Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.420.2017.2.AR
z 4 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2017 r. (data wpływu 2 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 28 sierpnia 2017 r. (data wpływu 1 września 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 23 sierpnia 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.420.2017.1.AR.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Polski Związek … (dalej zwany: PZW, Związkiem) jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce, wyposażonym w osobowość prawną. Podstawy prawne funkcjonowania Związku to przede wszystkim ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz Statut PZW. Związek opiera działalność na pracy społecznej swych członków, a do prowadzenia spraw może tworzyć biura i jednostki gospodarcze oraz zatrudniać pracowników (§ 5 Statutu).

Terenem działalności Związku jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz i organów naczelnych jest m.... . Związek posiada osobowość prawną. Strukturę organizacyjną Związku tworzą koła i okręgi, jako jednostki terenowe Związku, przy czym odrębną osobowość prawną w stosunku do Związku, jako całości, mogą posiadać okręgi, jako terenowe jednostki organizacyjne. Okręg Polskiego Związku … w Rz. (zw. dalej Okręg PZW w Rz. Wnioskodawcą) jest właśnie taką terenową jednostką organizacyjną wyposażoną w osobowość prawną. Natomiast Koła Okręgu PZW w Rz. są jednostkami terenowymi, nieposiadającymi osobowości prawnej.

Zgodnie ze Statutem celem Związku jest organizowanie wędkarstwa, rekreacji, sportu wędkarskiego, użytkowanie wód, działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej (§ 6 Statutu).

Związek realizuje swoje cele poprzez:

  1. reprezentowanie interesów Związku w kraju i za granicą;
  2. współpracę z krajowymi, międzynarodowymi i zagranicznymi organizacjami wędkarskimi;
  3. współpracę z organizacjami i instytucjami proekologicznymi;
  4. współdziałanie z podmiotami powołanymi do ochrony przyrody, ekosystemów wodnych, zwalczania kłusownictwa rybackiego i innych szkód w środowisku wodnym;
  5. współdziałanie z ośrodkami naukowo-badawczymi, między innymi w zakresie ochrony ginących gatunków ryb i ich restutucji;
  6. nabywanie i użytkowanie wód, prowadzenie racjonalnej gospodarki rybackiej i wędkarskiej;
  7. prowadzenie ośrodków zarybieniowych;
  8. prowadzenie działalności gospodarczej z przeznaczeniem dochodów na działalność statutową;
  9. prowadzenie schronisk i przystani oraz obiektów służących uprawianiu wędkarstwa i rekreacji;
  10. upowszechnianie sportu wędkarskiego, organizowanie zawodów wędkarskich w kraju oraz uczestnictwo w takich zawodach za granicą;
  11. organizowanie rekreacyjnych imprez wędkarskich;
  12. organizowanie współzawodnictwa sportowego opartego o zasady obowiązujące w polskich związkach wędkarskich;
  13. wysyłanie kadry narodowej w dyscyplinach kwalifikowanego sportu wędkarskiego;
  14. popularyzowanie idei wędkarstwa i działalności PZW wśród dzieci i młodzieży oraz prowadzenie pracy oświatowo-wychowawczej w tym zakresie;
  15. edukację wędkarską i turystykę;
  16. resocjalizację, zwalczanie nałogów i patologii społecznych oraz pracę ze środowiskami zagrożonymi wychowawczo;
  17. prowadzenie egzaminów na kartę wędkarską;
  18. prowadzenie działalności wychowawczej;
  19. działania na rzecz osób niepełnosprawnych;
  20. podejmowanie innych przedsięwzięć i pozyskiwanie środków służących do realizacji celów Związku.

Okręg PZW w Rz. prowadzi sprzedaż w zdecydowanej większości zwolnioną (statutową) oraz sprzedaż opodatkowaną.

Sprzedaż zwolnioną stanowi miedzy innymi:

  • sprzedaż członkom PZW składek członkowskich rocznych i okresowych na ochronę i zagospodarowanie wód uprawniających członków PZW do wędkowania na naszych wodach – art. 43 ust 1 pkt 31 ustawy o podatku od towarów i usług:

Sprzedaż opodatkowaną stanowi między innymi:

  • sprzedaż ryb,
  • sprzedaż usług z tytułu najmu,
  • sprzedaż zezwoleń na wędkowanie osobom niezrzeszonym w naszej organizacji i cudzoziemcom.

Udział sprzedaży opodatkowanej w 2016 roku wyniósł: 2%

Stowarzyszenie realizując cele statutowe opiera się na pracy społecznej członków oraz zatrudnionych pracowników biura. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ w ramach swojej działalności m.in. prowadzi działalność mieszczącą się w zakresie definicji wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, składa deklarację VAT-7.

Zgodnie z Interpretacją indywidualną IPPP1/4512-1222/15-3/AS z dnia 1 marca 2016 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie stowarzyszenie zobowiązane jest do stosowania odliczenia proporcjonalnego na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy.

Okręg PZW w Rz. w celu realizowania zadań statutowych wystąpił z wnioskiem o pozyskanie dofinansowania w ramach LGD Powiatu na operację w zakresie działania „Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność” w ramach Prorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, objętego Programem Operacyjnym „Rybactwo i Morze”, z wyłączeniem projektów grantowych.

Podstawowym celem operacji jest wyposażenie Społecznej Straży Rybackiej w specjalistyczny zestaw do monitorowania, nadzoru i kontroli obszarów będących w użytkowaniu Okręgu PZW w Rz.: Samochód specjalistyczny marki Toyota, noktowizor, fotopułapki, lornetki, hala namiotowa, aparat fotograficzny, latarki akumulatorowe, krótkofalówki oraz kamizelki taktyczne, w celu zapewnienia mobilności SSR w terenie w celu monitorowania zagrożeń i likwidacji dzikich wysypisk śmieci i źródeł zanieczyszczeń wody w obszarze zlewni wód zasilających rzeki i zbiorniki Gminy K. i Dz.

Polski Związek Wędkarski Okręg w Rz. jest podmiotem uprawnionym do rybactwa śródlądowego, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym. Na terenie LSR jest użytkownikiem 14,04 ha zbiorników wodnych w m. W. – 13,77 ha, G. ... 0,2 ha oraz D. ... 0,0712 ha + 16 km rowów melioracyjnych. Na tym terenie Wnioskodawca prowadzi gospodarkę rybacko-wędkarską. Wnioskodawca hoduje takie gatunki ryb jak: karp, karaś pospolity, karaś srebrzysty, jaź, lin, płoć, sum, szczupak oraz sandacz. Rybami tymi zarybia się łowiska wędkarskie. Oprócz zbiorników Wnioskodawca prowadzi działalność w zlewni rzek L. – N. do granicy powiatu K. Na rzece Z. w zlewni rzeki L. jest umiejscowiony zbiornik zaporowy W. znajdujący się na terenie gminy D. o pow. 160 ha, która to jest objęta terenem działania SSR Koła Nr 17 w K. Jako podmiot Wnioskodawca jest objęty opieką weterynaryjną o Nr weterynaryjnym 18062704. Użytkowane wody Wnioskodawca udostępnia wędkarzom do wędkowania.

Wnioskodawcy celem jest ochrona wód służących członkom zrzeszonym w PZW, ale Wnioskodawca nie pozbawia prawa do wędkowania osób niechcących zrzeszenia w naszej organizacji. Zmiana ustawy z 29 października 2010 r. (Dz. U. Nr 226 poz. 1476) spowodowała, że składki wnoszone przez członków PZW uprawniające do wędkowania są zwolnione z opodatkowania na podst. art. 43 ust 1 pkt 31 ustawy, natomiast sprzedaż zezwoleń na wędkowanie osobom niezrzeszonym jest opodatkowana. Okręg PZW w Rz. w zamierzeniach realizacji ww. inwestycji nie ma na celu osiągnięcia przychodów, a jedynie ochronę przyrody poprzez zwalczanie kłusownictwa rybackiego będącego jednym z głównych celów działalności Społecznej Straży Rybackiej. Monitorowanie zagrożeń spowodowane przez nielegalne wysypiska śmieci i nielegalne odprowadzanie ścieków. Ochrona tarlisk i gatunków chronionych zwierząt i roślin.

Planowana operacja obejmuje również usuwanie wszelkich szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi bądź też przez wszelkie śnięcia i zanieczyszczenia wody.

W uzupełnieniu wniosku podano, że:

Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywanie również do czynności opodatkowanych, polegających na: możliwości wędkowania na użytkowanych przez Wnioskodawcę Okręg wodach osobom niechcącym zrzeszenia w organizacji, a sprzedaż zezwoleń na wędkowanie osobom niezrzeszonym jest opodatkowana (Dz. U. Nr 226 poz. 1476).

Realizacja projektu, którego podstawowym celem jest wyposażenie SSR w specjalistyczny zestaw do monitorowania, nadzoru i kontroli obszarów będących w użytkowaniu Okręgu PZW będzie związana w wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, ponieważ nadzór jak i kontrola będzie dotyczyć osób niezrzeszonych w PZW, wędkujących na podstawie wniesionej opłaty podlegającej opodatkowaniu.

Bezpośrednim celem projektu jest realizacja zadań statutowych niepodlegających opodatkowaniu innych niż działalność gospodarcza polegających na: ochronie wód oraz działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej.

Realizacja projektu nie ma bezpośredniego wpływu na zwiększenie obrotów z prowadzenie działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

Dofinansowanie będzie przekazane na rachunek bankowy Wnioskodawcy po przedłożeniu faktur VAT z realizacji zadania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 obliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 3-10 oraz korekty na podstawie art. 91?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca zamierza wykorzystać otrzymane dofinansowanie na zakup specjalistycznego sprzętu dla Społecznej Straży Rybackiej w celu realizacji działalności statutowej.

Wnioskodawca w zamierzeniach nie ma na celu osiągania przychodów z tytułu realizacji otrzymanego dofinansowania, a jedynym celem jest ochrona przyrody poprzez zwalczanie kłusownictwa rybackiego będącego jednym z głównych celów działalności Społecznej Straży Rybackiej. Monitorowanie zagrożeń spowodowane przez nielegalne wysypiska śmieci i nielegalne odprowadzanie ścieków. Ochrona tarlisk i gatunków chronionych zwierząt i roślin. Planowana operacja obejmuje również usuwanie wszelkich szkód spowodowanych klęskami żywiołowymi bądź też przez wszelkie śnięcia i zanieczyszczenia wody.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest podstawowym i fundamentalnym prawem podatnika, wynikającym z samej konstrukcji podatku od towarów i usług. Prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług prowadzącemu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy. Zapewnia ono neutralność tego podatku dla podatników, przy jednoczesnym faktycznym opodatkowaniu konsumpcji. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ma zapewniać, że podatek płacony przez podatnika VAT w cenie nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności opodatkowanej nie będzie stanowił dla niego faktycznego obciążenia finansowego.

Należy również wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Stwierdzić również należy, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ustawy o VAT.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Z kolei jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Dotyczą zatem czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych). Natomiast nie dotyczą czynności, których wykonanie nie powoduje konsekwencji podatkowych, gdyż nie podlegają one przepisom ustawy.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie powinny być uwzględniane w proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W sytuacji w której u Wnioskodawcy występują jednocześnie tylko czynności opodatkowane i niepodlegające zastosowanie znajdzie wyłącznie powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest dobrowolnym, samorządnym stowarzyszeniem miłośników wędkarstwa i sportu wędkarskiego, kontynuatorem tradycji zorganizowanego wędkarstwa w Polsce, wyposażonym w osobowość prawną. Podstawy prawne funkcjonowania Związku to przede wszystkim ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz Statut PZW. Stowarzyszenie jest czynnym podatnikiem VAT, ponieważ w ramach swojej działalności m.in. prowadzi działalność gospodarczą mieszczącą się w zakresie definicji wynikającej z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, składa deklarację VAT-7. Okręg PZW w celu realizowania zadań statutowych wystąpił z wnioskiem o pozyskanie dofinansowania w ramach LGD Powiatu na operację w zakresie działania „Realizacja lokalnych strategii rozwoju kierowanych przez społeczność” w ramach Prorytetu 4 „Zwiększenie zatrudnienia i spójności terytorialnej, objętego Programem Operacyjnym „Rybactwo i Morze”. Wnioskodawca wskazał, że bezpośrednim celem projektu jest realizacja zadań statutowych niepodlegających opodatkowaniu innych niż działalność gospodarcza polegających na: ochronie wód oraz działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że efekty realizowanego projektu będą wykorzystywanie również do czynności opodatkowanych, polegających na możliwości wędkowania na użytkowanych przez Okręg wodach osobom niechcącym zrzeszenia w organizacji, a sprzedaż zezwoleń na wędkowanie osobom niezrzeszonym jest opodatkowana. Realizacja projektu, którego podstawowym celem jest wyposażenie SSR w specjalistyczny zestaw do monitorowania, nadzoru i kontroli obszarów będących w użytkowaniu Okręgu PZW będzie związana w wykonywaniem przez PZW czynności opodatkowanych, ponieważ nadzór jak i kontrola będzie dotyczyć osób niezrzeszonych w PZW, wędkujących na podstawie wniesionej opłaty podlegającej opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego o którym mowa w art. 86 ust. 1 obliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 3-10 oraz korekty na podstawie art. 91.

Jak wynika z przedstawionego opisu sprawy realizacja projektu, będzie związana w wykonywaniem przez PZW czynności opodatkowanych ponieważ nadzór jak i kontrola będzie dotyczyć osób niezrzeszonych w PZW, wędkujących na podstawie wniesionej opłaty podlegającej opodatkowaniu. Bezpośrednim celem projektu jest realizacja zadań statutowych niepodlegających opodatkowaniu innych niż działalność gospodarcza polegających na: ochronie wód oraz działanie na rzecz ochrony przyrody i kształtowanie etyki wędkarskiej.

Mając powyższe na uwadze, jak również powołane przepisy, należy wskazać, że w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do działalności gospodarczej i do działalności innej niż działalność gospodarcza, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyć do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych.

W tym miejscu należy podkreślić, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich kwalifikacji do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Przepisy art. 86 ust. 2a ustawy będą mieć zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Wnioskodawca w okolicznościach niniejszej sprawy będzie miał więc prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumenujących zakupy towarów i usług o których mowa we wniosku w zakresie, w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Ponadto, jeżeli nabywane towary i usługi będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również czynności zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca jest obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy, z uwzględnieniem przepisów dotyczących korekty, o której mowa w art. 91 ustawy.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jest nieprawidłowe.

W zakresie uznania podatku VAT związanego z realizowanym projektem za koszt realizacji zadania w rozliczeniu dofinansowania zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj