Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.183.2018.2.JS
z 1 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lipca 2018 r. (data wpływu 25 lipca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w związku z realizacją projektu pn. „Remont budynku świetlicy wiejskiej”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lipca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w związku z realizacją projektu pn. „Remont budynku świetlicy wiejskiej”, przesłany zgodnie z właściwością rzeczową przez Naczelnika Urzędu Skarbowego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 sierpnia 2018 r. (data wpływu 7 września 2018 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 22 sierpnia 2018 r., znak 0111-KDIB3-3.4012.183.2018.1.JS.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie jest stowarzyszeniem wpisanym do KRS pod nr ….

Nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie figuruje w ewidencji płatników podatku od towarów i usług, nie jest podatnikiem VAT czynnym.

Stowarzyszenie złożyło do LGD wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 dla operacji pn. „Remont budynku świetlicy wiejskiej”.

W ramach operacji wyremontowany zostanie budynek świetlicy wiejskiej. Świetlica funkcjonuje od roku 1992. Organizowane są w niej spotkania mieszkańców, lokalne uroczystości, zgromadzenia wiejskie, zawody sportowe (bilard, szachy, tenis stołowy). Remont obiektu potrzebny jest z uwagi na jego bardzo zły stan techniczny - brak docieplenia, skutkujący niską temperaturą w budynku, stare wyeksploatowane okna i drzwi typu wiejskiego, popękany sufit, zniszczone popękane, pozdzierane posadzki. Operacja zakłada wykonanie docieplenia ścian, opaski betonowej, podłoża i posadzki, sufitu podwieszanego - sala główna, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Roboty budowlane będą prowadzone z wykorzystaniem energooszczędnych technologii i materiałów ulegających szybkiej biodegradacji. Wyremontowana świetlica będzie stanowiła obiekt infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej – w świetlicy organizowane będą lokalne wydarzenia kulturalne, w tym wystawy dokumentujące zasoby przyrodnicze, kulturowe i historyczne gminy. Ze świetlicy będą korzystali wszyscy mieszkańcy gminy, w szczególności przedstawiciel grup defaworyzowanych (co najmniej 2), dla których organizowane będą innowacyjne zajęcia integracyjne, przekładające się na likwidację barier i ograniczenie wykluczenia społecznego (np. dla osób do 18 roku życia i seniorów). W odremontowanej świetlicy organizowane będą wydarzenia kulturalne (wystawy prac plastycznych dzieci i młodzieży, fotografii dokumentujących historię, prac seniorów i rękodzieła ludowego), sportowe (zawody szachowe, turnieje bilardowe i tenisa stołowego) i edukacyjne (warsztaty rękodzielnicze). Ze świetlicy stale korzysta ok. 50-60 osób, po remoncie liczba ta wzrośnie do ok. 100 osób.

Świetlica jest i będzie ogólnodostępna oraz niekomercyjna. Po zakończeniu operacji planuje się organizację uroczystego otwarcia wyremontowanej świetlicy, informacje o projekcie będą przekazywane w trakcie zgromadzeń wiejskich, posiedzeń Rady Gminy i nabożeństw kościelnych. Świetlica jest otwarta codziennie w godzinach od 14.00 do 20.00. W okresie letnim jest otwierana ok. godz. 10.00.

Infrastruktura wytworzona w ramach operacji będzie udostępniana nieodpłatnie wszystkim interesariuszom projektu, w tym mieszkańcom obszaru LGD, Gminy, turystom.

Stowarzyszenie nie będzie pobierało opłat za korzystanie z wyremontowanego, ogólnodostępnego obiektu. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny operacji, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT. Stowarzyszenie nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 31 sierpnia 2018 r., Wnioskodawca wskazał ponadto, że efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły Stowarzyszeniu do dokonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy realizując opisane zadania, zaplanowane do wykonania w ramach operacji pn. „Remont budynku świetlicy wiejskiej”, w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, Stowarzyszeniu będzie przysługiwało pełne lub częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszeniu nie będącemu czynnym podatnikiem podatku VAT, nie będzie przysługiwało pełne ani częściowe prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanej operacji. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a w związku z tym nie ma możliwości odzyskiwania tego podatku. Wyremontowana w ramach operacji infrastruktura - objęta zdarzeniem przyszłym - nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie będzie prowadziło w oparciu o nią sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Zgodnie z art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków inwestycyjnych, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków. Podatek VAT stanowi koszt kwalifikowalny opisanej operacji, z uwagi na brak związku ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej: „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl ustawy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, w tym m. in. że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „Remont budynku świetlicy wiejskiej” w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach realizacji projektu zaplanowany został remont ogólnodostępnego budynku świetlicy wiejskiej.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7.

Ponoszone przez Wnioskodawcę wydatki na potrzeby realizowanego projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a efekty zrealizowanego projektu nie będą służyły Wnioskodawcy do dokonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest możliwość obniżenia podatku od towarów i usług należnego o podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej zakup towarów i sprzętu na potrzeby realizacji projektu.

Jak wskazano uprzednio, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, przez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając na uwadze powyższe oraz treść przywołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa ani do pełnego, ani do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie ww. towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego, stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj