Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.560.2017.1.KM
z 10 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 24 lipca 2017 r. (data wpływu 11 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi wstępu, w ramach której świadczone są usługi „escape room”‒ jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku dla usługi wstępu, w ramach której świadczone są usługi „escape room”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie wstępu do pokoju zagadek - tzw. Escape Room’u. Rozrywka polega na tym, iż uczestnik Escape Room’u zostaje zamknięty na określony czas w tematycznie przygotowanym pokoju. Zadaniem uczestnika jest rozwiązanie wcześniej przygotowanych zagadek i wydostanie się z pokoju zagadek. Uczestnicy Escape Rom’u nie otrzymują żadnych nagród za wydostanie się z pomieszczenia. Działalność gospodarcza została zakwalifikowana do PKD 93.29.Z. obejmującego pozostałą działalność rozrywkową i rekreacyjną, gdzie indziej niesklasyfikowaną (z wyłączeniem działalności wesołych miasteczek i parków rozrywki), w tym m.in. działalność parków rekreacyjnych (bez zakwaterowania), działalność plaż, włączając wynajmowanie przebieralni, szafek na ubrania, wypożyczanie leżaków itd., działalność miejsc do tańczenia (np. dyskoteki, sale taneczne).

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i sprzedaje obecnie swoje usługi głównie osobom fizycznym ze stawką 23% VAT. 


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę VAT powinien zastosować Wnioskodawca w przypadku działalności gospodarczej o charakterze rozrywkowym polegającej na świadczenia usług w zakresie wstępu do pokoju zagadek tzw. Escape Room’u?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT 8% stawkę podatku stosuje się wobec towarów i usług zakwalifikowanych w załączniku nr 3 do ustawy. Wskazano w nim, że bez względu na symbol PKD z 8% stawki VAT korzystają usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne (pozycja 183) oraz pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu (pozycja 186). Z analizy wynika, że te dwie pozycje mają istotne znaczenie dla zastosowania stawki VAT.

W interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2016 r. (sygn. IPPP3/4512-1090/15-2/PC) wskazano, że jako „rekreację” zgodnie z definicjami zawartymi w Wielkim Słowniku Języka Polskiego należy rozumieć różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu. Natomiast przez „parki rozrywki” należy rozumieć miejsce zarówno otwarte jak i zamknięte, które służy klientom do odprężenia się, zabawy, wypoczynku, rozrywki.

Wnioskodawca świadczący usługi w zakresie wstępu do pokoju zagadek - Escape Room’u sprzedaje usługi wstępu na różnego rodzaju pokazy, wystawy czy do parku rozrywki. Celem usług w Escape Room’ie jest dobra zabawa, rozrywka. Uczestnicy pokoju zagadek nie uzyskują korzyści materialnych czy nagród, a satysfakcję i odprężenie.

Powyższe usługi w przytoczonej interpretacji zostały sklasyfikowane przez organ podatkowy jako usługi związane z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu. W takim przypadku Wnioskodawca może stosować stawkę 8% VAT w zakresie świadczenia usług rekreacyjnych polegających na wstępie do pokoju zagadek - Escape Room’u. Takie stanowisko znalazło potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 29 grudnia 2016 r. (sygn. 2461-IBPP2.4512.830.2016.2.AZe).

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą (PKD 93.29.Z.) polegającą na świadczeniu usług w zakresie wstępu do pokoju zagadek - tzw. Escape Room’u błędnie zastosował stawkę 23% VAT. Wnioskodawca powinien od samego początku stosować stawkę 8% VAT, ponieważ prowadzi on działalność rozrywkową i rekreacyjną wyłącznie w zakresie wstępu. Zatem Wnioskodawca z chwilą powzięcia informacji, że stosuje zawyżoną stawkę VAT jest uprawniony od tej pory stosować stawkę 8% VAT dla PKD 93.29.Z. W związku z powyższym Wnioskodawca jako sprzedający jest uprawniony do wystawienia faktury korygującej zgodnie z art. 106j ustawy o VAT ze stawką 8% VAT.

Ponadto zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 13 września 2011 r. (ILPP1/443-854/11-2/AW) w sytuacji, gdy na fakturze wykazana została stawka 23% VAT, nabywca może odliczyć 23% VATu. W przypadku uzyskania potwierdzenia otrzymania przez usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca zostaje uprawniony do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 lutego 2016 r. (IPPP3/4512-1090/15-2/PC).

Podsumowując Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą o charakterze rozrywkowym polegającą na świadczeniu usług w zakresie wstępu do pokoju zagadek - Escape Room’u jest uprawniony stosować stawkę 8% VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie zadanego pytania – inne kwestie zawarte w stanowisku Wnioskodawcy nie były przedmiotem oceny.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj