Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-2.4011.398.2017.1.HD
z 24 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2017 r. (data wpływu 29 listopada 2017 r.), uzupełnionym w dniu 9 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania pamiątkowej statuetki za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych przyznania pamiątkowej statuetki za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Rada Miasta ustanowiła uchwałą „Nagrodę Kulturalną Prezydenta Miasta” oraz Nagrodę Honorową „…”.

Zgodnie z zapisami w uchwale nagroda może być przyznawana we wszystkich dziedzinach kultury i sztuki – zarówno za osiągnięcia artystyczne, jak i sukcesy w organizacji kultury, upowszechnianiu jej wartości oraz edukacji kulturalnej.

Nagrody przyznaje Prezydent Miasta na wniosek Kapituły Nagrody Kulturalnej i Nagrody Honorowej (zwaną dalej „Kapitułą”). Nagrody są uroczyście wręczane podczas Inauguracji Sezonu Kulturalnego. Prezydent przyznaje maksymalnie dwie Nagrody Kulturalne w jednym roku kalendarzowym.

Skład Kapituły oraz tryb jej pracy określa zarządzeniem Prezydent Miasta. Kapituła jest organem doradczym Prezydenta Miasta.

Nagroda Kulturalna może być przyznawana pełnoletniej osobie fizycznej lub podmiotom, w szczególności: stowarzyszeniu, fundacji, związkowi twórczemu, zespołowi artystycznemu.

Prezydent wskazuje laureatów spośród trzech kandydatur rekomendowanych przez Kapitułę. Kapituła wskazuje kandydatów do Nagrody Kulturalnej w głosowaniu tajnym.

Wniosek o Nagrodę Kulturalną może złożyć pełnoletni mieszkaniec Miasta lub podmiot, który posiada siedzibę na terenie Miasta. Wniosek powinien zawierać w szczególności dane osobowe kandydata wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych, dane osobowe zgłaszającego (wnioskodawcy) wraz ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych oraz uzasadnienie poparte dokumentacją.

Nagrodę Kulturalną stanowi pamiątkowa statuetka oraz kwota pieniężna. Nagroda przyznawana jest w celu inspirowania i promowania osiągnięć w sferze kultury Miasta. Jest ona najwyższym wyróżnieniem Miasta w dziedzinie kultury oraz ma charakter uznaniowy.

Statuetka „M.” wykonana jest z brązu polichromowanego wraz z cokołem. Opatrzona jest tabliczką z wygrawerowaną treścią (np. za rok 2017) „Nagroda Kulturalna Prezydenta Miasta 2017”. Cena poszczególnej statuetki obejmuje wynagrodzenie za prawa autorskie. Każdy egzemplarz statuetki różni się wizją artystyczną (wielkość i kształt skrzydeł, kolory, kształt cokołu). Statuetka nie stanowi wartości użytkowej, ale symboliczną. Idea zawarta w tym symbolu to wielobarwność lokalnej kultury, dla której „M.” począwszy od lat 60 był przestrzennym symbolem organizowanych w mieście imprez kulturalnych. Otrzymanie statuetki podnosi rangę nagrody kulturalnej i stanowi pewien prestiż wśród „ludzi kultury”.

Ponadto każdy uhonorowany nagrodą otrzymuje imienny list gratulacyjny.

Nagrodę pieniężną opodatkowano zgodnie z zapisami ustawy o podatku od osób fizycznych – na podstawie art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak dochody z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Zastosowano 20% kosztu uzyskania przychodu (art. 22 ust. 9 pkt 6 ustawy).

Ponadto, ze względu na sprzeczne opinie i różnorodne interpretacje, zastosowano opodatkowanie wartości nagrody rzeczowej. Od wartości pamiątkowej statuetki naliczono 18% podatku, i naliczoną wartością podatku pomniejszono nagrodę pieniężną. Wartość nagrody w postaci pamiątkowej statuetki (według rachunku twórcy-rzeźbiarza), tworzonej na podstawie umowy z Miastem tylko na potrzeby Nagrody Kulturalnej Prezydenta Miasta w kształcie „M.” – stanowi 5.000 zł. Wobec powyższego zastosowano powyżej opisane rozliczenie Nagrody Kulturalnej Prezydenta Miasta.

Analogicznie, na podstawie Uchwały Rady Miasta, Nagrodę Kulturalną Prezydenta Miasta może otrzymać inny podmiot, m.in. stowarzyszenie, fundacja, związek twórczy, zespół artystyczny. Zgodnie z udostępnionymi interpretacjami, nagroda taka stanowi przychód danego podmiotu i podlega opodatkowaniu według ustawy o podatku od osób prawnych, zgodnie z zasadami prowadzenia gospodarki finansowej określonej w ustawie o rachunkowości. Zatem przekazanie Nagrody Kulturalnej odbędzie się bez żadnych dodatkowych obciążeń po stronie organizatora – Prezydenta Miasta.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Jakie obowiązki podatkowe spoczywają na Wnioskodawcy w związku przyznaniem pamiątkowej statuetki „M.” za szczególne osiągnięcia i wkład w rozwój kultury?


Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy podatkowe (ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych) wprost określają przypadki przyznawania nagród rzeczowych dla biorących udział w konkursach, zawodach, itp. oraz przypadki obliczania i naliczania podatku VAT (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) od wręczanych medali czy statuetek w zawodach sportowych czy imprezach o charakterze współzawodnictwa.

Według Wnioskodawcy wartość nagrody kulturalnej w postaci statuetki nie stanowi dla laureatów przychodu podlegającego opodatkowaniu. Natomiast należy opodatkować wartość nagrody kulturalnej w części finansowej, jak od działalności wykonywanej osobiście z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodu.

Statuetka „M.” symbolizuje różnorodność, piękno osób i podmiotów działających na rzecz kultury lokalnej i nie tylko. Statuetka nie jest także przedmiotem użytkowym – stanowi symbol za zasługi dla rozwoju lokalnej kultury. Przyznanie nagrody kulturalnej w lokalnym środowisku kultury podnosi prestiż osób nagrodzonych, statuetka ma wartość pamiątkową dla laureata, jest materialnym potwierdzeniem uhonorowania za osiągnięcia.

Twórca statuetki to artysta-rzeźbiarz, który każdego roku ma inną wizję artystyczną pamiątkowej statuetki i każdego roku przygotowuje różne okolicznościowe statuetki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Z wniosku wynika, że podczas Inauguracji Sezonu Kulturalnego uroczyście wręczane są – ustanowione uchwałą Rady Miasta – „Nagroda Kulturalna Prezydenta Miasta” oraz Nagroda Honorowa „…”. Nagrody mogą być przyznawane we wszystkich dziedzinach kultury i sztuki – zarówno za osiągnięcia artystyczne, jak i sukcesy w organizacji kultury, upowszechnianiu jej wartości oraz edukacji kulturalnej. Nagrody przyznaje Prezydent Miasta na wniosek Kapituły. Prezydent przyznaje maksymalnie dwie Nagrody Kulturalne w jednym roku kalendarzowym. Nagroda Kulturalna może być przyznawana pełnoletniej osobie fizycznej lub podmiotom, w szczególności: stowarzyszeniu, fundacji, związkowi twórczemu, zespołowi artystycznemu. Prezydent wskazuje laureatów spośród trzech kandydatur rekomendowanych przez Kapitułę. Kapituła wskazuje kandydatów do Nagrody Kulturalnej w głosowaniu tajnym. Wniosek o Nagrodę Kulturalną może złożyć pełnoletni mieszkaniec Miasta lub podmiot, który posiada siedzibę na terenie Miasta. Nagrodę Kulturalną stanowi pamiątkowa statuetka „M.” oraz kwota pieniężna. Nagroda przyznawana jest w celu inspirowania i promowania osiągnięć w sferze kultury Miasta. Jest ona najwyższym wyróżnieniem Miasta w dziedzinie kultury oraz ma charakter uznaniowy. Statuetka „M.” wykonana jest z brązu polichromowanego wraz z cokołem. Opatrzona jest tabliczką z wygrawerowaną treścią (np. za rok 2017) „Nagroda Kulturalna Prezydenta Miasta 2017”. Cena poszczególnej statuetki obejmuje wynagrodzenie za prawa autorskie. Każdy egzemplarz statuetki różni się wizją artystyczną (wielkość i kształt skrzydeł, kolory, kształt cokołu). Statuetka nie stanowi wartości użytkowej, ale symboliczną. Idea zawarta w tym symbolu to wielobarwność lokalnej kultury, dla której „M.” począwszy od lat 60 był przestrzennym symbolem organizowanych w mieście imprez kulturalnych. Otrzymanie statuetki podnosi rangę nagrody kulturalnej i stanowi pewien prestiż wśród „ludzi kultury”. Ponadto każdy uhonorowany nagrodą otrzymuje imienny list gratulacyjny. Wartość nagrody w postaci pamiątkowej statuetki (według rachunku twórcy-rzeźbiarza), tworzonej na podstawie umowy z Miastem tylko na potrzeby Nagrody Kulturalnej Prezydenta Miasta w kształcie „M.” – stanowi 5.000 zł. Nagroda przyznawana jest w celu inspirowania i promowania osiągnięć w sferze kultury Miasta. Jest ona najwyższym wyróżnieniem Miasta w dziedzinie kultury oraz ma charakter uznaniowy.

Przenosząc przedstawiony we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe na grunt przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdzić należy, że przyznanie wskazanym we wniosku laureatom statuetki „M.” za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki nie spowoduje otrzymania przez nich „nieodpłatnych świadczeń”.

Laureat „Nagrody Kulturalnej Prezydenta Miasta” wybierany jest przez Kapitułę za osiągnięcia artystyczne, jak i sukcesy w organizacji kultury, upowszechnianiu jej wartości oraz edukacji kulturalnej, zaś statuetka „M.” ma wyłącznie wartość pamiątkową. Statuetka nie stanowi wartości użytkowej, ale symboliczną. Idea zawarta w tym symbolu – jak wskazuje Wnioskodawca – to wielobarwność lokalnej kultury, dla której „M.” począwszy od lat 60 był przestrzennym symbolem organizowanych w mieście imprez kulturalnych. Otrzymanie statuetki podnosi rangę nagrody kulturalnej i stanowi pewien prestiż wśród „ludzi kultury”. Ponadto, statuetka nie jest wykonana z metali szlachetnych (np. ze srebra, złota czy platyny) – wykonana jest z brązu polichromowanego. Z wnioski nie wynika również, by statuetka ozdobiona była kamieniami szlachetnymi. Statuetka opatrzona jest tabliczką z wygrawerowaną treścią (np. za rok 2017) „Nagroda Kulturalna Prezydenta Miasta 2017”. Tego rodzaju wyróżnienie stanowi wyraz uznania za osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki. Statuetka jest formą uhonorowania o charakterze symbolicznym (pamiątkowym), nie ma charakteru materialnego.

Wobec tego, w okolicznościach opisanych we wniosku, otrzymanie pamiątkowej statuetki „M.” za szczególne osiągnięcia i wkład w rozwój kultury nie powoduje powstania u laureata nagrody przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym z tytułu jej przekazania na Wnioskodawcy nie ciążą żadne obowiązki płatnika.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Ponadto podkreślenia wymaga, że przepisy rozdziału 1a ustawy Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie może dotyczyć przepisów prawa podatkowego, przy czym wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku. Zakres żądania wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:


  • stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  • stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  • zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy w kontekście jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko w sprawie.


Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie interpretacyjnej organu została poddana kwestia skutków podatkowych przyznania pamiątkowej statuetki za szczególne osiągnięcia w dziedzinie kultury i sztuki. Organ nie odniósł się natomiast do kwestii skutków podatkowych przyznania nagrody w części pieniężnej, ponieważ kwestia ta pozostaje poza zakresem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj