Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.558.2018.1.OA
z 27 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży kiełkownicy wraz z nasionami do kiełkowania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży kiełkownicy wraz z nasionami do kiełkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Jako producent naczynia do domowej uprawy kiełków, Wnioskodawca chce wprowadzić na rynek produkt o nazwie: ,,Kiełkownica + nasiona do kiełkowania”. W dniu 22 czerwca 2018 r. Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o nadanie symbolu klasyfikacyjnego tego produktu. Zapytanie do wniosku brzmiało „Wnioskodawca zwraca się z prośbą o nadanie symbolu wg. klasyfikacji PKWiU dla Produktu - >>Kiełkownica + nasiona do kiełkowania<<. Produkt ten to nasiona rzodkiewki, brokuła i lucerny, które będą sprzedawane w zestawie z naczyniem z polistyrenu służącym do wzrostu kiełków. Wyrobem będącym przedmiotem klasyfikacji są nasiona na kiełki 3 paczki zapakowane każde w papierową torebkę, które następnie zostaną umieszczone w naczyniu z polistyrenu, tworząc komplet. Reasumując składnikami wyrobu są nasiona, które pełnią najważniejszą rolę w produkcie gdyż to z nich wyrastają kiełki (a to jest głównym celem stworzonego produktu) oraz specjalne naczynie z polistyrenu, służące do prawidłowego wzrastania tych kiełków”.

W odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy Urząd Statystyczny w dniu 20 lipca 2018 r. poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymieniony przeze niego we wniosku produkt „Kiełkownica + nasiona do kiełkowania” pod warunkiem, że zasadniczy charakter nadają produktowi nasiona mieści się w grupowaniach obejmujących nasiona, których w produkcie jest najwięcej np. jeżeli nasiona rzodkiewki lub/i nasiona brokuła to PKWiU 01.13.60.0 natomiast jeżeli nasiona lucerny to PKWiU 01.19.31.0.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Zgodnie z powyższym czy sprzedając produkt ,,Kiełkownica + nasiona do kiełkowania” opierając się na klasyfikacji produktu przez Urząd Statystyczny Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 5% dla produktu o grupowaniu PKWiU 01.13.60.0, a dla produktu o grupowaniu PKWiU 01.19.31.0 stawkę 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o klasyfikację produktu przez Urząd Statystyczny i dodając, że zasadniczy charakter produktowi nadają nasiona, gdyż to z nich wyrastają kiełki do bezpośredniego spożycia co jest celem stworzonego produktu, a kiełkownica czyli opakowanie z polistyrenu ma tylko wspomóc w prawidłowym wzroście nasion, Wnioskodawca uważa, że produkt ,,Kiełkownica + nasiona do kiełkowania” jeżeli w produkcie najwięcej jest nasion rzodkiewki lub/i brokuła mieści się w grupowaniu PKWiU 01.13.60.0 i zgodnie z poz. 1 zał. nr 10 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.) przy sprzedaży produktu może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 5 %. Natomiast jeżeli w produkcie najwięcej jest nasion lucerny to produkt mieści się w grupowaniu PKWiU 01.19.31.0 i zgodnie z poz. 1 zał. nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, ze zm.) przy sprzedaży produktu Wnioskodawca może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że dla udzielenia odpowiedzi w zakresie stawki podatku dla towarów objętych wnioskiem, istotne jest prawidłowe ich zaklasyfikowanie wg symbolu PKWiU. Tym samym, wydając przedmiotową interpretację organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, tj. na podanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji dla sprzedawanych towarów.

Zauważyć należy, że zgodnie z poz. 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartych w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – dalej: „PKWiU”, zaliczanie danego produktu do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta (względnie usługodawcy). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Należy jednak podkreślić, że dokonana przez producenta (usługodawcę) klasyfikacja nie może naruszać zasad budowy i logiki struktury PKWiU. W razie trudności przy zaliczaniu wyrobu (towaru) lub usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU można wystąpić w tej sprawie do organów statystycznych. Procedury udzielania informacji w sprawie standardów klasyfikacyjnych (w tym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) określa Komunikat Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych.

Tut. organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego towarów i usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Podkreślić należy, że kwestie dotyczące zaklasyfikowania towaru lub usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Tak więc niniejszą interpretację wydano na podstawie grupowania PKWiU wskazanego przez Wnioskodawcę we wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów opisanego zdarzenia przyszłego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU wymienionych we wniosku towarów), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy przy tym zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej, przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy – dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 1 zostały wymienione „Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem bawełny i odziarnionych produktów roślinnych dla przemysłu włókienniczego (PKWiU ex 01.16.1)” – PKWiU ex 01.1

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się przez to zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto, zgodnie z pkt 1 objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Jak wynika z art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 10 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%, zostały wymienione w pozycji 1: ,,Rośliny inne niż wieloletnie, z wyłączeniem:

  1. (uchylony),
  2. słomy i plew zbóż (PKWiU 01.11.50.0),
  3. nasion bawełny (PKWiU 01.11.84.0),
  4. nasion buraków cukrowych (PKWiU 01.13.72.0),
  5. trzciny cukrowej (PKWiU 01.14.10.0),
  6. tytoniu nieprzetworzonego (PKWiU 01.15.10.0),
  7. roślin włóknistych (PKWiU 01.16.1),
  8. pozostałych roślin innych niż wieloletnie (PKWiU 01.19)

– PKWiU ex 01.1.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako producent naczynia do domowej uprawy kiełków, chce wprowadzić na rynek produkt o nazwie: ,, Kiełkownica + nasiona do kiełkowania”. W dniu 22 czerwca 2018 r. Wnioskodawca zwrócił się z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o nadanie symbolu klasyfikacyjnego tego produktu. Zapytanie do wniosku brzmiało „Wnioskodawca zwraca się z prośbą o nadanie symbolu wg. klasyfikacji PKWiU dla Produktu - >>Kiełkownica + nasiona do kiełkowania<<. Produkt ten to nasiona rzodkiewki, brokuła i lucerny, które będą sprzedawane w zestawie z naczyniem z polistyrenu służącym do wzrostu kiełków. Wyrobem będącym przedmiotem klasyfikacji są nasiona na kiełki 3 paczki zapakowane każde w papierową torebkę, które następnie zostaną umieszczone w naczyniu z polistyrenu, tworząc komplet. Reasumując składnikami wyrobu są nasiona, które pełnią najważniejszą rolę w produkcie gdyż to z nich wyrastają kiełki (a to jest głównym celem stworzonego produktu) oraz specjalne naczynie z polistyrenu, służące do prawidłowego wzrastania tych kiełków”.

W odpowiedzi na wniosek Wnioskodawcy Urząd Statystyczny w dniu 20 lipca 2018 r. poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wymieniony przeze niego we wniosku produkt „Kiełkownica + nasiona do kiełkowania” pod warunkiem, że zasadniczy charakter nadają produktowi nasiona mieści się w grupowaniach obejmujących nasiona, których w produkcie jest najwięcej np. jeżeli nasiona rzodkiewki lub/i nasiona brokuła to PKWiU 01.13.60.0, natomiast jeżeli nasiona lucerny to PKWiU 01.19.31.0.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w przedstawionym opisie sprawy sprzedaż kiełkownicy wraz z nasionami, dla której wskazano symbol statystyczny PKWiU – 01.19.31.0 (gdzie najwięcej jest nasion lucerny) będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy w powiązaniu z poz. 1 zał. nr 3 do ustawy, natomiast dla której wskazano symbol PKWiU – 01.13.60.0 (gdzie najwięcej jest nasion rzodkiewki i/lub brokuła), będzie podlegała opodatkowaniu stawką w wysokości 5% VAT, na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy w powiązaniu z poz. 1 zał. nr 10 do ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj