w ramach tzw. przejścia zakładu pracy (art. 231 ustawy Kodeks pracy; dalej: „Kodeks pracy”). Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Sprzedający nie zatrudnia pracowników w rozumieniu art. 2 Kodeksu pracy.

Na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego, wskutek nabycia Nieruchomości z mocy prawa na Kupującego zostaną przeniesione prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z umów najmu obowiązujących na dzień przeprowadzenia Transakcji. W takiej sytuacji na Kupującego przejdą również prawa i zobowiązania związane z zabezpieczeniami ustanowionymi przez poszczególnych najemców, z wyłączeniem kaucji najemców, gdyż te podlegać będą – co do zasady – zwrotowi na rzecz najemców, choć mogą zostać przelane przez Sprzedającego do Kupującego w ramach instytucji Przekazu (czyli odrębnego stosunku cywilnego).

Ponadto, w ramach Transakcji nie dojdzie do przeniesienia przez Sprzedającego na Kupującego w szczególności:

  • Umów Serwisowych;
  • Umów z Wykonawcami (za wyjątkiem uprawnień z rękojmi i gwarancji);
  • Umów Project Management;
  • Umowy o Zarządzanie;
  • stosunków ubezpieczenia mienia dotyczącego Nieruchomości (w tym na etapie budowy, jeśli będzie miało zastosowanie);
  • umów rachunków bankowych Sprzedającego (w tym rachunków bankowych, za pośrednictwem których dokonuje ona rozliczeń z najemcami);
  • umów związanych z finansowaniem działalności Sprzedającego i zabezpieczeń tego finansowania (w szczególności praw i obowiązków wynikających z zaciągniętych kredytów/pożyczek);
  • praw i obowiązków wynikających z umów związanych z prowadzeniem bieżącej działalności przez Sprzedającego (w tym w szczególności umów o prowadzenie rozliczeń księgowo-podatkowych itp.);
  • środków pieniężnych Sprzedającego zgromadzonych na rachunkach bankowych i w kasie (przy czym przelane mogą zostać na Kupującego niektóre zabezpieczenia, w tym w szczególności depozyty na zabezpieczenie roszczeń z rękojmi i gwarancji, o ile takie będą istniały na moment Transakcji; także kaucje najemców mogą zostać przelane przez Sprzedającego do Kupującego w ramach instytucji Przekazu – czyli odrębnego stosunku cywilnego, chyba że zostaną one zwrócone bezpośrednio przez Sprzedającego na rzecz najemców);
  • tajemnic przedsiębiorstwa Sprzedającego;
  • know-how (związany w szczególności z prowadzeniem działalności gospodarczej, a także z wyszukiwaniem i utrzymaniem odpowiedniego portfolio najemców);
  • ksiąg rachunkowych Sprzedającego i innych dokumentów (np. handlowych, korporacyjnych) związanych z prowadzeniem przez Sprzedającego działalności gospodarczej (poza dokumentami ściśle związanymi z Nieruchomością, które zostaną przekazane Kupującemu);
  • firmy Sprzedającego;
  • budżetu realizacyjnego i eksploatacyjnego;
  • pozostałych należności i zobowiązań,
  • domeny oraz praw autorskich wynikających z umów na świadczenie usług związanych ze stroną internetową (G. E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa posiada już prawa do adresów wykorzystywanych przez Kupującego i zapewne nabędzie także w niedalekiej przyszłości rzeczone prawa wynikające z umów dotyczących strony internetowej);
  • Praw Własności Intelektualnej (gdyż te nabędzie G. E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa);
  • Znaku Towarowego (gdyż prawa do niego nabyła G. E. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa);
  • praw użytkowania wieczystego gruntów, na których posadowiony ma zostać ostatni budynek kompleksu (gdyż te zostają po stronie Sprzedającego).

Kupujący, który nabędzie Nieruchomość, podpisze nowe umowy z dostawcami wymaganych usług wymienionych powyżej (niewykluczone, że będą to te same podmioty, z którymi Sprzedający zawarł uprzednio umowy lub innymi – np. w przypadku dostawy mediów czy w przypadku umowy ubezpieczenia).

Budżet realizacyjny oraz eksploatacyjny nie zostaną przeniesione na Kupującego w ramach transakcji sprzedaży Nieruchomości (Kupujący może opracować na własne żądanie nowe budżety, przy czym nie jest wykluczone, że budżety wykorzystywane przez Sprzedającego będą udostępnione Kupującemu w celach informacyjnych i wiedza uzyskana w ten sposób przez Kupującego może zostać wykorzystana, w szczególności przy opracowaniu nowych budżetów przez Kupującego oraz do rozliczeń z najemcami za rok, w którym doszło do nabycia Nieruchomości przez Kupującego).

Nie ulegną natomiast rozwiązaniu (nie zostaną wypowiedziane) te umowy zawarte pomiędzy Sprzedającym i Kupującym przed dniem podpisania Umowy Finalnej, których kontynuacja będzie miała także sens po zbyciu Nieruchomości przez Sprzedającego na rzecz Kupującego. Nie można jednak mówić w tym przypadku o przeniesieniu tych umów w ramach Transakcji, gdyż Kupujący nie wejdzie w prawa i obowiązki Sprzedającego wynikające z takich umów.

Po nabyciu Nieruchomości Kupujący zamierza kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej polegającej w szczególności na wynajmie powierzchni biurowych. Wynajem ten podlega i będzie – po nabyciu Nieruchomości – podlegać opodatkowaniu VAT. Działalność ta jest i będzie nadal prowadzona przy wykorzystaniu własnych zasobów (jak również częściowo przy wykorzystaniu zasobów Sprzedającego na podstawie zobowiązań Sprzedającego wynikających z gwarancji czynszowej) oraz w oparciu o własny know-how, względnie przy pomocy profesjonalnych usługodawców.

Mając na uwadze, iż część umów dotyczących Nieruchomości nie zostanie przeniesiona na Kupującego wskutek zawarcia lub na podstawie Umowy Przyrzeczonej, ani w dalszym czasie, w celu dalszego, nieprzerwanego wykorzystywania Nieruchomości do prowadzenia działalności gospodarczej, Kupujący w oparciu o własne zasoby lub na podstawie umów, które zostaną (lub nawet zostały już – zgodnie z kolejnym akapitem) zawarte przez niego z podmiotami zewnętrznymi – zapewni w szczególności: (1) zarządzanie Nieruchomością, (2) wykonanie czynności marketingowych przydatnych w funkcjonowaniu Nieruchomości oraz (3) wykonanie innych czynności/dostawę usług niezbędnych dla bieżącego funkcjonowania Nieruchomości.

Faktycznie, nowy zarządca Nieruchomości powierzy wykonywanie czynności tym samym osobom, które zarządzają już nieruchomością nabytą w pierwszym etapie projektu i które obecnie zajmują się również zarządzaniem Nieruchomości. Podjęcie przez Kupującego kroków w tym zakresie będzie niezbędne do zapewnienia właściwego funkcjonowania Nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.

Jak zostało to już wskazane, Kupujący nabył już pierwszy etap projektu. W związku z jego nabyciem, w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania nieruchomości, Kupujący pozyskał w tamtym czasie również niezbędne zasoby i know-how oraz zawarł umowy z wybranymi dostawcami. W konsekwencji, biznesowo najbardziej efektywnym rozwiązaniem będzie teraz wykorzystanie – w każdym przypadku, gdy to możliwe – pozyskanych już zasobów i know-how w celu zapewnienia właściwego funkcjonowania Nieruchomości.

W tym miejscu warto wspomnieć, że już na etapie nabycia pierwszego etapu projektu, Kupujący nie wykluczał, że pozyska odpowiedni know-how oraz zasoby poprzez zawarcie umów z tymi samymi dostawcami, z którymi umowy te zawarł Sprzedający. Stąd mogło dojść do sytuacji, gdy ten sam podmiot miał świadczyć usługi zarówno na rzecz Sprzedającego (przed sprzedażą nieruchomości), jak i na rzecz Kupującego (po nabyciu nieruchomości) i w tym kontekście można było mówić o tożsamości know-how czy zasobów (w tym osobowych) przed i po transakcji. Niemniej jednak, pozyskanie zasobów i know-how uregulowane zostało wtedy odrębnymi stosunkami umownymi od tych, które łączyły tych profesjonalnych usługodawców ze Sprzedającym, tj. nie doszło do cesji umów w tym zakresie.

Podobnie może mieć to miejsce teraz, w ramach nabycia II Etapu Projektu – tj. Kupujący po pierwsze będzie wykorzystywał jak najwięcej pozyskanych już (dla celów pierwszego etapu projektu) zasobów do prowadzenia swojej działalności obejmującej Nieruchomość po jej nabyciu i w zakresie tych zasobów może już pojawić się wspomniana tożsamość. Po wtóre, pozyskując nowe zasoby – jeśli okaże się to konieczne – Kupujący także może zdecydować się na nawiązanie współpracy z tymi samymi profesjonalnymi usługodawcami, z którymi w tej chwili współpracuje Sprzedający lub z którymi jeszcze tę współpracę podejmie przez dniem transakcji. Ponownie jednak, Kupujący nie przewiduje cesji umów w tym zakresie.

Mówiąc o tożsamości know-how oraz zasobów, Kupujący ma na myśli: zarządcę Nieruchomości, dostawców mediów i obsługi Nieruchomości, podmiot prowadzący księgowość itp. Takie ustrukturyzowanie pozyskania zasobów i know-how ma swoje bezsprzeczne uzasadnienie biznesowe, tj. nie tylko przemawia za nim wspomniane włączenie Nieruchomości do już funkcjonującego przedsiębiorstwa Kupującego (w ramach którego Kupujący nawiązał już pewne współprace w odniesieniu do nabywanych i posiadanych nieruchomości), ale także wolą stron transakcji, jest aby przejęcie składników majątku przebiegło sprawnie, bez niepotrzebnych zakłóceń w możliwości kontynuacji działalności w oparciu o Nieruchomość, w tym w szczególności bez zawirowań odnoszących skutki dla najemców.

Warto w tym miejscu podkreślić jednakże, że do Kupującego nie zostaną przeniesione osoby piastujące funkcje w zarządzie spółki, które decydują o przedsięwzięciach biznesowych u Sprzedającego. Niezależnie od wynajmu powierzchni biurowej, Kupujący może również sprzedać Nieruchomość w całości lub w części lub prowadzić innego typu niż najem działalność w odniesieniu do Nieruchomości.

W uzupełnieniu wyjaśniono, że wszelkie użyte poniżej terminy mają znaczenie takie jak we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

  1. Zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym, przedmiotem dostawy na rzecz Kupującego będzie prawo użytkowania wieczystego działki gruntu o nr 812/5, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą oraz prawo użytkowania wieczystego działki gruntu o nr 258/20, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą wraz ze wszystkimi obiektami, jakie na moment transakcji będą znajdować się na tych gruntach.

Obiektami tymi będą:

  • następujące budynki:
    • budynek będący częścią „03 B.C.” (obejmujący garaż podziemny w tym budynku),
    • towarzyszący mu budynek techniczny;
  • następujące budowle:
    • ciąg pieszy granitowy,
    • układ drogowy wokół budynku wraz z parkingami z betonowej kostki brukowej,
    • przyłącza energetyczne,
    • przyłącza kanalizacji deszczowej,
    • przyłącza kanalizacji sanitarnej,
    • przyłącza wodociągowe,
    • przyłącza teletechniczne,
    • przyłącze cieplne,
    • pylon informacyjny;
  • a także inne obiekty budowlane takie jak:
    • elementy drogowe, w tym między innymi kosze, słupki, znaki pionowe, obrzeża, progi zwalniające,
    • lampy oświetlenia ulicznego.


W konsekwencji przedmiotem transakcji będzie (oprócz ww. prawa użytkowania wieczystego gruntów):

  • budynek business parku (obejmujący garaż podziemny w tym budynku) oraz towarzyszący mu budynek techniczny,
  • (dalej łącznie: „Budynek”),
  • ciąg pieszy granitowy,
  • układ drogowy wokół budynku wraz z parkingami z betonowej kostki brukowej,
  • elementy drogowe, w tym między innymi kosze, słupki, znaki pionowe, obrzeża, progi zwalniające,
  • lampy oświetlenia ulicznego,
  • przyłącza energetyczne,
  • przyłącza kanalizacji deszczowej,
  • przyłącza kanalizacji sanitarnej,
  • przyłącza wodociągowe,
  • przyłącza teletechniczne,
  • przyłącze cieplne,
  • pylon informacyjny
    (dalej łącznie: ,,Budowle”).

W zakresie budynku technicznego Sprzedający pragnie wskazać, że:

  • jest to budynek wybudowany wraz z budynkiem business parku będącym przedmiotem dostawy, służący lokalizacji agregatu prądotwórczego oraz śmietnika, w którym niektóre powierzchnie mogą zostać przeznaczone pod wynajem,
  • został on oddany do użytkowania wraz z budynkiem business parku w 2017 r.,
  • z zawieranych umów najmu wynika dla najemców prawo do korzystania z tego budynku,
  • przewidywana data jego dostawy to koniec 2017 r.,
  • od momentu oddania budynku technicznego do użytkowania, powierzchnie tego budynku nie były wykorzystywane na cele prowadzonej przez Sprzedającego własnej działalności gospodarczej (patrz pyt. 8),
  • po wybudowaniu przez Sprzedającego budynku technicznego i oddaniu do użytkowania Sprzedający nie ponosiła wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tego budynku.


  1. Przedmiotem dostawy na rzecz Kupującego będzie prawo użytkowania wieczystego działki gruntu o nr 812/5, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą oraz działki gruntu o nr 258/20, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą.
    Wskazanie we wniosku, że przedmiotem dostawy jest prawo użytkowania wieczystego działek gruntu o nr 812/5 i 258/20, a nie jak wskazano w dalszej części wniosku prawa użytkowania wieczystego działek gruntu o nr 812, 258/15, 258/14 wynikało z ich podziału dokonanego po nabyciu przez Sprzedającego prawa użytkowania wieczystego tych działek. W wyniku dokonania podziału działek 812, 258/15 oraz 258/14 powstały m. in. działki 812/5 oraz działki 258/20, które będą przedmiotem dostawy na rzecz Kupującego w ramach przedmiotowej transakcji.

  2. Na działce gruntu o nr 812/5 dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, której prawo użytkowania wieczystego będzie przedmiotem dostawy znajduje się:
    • budynek będący częścią „03 B. C” (obejmujący garaż podziemny w tym budynku)
    • ciąg pieszy granitowy,
    • układ drogowy wokół budynku wraz z parkingami z betonowej kostki brukowej,
    • elementy drogowe np. kosze, słupki, znaki pionowe, obrzeża, progi zwalniające,
    • lampy oświetlenia ulicznego,
    • przyłącza teletechniczne,
    • przyłącze cieplne,
    • pylon informacyjny.


    Na działce gruntu o nr 258/20, dla których Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, której prawo użytkowania wieczystego będzie przedmiotem dostawy znajdują się budynki i budowle wymienione powyżej oraz dodatkowo:
    • budynek techniczny,
    • przyłącza energetyczne,
    • przyłącza kanalizacji deszczowej,
    • przyłącza kanalizacji sanitarnej,
    • przyłącza wodociągowe,

  3. „Budowle” (wszelkie instalacje, budowle, drogi dojazdowe oraz zainstalowane urządzenia, z których niektóre będą stanowić środki trwałe) są związane z budynkami i budowlami, aczkolwiek ich związek ma wyłącznie charakter funkcjonalny. W konsekwencji „Budowle” nie powinny być objęte tym samym symbolem PKOB co budynki i budowle. Wyłącznie progi zwalniające wymienione powyżej są trwale związane z drogą, tj. ich demontaż spowodowałby uszkodzenie samej drogi.
    „Budowle” są przeznaczone do korzystania przez wszystkich najemców i użytkowników budynków i budowli, jak i całego business parku. Na marginesie Sprzedający wskazuje, ze drogi dojazdowe służą do obsługi całego kompleksu, a nie tylko II Etapu Projektu.

  4. Z zawieranych umów najmu wynika dla najemców prawo do korzystania z infrastruktury towarzyszącej tj. budowli (parkingów, dróg, chodników).

  5. Obiekty budowlane (budynki i budowle) będące przedmiotem dostawy zostały po wybudowaniu oddane do użytkowania w 2017 r.

  6. Przewidywana data dokonania dostawy to koniec 2017 r.

  7. Od momentu oddania „Budynku” do użytkowania, do momentu zawarcia umów najmu każdego rodzaju powierzchni (biura, a także podziemne/naziemne miejsca parkingowe) powierzchnie te nie były wykorzystywane w ramach prowadzonej przez Sprzedającego działalności gospodarczej. Wynika to z faktu, że powierzchnie „Budynku” są przeznaczone wyłącznie na wynajem. Sprzedający nie wykorzystuje „Budynku” na potrzeby własnej działalności gospodarczej, w szczególności nie posiada w nim biura czy siedziby działalności gospodarczej. W odniesieniu do powierzchni, co do których na moment złożenia niniejszych wyjaśnień nie zawarto umów najmu, Sprzedający wskazuje, że do momentu zawarcia umów najmu, nie będzie wykorzystywać tych powierzchni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

  8. Po wybudowaniu Sprzedający po oddaniu budynków lub budowli (będących przedmiotem dostawy) do użytkowania nie ponosiła wydatków na ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów.
    Sprzedający pragnie wskazać, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z wydatkami na ulepszenie budynków/budowli. Niemniej jednak – ze względu na fakt, że Sprzedający nie poniósł wydatków o których mowa powyżej w wysokości co najmniej 30% wartości początkowej tych obiektów – to też pytanie o skorzystanie z prawa do odliczenia w odniesieniu do takich właśnie wydatków należy uznać za bezprzedmiotowe.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży Nieruchomości, w zakresie w jakim podlegać ona będzie opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej (23%), nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na Kupującym nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych opisana we wniosku transakcja sprzedaży nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na Kupującym nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych.

Uzasadniając swoje stanowisko Zainteresowani wskazali, iż zarówno orzecznictwo sądów administracyjnych jak i organów interpretacyjnych potwierdzają, że opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: „PCC”) podlegają tylko enumeratywnie określone w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: „ustawa o PCC”) typy czynności cywilnoprawnych. Innymi słowy, wskazany przepis ustawy o PCC zawiera numerus clausus czynności podlegających PCC.

Stosownie do dyspozycji art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o PCC, podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Jednocześnie, stosownie do art. 4 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek podatkowy z zastrzeżeniem art. 5, przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Zgodnie zaś z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC, nie podlegają opodatkowaniu PCC czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Jak wynika z powyższych regulacji ustawy o PCC, z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych wyłączone są wszystkie transakcje sprzedaży nieruchomości, które są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem niniejszego wniosku sprzedaż Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu VAT z zastosowaniem 23% stawki VAT. W szczególności, nawet jeśli do niniejszej sprzedaży znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, to Sprzedający i Kupujący będą uprawnieni do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT dostawy Nieruchomości (zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT) i z tego prawa skorzystają. W istocie więc spełniona będzie przesłanka wyłączająca opodatkowanie PCC, obejmująca czynności cywilnoprawne w zakresie, w jakim są one opodatkowane podatkiem VAT.

W świetle powyższego, transakcja sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych i w związku z tym na Kupującym nie będzie ciążyć obowiązek zapłaty tego podatku.

Na potwierdzenie swojego stanowiska zainteresowani przedstawili szereg interpretacji indywidualnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych w podatku od czynności cywilnoprawnych (pyt. nr 4). W zakresie pytania nr 1 – 3 dotyczącego podatku od towarów i usług zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie – interpretacja indywidualna z 20 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.481.2017.2.ASZ.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży nieruchomości i prawa wieczystego użytkowania podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,

    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo wieczystego użytkowania.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Zainteresowani są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Zawarli Umowę Przedwstępną dotyczącą zbycia Nieruchomości. Planowana Umowa Finalna obejmuje przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntów, prawa własności posadowionych na tych gruntach budynków, budowli i obiektów budowlanych.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek będące przedmiotem niniejszej interpretacji zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Objęcie tej czynności faktycznym opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Opisana we wniosku umowa sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z prawem własności posadowionego na nim budynku, budowli i obiektów budowlanych, będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – co zostało potwierdzone interpretacją indywidualną wydaną 20 października 2017 r., znak: 0111-KDIB3-2.4012.481.2017.2.ASZ.

A zatem, skoro omawiana transakcja sprzedaży będzie podlegała faktycznemu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (nie będzie z tego podatku zwolniona), to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W takim przypadku na Kupującym nie będzie ciążył obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu zawarcia ww. umowy.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj