Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL4.4012.289.2018.1.HW
z 9 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2018 r. (data wpływu 13 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg realizowanych na gruncie będącym własnością Gminy stanowi świadczenie usługi niepodlegającej opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg realizowanych na gruncie będącym własnością Gminy stanowi świadczenie usługi niepodlegającej opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą kompleksowe wykonywanie robót budowlanych i budowlano-remontowych, w tym, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem wniosku jest ustalenie braku obowiązku w podatku VAT dla nieodpłatnego przekazania odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogi, znajdujących się na gruncie gminnym.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej buduje na sprzedaż domy w zabudowie szeregowej. W tym celu uzyskał warunki techniczne, w których Urząd Gminy określił konieczność zaprojektowania sieci wodociągowej w kierunku przedmiotowych działek oraz wykonania przyłączy do budynków zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami na budowę. Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę domów szeregowych, było uwzględnienie warunków technicznych w projekcie budowlanym. Projekt budowy dróg obejmuje ulice zapewniające dojazd do wszystkich projektowanych budynków zgodnie z planem zagospodarowania terenu.

Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza przekazać odcinek sieci kanalizacji sanitarnej wraz z pompownią sieciową, odcinek kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogę, zlokalizowane działkach gminnych, na majątek Gminy. Przekazywane po wykonaniu przez Wnioskodawcę: odcinek sieci kanalizacji sanitarnej z pompownią sieciową, kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa i drogi, , są realizowane zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, decyzją o pozwoleniu na budowę Starosty z dnia … r., decyzją o pozwoleniu na budowę z dnia …, oraz warunkami technicznymi, ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy. Realizowane odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej i drogi, zlokalizowane są na działkach stanowiących własność Gminy. Opisane wyżej elementy (odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej i drogi) służą zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzeniu ścieków w budynkach mieszkalnych szeregowych i dojazdowi do posesji. Warunki techniczne i zasady bhp obowiązujące w budownictwie zobligowały Wnioskodawcę do budowy sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i dróg.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 1).

Czy nieodpłatne przekazanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg realizowanych na gruncie będącym własnością Gminy stanowi świadczenie usługi niepodlegającej opodatkowaniu VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie można uznać, że przekazanie takiej inwestycji wypełnia znamiona dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Według wyrażonej w kodeksie cywilnym zasady superficies solo cedit, budynki i inne urządzenia trwale związane z gruntem należą do części składowych gruntu, a zatem stanowią własność właściciela tego gruntu. Skoro realizowane odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogi zlokalizowane są na działkach gruntu stanowiących własność Gminy, są trwale związane z gruntem, a przez to należą do Gminy, to przekazanie Gminie infrastruktury (odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogi) wybudowanej na należącym do niej gruncie kwalifikuje się jako świadczenie usług, ponieważ zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako usługę należy uznać każde świadczenie niebędące dostawą towaru. Zatem przekazanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogi, wybudowanych przez Wnioskodawcę na gruncie gminnym, będzie nieodpłatnym świadczeniem usług niepodlegającym opodatkowaniu VAT, zgodnie z wykładnią a contrario art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

− jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług, usługi o charakterze nieodpłatnym, jako niemieszczące się w zakresie opodatkowania tym podatkiem, co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Jednakże, od zasady tej określono wyjątki, zgodnie z którymi opodatkowaniu VAT podlega również świadczenie usług niemające charakteru odpłatnego.

Przepis art. 8 ust. 2 ustawy stanowi, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze powyższe regulacje należy wskazać, że co do zasady, opodatkowaniu podlega odpłatne świadczenie usług, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej. Ponadto, usługa o charakterze nieodpłatnym, tj. w ramach której odbiorca świadczenia nie jest obowiązany do żadnego świadczenia ekwiwalentnego na rzecz świadczącego usługę, może podlegać opodatkowaniu, jeżeli świadczenie usługi nastąpi dla celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl zaś art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r., poz. 1025, z późn. zm.), zwanej dalej k.c., częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przepis art. 48 k.c. stanowi natomiast, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Ponadto z art. 49 § 1 k.c. wynika, że urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 49 § 2 k.c., osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.

Zaznaczyć należy, że przesłanka wynikająca z art. 49 § 1 k.c. jest spełniona z chwilą podłączenia wymienionych w tym przepisie urządzeń do sieci należących do przedsiębiorstwa lub zakładu.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą kompleksowe wykonywanie robót budowlanych i budowlano-remontowych, w tym, roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem wniosku jest ustalenie braku obowiązku w podatku VAT dla nieodpłatnego przekazania odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogi, znajdujących się na gruncie gminnym.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej buduje na sprzedaż domy w zabudowie szeregowej. W tym celu uzyskał warunki techniczne, w których Urząd Gminy określił konieczność zaprojektowania sieci wodociągowej w kierunku przedmiotowych działek oraz wykonania przyłączy do budynków zgodnie z uzyskanymi pozwoleniami na budowę. Warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę domów szeregowych, było uwzględnienie warunków technicznych w projekcie budowlanym. Projekt budowy dróg obejmuje ulice zapewniające dojazd do wszystkich projektowanych budynków zgodnie z planem zagospodarowania terenu.

Zainteresowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza przekazać odcinek sieci kanalizacji sanitarnej wraz z pompownią sieciową, odcinek kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz drogę, zlokalizowane na działkach gminnych, na majątek Gminy. Przekazywane po wykonaniu przez Wnioskodawcę: odcinek sieci kanalizacji sanitarnej z pompownią sieciową, kanalizacja deszczowa, sieć wodociągowa i drogi, są realizowane zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, decyzją o pozwoleniu na budowę Starosty z dnia …, decyzją o pozwoleniu na budowę z dnia … ., oraz warunkami technicznymi, ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy. Realizowane odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej i drogi, zlokalizowane są na działkach stanowiących własność Gminy. Opisane wyżej elementy (odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej i drogi) służą zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzeniu ścieków w budynkach mieszkalnych szeregowych i dojazdowi do posesji. Warunki techniczne i zasady bhp obowiązujące w budownictwie zobligowały Wnioskodawcę do budowy sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i dróg.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy nieodpłatne przekazanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg realizowanych na gruncie będącym własnością Gminy stanowi świadczenie usługi niepodlegającej opodatkowaniu VAT.

W świetle powołanych przepisów Kodeksu cywilnego wskazać należy, że Wnioskodawca w momencie nieodpłatnego przekazania odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg – jak wynika z opisu sprawy – nie będzie właścicielem przedmiotowej inwestycji, bowiem grunty na których będą zlokalizowane te inwestycje należą do podmiotu, któremu zostaną te inwestycje przekazane, tj. w rozpatrywanej sprawie do Gminy.

Zatem analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy na tle powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, że przekazanie praw do nakładów poniesionych w związku ze zrealizowanymi inwestycjami budowy odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg na gruncie nienależącym do Zainteresowanego, nie można rozpatrywać w kategorii dostawy towarów. Z wniosku wynika, że realizowane odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej i drogi, zlokalizowane są na działkach stanowiących własność Gminy. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do rozporządzania jak właściciel gruntem, na którym inwestycje te mają być realizowane. Zatem, przekazania przez Wnioskodawcę odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg nie można uznać za dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Wobec powyższego, czynność ta stanowić będzie świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie przepisów art. 8 ust. 2 ustawy.

Uwzględniając powyższe uznać należy, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie na rzecz Gminy nakładów związanych z budową odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg, stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług, jednakże czynność ta nie będzie spełniała wskazanej w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy przesłanki do objęcia jej opodatkowaniem. Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu – jak wskazano – świadczenie tych usług musi się odbyć bez związku z potrzebami prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

W przedmiotowej sprawie – jak wynika z opisu sprawy – nieodpłatne świadczenie usług, polegające na nieodpłatnym przekazaniu praw do nakładów związanych budową odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg związane będzie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, bowiem odcinki sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, sieci wodociągowej i drogi służyć będą zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzeniu ścieków w budynkach mieszkalnych szeregowych i dojazdowi do posesji. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie budowy domów w zabudowie szeregowej na sprzedaż. Natomiast warunkiem uzyskania pozwolenia na budowę domów szeregowych było uwzględnienie warunków technicznych w projekcie budowlanym. Projekt budowy dróg obejmuje ulice zapewniające dojazd do wszystkich projektowanych budynków zgodnie z planem zagospodarowania terenu. Jak wskazał również Zainteresowany warunki techniczne i zasady bhp obowiązujące w budownictwie zobligowały Wnioskodawcę do budowy sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i dróg.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nieodpłatne przekazanie nakładów związanych z budową odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg nie spełnia wskazanej w art. 8 ust. 2 ustawy przesłanki do objęcia go opodatkowaniem, tj. użycia towarów stanowiących cześć przedsiębiorstwa do celów innych niż działalność gospodarcza.

Podsumowując, nieodpłatne przekazanie odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg realizowanych na gruncie będącym własnością Gminy stanowi świadczenie usługi niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w części dotyczącej opodatkowania nieodpłatnego przekazania odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg realizowanych na gruncie będącym własnością Gminy stanowi świadczenie usługi niepodlegającej opodatkowaniu VAT (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z budową przekazywanych nieodpłatnie: odcinka sieci kanalizacji sanitarnej, pompowni sieciowej, odcinka kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej oraz dróg, wybudowanych na gruncie będącym własnością Gminy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) zostanie załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj