Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.421.2018.2.KO
z 14 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z 25 maja 2018 r. (data wpływu 29 maja 2018 r.), uzupełnionym pismem z 5 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości, jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku zarówno w bieżącym roku jak i w latach poprzednich przekroczy 30% jego wartości początkowej – jest prawidłowe,
  • opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości, jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku nie przekroczy 30% jego wartości początkowej – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionej nieruchomości jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2018 r. został złożony ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości, jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku zarówno w bieżącym roku jak i w latach poprzednich przekroczy 30% jego wartości początkowej,
  • opodatkowania transakcji dostawy nieruchomości, jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku nie przekroczy 30% jego wartości początkowej,
  • prawa do odliczenia podatku VAT od zakupionej nieruchomości.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 5 lipca 2018 r. (data wpływu 13 lipca 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 26 lipca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.421.2018.1.KO.

We wniosku złożonym przez:

- Zainteresowanego będącym stroną postępowania H. Sp. z o.o.,

- Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania P. Sp. z o.o.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca prowadzi działalność z zakresu m.in. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z) oraz wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z). Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną (dalej jako: „Nieruchomość”) położoną w K. przy ulicy S. o przeznaczeniu innym niż mieszkalne. Nieruchomość, będąca przedmiotem wniosku, stanowi działkę o powierzchni 0.0401 ha zabudowaną budynkiem użytkowym (kamienicą) składający się z części frontowej oraz oficyny położonym w K. przy ul. S. (dalej jako: „Budynek”). Działka, na której położona jest Nieruchomość jest przedmiotem użytkowania wieczystego. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2005 roku i stanowi środek trwały Wnioskodawcy. Zakup był zwolniony z podatku VAT jako dostawa przedmiotu używanego. Następnie Budynek był w całości wynajmowany - najem podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym czasie w Budynku nie dokonano nakładów inwestycyjnych, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tego Budynku. Niemniej 30 czerwca 2016 r. w księgach Wnioskodawcy zostały ujęte nakłady modernizacyjne, których wartość netto wyniosła 16,42% wartości początkowej budynku. Były to jedyne nakłady modernizacyjne jakie do tej pory przeprowadzono w budynku.

Aktualnie Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną dotyczącą sprzedaży Nieruchomości zgodnie z którą do dnia 15 lipca 2018 r. ma zostać zawarta umowa przyrzeczona dotycząca przeniesienia własności Nieruchomości na nabywcę (polską spółkę prawa handlowego będącą czynnym podatnikiem VAT, dalej jako: „Nabywca”) prowadzącym działalność z zakresu m.in. wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (PKD 68.20.Z), hotelarska i obiekty związane z zakwaterowaniem (PKD 55.10.Z), obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania (PKD 55.20.Z). Zgodnie z postanowieniami umowy przedwstępnej przed zawarciem umowy przyrzeczonej Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania prac budowlanych, zmierzających do modernizacji i adaptacji Nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej jej nowego właściciela (zainteresowanego w niniejszej sprawie), które Wnioskodawca prowadzi na podstawie pozwolenia na budowę.

Zakres prac w prowadzonych w Budynku będzie obejmował:

  • przebudowę istniejących stropów drewnianych polegającą na wyrównaniu poziomów poprzez wymianę jego górnych warstw na płytę OSB. Ponadto dla stropów pomiędzy parterem, a pierwszym piętrem zostaną wykonanie dodatkowe warstwy wygłuszające (wełna mineralna, mata akustyczna itp.);
  • wykonanie według nowej aranżacji ścian działowych w systemie ścian szkieletowych gipsowo-kartonowych;
  • montaż sufitów podwieszanych gipsowo-kartonowych;
  • wykonanie nowej więźby dachowej;
  • wykonanie nowego pokrycia dachowego;
  • wystawienie nowych okien drewnianych malowanych na kolor biały (zestawy szybowe 3-warstwowe);
  • wstawienie nowych drzwi wewnętrznych do lokali na piętrach o odporności ogniowej El30, brama wejściowa do kamienicy - remont konserwatorski;
  • wykonanie izolacji termicznej dachu - izolacja pianowa, płyta G+K;
  • renowacja elewacja frontowej kamienicy wykonanej zgodnie z projektem konserwatorskim, elewacja od strony oficyny - ocieplenie ścian wełną mineralną gr. 10 cm z zastosowaniem tynku barwionego akrylowego;
  • wykonanie instalacji elektrycznej z osprzętem w kolorze białym wersja standard. Na każde mieszkanie: 4 gniazda, 230V w salonie, dwa w pokoju przy dwu pokojowych mieszkaniach, gniazdo w kuchni, wypust 230V pod płytę grzejną, jeden punkt oświetleniowy na pomieszczenie, jedno gniazdo w łazience, dodatkowy punkt oświetleniowy w łazience nad umywalką. Rozdzielnica mieszkaniowa podstawowa wtynkowa, z osprzętem: wyłącznik różnicowo-prądowy, 3 zabezpieczenia nadmiarowo prądowe, rozłącznik główny, miejsce na sublicznik do pomiaru energii elektrycznej, rozliczenie wewnętrzne, na szynie DIN, przygotowanie instalacji telewizyjnej i internetowej, tzn. okablowanie rozprowadzone po kamienicy z punktu dystrybucyjnego do każdego mieszkania, w mieszkaniu do rozdzielnicy teletechnicznej jedna skrętka oraz okablowanie do telewizji. Wypust okablowania do telewizji w salonie.
  • wykonanie instalacji PPOZ - podstawowa instalacja SAP, czujnik dymu, oświetlenie awaryjne oraz ewakuacyjne na drogach ewakuacyjnych, oprawy z interwerami, wykonanie instalacji hydrantowej, wykonanie oddymiania klatki schodowej;
  • modernizacja ogrzewania - wykonanie wspólnej kotłowni dla wszystkich lokali opartej o piec dwufunkcyjny, grzejniki stalowe płytowe z głowicami termostatystycznymi;
  • modernizacja wentylacji - system mieszany - w części lokali, w których to możliwe zostanie wykonana wentylacja grawitacyjna, w pozostałych lokalach wentylacja mechaniczna;
  • modernizacja instalacji wodno-kanalizacyjnej - renowacja oraz wykonanie nowych pionów kanalizacyjnych i wodociągowych. Przygotowanie w lokalach instalacji pod łazienki oraz aneksy kuchenne, rozprowadzenie z pionu pod punkty w zakresie wykończenia;
  • wykonanie zadaszenia podwórka - wykonanie konstrukcji stalowej, konstrukcji aluminiowej z pokryciem ze szkła hartowanego;
  • renowacja klatek schodowych i korytarzy;
  • położenie kostki brukowej na podwórzu, doprowadzenie gazu do kotłowni, na poddaszu wykonanie instalacji rurowej pod montaż klimatyzacji, orurowanie w pomieszczeniach z wyprowadzeniem na dach, montaż urządzeń tj. jednej jednostki zewnętrznej i jednostek wewnętrznych (po jednej na każdy lokal).

Nie ulega wątpliwości, iż w związku z dokonanymi pracami budowalnymi wzrośnie wartość użytkowa Nieruchomości. Na moment obecny nie jest jeszcze wiadome czy nakłady na Budynku przekroczą 30% jego wartości początkowej określonej w księgach Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje odliczyć VAT od faktur związanych z przeprowadzonymi pracami budowalnymi.

Pismem z 5 lipca 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy następująco:

Spółka P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością występuje jako zainteresowany niebędący stroną postępowania. Spółka P. jest, w stanie faktycznym opisanym we wniosku, Nabywcą sprzedawanej Nieruchomości (dalej jako Nabywca). Zakupioną nieruchomość Nabywca będzie w całości wykorzystywał do działalności opodatkowanej VAT.

  1. Kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia budynku, należy podać datę (miesiąc, rok).
    Spółka została nabyta przez aktualnych właścicieli w 2017 roku. Wspólnicy (nowi właściciele) otrzymali jedynie część dokumentów finansowych spółki w związku z czym nie są w stanie wskazać daty, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie. Natomiast od 2012 roku Nieruchomość była w całości wynajmowana. Najem był opodatkowany podatkiem VAT.
  2. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku upłynie okres dłuższy niż dwa lata?
    Tak.
  3. Czy Wnioskodawcy przy nabyciu Nieruchomości przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    Jak zostało wskazane we wniosku zakup był zwolniony podatku VAT jako dostawa przedmiotu używanego. W związku z czym nie wystąpił podatek VAT naliczony, o który można by obniżyć podatek należny.
  4. Czy wnioskodawca i Nabywca przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości złożą właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy tej Nieruchomości?
    Oświadczenie takie zostało już złożone.
  5. Czy nabyta Nieruchomość będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych Nabywcy?
    Nabywca będzie wykorzystywał Nieruchomość do czynności opodatkowanych.


Wnioskodawca nie oczekuje wydania interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, tym samym kwestia opłat pozostaje bez zmian.

W związku z powyższym opisem w zakresie podatku od towarów i usług zadano następujące pytania (pytanie nr 3 zostało ostatecznie sformułowane w piśmie 5 lipca 2018 r.):

  1. Czy w razie jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynek (tj. nakładów dokonanych na podstawie obecnie przeprowadzonych prac jak i nakładów dokonanych w 2016 r.) przekroczy 30% jego wartości początkowej a Wnioskodawca odliczy podatek VAT z tytułu poniesionych nakładów dostawa Budynku (a co za tym idzie także gruntu, na którym budynek się znajduje) będzie obligatoryjnie opodatkowana podatkiem VAT a Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT z tytułu dostawy Budynku?
  2. Czy w razie jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku nie przekroczy 30% jego wartości początkowej dostawa Nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowani podatkiem VAT?
  3. Czy w razie uznania, że sprzedaż Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT, Nabywcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT od zakupionej Nieruchomości?

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Wnioskodawcy jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku zarówno w bieżącym roku jak i w latach poprzednich przekroczy 30% jego wartości początkowej (wartości historycznej) dostawa nieruchomości będzie obligatoryjnie opodatkowana podatkiem VAT a Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku VAT z tytułu dostawy Nieruchomości.

Z kolei jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku nie przekroczy 30% jego wartości początkowej (wartości historycznej) określonej w księgach Wnioskodawcy dostawa nieruchomości będzie obligatoryjnie zwolniona podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, a Wnioskodawca wraz z Nabywcą będą mogli skorzystać z wyboru opodatkowania dostawy Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 Ustawy VAT - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 Ustawy VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również: i) oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste, ii) zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem - w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela. Zatem w świetle powołanego wyżej art. 7 Ustawy VAT odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT.

W świetle przedstawionych powyżej przepisów, nieruchomość, zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 Ustawy VAT, a jej sprzedaż, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy.

Na mocy art. 41 ust. 1 Ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 Ustawy VAT. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku (podmiotowe lub przedmiotowe). Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 Ustawy VAT. W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a Ustawy VAT, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - według art. 2 pkt 14 Ustawy VAT - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  • w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analiza przepisów ustawy VAT, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 Ustawy VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Mając na uwadze powyższe, oraz biorąc pod uwagę, że na moment obecny Wnioskodawca nie jest jeszcze pewien czy nakłady jakie poniesie przed dokonaniem sprzedaży w Lokalu przekroczą 30% jego wartości początkowej dla ustalenia czy sprzedaż Nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT kluczowe jest ustalenie charakteru przedmiotowych nakładów tj. w szczególności czy nakłady poniesione przez Wnioskodawcę będą stanowić ulepszenie Lokalu, w myśl przepisów o podatku dochodowym.

W myśl art. 16g ust. 13 Ustawy CIT środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizacje w danym roku podatkowym przekracza 10.000 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Zgodnie z Ustawą CIT jeżeli środki trwale uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 10.000 zł.

Podkreślenia wymaga przy tym fakt, że odmienne zasady zaliczenia w koszty dotyczą prac remontowych. Zgodnie bowiem z ogólną zasadą prace remontowe stanowią koszty pośrednie dla podatnika zaliczane w koszty uzyskania przychodu w dacie ich poniesienia.

Przepisy o podatku dochodowym nie definiują pojęcia remontu, pojęcia adaptacji czy modernizacji środka trwałego. Jak wynika z wyroków sądów administracyjnych (m.in. WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 26 maja 2015 r. sygn. I SA/Wr 202/15) aby wydatki na ulepszenie środków trwałych powiększały ich wartość, muszą być kumulatywnie spełnione 3 warunki:

  1. musi dojść ulepszenie środka trwałego. Ustawa wymienia zamknięty katalog ulepszeń wskazując na wydatki poniesione na:
    1. przebudowę - wg interpretacji słownikowej przebudowa to dokonanie gruntownej zmiany budowli, zmiana struktury wewnętrznej obiektu, nie powodująca zwiększenia pomieszczeń ani kubatury,
    2. rozbudowę - tzn. powiększenie kubatury budowli przez dobudowanie nowych partii, powiększenie powierzchni zabudowanej,
    3. rekonstrukcję - tzn. odtworzenie czegoś na podstawie zachowanych fragmentów, szczątków, przekazów. Rekonstrukcja polega zatem na odtworzeniu określonych elementów, które już istniały.
    4. adaptację - tzn. przystosowanie, przeróbka, nadanie czemuś jakiegoś charakteru; w budownictwie wykorzystanie go w innym celu niż pierwotny, przystosowanie obiektu do nowej funkcji,
    5. modernizację - tzn. unowocześnienie, uwspółcześnienie czegoś, wyposażenie obiektu w cechy, których on poprzednio nie posiadał.
  2. efektem wydatków jest wzrost wartości użytkowej środka trwałego,
  3. kryterium wzrostu wartości użytkowej jest początkowa wartość z dnia przyjęcia środków trwałych do używania w stosunku do wartości po ulepszeniu.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że prace budowalne jakie będzie prowadził w Budynku stanowią jego ulepszenie. Prace te polegają w szczególności na modernizacji istniejącego Budynku (poprzez jego unowocześnienie, dzięki któremu Budynek zyska nowe cechy np. z zakresu wentylacji powietrza czy termoizolacji) oraz przebudowie (m.in. wstawieniu nowych ścian działowych) oraz rekonstrukcji (renowacja fasady Budynku). Nie ulega także wątpliwości, ze przeprowadzone prace budowlane dalece zwiększą wartość użytkową Budynku. Podkreślenia wymaga także fakt, że przeprowadzenie prac budowlanych jest elementem koniecznym dla nabywcy Nieruchomości, a bez ich przeprowadzenia Nabywca nie będzie mógł wykorzystywać Nieruchomości dla potrzeb swojej działalności gospodarczej - prace te mają zatem również charakter prac adaptacyjnych, zaś po ich zakończeniu i zbyciu Nieruchomości będzie ona wykorzystywana przez Nabywcę jako aparthotel.

Jednocześnie Nieruchomość była już modernizowana w 2016 r. Wówczas prace modernizacyjne stanowiły ok. 16% wartości początkowej tj. wartości historycznej Nieruchomości. Jak wynika natomiast z praktyki organów podatkowych i sądów administracyjnych okoliczność, że wydatki na ulepszenie były ponoszone przez kilka lat, nie ma znaczenia dla stosowania przepisów Ustawy VAT. Wydatki te należy zsumować aż do momentu, w którym ich suma łącznie osiągnie lub przekroczy 30 % wartości początkowej budynku (budowli, lokalu), gdyż obowiązek taki wynika z Ustawy VAT. Natomiast aktualizacja wartości początkowej o poprzednie ulepszenia następuje po przekroczeniu każdorazowo 30% poprzedniej wartości początkowej (interpretacje Izby Skarbowej w Warszawie z 4 września 2015 r. IPPP2/4512-810/15-3/AOg i z 2 września 2015 r. IPPP1 /4512-874/15-3/JL; interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu z 29 maja 2015 r., ILPP1/4512-1-138/15-5/AW). Ponieważ aktualnie nakłady poniesione na Nieruchomość nie przekroczyły jeszcze 30% jako wartość początkową należy uznać wartość historyczną (z dnia przyjęcia środka trwałego do użytkowania). Stanowisko to potwierdza przykładowo wyrok NSA w Warszawie z dnia 8 grudnia 2017 r. sygn. I FSK 567/16 zgodnie z którym przepis art. 2 pkt 14 lit. b Ustawy VAT w swojej treści jest jasny i do przepisów o podatku dochodowym odsyła jednie w zakresie definicji wydatków poniesionych na ulepszenie. Z definicji tej natomiast wynika, że sumę wydatków na ulepszenie należy odnieść do wartości środka trwałego (budowli, budynku lub ich części) z dnia przejęcia do używania.

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy w przypadku jeśli łączne nakłady dokonane na Nieruchomości przekroczą 30% jej wartości początkowej (wartości historycznej z dnia z dnia przyjęcia do użytkowania) sprzedaż tej Nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem VAT w stawce podstawowej jako dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia.

Z kolei jeśli łączne nakłady na Nieruchomości nie przekroczą 30% jej wartości początkowej (wartości historycznej z dnia przyjęcia do użytkowania) dostawa nieruchomości będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 zaś strony umowy będą mogły złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania dostawy Nieruchomości, o którym mowa w art. 43. ust. 10 Ustawy VAT.

W piśmie z 5 lipca 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że we fragmencie: „stanowisko własne wnioskodawcy” w akapicie drugim tj.:

Z kolei jeśli łączna wartość nakładów dokonanych na Budynku nie przekroczy 30% jego wartości początkowej (wartości historycznej) określonej w księgach Wnioskodawcy dostawa nieruchomości będzie obligatoryjnie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy VAT, a Wnioskodawca wraz z Nabywcą będą mogli skorzystać z wyboru opodatkowania dostawy Nieruchomości na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy VAT"

Niepotrzebnie zostało wskazane słowo „obligatoryjnie”. Wnioskodawca miał na myśli słowo „fakultatywnie”.

Wnioskodawca uważa, że Nabywcy przysługiwać będzie prawo do doliczenia podatku VAT. Nabywca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a przedmiotowa Nieruchomość będzie w całości wykorzystywana do działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z kolei przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006. str. 1 z późn. zm.) zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

Należy zauważyć, że w kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14. Sąd w wyroku tym stwierdził: „Porównując zakresy definicji »pierwszego zasiedlenia wynikające z ustawy o VAT i Dyrektywy 2006/112/WE Rady należy stwierdzić, że ustawodawca polski dokonał zawężenia ww. definicji w porównaniu do definicji unijnej. Wykładnia językowa, systematyczna i celowościowa dyrektywy 112 wskazuje wyraźnie, że ww. pojęcie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. Zatem w taki sposób powinna być odczytywana definicja przewidziana w treści art. 2 pkt 14 ustawy.”

Odnośnie kwestii pierwszego zasiedlenia wypowiedział się TSUE w orzeczeniu z dnia 16 listopada 2017 r. w sprawie C-308/16 Kozuba Premium Selection, w którym wskazał, że „artykuł 12 ust. 1 i 2 oraz art. 135 ust. 1 lit. j) dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwiają się one przepisom krajowym, takim jak będące przedmiotem postępowania głównego, które uzależniają zwolnienie z podatku od wartości dodanej w związku z dostawą budynków od spełnienia warunku, zgodnie z którym pierwsze zasiedlenie tych budynków następuje w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu. Wskazane przepisy tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie sprzeciwiają się one, aby takie przepisy krajowe uzależniały owo zwolnienie od warunku, zgodnie z którym w wypadku „ulepszenia” istniejącego budynku poniesione wydatki nie mogą przekroczyć 30% początkowej wartości tego budynku, o ile rzeczone pojęcie „ulepszenia” jest interpretowane w taki sam sposób jak pojęcie „przebudowy” zawarte w art. 12 ust. 2 dyrektywy 2006/112, to znaczy tak, że odnośny budynek powinien być przedmiotem istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany jego wykorzystania lub w celu znaczącej zmiany warunków jego zasiedlenia”.

Zatem zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własne osoby fizycznej.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Wskazany przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać.

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc, ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że z uwagi na przywołane uregulowania, rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy, można dokonać wyłącznie w odniesieniu do zwolnienia od podatku określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość zabudowaną o przeznaczeniu innym niż mieszkalne. Nieruchomość, będąca przedmiotem wniosku, stanowi działkę zabudowaną budynkiem użytkowym (kamienicą). Działka na której położona jest Nieruchomość jest przedmiotem użytkowania wieczystego. Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w 2005 roku i stanowi środek trwały Wnioskodawcy. Budynek był w całości wynajmowany od 2012 roku - najem podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym czasie w Budynku nie dokonano nakładów inwestycyjnych, które przekroczyłyby 30% wartości początkowej tego Budynku. Niemniej 30 czerwca 2016 r. w księgach Wnioskodawcy zostały ujęte nakłady modernizacyjne, których wartość netto wyniosła 16,42% wartości początkowej budynku. Były to jedyne nakłady modernizacyjne jakie do tej pory przeprowadzono w budynku. Aktualnie Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną dotyczącą sprzedaży Nieruchomości zgodnie z którą do dnia 15 lipca 2018 r. ma zostać zawarta umowa przyrzeczona dotycząca przeniesienia własności Nieruchomości na nabywcę. Zgodnie z postanowieniami umowy przedwstępnej przed zawarciem umowy przyrzeczonej Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania prac budowlanych, zmierzających do modernizacji i adaptacji Nieruchomości na potrzeby działalności gospodarczej jej nowego właściciela, które Wnioskodawca prowadzi na podstawie pozwolenia na budowę. W związku z dokonanymi pracami budowalnymi wzrośnie wartość użytkowa Nieruchomości. Na moment obecny nie jest jeszcze wiadome czy nakłady na Budynku przekroczą 30% jego wartości początkowej określonej w księgach Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje odliczyć VAT od faktur związanych z przeprowadzonymi pracami budowalnymi.

Wnioskodawca i Nabywca przed dniem dokonania dostawy Nieruchomości złożyli właściwemu dla nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy tej Nieruchomości. Nabywca będzie wykorzystywał Nieruchomość do czynności opodatkowanych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania budynku w sytuacji, gdy łączna wartość nakładów dokonanych na Budynek przekroczy/nie przekroczy 30% jego wartości początkowej

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa budynku będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w sytuacji, gdy łączna wartość wydatków na ulepszenie Budynku nie przekroczy 30% jego wartości początkowej, bowiem pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku a jego dostawą upłynie okres dłuższy niż dwa lata.

Zatem w sytuacji kiedy Sprzedający (Wnioskodawca) i Nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni i złożą oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT w stosunku do przedmiotowej Nieruchomości, której dostawa podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dostawa ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla dostawy budynków tj. 23%. W związku z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług również sprzedaż prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym budynek jest posadowiony będzie opodatkowana taką samą stawką podatku VAT.

Natomiast w przypadku, gdy łączna wartość wydatków na ulepszenie Budynku przekroczy 30% jego wartości początkowej, dostawa budynku nie korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż dostawa tego budynku dokonywana jest w ramach pierwszego zasiedlenia. Dostawa przedmiotowego budynku nie korzysta również ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca planuje odliczyć VAT od faktur związanych z przeprowadzonymi pracami budowlanymi, a ponadto budynek był wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Zatem dostawa Nieruchomości podlega opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 w powiązaniu z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższych przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z opisu sprawy Nabywca będzie wykorzystywał Nieruchomość do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że skoro Nabywca będzie wykorzystywał Nieruchomość do czynności opodatkowanych VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej dostawę Nieruchomości.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj