Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.234.2017.1.MM
z 2 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców będących pracownikami Kuratorium Oświaty do przychodów ze stosunku pracy oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


UZASADNIENIE


W dniu 2 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


… Kurator Oświaty w imieniu wojewody wykonuje zadania wskazane w rozdziale 10 ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela w zakresie prowadzenia postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych wobec nauczycieli, w związku z powyższym będzie dokonywał wpłaty wynagrodzenia m.in. przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej i jego zastępcom, przewodniczącemu składu orzekającego oraz rzecznikowi dyscyplinarnemu i jego zastępcom.

Zgodnie z art. 85p ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, przewodniczący komisji dyscyplinarnej i jego zastępcy otrzymują wynagrodzenie miesięczne, przewodniczący składu orzekającego otrzymuje wynagrodzenie za rozpoznanie sprawy zakończonej wydaniem orzeczenia lub postanowienia, natomiast rzecznikowi dyscyplinarnemu i jego zastępcom przysługuje wynagrodzenie za przeprowadzone postępowania wyjaśniającego oraz udział w postępowaniu dyscyplinarnym. Przedmiotowe należności zaliczane są do kosztów postępowania dyscyplinarnego i pokrywane odpowiednio przez organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna albo przez organ, który powołał rzecznika dyscyplinarnego (art. 85r ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy Karta Nauczyciela).

Wysokość wynagrodzenia ustalana jest na podstawie rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, a także wysokości wynagrodzenia obrońcy z urzędu (Dz. U. z 2016 r., poz. 2040).


Zgodnie z ww. rozporządzeniem wysokość wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców określona jest kwotowo i wynosi od 100 do 450 zł, przy czym:


  • wysokość miesięcznego wynagrodzenia przewodniczącego komisji dyscyplinarnej i jego zastępców uzależniona jest od liczby rozpoznanych spraw, zakończonych wydaniem orzeczenia lub postanowienia oraz zawiłości tych spraw i wynosi od 100 do 450 zł;
  • wysokość wynagrodzenia przewodniczącego składu orzekającego zależna jest od zawiłości rozpoznawanej sprawy, zakończonej wydanym orzeczenia lub postanowienia i wynosi od 100 do 450 zł;
  • wysokość wynagrodzenia rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców uzależniona jest od zawiłości sprawy będących przedmiotem postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego i wynosi od 100 do 450 zł za każde przeprowadzone postępowanie wyjaśniające oraz od 100 do 450 zł za udział w postępowaniu dyscyplinarnym.


Podstawą do oceny zawiłości sprawy jest analiza okoliczności faktycznych i prawnych danej sprawy, zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia.

Szczegółowy sposób określania wysokości wynagrodzenia miesięcznego dla przewodniczącego komisji dyscyplinarnej i jego zastępców, wynagrodzenia przewodniczącego składu orzekającego oraz rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców, zgodnie z wymogami zawartymi w ww. rozporządzeniu, zostanie określony w Regulaminie wynagradzania wprowadzonym zarządzeniem … Kuratora Oświaty.

Przedmiotowe wynagrodzenie nie wynika ze stosunku cywilnoprawnego, jakim jest umowa zlecenie lub umowa o dzieło.

W myśl art. 77 i art. 79 ustawy Karta Nauczyciela, wojewoda zarządzeniem powołał komisję dyscyplinarną dla nauczycieli, wyznaczył rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców oraz ustalił listę obrońców z urzędu.

W skład komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli (przewodniczący komisji dyscyplinarnej i jego zastępcy) zostały powołane osoby niebędące pracownikami Kuratorium Oświaty w X. Natomiast na stanowisko rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców oraz obrońców z urzędu zostali powołani pracownicy Kuratorium Oświaty w X.

W myśl art. 83 ust. 5 ustawy Karta Nauczyciela wykonywanie zadań przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy przychód uzyskany przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli i jego zastępców oraz przewodniczącego składu orzekającego, niebędących pracownikami płatnika należy zakwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście, określony w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w stosunku do którego ma zastosowanie art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy przychód uzyskany przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców, będących pracownikami Kuratorium Oświaty w X, stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ww. ustawy?
  3. Czy do przychodów członków komisji dyscyplinarnej, nieosiągających w danym miesiącu kwoty 200 zł brutto mają zastosowanie przepisy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie miesięczne należne przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli i jego zastępcom oraz wynagrodzenie przewodniczącego składu orzekającego (będącym przewodniczącym komisji dyscyplinarnej lub zastępcą przewodniczącego), przysługujące na podstawie art. 85p ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 2 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10 i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Członkowie komisji dyscyplinarnych są powoływani zarządzeniem wojewody. Członkowie Komisji dyscyplinarnych nie są związani z Kuratorium Oświaty stosunkiem pracy, ani umową cywilnoprawną. Zgodnie z art. 85p ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli oraz jego zastępcom za wykonywanie zadań wynikających z rozdziału 10 przytoczonej ustawy Karta Nauczyciela przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej.

Ponadto w myśl art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od przychodu uzyskanego z tytułu określonego w art. 13 pkt 6 należy stosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu.

Natomiast wynagrodzenie uzyskane przez pracowników Kuratorium Oświaty w X, powołanych do pełnienia funkcji rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców, należy traktować jako przychód uzyskany ze stosunku pracy, ponieważ zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy Karta Nauczyciela wykonywanie zadań przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków służbowych.

Otrzymanych przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli oraz jego zastępców należności nie można zakwalifikować do przychodów, od których pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18%. Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w 13 pkt 2i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Warunkiem zastosowania ryczałtu jest więc w tym przypadku zawarcie umowy z osobą niebędącą pracownikiem płatnika oraz należność określona w takiej umowie nie przekracza 200 zł. Aktami prawnymi stanowiącymi podstawę wypłacania wynagrodzeń przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli oraz jego zastępcom są: art. 85p ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, a także wysokości wynagrodzenia obrońcy z urzędu (Dz. U. z 2016 r., poz. 2040). Przepisy ww. mają charakter ogólny, a więc nie określają konkretnych kwot należności przysługujących poszczególnym osobom lecz określają zasady ustalania wynagrodzeń przewodniczącego komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli i jego zastępców. W związku z powyższym uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą miały zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane w tym przepisie. Zatem zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od przychodów określonych m.in. w art. 13 pkt 6 powołanej ustawy, co do których kwota należności jest określona w umowie, a miesięczna należność z tego tytułu nie przekracza kwoty 200 zł, należności są uzyskiwane z tego tytułu i od tego samego płatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców będących pracownikami Kuratorium Oświaty do przychodów ze stosunku pracy oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1, a wymienione w:


  • pkt 1 - stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
  • pkt 2 – działalność wykonywana osobiście,


Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ustawy).

O zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ww. ustawy decyduje to, czy określone świadczenie jest wypłacane w związku z zawartą z pracownikiem umową o pracę. Natomiast w sytuacji, gdy pracownik otrzymuje również świadczenie na innej podstawie (np. umowa zlecenia, umowa o dzieło, powołanie), to wówczas świadczenie uzyskiwane przez tego pracownika stanowi odrębne źródło przychodów.

Z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, … Kurator Oświaty w imieniu wojewody wykonuje zadania wskazane w rozdziale 10 ustawy Karta Nauczyciela w zakresie prowadzenia postępowań wyjaśniających i dyscyplinarnych wobec nauczycieli, w związku z powyższym będzie dokonywał wpłaty wynagrodzenia m.in. przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej i jego zastępcom, przewodniczącemu składu orzekającego oraz rzecznikowi dyscyplinarnemu i jego zastępcom.

Wysokość wynagrodzenia ustalana jest na podstawie rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, a także wysokości wynagrodzenia obrońcy z urzędu.


Zgodnie z ww. rozporządzeniem wysokość wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców określona jest kwotowo i wynosi od 100 do 450 zł, przy czym:


  • wysokość miesięcznego wynagrodzenia przewodniczącego komisji dyscyplinarnej i jego zastępców uzależniona jest od liczby rozpoznanych spraw, zakończonych wydaniem orzeczenia lub postanowienia oraz zawiłości tych spraw i wynosi od 100 do 450 zł;
  • wysokość wynagrodzenia przewodniczącego składu orzekającego zależna jest od zawiłości rozpoznawanej sprawy, zakończonej wydanym orzeczenia lub postanowienia i wynosi od 100 do 450 zł;
  • wysokość wynagrodzenia rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców uzależniona jest od zawiłości sprawy będących przedmiotem postępowania wyjaśniającego lub dyscyplinarnego i wynosi od 100 do 450 zł za każde przeprowadzone postępowanie wyjaśniające oraz od 100 do 450 zł za udział w postępowaniu dyscyplinarnym.


Podstawą do oceny zawiłości sprawy jest analiza okoliczności faktycznych i prawnych danej sprawy, zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia.

Szczegółowy sposób określania wysokości wynagrodzenia miesięcznego dla przewodniczącego komisji dyscyplinarnej i jego zastępców, wynagrodzenia przewodniczącego składu orzekającego oraz rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców, zgodnie z wymogami zawartymi w ww. rozporządzeniu, zostanie określony w Regulaminie wynagradzania wprowadzonym zarządzeniem … Kuratora Oświaty.

Przedmiotowe wynagrodzenie nie wynika ze stosunku cywilnoprawnego, jakim jest umowa zlecenie lub umowa o dzieło.

W myśl art. 77 i art. 79 ustawy Karta Nauczyciela, wojewoda zarządzeniem powołał komisję dyscyplinarną dla nauczycieli, wyznaczył rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców oraz ustalił listę obrońców z urzędu.

W skład komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli (przewodniczący komisji dyscyplinarnej i jego zastępcy) zostały powołane osoby niebędące pracownikami Kuratorium Oświaty w X. Natomiast na stanowisko rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców oraz obrońców z urzędu zostali powołani pracownicy Kuratorium Oświaty w X.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, że stosownie do art. 75 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r., poz. 1189, z późn. zm.), nauczyciele podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej za uchybienia godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6.


Stosownie do treści art. 77 ust. 1 ww. ustawy, w sprawach dyscyplinarnych nauczycieli orzekają komisje dyscyplinarne:


  1. w pierwszej instancji:


    1. komisja dyscyplinarna przy wojewodzie właściwa dla nauczycieli wszystkich szkół funkcjonujących na terenie województwa,
    2. komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym do spraw oświaty i wychowania właściwa dla nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1a;


  2. w drugiej instancji:


    1. odwoławcza komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym do spraw oświaty i wychowania,
    2. odwoławcza komisja dyscyplinarna przy ministrze właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.


Przepis art. 78 ust. 1 cytowanej ustawy stanowi, że członkiem komisji dyscyplinarnej może być nauczyciel:


  1. który posiada stopień nauczyciela mianowanego albo dyplomowanego;
  2. który posiada co najmniej pięcioletni staż pracy pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce, publicznej lub niepublicznej, lub innych jednostkach organizacyjnych, o których mowa w art. 1 ust. 1;
  3. który ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych;
  4. który nie był skazany prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
  5. który nie był prawomocnie ukarany karą dyscyplinarną;
  6. wobec którego nie toczy się postępowanie karne w sprawie o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub postępowanie dyscyplinarne;
  7. który posiada nieposzlakowaną opinię.


Zgodnie z art. 78 ust. 2 powołanej ustawy, członków komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji, o której mowa w art. 77 ust. 1 pkt 1 lit. a, oraz członków odwoławczej komisji dyscyplinarnej powołuje, odwołuje oraz ustala ich liczbę, w drodze zarządzenia, odpowiednio wojewoda, minister właściwy do spraw oświaty i wychowania lub minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Stosownie do treści art. 79 ust. 5 ustawy Karta Nauczyciela, wykonywanie zadań w komisji dyscyplinarnej przez jej członków jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.

Szkoła lub organ zatrudniający nauczyciela powołanego na członka komisji dyscyplinarnej udziela mu zwolnienia od pracy na czas niezbędny do pełnienia funkcji w komisji (art. 79 ust. 6 ww. ustawy)

W myśl art. 80 ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna, powołuje spośród członków komisji dyscyplinarnej przewodniczącego komisji oraz co najmniej dwóch jego zastępców.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 ww. ustawy, organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna, powołuje rzecznika dyscyplinarnego i co najmniej dwóch jego zastępców, spośród pracowników urzędu obsługującego ten organ.

Przepis art. 83 ust. 5 powołanej ustawy stanowi, że wykonywanie zadań przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców jest traktowane na równi z wykonywaniem obowiązków pracowniczych.


Stosownie do treści art. 85p ust. 1 ustawy Karta Nauczyciela, przewodniczący komisji dyscyplinarnych i ich zastępcy, przewodniczący składów orzekających oraz rzecznicy dyscyplinarni i ich zastępcy otrzymują wynagrodzenie:


  1. przewodniczący komisji dyscyplinarnej i jego zastępcy - wynagrodzenie miesięczne;
  2. przewodniczący składu orzekającego - wynagrodzenie za rozpoznanie sprawy zakończonej wydaniem orzeczenia lub postanowienia;
  3. rzecznik dyscyplinarny i jego zastępcy - wynagrodzenie za przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz wynagrodzenie za udział w postępowaniu dyscyplinarnym.


Wysokość wynagrodzenia rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców ustala organ, który ich powołał, a wysokość wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców oraz przewodniczących składów orzekających - organ, przy którym działa komisja dyscyplinarna (art. 85p ust. 2 ww. ustawy).

Wysokość wynagrodzenia ww. osób ustalana jest na podstawie rozporządzenia ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, a także wysokości wynagrodzenia obrońcy z urzędu (Dz. U. z 2016 r., poz. 2040),

Zgodnie z § 1ww. rozporządzenia, przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej i jego zastępcom przysługuje wynagrodzenie miesięczne w wysokości od 100 do 450 zł brutto, w zależności od liczby rozpoznanych spraw, zakończonych wydaniem orzeczenia lub postanowienia, oraz zawiłości tych spraw.

W myśl § 2 tego rozporządzenia, przewodniczącemu składu orzekającego komisji dyscyplinarnej przysługuje wynagrodzenie za rozpoznanie sprawy, zakończonej wydaniem orzeczenia lub postanowienia, w wysokości od 100 do 450 zł brutto, w zależności od zawiłości sprawy.


Rzecznikowi dyscyplinarnemu i jego zastępcom przysługuje wynagrodzenie za:


  1. przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego w wysokości od 100 do 450 zł brutto,
  2. udział w postępowaniu dyscyplinarnym w wysokości od 100 do 450 zł brutto


  • w zależności od zawiłości sprawy będącej przedmiotem postępowania wyjaśniającego lub postępowania dyscyplinarnego (§ 3 rozporządzenia).


Przy ocenie zawiłości rozpoznawanej sprawy - stosownie do § 4 rozporządzenia - bierze się pod uwagę okoliczności faktyczne i prawne danej sprawy, z uwzględnieniem:


  1. charakteru i okoliczności popełnienia czynu uchybiającego godności zawodu nauczyciela lub obowiązkom, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela;
  2. powagi stawianych zarzutów;
  3. rodzaju proponowanej lub orzeczonej kary dyscyplinarnej;
  4. zakresu dowodów zebranych i przeprowadzanych w postępowaniu wyjaśniającym i postępowaniu dyscyplinarnym.


Wobec powyższego skoro wojewoda - będący organem administracji państwowej – powołał na podstawie przepisów ustawy Karta Nauczyciela osoby niebędące pracownikami Wnioskodawcy do pełnienia funkcji: przewodniczącego komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli i jego zastępców, przewodniczącego składu orzekającego, to Wnioskodawca – jako płatnik – ma obowiązek zakwalifikować wynagrodzenie wypłacane tym osobom - w związku z udziałem w postępowaniu dyscyplinarnym - do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 pkt 6 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również – wbrew stanowisku Wnioskodawcy – przychody wypłacane pracownikom Kuratorium Oświaty w X, których wojewoda powołał na stanowisko rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców należy zakwalifikować do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wypłata tych wynagrodzeń nastąpi bowiem w związku z powołaniem do pełnienia określonych funkcji, nie zaś w związku z wykonywaniem obowiązków w ramach umowy pracę.

Do przychodów z wynagrodzeń ww. osób należy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu, o których mowa w art. 22 ust. 9 ust. 4 ww. ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 i 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 30 ust. 3 ustawy). Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż uregulowania zawarte w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą miały zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie wszystkie przesłanki przewidziane tym przepisem. Zatem, zryczałtowany podatek dochodowy pobrać należy tylko od przychodów określonych w art. 13 pkt 6 powołanej ustawy, co do których kwota należności jest określona już w umowie (powołaniu, uchwale), należność z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty 200 zł i należność ta musi być uzyskiwana przez osobę niebędącą pracownikiem płatnika (świadczeniodawcy).

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym należne członkom komisji dyscyplinarnej wynagrodzenie przysługiwać będzie na podstawie określających zasady jego ustalania przepisów ustawy Karta Nauczyciela, przepisów rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu ustalania wysokości wynagrodzenia przewodniczących komisji dyscyplinarnych i ich zastępców, przewodniczących składów orzekających oraz rzeczników dyscyplinarnych i ich zastępców, a także wysokości wynagrodzenia obrońcy z urzędu, jak również Regulaminu wynagradzania wprowadzonego zarządzeniem … Kuratora Oświaty, w związku z tym - nawet wówczas, gdy kwota wypłacanych wynagrodzeń nie przekroczy 200 zł - nie będą miały do nich zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując stwierdzić należy, że wynagrodzenie wypłacane: przewodniczącemu komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli i jego zastępcom, przewodniczącemu składu orzekającego, rzecznikowi dyscyplinarnemu i jego zastępcom, Wnioskodawca - jako płatnik – będzie miał obowiązek zakwalifikować do przychodu z działalności wykonywanej osobiście, o którym mowa w art. 13 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przychodów z tego źródła należy zastosować koszty uzyskania przychodu w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Do przychodów członków komisji dyscyplinarnych nie znajdują zastosowania przepisy art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nawet wówczas, gdy osoby te w danym miesiącu uzyskały wynagrodzenie nieprzekraczające kwoty 200 zł.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w części dotyczącej zakwalifikowania przychodów uzyskiwanych przez rzecznika dyscyplinarnego i jego zastępców będących pracownikami Kuratorium Oświaty do przychodów ze stosunku pracy oraz prawidłowe w pozostałym zakresie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj