Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.427.2018.1.JSK
z 5 września 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2018 r. (data wpływu 6 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej zwany również: Zainteresowany, Gmina) wraz z Partnerami: Miastem X. (dalej zwanym: Miastem) oraz Gminą Y. (dalej jako: „Jednostki” lub „Uczestnicy Projektu”) zamierza zrealizować projekt pod nazwą: „(…)”, dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Z. na lata 2014-2020 w ramach Osi priorytetowej „(…)”, Działania 2.1 „(…)” (dalej jako: „Projekt” lub „Zadanie”).

Głównym przedmiotem projektu jest wdrożenie e-usług publicznych w obszarach: finansowym, konsultacyjnym i informacyjnym. Działania projektowe docelowo umożliwią poszerzenie oferty usług publicznych świadczonych przez Jednostki drogą elektroniczną. W szczególności Projekt obejmie:

  • rozwój i usprawnienie Profilu Zaufanego,
  • cyfryzację obszaru finansowego, dzięki któremu mieszkańcy otrzymają możliwość składania deklaracji podatkowych i regulowania płatności drogą elektroniczną oraz wgląd do swoich kont rozliczeniowych,
  • cyfryzację mechanizmów dialogu społecznego oraz masową komunikację z mieszkańcami różnymi kanałami dostępu (sms, konta ePUAP, aplikacje mobilne),
  • dostosowanie wewnętrznych procesów administracyjnych w celu usprawnienia i automatyzacji działań oraz poprawy komunikacji między jednostkami organizacyjnymi Uczestników Projektu,
  • dostosowanie strony … do standardów WCAG 2.0 w celu ułatwienia dostępu do strony osobom niepełnosprawnym oraz odnowienie serwisu, który jest często odwiedzany przez mieszkańców Gminy.

Powyższe działania doprowadzą do obniżenia kosztów po stronie mieszkańców w zakresie realizacji spraw w Jednostkach, a także przyczynią się do wzrostu efektywności pracy przez skrócenie czasu załatwianych spraw.

W celu realizacji Projektu przewidziano zakup niezbędnego oprogramowania i sprzętu informatycznego:

  • zarządzanie projektem – personel projektu,
  • działania promocyjne – inne,
  • działania promocyjne – ogłoszenia prasowe,
  • szkolenia pracowników,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – zakup licencji systemów informatycznych,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – wdrożenia i integracje systemów,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – opracowanie i wdrożenie e-usług,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – doradztwo techniczne,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – wykonanie okablowania strukturalnego,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup serwerów,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup innych urządzeń,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – usługi informatyczne.

Gmina nie planuje pobierać żadnych opłat, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT, zarówno za korzystanie z przedmiotowej infrastruktury telekomunikacyjnej, jak i udostępnienie e-usług publicznych objętych Projektem.

Realizacja Projektu służyć ma wykonywaniu zadań własnych Gminy określonych w ustawach samorządowych, w szczególności działalności w zakresie telekomunikacji, która została wymieniona w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) – dalej jako: „Ustawa o samorządzie gminnym”.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z przedmiotowym Zadaniem wystawiane będą na Gminę. Efekty zrealizowanego Projektu służyć będą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT.

Nadto Wnioskodawca wskazał, że zadanie realizowane będzie przez Gminę w partnerstwie z Miastem oraz Gminą Y. (dalej jako: „Partnerzy”) na podstawie zawartej przez te jednostki umowy o partnerstwie w celu wspólnej realizacji projektu. Podstawą prawną funkcjonowania partnerstwa jest ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1376).

Wnioskodawca pełni rolę Partnera.

Lider (Miasto) jest współodpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w projekcie:

  • zarządzanie projektem – personel projektu,
  • działania promocyjne – inne,
  • działania promocyjne – ogłoszenia prasowe,
  • szkolenia pracowników,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – zakup licencji systemów informatycznych,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – wdrożenia i integracje systemów,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – opracowanie i wdrożenie e-usług,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – doradztwo techniczne,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – wykonanie okablowania strukturalnego,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup serwerów,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup innych urządzeń,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – usługi informatyczne.

Partner nr 1 (Wnioskodawca) jest współodpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w Projekcie:

  • opracowanie dokumentacji technicznej,
  • zarządzanie projektem – personel projektu,
  • działania promocyjne – inne,
  • działania promocyjne – ogłoszenia prasowe,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – zakup licencji systemów informatycznych,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – wdrożenia i integracje systemów,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – opracowanie i wdrożenie e-usług,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – doradztwo techniczne,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – SZBI,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup serwerów,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup zestawów komputerowych,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup innych urządzeń,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup licencji systemów informatycznych,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – usługi informatyczne.

Partner nr 2 (Gmina Y.) jest współodpowiedzialny za realizację następujących zadań określonych w projekcie:

  • zarządzanie projektem – personel projektu,
  • działania promocyjne – inne,
  • szkolenia pracowników,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – zakup licencji i systemów informatycznych,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – wdrożenia i integracje systemów,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – opracowanie i wdrożenie e-usług,
  • uruchomienie e-usług dla klientów – doradztwo techniczne,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – SZBI,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup serwerów,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup zestawów komputerowych,
  • wzmocnienie stopnia cyfryzacji – zakup innych urządzeń.

Właścicielem efektów realizowanego Projektu będzie Wnioskodawca. Lider przekazuje w bezpłatne użytkowanie Partnerom sprzęt komputerowy i oprogramowanie zakupione w ramach zadań wynikających z realizacji Projektu, a Partnerzy przyjmują do użytkowania przedmiot użyczenia, na czas realizacji Projektu wraz z pięcioletnim okresem utrzymania Projektu (trwałości projektu). Po upływie okresu trwałości Projektu przedmiot użyczenia zostanie przez Lidera nieodpłatnie przekazany Partnerom na własność odrębną umową. Przekazanie przedmiotu użyczenia odbywać się będzie na podstawie umowy i protokołu przy udziale Lidera, Partnerów oraz Wykonawcy dostaw i usług przedmiotu użyczenia. Przekazanie przedmiotu użyczenia będzie następować sukcesywnie w miarę realizacji zadań wynikających z realizacji Projektu. Powyższe nie będzie dokumentowane fakturą.

Partnerzy zobowiązują się do przekazania Liderowi kwoty dotacji celowej na pokrycie wkładu własnego Partnera w ramach wydatku poniesionego na jego rzecz. Środki te nie stanowią odpłatności za powstałe w wyniku realizacji Projektu efekty rzeczowe, lecz są środkami umożliwiającymi realizację wspólnego celu określonego w umowie o partnerstwie w celu wspólnej realizacji Projektu. Przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez Partnera na rzecz Lidera dokumentowane będzie notą księgową.

Wkład własny Partnerów przeznaczony będzie na wynagrodzenia kadry zarządzającej w Gminach Partnerskich i zwrot wydatku Partnera na przygotowanie dokumentacji technicznej przed podpisaniem umowy o dofinansowanie. Jak wskazano wyżej, środki te nie stanowią odpłatności za powstałe w wyniku realizacji Projektu efekty rzeczowe, lecz mają za zadanie umożliwić realizację wspólnego celu określonego w umowie o partnerstwie wspólnej realizacji Projektu. Środki z dofinansowania wpłyną na konto Partnera (Lidera). Środki wpływające na konto Lidera nie będą dystrybuowane pomiędzy Partnerami.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje jakakolwiek możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu w ogóle prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu pod nazwą: „(…)”.

Uzasadnienie

Stosownie do art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest ustalenie, czy podmiot posiada status podatnika, o którym mowa w art. 15 Ustawy o VAT oraz czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast według art. 15 ust. 2, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 omawianej ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podkreślenia wymaga, że sam fakt zawarcia umowy cywilnoprawnej, jeśli jest ona związana z zadaniami, które są wykonywane przez daną jednostkę jako organ władzy publicznej, nie implikuje założenia, że dana jednostka w odniesieniu do takiej czynności stała się podatnikiem podatku VAT (tak: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 grudnia 2012 r., sygn. akt I FSK 1879/13).

Na marginesie należy wskazać, że Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia organu władzy publicznej, należy więc przyjąć, że pojęcie to obejmuje wszelkie organy państwowe, organy samorządu terytorialnego, jak również wszelkie organy władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej.

Przepis art. 15 ust. 6 ww. ustawy oparty jest na normie wyrażonej w art. 13 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej ((Dz. Urz. UE. L Nr 347) – dalej jako: „Dyrektywa VAT”). Zgodnie ze wskazaną regulacją, przedmiotowe organy (krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego) nie są uważane za podatników, w odniesieniu do czynności lub transakcji, w których uczestniczą jako organy publiczne, nawet jeżeli w związku z tymi czynnościami lub transakcjami organy te pobierają opłaty, należności lub wynagrodzenie. Aby przepis ten mógł zostać zastosowany, muszą zostać spełnione łącznie dwie określone w nim przesłanki odnoszące się do samego podmiotu oraz podjętego przezeń działania, a mianowicie: działalność musi być wykonywana przez podmiot prawa publicznego i wykonując tę działalność, podmiotów musi działać jako organ władzy publicznej.

Jak zauważył Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z dnia 16 września 2008 r., sygn.: C-288/07, istotą wyłączenia z grona podatników organów władzy publicznej i innych podmiotów publicznych jest to, że konstrukcja Dyrektywy VAT opierająca się na zasadzie powszechności opodatkowania działalności gospodarczej, przy szerokiej definicji działalności gospodarczej na potrzeby VAT, zakłada, że co do zasady podmioty takie, prowadząc swoją działalność – bez tego specyficznego wyłączenia, podlegałyby opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy każdorazowo badać, czy dana czynność jednostki samorządu terytorialnego związana z działaniem w charakterze organu władzy publicznej, czy działaniem w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.

W tym miejscu należy odnieść się do przepisów prawa samorządowego istotnych z punktu widzenia przedmiotowej sprawy.

Na mocy art. 7 ust. 1 Ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Artykuł ten wśród zadań własnych gminy wymienia m.in. sprawy z zakresu działalności w zakresie telekomunikacji (pkt 3a).

Założenia realizowanego przez Gminę zadania zbieżne są z wymienionym wyżej zadaniem własnym Gminy w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a Ustawy o samorządzie gminnym). Należy zatem stwierdzić, że Gmina, realizując zadanie pod nazwą: „(…)”, działać będzie w wykonaniu zadań o charakterze publicznym, określonych w ustawach samorządowych.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała prawa dokonać odliczenia kwot podatku VAT wynikających z otrzymanych faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, wskazane w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, tj. Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. Zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Z uwagi na powyższe, Wnioskodawca wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy – zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ww. ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wraz z Partnerami: Miastem – Lider oraz Gminą Y. zamierza zrealizować projekt dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Głównym przedmiotem projektu jest wdrożenie e-usług publicznych w obszarach: finansowym, konsultacyjnym i informacyjnym. Działania projektowe docelowo umożliwią poszerzenie oferty usług publicznych świadczonych przez Jednostki drogą elektroniczną. Powyższe działania doprowadzą do obniżenia kosztów po stronie mieszkańców w zakresie realizacji spraw w Jednostkach, a także przyczynią się do wzrostu efektywności pracy przez skrócenie czasu załatwianych spraw. W celu realizacji Projektu przewidziano zakup niezbędnego oprogramowania i sprzętu informatycznego. Gmina nie planuje pobierać żadnych opłat, które podlegałyby opodatkowaniu podatkiem VAT, zarówno za korzystanie z przedmiotowej infrastruktury telekomunikacyjnej, jak i udostępnienie e-usług publicznych objętych Projektem. Realizacja Projektu służyć ma wykonywaniu zadań własnych Gminy określonych w ustawach samorządowych, w szczególności działalności w zakresie telekomunikacji, która została wymieniona w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z przedmiotowym Zadaniem wystawiane będą na Gminę. Efekty zrealizowanego Projektu służyć będą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca pełni rolę Partnera.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy, jakie będą dokonywane w związku z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – efekty zrealizowanego projektu służyć będą wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „(…)”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z ww. projektem nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Z uwagi na indywidualny charakter interpretacji przepisów prawa podatkowego – niniejsza interpretacja skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych uczestników projektu.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302)` w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj