Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.676.2017.1.BS
z 23 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 28 września 2017 r.) – o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. „P.”– jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. „P.”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.


Gmina Miejska ... jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina będąc podatnikiem VAT składa do właściwego urzędu skarbowego deklarację VAT-7. Gmina złożyła wniosek w konkursie dotyczącym infrastruktury lekkoatletycznej, polegającej na budowie, przebudowie lub remoncie obiektów lekkoatletycznych pn. „P.” w ramach Programu rozwoju infrastruktury lekkoatletycznej („…’’)-edycja 2017.

W ramach zadania przewiduje się przebudowę i modernizację stadionu przy ul. M. w ...


Zadanie inwestycyjne polegać będzie na przebudowie oraz modernizacji elementów lekkoatletycznych stadionu w R., a w szczególności na:


  • przebudowie bieżni ogólnej 400m,
  • budowie urządzeń lekkoatletycznych i oświetlenia terenu stadionu,
  • odwodnienia bieżni stadionu,
  • budowa boiska o nawierzchni syntetycznej, prefabrykowanej-kauczukowej do koszykówki i siatkówki.


Teren, na którym znajduje się planowana do realizacji inwestycja jest zagospodarowany jako obiekt sportowy. Pełni funkcje sportowe i rekreacyjne dla szkół w R.. Stadion przy ul. M. w R. jest obiektem treningowym, ogólnodostępnym, wielofunkcyjnym, na którym odbywa się wiele imprez sportowo-rekreacyjnych organizowanych dla dzieci, młodzieży i dorosłych. W trakcie roku szkolnego odbywają się tam zawody lekkoatletyczne. W godzinach rannych, a przede wszystkim w godzinach popołudniowo-wieczornych z bieżni korzystają mieszkańcy R. Inwestycja będzie w całości realizowana na terenie Miasta ... w województwie ... . Teren objęty modernizacją stanowi własność Gminy Miejskiej ... Planowane jest, po zakończeniu inwestycji, przekazanie przez Gminę Miejską ..., obiektu sportowego pod zarząd Miejskiemu Ośrodkowi Sportu i Rekreacji. Obiekt po oddaniu do użytkowania będzie udostępniany bezpłatnie i nie będzie generował dochodów.


Dochody Gminy Miejskiej ... z wynajmu stadionu:


  1. wynajem stadionu przy ul. M. na cele sportowe objęte stawką VAT 8%,


    1. dochody od … klubów sportowych /M., R…. z tytułu wynajmu dla seniorów,
    2. dochody od Z. z tytułu wynajmu stadionu na treningi kadry juniorów,
    3. dochody do K. „Z.” wynajem stadionu na treningi,


  2. wynajem stadionu przy ul. M. na cele komercyjne objęte stawką VAT 23%,


    1. opłaty placowe podczas festynu z tytułu dochodów 3 Maja,
    2. zlecenie imprez komercyjnych np. pokaz akrobacji samochodowych na bieżni, festyn promujący piwo „S.”.


  3. wynajmu stadionu przy ul. M. na cele sportowe objęte „stawką VAT zw”.


    1. wynajem stadionu dla … klubów sportowych dla dzieci i młodzieży,
    2. korzystanie z bieżni przez mieszkańców.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina Miejska ... ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w całości lub w części wydatków poniesionych przy wykonaniu zadania „P.”?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług dotyczących zadania „P.”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:


  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Szczegółowy sposób obliczania proporcji określa art. 90 ust. 3-10 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych, zwolnionych, bądź niepodlegających opodatkowaniu. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jedynie w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Obowiązek określony w art. 90 ust. 1 ustawy polega na faktycznym wyodrębnieniu kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w oparciu o rzeczywiste i racjonalne kryteria. Wyodrębnienie to winno nastąpić zgodnie ze stanem rzeczywistym, aby określić jaką część danego towaru czy usługi podatnik rzeczywiście wykorzystuje do czynności opodatkowanych.

Przenosząc powołane przepisy prawa na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z wniosku – zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. „P.” będą służyły zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym, to w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem zasad wynikających z powołanego art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takim zakresie w jakim poniesione wydatki służą sprzedaży opodatkowanej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie wskazać trzeba, że w niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wyłącznie kwestię objętą pytaniem, natomiast organ nie rozstrzygano zakresu prawa do odliczenia, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem zapytania.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku , Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj