Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1009/11/AL
z 12 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1009/11/AL
Data
2011.09.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
obniżenie podatku należnego
usługi gastronomiczne
usługi kateringowe
zakup


Istota interpretacji
W zakresie uznania nabywanych przez Wnioskodawcę usług za usługi kateringowe i w związku z tym możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. usług.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011r. (data wpływu 14 czerwca 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 września 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabywanych przez Wnioskodawcę usług za usługi kateringowe i w związku z tym możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 9 czerwca 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania nabywanych przez Wnioskodawcę usług za usługi kateringowe i w związku z tym możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Podstawową działalnością Spółki jest świadczenie usług hotelowych, obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania oraz świadczenia usług żywieniowych. Spółka w swoich zasobach posiada między innymi hotele, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy wraz z zapleczem gastronomicznym.

W związku ze zmniejszającym się popytem na świadczone usługi zwłaszcza żywieniowe Zarząd Spółki zamierza ograniczyć działalność własnych usług w zakresie wyżywienia i zlecić przygotowanie posiłków (obiady, obiadokolacje) dla klienta firmie zewnętrznej (catering). Gotowe posiłki dostarczane będą na teren poszczególnych obiektów i wydawane dla klientów przez pracowników Wnioskodawcy .

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i wykonywane ww. usługi są opodatkowane.

W uzupełnieniu winsoku z dnia 8 września 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż będzie nabywać usługi, które sklasyfikowane są jako „usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering): - PKWiU 56.21.19.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie PKWiU a nie usługi gastronomiczne – PKWiU 56.10.11.0. ww. rozporządzenia w sprawie PKWiU.

Nabycie usług będzie dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy pojęcie usług gastronomicznych użyte w art. 88 ust. 1 p 4 ustawy o VAT obejmuje także usługi cateringowe...
  2. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych w przyszłości usług opisanych powyżej (dokumentowanych fakturą VAT) w miesiącu jej otrzymania lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych.
    Usługi cateringowe polegają na dostarczeniu przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego, natomiast usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym posiłek jest przyrządzany tj. restauracji czy innym lokalu.
  2. Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe zdaniem Wnioskodawcy będzie mu przysługiwało prawo obniżenia podatku naliczonego VAT od zakupionych usług cateringowych (t.j. dostarczania przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego), na podstawie art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
    Przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT wskazuje, że „obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się od nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób”.
    Spółka będzie nabywać usługi, które sklasyfikowane są jako „usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)” (PKWIU 56.21.19.0), a nie usługi gastronomiczne (PKWiU 56.10.11.0).
    Wobec powyższego należy uznać, że zakup usług przygotowania i dostarczania posiłków służący sprzedaży opodatkowanej daje Spółce prawo do odliczenia VAT przy spełnieniu przewidzianych prawem warunków (posiadania faktury, odliczenie w miesiącu jej otrzymania lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na powiązanie zagadnień w zakresie podatku od towarów i usług, zawartych we wniosku ORD-IN z dnia 9 czerwca 2011r., wydano jedną interpretację dotyczącą oceny przedstawionych przez Wnioskodawcę stanowisk.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi art. 86 ust. 2 ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    • z tytułu nabycia towarów i usług,
    • potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    • od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

    • - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  2. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;
  3. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    • świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    • dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;
  6. różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.


Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje:

  1. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18;
  2. w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy lub usługobiorcy odpowiednio od świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest usługobiorca, od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;
    • w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a;
    • w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33b,
  3. w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;
  4. w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;
  5. w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze, z zastrzeżeniem art. 33a;
  6. w przypadku decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz w art. 34 – w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał decyzję; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wynikającego z decyzji.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy o VAT w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

  1. faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;
  2. nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury. (art. 86 ust. 12 ustawy o VAT).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego.

Zatem, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Niemniej jednak, od zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wprowadzono szereg wyjątków. Jeden z nich, określony został przepisem art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o VAT, który stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem VAT, prowadzi opodatkowaną działalność w zakresie świadczenia usług hotelowych, obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania oraz świadczenia usług żywieniowych. Wnioskodawca w swoich zasobach posiada między innymi hotele, pensjonat, ośrodek wypoczynkowy wraz z zapleczem gastronomicznym.

W związku ze zmniejszającym się popytem na świadczone usługi zwłaszcza żywieniowe, Wnioskodawca zamierza ograniczyć działalność własnych usług w zakresie wyżywienia i zlecić przygotowanie posiłków (obiady, obiadokolacje) dla klienta firmie zewnętrznej (catering). Gotowe posiłki dostarczane będą na teren poszczególnych obiektów i wydawane dla klientów przez pracowników Wnioskodawcy .

Wnioskodawca będzie nabywać usługi, które sklasyfikowane są jako „usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering): - PKWiU 56.21.19.0 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie PKWiU a nie usługi gastronomiczne – PKWiU 56.10.11.0. zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKWiU.

Nabycie usług będzie dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy uznania nabywanych przez siebie usług jako usługi cateringowe, a nie gastronomiczne, i w związku z tym możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie ww. usług.

Zatem do stwierdzenia czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego związanego z nabywanymi usługami koniecznym jest ustalenie w pierwszej kolejności charakteru nabywanych przez Wnioskodawcę usług.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera własnej definicji usługi gastronomicznej oraz usługi kateringu. W konsekwencji, zgodnie z zasadami podstawowej dla interpretacji tekstu prawnego wykładni językowej, uzasadnione jest odwołanie się do definicji słownikowej tych pojęć. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl), gastronomia to: „działalność produkcyjno – usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów”, natomiast katering to „usługa polegającą na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć”. W konsekwencji, wykładnia językowa pojęcia usługi gastronomicznej i kateringowej pozwala na określenie podstawowej różnicy między tymi dwoma kategoriami - usługa gastronomiczna polega na świadczeniu usługi w restauracji (tj. w pomieszczeniu będącym w posiadaniu podmiotu realizującego usługę), podczas gdy katering ma charakter dostarczenia na zamówienie gotowej potrawy do lokalizacji wskazanej przez zlecającego.

W tym miejscu należy przywołać orzeczenie ETS w sprawie C-231/94 Faaborg. W orzeczeniu tym, Trybunał wskazał, iż usługi restauracyjne stanowią wiązkę świadczeń obejmujących przede wszystkim przygotowanie posiłków, udostępnianie pomieszczenia, stolików, talerzy, sztućców, jak również obsługę obejmującą informowanie nt. poszczególnych pozycji karty, sprzątanie i przygotowywanie stolików, etc. (por. pkt 12-14 uzasadnienia wyroku z dnia 2 maja 1996r. w sprawie C-231/94 Faaborg-Gelting Linien A/S przeciwko Finanzamt Flensburg).

W celu dodatkowego potwierdzenia odrębnego charakteru usługi kateringu od usługi gastronomicznej, zasadne jest odniesienie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293; dalej: PKWIU).

Sekcja I PKWiU zawiera katalog usług związanych z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. Sekcja ta swoim zakresem obejmuje m. in. wyspecyfikowane:

  • usługi gastronomiczne,
  • usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).

Wskazane we wprowadzeniu do sekcji I PKWiU rozróżnienie usług gastronomicznych od usług kateringowych zostało także wyrażone poprzez zaklasyfikowanie przedmiotowych usług do odrębnych grupowań. W grupowaniu PKWIU 56.10 ujęto „usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”, podczas gdy pod symbolem PKWiU 56.21 zostały sklasyfikowane „usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)”.

Mając na uwadze definicję słownikową oraz rozróżnienie usług gastronomicznych od kateringowych zawarte w PKWiU, nie budzi wątpliwości, iż usługi kateringowe różnią się od usług gastronomicznych przede wszystkim tym, iż są przygotowywane w innym miejscu niż miejsce ich spożycia (obecny jest element dostawy). Z usługą gastronomiczną mamy do czynienia wtedy, gdy posiłek jest podany w należącym do świadczącego usługę miejscu, w którym jest on przyrządzany (np. restauracja).

Natomiast usługa kateringu ma miejsce wówczas, gdy posiłki są dostarczane w miejsce wskazane przez nabywcę (Wnioskodawcę). Ponadto, dostawca usługi może przygotowywać i dostarczać część posiłków z dowolnie wybranego przez siebie miejsca.

W świetle powyższego w pojęciu usług gastronomicznych nie mieszczą się usługi cateringowe. Obie usługi są odrębnie funkcjonującymi usługami.

Jeżeli zatem posiłki nabywane przez Wnioskodawcę od dostawców będą przygotowywane w odrębnej lokalizacji niż miejsce ich konsumpcji (tj. mogą być sporządzane w wynajmowanej przez dostawcę kuchni i/lub innych miejscach, którymi będzie dysponował dostawca), a następnie dostarczane przez tegoż dostawcę do hoteli, pensjonatu czy ośrodka wypoczynkowego, wówczas nabywane przez Wnioskodawcę usługi należy zgodnie z definicją słownikową oraz klasyfikacją PKWiU zakwalifikować jako usługi kateringowe.

Biorąc powyższe pod uwagę w związku z nabywaniem przez Wnioskodawcę usług cateringowych PKWiU 56.21.19.0 - „usługi przygotowania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)” Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ich nabyciem, pod warunkiem wykorzystywania tychże usług do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych.

Obniżenia tego Wnioskodawca będzie mógł dokonać w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę VAT albo w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Tym samym z uwagi na odmienny charakter usług kateringowych nie znajdzie dla nich zastosowania ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych i w związku z tym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzyma fakturę VAT lub w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj