Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.601.2018.1.AW
z 3 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 8 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „Przebudowa drogi powiatowej …” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „Przebudowa drogi powiatowej …”.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 995, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie transportu drogowego i dróg publicznych.

Powiat zamierza przystąpić w 2019 r. do zadania inwestycyjnego pod nazwą „Przebudowa drogi powiatowej …”. Realizacja przedmiotowego zadania finansowana będzie ze środków własnych Powiatu przy udziale środków pozyskanych z Gminy X oraz dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 dla operacji typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych”, w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii”.

Droga powiatowa nr (…) stanowi drogę sieci układu podstawowego. Proponowany do przebudowy jest odcinek od tablicy miejscowości ... do mostu na ulicy ... w miejscowości X, tj. na długości około 1.22 km. Jezdnia szerokości zmiennej od 3,0 - 4,0 m o nawierzchni z masy mineralno-bitumicznej ułożonej na stabilizacji gruntu cementem. Po obu stronach jezdni znajdują się pobocza gruntowe, umocnione destruktem bitumicznym. Stan techniczny jezdni na całej długości jest zły, szczególnie na odcinku wzdłuż barier ochronnych za miejscowością Y. Nawierzchnia jezdni została wykonana z masy mineralno- bitumicznych. Od czasu jej wykonania nie została poddana odtworzeniu. W chwili obecnej jest w znacznym stopniu zwietrzała, posiada liczne spękania i ubytki. Coroczne remonty cząstkowe, których wykonanie jest niezbędne celem zabezpieczenia przejezdności, są ze względów ekonomicznych i technicznych mało efektywne. Wskutek braku właściwego odwodnienia jezdni, po opadach atmosferycznych, miejscowo powstają zastoiny wody, które są szczególnie niebezpieczne w okresie trwania niesprzyjających warunków atmosferycznych.

Ponadto jezdnia szerokości 3,0 m nie spełnia wymogów określonych w Rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. z 2016 r., poz. 124).

Wobec powyższego realizacja przedmiotowej inwestycji jest zasadna. Wartość zaangażowania planowanego na 2019 r. zadania stanowi kwota 2.000.000 zł, której celem jest poprawa infrastruktury drogowej Powiatu. Realizacja zadania będzie przedmiotem wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, przy założeniu uzyskania dofinansowania w wysokości 63,63% kosztów kwalifikowanych. Pozostałą część stanowić będzie wkład własny beneficjenta oraz udział finansowy zadeklarowany przez Gminę X.

Wykonując projekt Powiat będzie realizował zadanie własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie powiatowym. W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Powiat będzie ponosić wydatki dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Powiat, a podatek naliczony powiększy ich wartość. Ponieważ działalność Powiatu związana jest m.in. z utrzymaniem dróg powiatowych i nie generuje żadnych dochodów opodatkowanych podatkiem VAT, stąd też Powiat w żaden sposób nie będzie mógł odzyskać podatku z faktur zapłaconych podczas wykonywania inwestycji.

Zakupy w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego we wniosku o dofinansowanie inwestycji wnioskowana kwota dofinansowania wykazana będzie w kwotach brutto. Celem głównym przebudowy drogi powiatowej jest podniesienie jakości życia mieszkańców Powiatu. Realizacja zadania przyczyni się do usprawnienia i bezpieczeństwa ruchu drogowego na zmodernizowanym odcinku oraz spowoduje poprawę warunków komunikacyjnych. Powiat nie będzie pobierał od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z przedmiotowej drogi ani nie będzie osiągał z tego tytułu innych dochodów. Wykonana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Powiat … do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

W związku z planowaną inwestycją Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego ani w całości ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia nakładów finansowych na inwestycję, jak i po jej zakończeniu. Głównym celem działania Powiatu jest realizacja zadań publicznych (art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym), do których należą m.in. działania i zadania publiczne w zakresie dróg publicznych (art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy o samorządzie powiatowym).

Powiat realizując zadanie publiczne, będąc podatnikiem podatku VAT, w tym zakresie nie ma prawa do zwrotu podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług poprzez odliczenie podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), ma więc prawo do potraktowania podatku jako koszt kwalifikowalny.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy określa pojęcie działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to czynności sprzedaży, najmu, dzierżawy itp.

W związku z cytowanymi przepisami należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedstawionej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Realizacja przedmiotowej inwestycji służyć będzie poprawie jakości życia i bezpieczeństwa mieszkańców Powiatu. Nabyte w ramach operacji towaru i usługi wykorzystywane będą jedynie do czynności nieopodatkowanych a sama inwestycja nie będzie generowała zysku. Reasumując, Powiat nie będzie miał w tym zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji zadania, ponieważ nabyte towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj