Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.332.2018.2.AKO
z 6 sierpnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2018 r. (data wpływu 1 czerwca 2018 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lipca 2018 r. pismem z dnia 19 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zw. z realizowanymi zadaniami – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 czerwca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zw. z realizowanymi zadaniami.


Złożony wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu nr 0114-KDIP4.4012.332.2018.1.AKO z dnia 11 lipca 2018 r. pismem z dnia 19 lipca 2018 r. (data wpływu 24 lipca 2018 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, sprecyzowane następnie w nadesłanym uzupełnieniu:


Miasto i Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT realizującym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875 ze zmianami) zadania własne gminy.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

  1. wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
  2. promocji gminy.

Gmina w 2018 roku przystąpiła do realizacji dwóch operacji pn. „Udział w Targach Turystycznych” oraz „Produkty tradycyjne” w ramach planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Plan Operacyjny na lata 2018-2019.


W celu realizacji zadania Gmina zawarła z Województwem umowę dotacji (dalej: „Umowa Dotacji”) w wysokości odpowiednio 6 484,95 zł i 16 834,50 zł, zgodnie z którą kwota dotacji nie może przekroczyć 72% kosztu kwalifikowanego zadania. Pozostałe 28% zadania sfinansowane zostało/zostanie ze środków własnych gminy.


Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług (wniesienie opłat rejestracyjnych, poniesienie kosztów zakwaterowania i wyżywienia, kosztów transportu, usługi szkoleniowej i innych) dla realizacji zadania były wystawione na Miasto i Gminę.


Uzyskane dofinansowanie pozwoli na zrealizowanie celów opisanych w dalszej kolejności.


Koła Gospodyń Wiejskich działające na terenie gminy, aktywnie uczestniczą w życiu gminy, a ich głównym, wynikającym z wieloletniej i wielopokoleniowej tradycji, znakiem rozpoznawczym jest właśnie produkowanie potraw tradycyjnych, zdrowych i ekologicznych. Potwierdzeniem bardzo dobrej jakości produktów wytwarzanych przez gospodynie są nagrody zdobywane w konkursach kulinarnych organizowanych na szczeblach lokalnych – gminnych, powiatowych ale także wojewódzkich. Udział kół gospodyń wiejskich ze swoim dorobkiem na Targach Turystycznych pozwoli na „zaistnienie” kół w szerszym wymiarze niż lokalny i rozpromowanie w skali ponadlokalnej swoich produktów tradycyjnych. To także okazja do pokazania jak przy współudziale gminy potrafią aktywizować się społeczności wiejskie, lokalne grupy i organizacje. Zorganizowanie przez gminę wyjazdu na targi dla kół gospodyń wiejskich, poza aspektem promocyjnym gminy, aktywizacją kół, stworzeniem możliwości wymiany doświadczeń, poszerzenia horyzontów, to również docenienie przez gminę ich dorobku oraz ich dużej roli w aktywizacji lokalnej społeczności.

Gospodarstwa Agroturystyczne położone na terenie gminy z uwagi na walory przyrodniczo-turystyczne i położenie gminy mają bogatą ofertę, która z powodzeniem może być skierowana do mieszkańców odległych regionów. Poprzez udział w Targach Turystycznych, gospodarstwa agroturystyczne mają możliwość zaprezentowania swojej oferty szerszej społeczności i zachęcenia potencjalnych klientów do odwiedzenia gminy, cichej i spokojnej, położonej nad dużym akwenem jakim jest Jezioro.

Rolnictwo w gminie odgrywa znaczącą rolę w charakterze gminy. Obszar gminy to aż 28 sołectw, obejmujący swym zasięgiem 29 wsi. Przeważająca część gminy, pomimo intensywnie rozwijającej się, z uwagi na położenie gminy w okolicach zabudowy mieszkaniowej, to grunty w dalszym ciągu użytkowane rolniczo. Oprócz uprawy zbóż, znaczącą rolę na terenie gminy odgrywa branża sadownicza, ale także uprawa warzyw i owoców drobnych – borówki, maliny, porzeczki.


W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2017 roku przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia sprzedaży żywności przez rolników, dzięki której w ramach rolniczego handlu detalicznego rolnicy mogą sprzedawać żywność wyprodukowaną we własnym gospodarstwie, otworzyła się dla rolników możliwość rozwoju małych gospodarstw rolnych. W gminie przeważająca część gospodarstw to gospodarstwa małe. Wprowadzenie zaproponowanych zmian z pewnością będzie stanowić istotną zachętę dla rolników prowadzących niewielkie gospodarstwa do rozpoczęcia samodzielnego przetwarzania swoich produktów i ich sprzedaży. W ubiegłym roku rolnicy z terenu Miasta i Gminy zapoznali się z przepisami w tym zakresie. Ponieważ temat jest tematem nowym, a zarazem niezwykle ważnym i dającym szansę na rozwój, w odniesieniu do mieszkańców gminy posiadających gospodarstwa rolne, uzasadniona jest realizacja operacji w postaci szkolenia wyjazdowego, na którym omówione zostaną m.in. takie zagadnienia jak:

  • zasady opracowywania wniosków o wpis na Listę Produktów Tradycyjnych,
  • przetwórstwo w gospodarstwie rolnym,
  • możliwości dystrybucji produktów – rolniczy handel detaliczny, sprzedaż bezpośrednia, dostawy,
  • produkty tradycyjne ważnym elementem rozwoju agroturystyki/ turystyki wiejskiej oraz funkcjonowania zagród edukacyjnych,
  • omówienie metod marketingu bezpośredniego (czyli jak skutecznie prowadzić sprzedaż konsumentom końcowym artykułów rolno-spożywczych),
  • wskazanie możliwych źródeł pozyskiwania środków finansowych wykorzystywanych w marketingu i rozwój produktów rolnych PROW 2014-2020.


Szkolenie umożliwi zarazem poznanie dobrych praktyk w innej części województwa, które będzie można przenieść na rodzimy grunt. Wdrożenie w życie, docelowo miałoby pomóc rolnikom w zagospodarowaniu plonów, ale także miałoby zaowocować tworzeniem nowych miejsc pracy. Problem, do którego przyczyni się realizacja operacji to brak szczegółowej wiedzy rolników na temat marketingu produktów przez siebie wytwarzanych. Dzięki szkoleniu rolnicy pozyskają przedmiotową wiedzę i będą mogli wykorzystywać ją w praktyce polepszając tym samym swoją pozycję na rynku.

Realizowane projekty pn. „Udział w Targach Turystycznych” oraz „Produkty tradycyjne” nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych przez gminę. Prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w celu realizacji projektów wystawiane będą na Miasto i Gminę. Miasto i Gmina realizując projekty nie uzyska żadnych dochodów. W związku z powyższym w ocenie wnioskodawcy, nie będzie możliwe obniżenie kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją umowy dotacji otrzymanej z Województwa na wspieranie i upowszechnianie idei samorządowej w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrożenia programów pobudzania aktywności obywatelskiej oraz promocji gminy?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy o VAT Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług (wniesienie opłat rejestracyjnych, poniesienie kosztów zakwaterowania i wyżywienia, kosztów transportu, usługi szkoleniowej i innych) dla realizacji zadania, a tym samym nie obciąża kosztami osób/podmiotów (Koła Gospodyń Wiejskich) biorących udział w realizacji otrzymanej dotacji od Województwa.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej, a także promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 17 i 18 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Miasto i Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT realizującym na podstawie ustawy o samorządzie gminnym zadania własne gminy. W 2018 r. Wnioskodawca przystąpił do realizacji dwóch operacji pn. „Udział w Targach Turystycznych” oraz „Produkty tradycyjne” w ramach planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Plan Operacyjny na lata 2018-2019. W celu realizacji zadania Gmina zawarła z Województwem umowę dotacji w wysokości odpowiednio 6 484,95 zł i 16 834,50 zł, zgodnie z którą kwota dotacji nie może przekroczyć 72% kosztu kwalifikowanego zadania. Pozostałe 28% zadania sfinansowane zostało/zostanie ze środków własnych gminy. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług (wniesienie opłat rejestracyjnych, poniesienie kosztów zakwaterowania i wyżywienia, kosztów transportu, usługi szkoleniowej i innych) dla realizacji zadania były wystawione na Miasto i Gminę. Realizowane projekty pn. „Udział w Targach Turystycznych” oraz „Produkty tradycyjne” nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych przez gminę. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w celu realizacji projektów wystawiane będą na Miasto i Gminę. Miasto i Gmina realizując projekty nie uzyska żadnych dochodów.


W odniesieniu do przedstawionego opisu wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją wskazanych projektów.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – realizowane projekty nie będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług w ramach realizacji opisanych operacji pn. „Udział w Targach Turystycznych” oraz „Produkty tradycyjne”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj