Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-2.4012.519.2017.1.JK
z 12 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2017 r. (data wpływu 16 listopada 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 8 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony 8 stycznia 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz o korektę zadanego pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: X) posiada osobowość prawną i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. X jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123, z późn. zm.), Statutu nadanego uchwałą Rady Miejskiej. W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonania zadań własnych Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Zadania Gminy w zakresie kultury i promowania środowiska artystycznego są wykonywane m.in. przez X. Instytucja kultury powołana została do życia uchwałą Rady Miejskiej, co oznacza, że organizatorem jest Gmina, a Prezydent sprawuje nad nią nadzór i zapewnia jej odpowiednie warunki działania. Zgodnie ze statutem, zakres działania X polega na:

  • prowadzeniu „Galerii xxx”;
  • prowadzeniu działalności edukacyjnej, promocyjnej, popularyzatorskiej, dokumentacyjnej z różnych dziedzin sztuk pięknych;
  • organizowaniu wystaw twórczości artystów krajowych i zagranicznych reprezentujących różne dziedziny sztuk plastycznych;
  • promowaniu twórczości młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych;
  • rozpoznawaniu, rozbudzaniu zaspokajaniu potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców miasta;
  • współpraca z innymi instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi;
  • gromadzeniu dzieł artystów wystawiających w Galerii xxx;
  • prowadzeniu działalności gospodarczej o ile nie stoi to w sprzeczności z zakresem działania X;
  • prowadzeniu działalności wydawniczo-promocyjnej;
  • X może prowadzić także inne działania wynikające z potrzeb kulturowych społeczeństwa oraz organizować inne, uzgodnione z organizatorem, projekty kulturalne o profilu zgodnym z jego działalnością podstawową.

Siedzibą X jest budynek Zamku, który wraz z założeniem parkowym wpisany jest do Rejestru Zabytków prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (nr decyzji z dnia 23 lutego 1960 r.). Powyższa nieruchomość gruntowa zabudowana stanowi własność Gminy i została przekazana w użyczenie X na mocy bezpłatnej umowy użyczenia, zawartej na czas nieokreślony w celu prowadzenia działalności statutowej.

Zgodnie z postanowieniami umowy użyczenia (z dnia 31 października 2013 r.) biorący w użyczenie nie może:

  • bez zgody użyczającego oddać rzeczy użyczonej osobie trzeciej do używania, z wyłączeniem umów o charakterze okazjonalnym, tj. o okresie obowiązywania nie dłuższym niż 48 godzin;
  • wznosić na użyczonym terenie obiektów budowlanych ani dokonywać przebudowy i rozbudowy obiektu bez zgody Wydziału Administracji Architektoniczno Budowlanej oraz bez uprzedniego uzgodnienia z użyczającym (Gminą reprezentowaną przez Prezydenta Miasta).

Ponadto wszelkie prace remontowe i adaptacyjne obiektu wymagają zgody właściciela nieruchomości oraz konserwatora zabytków i winny być wykonane z warunkami określonymi przepisami prawa budowlanego.

X zobowiązane jest do ubezpieczenia przedmiotu użyczenia, utrzymania obiektu w należytym stanie technicznym, wykonywania na własny koszt wszelkich czynności związanych z używaniem rzeczy i jej zachowaniem w niepogorszonym stanie, ponoszenia wszelkich kosztów utrzymania nieruchomości, w tym kosztów dostaw mediów, ponoszenia wszelkich świadczeń publicznych (w tym podatku od nieruchomości), kosztów utrzymania czystości.

Stroną wszystkich umów dotyczących nabywania mediów (zakup energii elektrycznej, wody itp.) jest X, które to są bezpośrednio zawierane z ich dostawcami. Gmina nie otrzymuje od X żadnych należności tytułem zwrotu poniesionych przez siebie na rzecz X kosztów użytkowania przedmiotowej nieruchomości. Również wszelkie poczynione na użyczonej nieruchomości nakłady, X dokonuje na własny koszt (ze środków własnych), bez możliwości żądania od Gminy (użyczającego) zwrotu tych kosztów.

Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 na realizację projektu pn. „Adaptacja Zamku (…)” w ramach poddziałania 5.3.1. Dziedzictwo kulturowe – konkurs. Projekt realizowany jest przez Gminę, działającą w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, powiatowym oraz statut Miasta (Uchwała Rady Miejskiej.). Wszystkie działki i nieruchomość będące przedmiotem inwestycji są własnością Gminy. Gmina jest i nadal będzie jedynym właścicielem majątku powstałego w ramach projektu, natomiast po zakończeniu realizacji inwestycji zarządzać nią będzie nadal samorządowa instytucja kultury X. Źródłem finansowania projektu jest wkład własny właściciela – Gminy oraz dofinansowanie. Przedmiotem projektu jest adaptacja Zamku na cele kulturalne. W szczególności inwestycja polega na:

  • poprawie stanu technicznego Zamku wraz z terenem przyległym;
  • dostosowaniu budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych;
  • poprawie wyglądu zewnętrznego Zamku i terenu otaczającego;
  • poprawie funkcjonalności obiektu, poprzez odnowienie niewykorzystanego północnego skrzydła Zamku wraz z nadaniem mu nowych funkcji kulturalnych, społecznych i turystycznych oraz zagospodarowanie przestrzeni wokół obiektu.

Celem projektu jest zwiększenie atrakcyjności kulturowej obiektu poprzez zaplanowanie działania: odrestaurowanie północnego skrzydła zamku wymianę wewnętrznej instalacji, budowę oraz przebudowę kanalizacji deszczowej. Szczególnym elementem projektu jest wyeksponowanie odkrywek archeologicznych, renowacja polichromii oraz montaż zewnętrznych iluminacji.

Po realizacji inwestycji obiekt przystosowany będzie do potrzeb osób niepełnosprawnych. Termin realizacji inwestycji 17 marca 2015 r. – 30 czerwca 2018 r. Realizacja projektu umożliwi pełne wykorzystanie przestrzeni Zamku, co przełoży się na rozszerzenie oferty wystawienniczej, warsztatowej i edukacyjnej X. W celu zwiększenia dostępu do oferty X szerszemu kręgowi odbiorców, zamontowana zostanie platforma pionowa, a także winda, co pozwoli na swobodne poruszanie się po Infrastrukturze. Zagospodarowanie terenu przyległego Zamkowi, pozwoli na „otwarcie” się obiektu na zewnątrz, poprzez utworzenie czytelni na wolnym powietrzu.

Obiekt pełnić będzie funkcje wyłącznie kulturalne, służące zachowaniu, propagowaniu i upowszechnianiu wiedzy o dziedzictwie kulturowym i historycznym regionu oraz Miasta i tylko w tym celu będzie wykorzystywany.

Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie celów i trwałości projektu oraz za pomiar i monitorowanie wskaźników będzie Gmina. Z kolei za eksploatację powstałej infrastruktury odpowiedzialna będzie Instytucja Kultury – Wnioskodawca (X). Infrastruktura z projektu będzie nadal własnością Gminy (beneficjenta) i jej własność nie zostanie przeniesiona na inny podmiot.

Od momentu przeznaczenia Zamku Y na siedzibę instytucji kultury X (od 2002 r.) do dnia założenia wniosku, z użytkowania wyłączone jest skrzydło północne obiektu, Przedmiotowa inwestycja związana jest z adaptacją nieużytkowanej części obiektu na cele kulturalne.

Obecnie w Zamku X prowadzi swoją działalność statutową i pozostałą. X czynne jest przez 7 dni w tygodniu, tj. od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8.00 do 19.00 oraz w soboty i niedziele, w godzinach od 15.00 do 19.00 (a w przypadku realizacji wydarzeń kulturalnych do ich zakończenia).

W ramach instytucji działa „Galeria xxx”, która zajmuje się organizacją wystaw, a także realizuje szereg projektów artystycznych oraz warsztatów. X prowadzi również działalność warsztatowo-wykładową, połączoną z działalnością edukacyjną, w ramach której realizowane są różnego rodzaju warsztaty artystyczne, lekcje, wykłady spotkania autorskie, skierowane do różnych grup wiekowych, tj.: warsztaty artystyczne dla dzieci pt.: „Sztukowanie”, Weekendowa Akademia Rodzinna, warsztaty tematyczne towarzyszące wystawom, szczególnie realizowane przez Dział Regionalno-Edukacyjny, lekcje rysunku i malarstwa dla dzieci i młodzieży, lekcje malarstwa dla dorosłych. W obiekcie organizowane są wystawy, koncerty, warsztaty, wykłady dla Uniwersytetu III wieku, na które obowiązują bilety wstępu lub opłaty za uczestnictwo oraz inne wydarzenia kulturalne i projekty artystyczne organizowane bezpłatnie tj. wykłady, spotkania autorskie, warsztaty oraz prelekcje, w tym koncerty letnie na dziedzińcu.

X prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków Źródłem finansowania X są dotacja podmiotowa przyznawana przez Gminę, wpływy z prowadzonej działalności podstawowej i gospodarczej, wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz innych źródeł. X nie działa w celu osiągnięcia zysku, a wszelkie dochody przeznaczane są na działalność merytoryczną instytucji Gmina nie będzie wykorzystywać produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym, a więc nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym. Gmina przekazuje X (instytucji kultury) na dofinansowanie działalności bieżącej (w tym na utrzymanie remonty) dotację podmiotową (zgodnie z art. 131 ustawy o finansach publicznych), jak również dotacje celowe na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji zadań własnych lub z zakresu administracji rządowej, jak również kosztów realizacji inwestycji (art. 132 uofp). X osiąga przychody:

  • z działalności statutowej opodatkowanej: wstęp na wystawy (stawka VAT 8%), oprowadzanie po wystawie 8%, wstęp na koncerty, inne imprezy kulturalne (stawka VAT 8%), sprzedaż katalogów własnych z ISBN (stawka VAT 5%);
  • z działalności statutowej zwolnionej: opłaty za warsztaty plastyczne, warsztaty graficzne, warsztaty rodzinne, wykłady, lekcje muzealne i historyczne, lekcje malarstwa, zajęcia plastyczne (stawka VAT zw. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT);
  • z pozostałej działalności odpłatnej: usługi promocyjne i reklamowe (stawka VAT 23%), pośrednictwo sprzedaży biletów obcych (stawka VAT 23%), sprzedaż towarów – wydawnictw obcych, artykułów promocyjnych, materiałów plastycznych, ramek (sławka VAT 23%, 8%, 5%), usługi podnajmu (stawka VAT 23%), pakowanie (23%), oprawianie dzieł (23%).

Prowadzi również nieodpłatną działalność statusową: wykłady, spotkania autorskie, projekty artystyczne, tj. Strefa Teorii. Konfrontacje Filmowo-Plastyczne. Dni Fotografii, Wykład pod Gwiazdami na dziedzińcu, koncerty letnie na dziedzińcu, wystawy na dziedzińcu, mural, warsztaty na ferie, warsztaty letnie.

X w ramach działalności odpłatnej opodatkowanej stawką 8%, tj. wstępy na wystawy organizuje w ramach każdej wystawy wernisaż z „wolnym wstępem” dla zaproszonych artystów, ludzi kultury i sztuki, dziennikarzy i innych osób. Wskazać należy, że wernisaże związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa, są zatem wykonywane dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i niewątpliwie mają służyć osiągnięciu w przyszłości większych przychodów z działalności gospodarczej. Wernisaże nie stanowią odrębnego przedmiotu działalności X, lecz są jego integralną częścią. Poprzez te działania X dąży do zwiększania przychodów ze sprzedaży biletów wstępu na wystawy, jako jednego ze źródeł finansowania działalności Instytucji Kultury.

Ponadto w ramach promocji działalności gospodarczej rozdawane są bezpłatnie katalogi własne z ISBN drukowane do każdej organizowanej wystawy Galerii xxx i inne publikacje uznawane w jednostce za towary, od których X przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia. Wydanie towarów następuje z magazynu na cele promocyjne, a X przekazując bezpłatnie towary nalicza VAT należny zgodnie z art. 7 ustawy o VAT (X nie prowadzi ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób oraz wartość jednostkowa towaru przekracza 10 zł).

Sprzedaż towarów i usług prowadzona jest dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz na rzecz osób prawnych (wystawiane są faktury VAT sprzedaży). Wymienione przychody własne stanowią 2% przychodów ogółem, a pozostała kwota to dotacja podmiotowa od organizatora – Gminy przyznawana na podstawie planu finansowego i uchwały Rady Miejskiej. Tym samym, zasadniczym źródłem finansowania jest dotacja podmiotowa.

X jest odrębnym od Gminy S czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podlegającym pod regulacje ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), dalej: ustawy o VAT.

X nabywa towary i usługi wykorzystywane bezpośrednio do działalności odpłatnej opodatkowanej stawkami VAT (23%, 8%, 5%) i tym samym odlicza podatek naliczony od faktur na zasadach ogólnych, tj. w całości od kwot podatku należnego X nabywa towary i usługi wykorzystywane bezpośrednio do działalności kulturalnej zwolnionej, tj. do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT i tym samym nie odlicza podatku naliczonego. Podatku naliczonego nie rozlicza również od dokonywanych zakupów towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania działalności statutowej nieodpłatnej. Jednakże X posiada szereg faktur dokumentujących zakup towarów i usług, których nie da się bezpośrednio przypisać do każdego rodzaju wykonywanych czynności, tym samym nie ma możliwości przypisać dokonywanych zakupów w całości do czynności dających prawo do odliczenia, a odliczeń od tych faktur dokonuje proporcjonalnie zgodnie z art. 86 ust. 2a (do zakupów wykorzystywanych w działalności gospodarczej opodatkowanej, statutowej nieodpłatnej) lub art. 90 ust. 2 ustawy o VAT (do zakupów wykorzystywanych w działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej), jak również z wykorzystaniem prewskaźnik i wskaźnika (do zakupów wykorzystywanych łącznie do działalności opodatkowanej, zwolnionej i innej niż gospodarcza, tj. statutowej nieodpłatnej).

X nie prowadzi działalności w skrzydle północnym obiektu przeznaczonym na siedzibę Instytucji Kultury, będącym przedmiotem inwestycji opisanej we wniosku. Przedmiotowa inwestycja Gminy związana jest z adaptacją nieużytkowanej części obiektu na cele kulturalne Planowane jest w oddanej po zakończeniu inwestycji części Zamku prowadzenie rozszerzonej działalności statutowej poprzez:

  • zwiększenie powierzchni ekspozycyjnej wystaw z odpłatnymi biletami wstępu opodatkowanymi 8% stawką VAT (Załącznik nr 3 pkt 182 do ustawy o VAT);
  • zwiększenie powierzchni do przeprowadzania warsztatów, lekcji i wykładów ze stawką zwolnioną (zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) ustawy o VAT;
  • zwiększenie powierzchni wewnątrz budynku oraz zewnętrznej do wykonywania bezpłatnych usług kulturalnych.

Zgodnie z oświadczeniem złożonym we wniosku o dofinansowanie inwestor – Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT, wobec tego stanowi on koszt kwalifikowany. Jednakże w wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020, w rozdziale 6.13 „Podatek od towarów i usług (VAT) oraz inne podatki i opłaty” znajduje się zapis, iż podatki i inne opłaty, w szczególności podatek VAT, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne tylko wtedy, gdy brak jest prawnej możliwości ich odzyskania na mocy prawodawstwa krajowego oraz, że zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi (Gminie S) ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu (X), zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo (tzn. brak jest prawnych możliwości) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa w związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym, X powzięło wątpliwość w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego po zakończeniu w czerwcu 2018 r., inwestycji przez Gminę i oddania „wyremontowanego” skrzydła północnego oraz terenu zewnętrznego do użytku na ww. działalność kulturalną, tj. do czynności w ramach działalności gospodarczej, czynności zwolnionych z VAT oraz czynności wykonywanych poza działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wyjaśnił, iż X nie jest podmiotem związanym z inwestycją polegającą na adaptacji Zamku. Inwestycja w całości realizowana jest jedynie przez Gminę – właściciela przedmiotowej nieruchomości zabudowanej, w której X ma swoją siedzibę i prowadzi działalność statutową jako samorządowa instytucja kultury. Wszystkie wydatki na realizację inwestycji ponoszone będą przez Gminę i na nią wystawiane będą faktury. X nie będzie ponosiło żadnych kosztów w związku z realizacją inwestycji, a po jej zakończeniu będzie jedynie użytkować cały obiekt (również skrzydło północne zamku) bezpłatnie na podstawie umowy użyczenia.

X zgodnie z opisem we wniosku prowadzi działalność statutową odpłatną opodatkowaną, odpłatną zwolnioną i działalność nieodpłatną. W skrzydle północnym Zamku po zakończeniu inwestycji będzie również prowadzić te trzy typy działalności, gdyż nie jest przewidziane rozszerzenie przedmiotu działalności, a jedynie zagospodarowanie całego obiektu na działalność zgodną ze statutem.

X ponosi i będzie ponosić po zakończeniu inwestycji jedynie bieżące koszty związane z działalnością merytoryczną i utrzymaniem obiektu. W skrzydle północnym prowadzone będą działania polegające na organizacji:

  1. Wystaw – działalność odpłatna opodatkowana stawką 8% (bilety wstępu), w tym zgodnie z opisem we wniosku bezpłatne wernisaże lub finisaże związane w całości z promocją działalności gospodarczej (jeden do każdej wystawy). Oprowadzanie po wystawie jest opodatkowane stawką usługi podstawowej, tj. 8%. W związku z organizacją wystaw dokonywane są i tym samym będą dokonywane w przyszłości przykładowe zakupy towarów i usług:
    • materiały do aranżacji wystawy, tj. farby, antyramy,
    • transport dzieł na wystawę (przywóz, odwóz),
    • druk ulotek, plakatów, banerów,
    • usługa plakatowania,
    • materiały do wystroju sali (kwiaty i inne) oraz inne niezbędne do realizacji wystawy.
    Podatek naliczony od ww. zakupów towarów i usług X odlicza w całości zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (Rejestr VAT zakupów).
  2. Warsztatów plastycznych, graficznych, zajęć malarskich, lekcji – działalność odpłatna zwolniona zg. z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) (uczestnictwo w warsztatach). W związku z organizacją warsztatów, zajęć plastyczny i lekcji dokonywane są i tym samym w przyszłości będą dokonywane przykładowe zakupy towarów i usług:
    • sztalugi i preszpany na lekcje malarstwa i lekcje rysunku,
    • materiały plastyczne.
    Podatek naliczony od ww. zakupów towarów i usług X nie odlicza w ogóle (rejestr VAT niepodlegający odliczeniu).
  3. Wykłady odpłatne dla Uniwersytetu III Wieku – działalność odpłatna zwolniona zg. z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a) (uczestnictwo w wykładach). W związku z organizacją wykładów dokonywane są i tym samym będą dokonywane w przyszłości przykładowe zakupy towarów i usług:
    • literatura fachowa do wykładów,
    • druk ulotek.
    Podatek naliczony od ww. zakupów towarów i usług X nie odlicza w ogóle (rejestr VAT niepodlegający odliczeniu).
  4. Wykłady bezpłatne – działalność statutowa nieodpłatna. W związku z organizacją wykładów dokonywane są i tym samym w przyszłości będą dokonywane przykładowe zakupy towarów i usług:
    • literatura fachowa do wykładów,
    • druk ulotek.
    Podatek naliczony od ww. zakupów towarów i usług X nie odlicza w ogóle (rejestr VAT niepodlegający odliczeniu).
  5. Projekty artystyczne, tj. strefa Teorii – bezpłatne – działalność statutowa nieodpłatna. W związku z organizacją różnego typu projektów bezpłatnych dokonywane są i tym samym będą dokonywane w przyszłości przykładowe zakupy towarów i usług:
    • materiały do organizacji imprez,
    • literatura fachowa zw. z przygotowaniem fachowym pracowników do danej imprezy,
    • usługa druku ulotek, plakatów,
    • usługa plakatowania,
    • nagłośnienie, oświetlenie i inne.
    Podatek naliczony od ww. zakupów towarów i usług X nie odlicza w ogóle (rejestr VAT niepodlegający odliczeniu).
  6. Koncerty, spektakle – działalność odpłatna opodatkowana stawką 8% (bilety wstępu). W związku z organizacją koncertów i spektakli dokonywane są i tym samym będą dokonywane w przyszłości przykładowe zakupy towarów i usług:
    • usługa druku ulotek, plakatów,
    • usługa plakatowania,
    • nagłośnienie, oświetlenie i inne,
    • występ zespołu (faktura VAT),
    • materiały do wystroju sali (kwiaty i inne).
    Podatek naliczony od ww. zakupów towarów i usług X odlicza w całości zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (rejestr VAT zakupów).

Ponoszone przez X bieżące koszty utrzymania, tj. energia elektryczna, energia cieplna, woda i ścieki, monitoring, naprawa pomp w studni szamba, wynajem mat wejściowych, usługi informatyczne, usługi telekomunikacyjne i inne dotyczące całego obiektu oraz wydatki, których nie można w sposób bezpośredni przypisać do działalności gospodarczej opodatkowanej tj. sprzęt audiowizualny, komputerowy, materiały do napraw budynku, materiały biurowe, tonery do drukarek i inne, rozliczane są w części zgodnie z wyliczonym wskaźnikiem preproporcji w myśl art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz wyliczonym wskaźnikiem proporcji w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a). Za rok 2017 wskaźnik wstępny preproporcji wynosi 8%, a wskaźnik proporcji 85%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 5 stycznia 2018 r.).


  1. Czy po zakończeniu inwestycji przez Gminę w nieruchomości oddanej samorządowej instytucji kultury w bezpłatne użyczenie, X będzie miało prawo odliczyć:
    1. podatek naliczony w całości od zakupów towarów i usług ponoszonych przez X związanych z jego bieżącą działalnością wykorzystywanych wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?
    2. podatek naliczony od zakupów towarów i usług ponoszonych przez X związanych z jego bieżącą działalnością w części zgodnie z wyliczonym wskaźnikiem preproporcji od zakupów wykorzystywanych łącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i działalności innej niż gospodarcza (działalności statutowej nieodpłatnej), jeśli przypisanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej opodatkowanej nie jest możliwe – zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT?
    3. podatek naliczony od zakupów towarów i usług ponoszonych przez X związanych z jego bieżącą działalnością w części zgodnie z wyliczonym wskaźnikiem proporcji od zakupów wykorzystywanych łącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i działalności zwolnionej w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a – zgodnie z art. 90 ustawy o VAT?
    4. odliczyć podatek naliczony od zakupów towarów i usług ponoszonych przez X związanych z jego bieżącą działalnością w części z zastosowaniem wskaźnika preproporcji i wskaźnika proporcji od zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej, działalności innej niż gospodarcza (statutowej nieodpłatnej) i działalności kulturalnej zwolnionej w myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a?

Zdaniem Wnioskodawcy, zakończenie inwestycji przez Gminę – właściciela nieruchomości oddanej do używania X skutkować będzie pełnym wykorzystaniem przestrzeni Zamku, co przełoży się na rozszerzenie oferty wystawienniczej, warsztatowej i edukacyjnej instytucji kultury. Po zakończeniu inwestycji w użytkowanym przez X Zamku nie zmieni się sposób prowadzenia działalności i tym samym możliwości prawnej odliczania podatku naliczonego wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług. Mianowicie X nadal będzie prowadzić trzy grupy działalności tj.:

  • działalność opodatkowana: bilety wstępu na wystawy (stawka VAT 8%), bilety wstępu na koncerty, spektakle i inne imprezy kulturalne (stawka VAT 8%), sprzedaż katalogów własnych z ISBN z organizowanych wystaw (stawka VAT 5%), usługi promocyjne i reklamowe (stawka VAT 23%), pośrednictwo sprzedaży biletów obcych (stawka VAT 23%), sprzedaż towarów (stawka VAT 23%, 8%, 5%), usługi podnajmu (stawka VAT 23%), oprawianie dzieł (23%), pakowanie (23%);
  • działalność zwolniona: opłaty za warsztaty plastyczne, warsztaty graficzne, wykłady, lekcje muzealne i historyczne, lekcje malarstwa, zajęcia plastyczne (zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT);
  • działalność nieodpłatna – wstęp wolny: wykłady popołudniowe, spotkania autorskie, projekty artystyczne tj. Strefa Teorii, Konfrontacje Filmowo – Plastyczne, Dni Fotografii, Wykład pod Gwiazdami na dziedzińcu, koncerty letnie na dziedzińcu, wystawy na dziedzińcu, mural.

W przypadku wykonywania przez X, w oddanym do używania skrzydle północnym Zamku, jednego, dwóch lub wszystkich z opisanych czynności zastosowanie znajdzie każdy z przypisanych do danych czynności sposobów odliczania całościowego oraz proporcjonalnego. Odpowiednio w pierwszej kolejności zastosowanie znajdą zasady wskazane w art. 86 ust. 1, 8 i 9 ustawy o VAT, później zasady z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, następnie zasady wskazane w art. 86 ust. 7b i ostatnie w kolejności zasady wskazane w art. 90.

Zasada ogólna wynikająca z art. 86 ust. 1, 8 i 9 ustawy o VAT zastosowana będzie do odliczenia podatku naliczonego w całości od dokonywanych zakupów towarów i usług wykorzystywanych tylko i wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, jeśli bezpośrednio da się przyporządkować dokonywane zakupy do opisanych powyżej czynności opodatkowanych (dających prawo do odliczenia) stawkami VAT 23%, 8%, 5% czy też 3%.

Zasada proporcjonalnego odliczenia będzie miała zastosowanie jeśli nie będzie możliwe przypisanie dokonywanych zakupów towarów i usług w całości do czynności dających prawo do odliczenia. Ponieważ X świadczy i będzie świadczyć jeszcze inne czynności, będzie mieć prawo do odliczenia jedynie tej kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia na mocy art. 86 ust. 2a i 7b oraz art. 90 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

X na mocy obowiązujących przepisów dokonuje i po zakończeniu inwestycji przez Gminę będzie dokonywać obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego na zasadach ogólnych oraz zgodnie z art. 86 ust. 2a i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniami. Kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: nabycia towarów i usług, dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi (art. 86 ust. 2). Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2. oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Natomiast w myśl art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2).

X nabywa i będzie nabywać towary i usługi, które będzie wykorzystywać przy czynnościach pozostających poza działalnością gospodarczą w rozumieniu VAT oraz w działalności gospodarczej, przy czym w ramach działalności gospodarczej towary będą służyć działalności opodatkowanej i działalności zwolnionej z VAT, a nie jest możliwe bezpośrednie przyporządkowanie podatku naliczonego do działalności gospodarczej.

X dokonując nabycia towarów i usług wykorzystywanych:

  • wyłącznie do działalności gospodarczej opodatkowanej (m.in. wystawy obiletowane) dokonuje odliczenia podatku naliczonego w całości;
  • wyłącznie do działalności gospodarczej zwolnionej od podatku VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego;
  • wyłącznie do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą – do działalności statutowej nieodpłatnej (m.in. bezpłatne wykłady, spotkania autorskie, projekty artystyczne, koncerty na dziedzińcu, zajęcia plastyczne) nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego;
  • zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (art. 86 ust. 2a), a przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, dokonuje wyliczenia kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą stosując metodę najbardziej odpowiadającą specyfice prowadzonej działalności i dokonywanych nabyć, tj. wskaźnik preproporcji (sposób wyliczenia proporcji dla samorządowej instytucji kultury) podany w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193). W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego, przyjmuje się dane za poprzedni rok obrotowy (art. 86 ust. 2d). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym i zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 86 ust. 2g);
  • zarówno do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje (działalność gospodarcza zwolniona z VAT) (art. 90 ust. 1 i 2), możliwe jest pomniejszenie kwoty podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnością, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego stosując wskaźnik proporcji. Proporcję ustała się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3). Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiąganego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4).

Tak więc X nie będąc w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego do czynności opodatkowanych VAT, a odnoszących się łącznie do czynności opodatkowanych, zwolnionych i pozostających poza działalnością gospodarczą (statutowych bezpłatnych) wyznacza proporcję i stosuje odpowiednie zasady odliczenia proporcjonalnego na podstawie art. 86 ust. 2a-2h i art. 90c oraz rozporządzenia w sprawie proporcji, jak również oblicza proporcję wg zasad wskazanych w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT. Zasadą jest wykorzystanie do obliczenia proporcji danych za poprzedni rok obrotowy, zatem odliczenie bieżące wskaźnika proporcji będzie miało charakter wstępny i konieczna będzie korekta tego odliczenia na podstawie danych rzeczywistych, po zakończeniu roku podatkowego (dokonywana jednorazowo w rozliczeniu za pierwszy okres rozliczeniowy roku tj. styczeń następnego roku) – na podstawie proporcji wykorzystującej dane rzeczywiste za zakończony rok. Reasumując X niezależnie od faktu, iż będzie prowadzić wszystkie rodzaje swojej działalności w obiekcie będącym przedmiotem inwestycji Gminy ma prawo odliczać podatek naliczony wg wyżej wymienionych zasad określonych w ustawie o podatku od towarów usług (ustawie o VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Oznacza to, że jeżeli jest możliwe przypisanie wydatków do określonych czynności związanych z działalnością gospodarczą opodatkowaną to wówczas przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast jeżeli wydatki zostaną przypisane do czynności zwolnionych bądź do czynności poza działalnością gospodarczą podatnikowi w ogóle nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo nieodpłatną działalność statutową).

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U., poz. 2193) zwane dalej rozporządzeniem. W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy – do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

W myśl art. 90 ust. 6 ustawy – do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30 000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu (art. 90 ust. 8 ustawy).

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. X jest samorządową instytucją kultury, wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury działającą na podstawie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonania zadań własnych Gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami. Zadania Gminy w zakresie kultury i promowania środowiska artystycznego są wykonywane m.in. przez X. Instytucja kultury powołana została do życia uchwałą Rady Miejskiej, co oznacza, że organizatorem jest Gmina, a Prezydent sprawuje nad nią nadzór i zapewnia jej odpowiednie warunki działania. Zgodnie ze statutem, zakres działania X polega na: prowadzeniu „Galerii xxx”; prowadzeniu działalności edukacyjnej, promocyjnej, popularyzatorskiej, dokumentacyjnej z różnych dziedzin sztuk pięknych; organizowaniu wystaw twórczości artystów krajowych i zagranicznych reprezentujących różne dziedziny sztuk plastycznych; promowaniu twórczości młodych artystów, absolwentów uczelni artystycznych; rozpoznawaniu, rozbudzaniu zaspokajaniu potrzeb oraz zainteresowań kulturalnych mieszkańców miasta; współpraca z innymi instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi; gromadzeniu dzieł artystów wystawiających w Galerii xxx; prowadzeniu działalności gospodarczej o ile nie stoi to w sprzeczności z zakresem działania X; prowadzeniu działalności wydawniczo-promocyjnej; X może prowadzić także inne działania wynikające z potrzeb kulturowych społeczeństwa oraz organizować inne, uzgodnione z organizatorem, projekty kulturalne o profilu zgodnym z jego działalnością podstawową.

Siedzibą X jest budynek Zamku. Powyższa nieruchomość gruntowa zabudowana stanowi własność Gminy i została przekazana w użyczenie X na mocy bezpłatnej umowy użyczenia, zawartej na czas nieokreślony w celu prowadzenia działalności statutowej.

Zgodnie z postanowieniami umowy użyczenia X zobowiązane jest do ubezpieczenia przedmiotu użyczenia, utrzymania obiektu w należytym stanie technicznym, wykonywania na własny koszt wszelkich czynności związanych z używaniem rzeczy i jej zachowaniem w niepogorszonym stanie, ponoszenia wszelkich kosztów utrzymania nieruchomości, w tym kosztów dostaw mediów, ponoszenia wszelkich świadczeń publicznych (w tym podatku od nieruchomości), kosztów utrzymania czystości.

Stroną wszystkich umów dotyczących nabywania mediów (zakup energii elektrycznej, wody itp.) jest X, które to są bezpośrednio zawierane z ich dostawcami. Gmina nie otrzymuje od X żadnych należności tytułem zwrotu poniesionych przez siebie na rzecz X kosztów użytkowania przedmiotowej nieruchomości. Również wszelkie poczynione na użyczonej nieruchomości nakłady, X dokonuje na własny koszt (ze środków własnych), bez możliwości żądania od Gminy (użyczającego) zwrotu tych kosztów.

Obecnie w Zamku X prowadzi swoją działalność statutową i pozostałą.

W ramach instytucji działa „Galeria xxx”, która zajmuje się organizacją wystaw, a także realizuje szereg projektów artystycznych oraz warsztatów. X prowadzi również działalność warsztatowo-wykładową, połączoną z działalnością edukacyjną, w ramach której realizowane są różnego rodzaju warsztaty artystyczne, lekcje, wykłady spotkania autorskie, skierowane do różnych grup wiekowych, tj.: warsztaty artystyczne dla dzieci pt.: „Sztukowanie”, Weekendowa Akademia Rodzinna, warsztaty tematyczne towarzyszące wystawom, szczególnie realizowane przez Dział Regionalno-Edukacyjny, lekcje rysunku i malarstwa dla dzieci i młodzieży, lekcje malarstwa dla dorosłych. W obiekcie organizowane są wystawy, koncerty, warsztaty, wykłady dla Uniwersytetu III wieku, na które obowiązują bilety wstępu lub opłaty za uczestnictwo oraz inne wydarzenia kulturalne i projekty artystyczne organizowane bezpłatnie tj. wykłady, spotkania autorskie, warsztaty oraz prelekcje, w tym koncerty letnie na dziedzińcu.

X prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków Źródłem finansowania X są dotacja podmiotowa przyznawana przez Gminę, wpływy z prowadzonej działalności podstawowej i gospodarczej, wpływy z najmu i dzierżawy składników majątkowych, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz innych źródeł. X nie działa w celu osiągnięcia zysku, a wszelkie dochody przeznaczane są na działalność merytoryczną instytucji Gmina nie będzie wykorzystywać produktów projektu do działalności o charakterze gospodarczym, a więc nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu funkcjonalnym. Gmina przekazuje X (instytucji kultury) na dofinansowanie działalności bieżącej (w tym na utrzymanie remonty) dotację podmiotową, jak również dotacje celowe na dofinansowanie lub finansowanie kosztów realizacji zadań własnych lub z zakresu administracji rządowej, jak również kosztów realizacji inwestycji. X osiąga przychody:

  • z działalności statutowej opodatkowanej: wstęp na wystawy (stawka VAT 8%), oprowadzanie po wystawie 8%), wstęp na koncerty, inne imprezy kulturalne (stawka VAT 8%), sprzedaż katalogów własnych z ISBN (stawka VAT 5%);
  • z działalności statutowej zwolnionej: opłaty za warsztaty plastyczne, warsztaty graficzne, warsztaty rodzinne, wykłady, lekcje muzealne i historyczne, lekcje malarstwa, zajęcia plastyczne (stawka VAT zw. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT);
  • z pozostałej działalności odpłatnej: usługi promocyjne i reklamowe (stawka VAT 23%), pośrednictwo sprzedaży biletów obcych (stawka VAT 23%), sprzedaż towarów – wydawnictw obcych, artykułów promocyjnych, materiałów plastycznych, ramek (sławka VAT 23%, 8%, 5%), usługi podnajmu (stawka VAT 23%), pakowanie (23%), oprawianie dzieł (23%).

Prowadzi również nieodpłatną działalność statusową: wykłady, spotkania autorskie, projekty artystyczne tj. Strefa Teorii. Konfrontacje Filmowo-Plastyczne. Dni Fotografii, Wykład pod Gwiazdami na dziedzińcu, koncerty letnie na dziedzińcu, wystawy na dziedzińcu, mural, warsztaty na ferie, warsztaty letnie.

X w ramach działalności odpłatnej opodatkowanej stawką 8%, tj. wstępy na wystawy organizuje w ramach każdej wystawy wernisaż z „wolnym wstępem” dla zaproszonych artystów, ludzi kultury i sztuki, dziennikarzy i innych osób. Wskazać należy, że wernisaże związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa, są zatem wykonywane dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i niewątpliwie mają służyć osiągnięciu w przyszłości większych przychodów z działalności gospodarczej. Wernisaże nie stanowią odrębnego przedmiotu działalności X, lecz są jego integralną częścią. Poprzez te działania X dąży do zwiększania przychodów ze sprzedaży biletów wstępu na wystawy, jako jednego ze źródeł finansowania działalności Instytucji Kultury.

Ponadto w ramach promocji działalności gospodarczej rozdawane są bezpłatnie katalogi własne z ISBN drukowane do każdej organizowanej wystawy Galerii xxx i inne publikacje uznawane w jednostce za towary, od których X przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu ich nabycia. Wydanie towarów następuje z magazynu na cele promocyjne, a X przekazując bezpłatnie towary nalicza VAT należny.

X jest odrębnym od Gminy czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług podlegającym pod regulacje ustawy VAT.

X nabywa towary i usługi wykorzystywane bezpośrednio do bieżącej działalności odpłatnej opodatkowanej stawkami VAT (23%, 8%, 5%) i tym samym odlicza podatek naliczony od faktur na zasadach ogólnych, tj. w całości od kwot podatku należnego X nabywa towary i usługi wykorzystywane bezpośrednio do działalności kulturalnej zwolnionej, tj. do czynności zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy i tym samym nie odlicza podatku naliczonego. Podatku naliczonego nie rozlicza również od dokonywanych zakupów towarów i usług wykorzystywanych wyłącznie do wykonywania bieżącej działalności statutowej nieodpłatnej. Jednakże X posiada szereg faktur dokumentujących zakup towarów i usług, których nie da się bezpośrednio przypisać do każdego rodzaju wykonywanych czynności, tym samym nie ma możliwości przypisać dokonywanych zakupów w całości do czynności dających prawo do odliczenia, a odliczeń od tych faktur dokonuje proporcjonalnie zgodnie z art. 86 ust. 2a (do zakupów wykorzystywanych w działalności gospodarczej opodatkowanej, statutowej nieodpłatnej) lub art. 90 ust. 2 ustawy (do zakupów wykorzystywanych w działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej), jak również z wykorzystaniem prewskaźnik i wskaźnika (do zakupów wykorzystywanych łącznie do działalności opodatkowanej, zwolnionej i innej niż gospodarcza, tj. statutowej nieodpłatnej).

X nie prowadzi obecnie działalności w skrzydle północnym obiektu przeznaczonym na siedzibę Instytucji Kultury. Inwestycja Gminy związana jest z adaptacją nieużytkowanej części obiektu na cele kulturalne Planowane jest przez X w oddanej jej w bezpłatne użyczenie po zakończeniu inwestycji części Zamku prowadzenie rozszerzonej działalności statutowej poprzez: zwiększenie powierzchni ekspozycyjnej wystaw z odpłatnymi biletami wstępu opodatkowanymi 8% stawką VAT; zwiększenie powierzchni do przeprowadzania warsztatów, lekcji i wykładów ze stawką zwolnioną oraz zwiększenie powierzchni wewnątrz budynku oraz zewnętrznej do wykonywania bezpłatnych usług kulturalnych.

W skrzydle północnym Zamku po zakończeniu inwestycji będzie również prowadzić te trzy typy działalności, gdyż nie jest przewidziane rozszerzenie przedmiotu działalności, a jedynie zagospodarowanie całego obiektu na działalność zgodną ze statutem.

X ponosi i będzie ponosić po zakończeniu inwestycji jedynie bieżące koszty związane z działalnością merytoryczną i utrzymaniem obiektu, które to wydatki zostały wymienione w uzupełnieniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy od zakupów towarów i usług ponoszonych przez niego a związanych z jego bieżącą działalnością będzie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy poniesione wydatki związane będą wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi lub zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu oraz od zakupów wykorzystywanych jednocześnie zarówno do czynności opodatkowanych, zwolnionych jak i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wydatki związane z bieżącą działalnością Wnioskodawcy, będą dotyczyły działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT i zwolnionej od podatku VAT), jak również innych czynności niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy.

Należy wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności Wnioskodawca winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej, zwolnionej i poza działalnością gospodarczą).

Wnioskodawca wskazał, że po otrzymaniu w bezpłatne użyczenie północnego skrzydła Zamku będzie prowadził w nim dotychczasową działalność: działalność gospodarczą (czynności opodatkowane i zwolnione z VAT) jak i czynności poza działalnością gospodarczą. Będą to czynności:

  • opodatkowane VAT – organizacja wystaw (działalność odpłatna opodatkowana stawką 8% – bilety wstępu, w tym zgodnie z opisem we wniosku bezpłatne wernisaże lub finisaże związane w całości z promocją działalności gospodarczej – jeden do każdej wystawy; oprowadzanie po wystawie jest opodatkowane stawką usługi podstawowej tj. 8%) oraz koncerty, spektakle (działalność odpłatna opodatkowana stawką 8% – bilety wstępu);
  • zwolnione – warsztaty plastyczne, graficzne, zajęci malarskie, lekcje oraz wykłady odpłatne dla Uniwersytetu III Wieku;
  • związane z działalnością statutową nieodpłatną – wykłady bezpłatne, projekty artystyczne (strefa Teorii) bezpłatne.

Przy czym ma on możliwość przypisania niektórych wydatków do poszczególnych rodzajów działalności.

Zatem przy zakupie towarów i usług służących do organizacji wystaw oraz koncertów i spektakli, które to czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast przy zakupach związanych wyłącznie z czynnościami Wnioskodawcy, które nie podlegają ustawie bądź są zwolnione od podatku VAT, Zainteresowanemu nie przysługuje w ogóle prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W tym miejscu ponownie należy bowiem podkreślić, że prawo do odliczenia może przysługiwać jedynie w sytuacji związku zakupionych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, wykonywanymi przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

Ponadto w opisie sprawy X wskazał, że w otrzymanym od Gminy w bezpłatne użyczenie północnym skrzydle Zamku ponoszone będą przez niego bieżące koszty utrzymania, tj. energia elektryczna, energia cieplna, woda i ścieki, monitoring, naprawa pomp w studni szamba, wynajem mat wejściowych, usługi informatyczne, usługi telekomunikacyjne i inne dotyczące całego obiektu oraz wydatki, których nie można w sposób bezpośredni przypisać do działalności gospodarczej opodatkowanej tj. sprzęt audiowizualny, komputerowy, materiały do napraw budynku, materiały biurowe, tonery do drukarek i inne.

W przypadku, gdy przyporządkowanie nie będzie możliwe i wydatki, o których mowa wyżej, będą służyły zarówno do wykonywania działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT lub opodatkowanej i zwolnionej od podatku VAT), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (zdarzenia pozostające poza zakresem VAT), Wnioskodawca w pierwszej kolejności będzie zobowiązany, na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy, do obliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, z uwagi na wykorzystywanie zakupionych towarów i usług do czynności opodatkowanych w ramach działalności gospodarczej oraz innych, niezwiązanych z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy ma w części prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących, przy uwzględnieniu przepisów art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem rozporządzenia.

Ponadto, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nabywane towary i usługi (wydatki bieżące) ponoszone są w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, jak również zwolnioną od podatku, a także z czynnościami poza działalnością gospodarczą, to w sytuacji gdy nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami, Wnioskodawca będzie obowiązany do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy, z uwzględnieniem rozporządzenia, a następnie do zastosowania art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że X będzie miał prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów związanych z wydatkami bieżącymi, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że po zakończeniu inwestycji przez Gminę w nieruchomości oddanej Wnioskodawcy w bezpłatne użyczenie, Zainteresowany będzie miał prawo odliczyć podatek naliczony:

  1. w całości od zakupów towarów i usług ponoszonych na jego bieżącą działalność, wykorzystywanych wyłącznie do prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej, jeśli przypisanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej opodatkowanej jest możliwe – zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy;
  2. w części od zakupów towarów i usług ponoszonych na jego bieżącą działalność, zgodnie z wyliczonym wskaźnikiem „preproporcji” od zakupów wykorzystywanych łącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i działalności innej niż gospodarcza (działalności statutowej nieodpłatnej), jeśli przypisanie tych zakupów w całości do działalności gospodarczej opodatkowanej nie jest możliwe – zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy;
  3. w części od zakupów towarów i usług ponoszonych na jego bieżącą działalność, zgodnie z wyliczonym wskaźnikiem proporcji od zakupów wykorzystywanych łącznie do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej i działalności zwolnionej, w myśl art. 90 ustawy;
  4. w części od zakupów towarów i usług ponoszonych na jego bieżącą działalność z zastosowaniem wskaźnika „preproporcji” i wskaźnika proporcji od zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności gospodarczej (opodatkowanej i zwolnionej) i działalności innej niż gospodarcza (statutowej nieodpłatnej), w myśl art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj