Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.630.2017.1.DM
z 19 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2017 r. (data wpływu 7 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy tego podatku z tytułu realizowanego projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego lub zwrotu różnicy tego podatku z tytułu realizowanego projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W. z siedzibą w ... ul. … jest jednostką o charakterze oświatowym i naukowo-technicznym. Posiada osobowość prawną i działa na podstawie ustawy o stowarzyszeniach. Podstawowym przedmiotem działalności Zakładu wynikającym ze statutu jest: edukacja zawodowa społeczeństwa w zakresie oświaty, wychowania, dokształcania i doskonalenia kwalifikacji zawodowych młodzieży i pracowników gospodarki narodowej, działalność w zakresie rozwoju nauki i techniki, nowatorstwa i innowacji. W. jest podatnikiem VAT czynnym. W. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla osi priorytetowej: 9 Infrastruktura publiczna, dla działania: 9.8 Infrastruktura szkolnictwa zawodowego, składa wniosek na realizację projektu „…” w ramach konkursu. Przedmiotem projektu będzie inwestycja w infrastrukturę kształcenia zawodowego realizowaną w warsztatach Zasadniczej Szkoły Zawodowej (Branżowej Szkoły I Stopnia W.). Celem projektu będzie stworzenie warunków do nauki zawodu - operator obrabiarek skrawających. Inwestycja będzie dotyczyła przeprowadzenia prac budowlanych w celu przystosowania pomieszczeń Szkoły pod pracownię obrabiarek sterowanych numerycznie oraz zakupu nowoczesnego wyposażenia dydaktycznego. Realizacja projektu przyczyni się do wysokiej jakości kształcenia teoretycznego i praktycznego oraz pozwoli absolwentom zdobyć wiedzę i kwalifikacje zawodowe. W związku z planowaną realizacją ww. projektu zakupy będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na W. Zakupy obejmą środki trwałe oraz roboty budowlane związane z utworzeniem pracowni obrabiarek sterowanych numerycznie. Dokonywane zakupy i nakłady będą wyłącznie związane z działalnością zwolnioną z art. 43 ust. 1 pkt 26a; usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowywania. W związku z tym, Wnioskodawca nie będzie mieć prawa do odliczenia kwoty podatku VAT (art. 86 lub zwrotu różnicy art. 87). Podatek ten zwiększy wartość środków trwałych i nakładów inwestycyjnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do wymienionego projektu będzie istniała możliwość obniżenia kwoty podatku „naliczonego” wynikającego z faktur VAT (art. 86 lub zwrot różnicy tego podatku - art. 87 ustawy o VAT)?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mieć prawa do odliczenia kwoty podatku VAT - art. 86 lub jego zwrotu - art. 87 ustawy o VAT. W związku z ewentualną realizacją projektu nabywane środki trwałe i usługi budowlane nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W. nabędzie towary i usługi, które będą służyć tylko i wyłącznie sprzedaży zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a. W. jako instytucja świadcząca usługi edukacyjne, wpisana do systemu oświaty, jest zwolniona z podatku VAT. W myśl ustawy o VAT (art. 43 ust. 1 pkt 26a) zwolnieniu podlegają usługi, które są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowywania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, nie zostanie spełniony, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane w ramach projektu środki trwałe i usługi budowalne będą związane tylko i wyłącznie z działalnością zwolnioną od podatku. Zatem w tej sytuacji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków związanych z realizacją projektu. Nie będzie również przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy świadczonych przez Zakład usług, a fakt ten przyjęto jako element zdarzenia przyszłego.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj