Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.294.2018.2.JM
z 30 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 26 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Urzędu Miasta – jest prawidłowe,
  • braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 3, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Miejskiego Przedszkola nr 1, Miejskiego Przedszkola nr 2 oraz Miejskiego Żłobka – jest prawidłowe
  • braku możliwości uwzględnienia w rejestrach zakupu jednostek organizacyjnych faktur wystawionych na odbiorcę Urząd Miasta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Urzędu Miasta;
  • braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 3, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4;
  • braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Miejskiego Przedszkola nr 1, Miejskiego Przedszkola nr 2 oraz Miejskiego Żłobka;
  • braku możliwości uwzględnienia w rejestrach zakupu jednostek organizacyjnych faktur wystawionych na odbiorcę Urząd Miasta.

Ww. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2018 r. (data wpływu 26 czerwca 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 czerwca 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.294.2018.1.JM.

We wniosku, uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2018 r., przedstawiono następujący stan faktyczny:

Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, deklaracje VAT-7 składa za miesięczne okresy rozliczeniowe. Z dniem 1 stycznia 2017 r. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń podatku VAT i prowadzi rozliczenia wspólne z jednostkami organizacyjnymi. Centralizacja VAT spowodowała posługiwanie się jednym NIP, ale każda jednostka jest odrębnym odbiorcą usług i prowadzi samodzielne rozliczenia podatkowe w zakresie rejestrów sprzedaży i zakupów. Zgodnie z ustawą o VAT, każda z jednostek organizacyjnych miasta, do celów odliczenia podatku VAT, ustala odrębne dla swojej jednostki wskaźniki struktury sprzedaży oraz prewspółczynnik.

Miasto zrealizowało program inwestycyjny polegający na termomodemizacji budynków użyteczności publicznej. Zakres termomodemizacji objął m.in. następujące zadania: montaż instalacji fotowoltaicznej, wymianę oświetlenia, wymianę kotłów i instalacji c.o.

W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Miasto zgłosiło do dofinansowania projekt pn. „x”. Projekt został zrealizowany w okresie od 2 stycznia 2017 r. do 31 grudnia 2017 r. jako zadanie własne Miasta, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym. Wszystkie faktury dokumentujące poniesione wydatki, w ramach realizacji projektu, którego inwestorem było Miasto, a realizacją zajmował się Urząd Miasta, wystawione zostały na  nabywca  Miasto  odbiorca Urząd Miasta. Objęte projektem budynki są własnością Miasta i są to: budynek urzędu miasta, budynki szkół, przedszkoli i żłobka. Tylko budynek urzędu jest w bezpośrednim zarządzie Miasta. Pozostałe budynki są w trwałym zarządzie dyrektorów poszczególnych jednostek organizacyjnych Miasta. W stosunku do jednostek organizacyjnych Miasto jest dla nich organem założycielskim co powoduje, że na nim ciąży obowiązek wyposażenia jednostek w bazę, na której działają, rozbudowy tej bazy i poprawy jej stanu (np. termomodernizacja).

Taki stan prawny jak opisany wyżej, doprowadził do sytuacji, że Urząd Miasta realizował wszystkie wydatki projektu, czyli dokonał zapłaty faktur dotyczących zarówno wydatków na budynek urzędu miasta jak i wydatków dotyczących termomodemizowanych obiektów jednostek organizacyjnych. Faktury termomodernizowanych obiektów jednostek podległych nie mogły się znaleźć w rejestrze zakupów urzędu Miasta i tym samym podlegać odliczeniu, przy zastosowaniu prewspółczynnika i współczynnika urzędu Miasta. Jednostki organizacyjne nie będąc inwestorami i nie ponosząc nakładów nie mają faktur zakupowych a tym samym naliczonego VAT-u, i nie mają możliwości wprowadzenia faktur związanych z termomodernizacją budynków, w których działają do swoich rejestrów zakupów, a to z kolei pociąga za sobą brak możliwości odliczenia VAT według ich indywidualnego prewspółczynnika i współczynnika struktury sprzedaży.

Inaczej jest w stosunku do faktur na termomodernizację budynku Urzędu Miasta, gdzie faktury dotyczące tego budynku są w jego rejestrze zakupów i na tym obiekcie w części prowadzona jest sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, zwolniona i niepodlegająca opodatkowaniu. O wysokości tej sprzedaży świadczy indywidualnie wyliczony prewskaźnik i współczynnik struktury sprzedaży, według których VAT został zakwalifikowany do odliczenia.

Po zakończeniu inwestycji nakłady inwestycyjne dotyczące budynków, na których działają jednostki organizacyjne zostały im nieodpłatnie przekazane i podlegają one trwałemu zarządowi. Po przekazaniu nakładów inwestycyjnych Urząd Miasta nie prowadzi na tym majątku bezpośredniej działalności opodatkowanej podatkiem VAT, dlatego nie może odzyskać VAT z tej części inwestycji. Jednostki zaś prowadzą na tym majątku swoją działalność w części opodatkowaną podatkiem VAT, ale z kolei nie mają nakładów uwzględnionych w rejestrach zakupowych, a w związku z tym też nie mogą odliczyć VAT od nakładów na budynkach.

Miasto, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zalicza dzierżawę gruntów, użytkowanie wieczyste, najem pomieszczeń oraz sporadycznie sprzedaż nieruchomości, które to czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Ponadto, w ramach działalności gospodarczej, Miasto wykonuje oprócz czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, także czynności zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, tj. wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe oraz dzierżawę gruntów rolnych. Oprócz powyższych, Miasto wykonuje zadania własne i zlecone  niepodlegające opodatkowaniu VAT, jak np.: pobieranie opłat publicznoprawnych.

Podatek VAT naliczony jest rozliczany w sposób następujący:

  1. W przypadku, gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych  Miasto odlicza podatek w 100%.
  2. W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, Miasto odlicza kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą, z tytułu wydatków poniesionych na funkcjonowanie Urzędu Miasta na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.
  3. W stosunku do wydatków przyporządkowanych do działalności gospodarczej i związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi z opodatkowania VAT, w sytuacji gdy Miasto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Miasto odlicza podatek naliczony w części proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.
  4. W stosunku do wydatków przyporządkowanych do działalności gospodarczej i związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionymi z opodatkowania VAT, oraz w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza, w sytuacji gdy Miasto nie ma obiektywnej możliwości przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których Miastu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Miasto odlicza podatek naliczony przy zastosowaniu iloczynu obydwu współczynników.
  5. Odnośnie zaś kwoty podatku naliczonego przyporządkowanej do celów innych niż działalność gospodarcza, Miasto nie odlicza podatku.

W budynku Urzędu Miasta wykonywane są zadania związane z obsługą czynności w ramach prowadzonej przez Miasto działalności gospodarczej (fakturowanie, zawieranie umów cywilnoprawnych, księgowanie i prowadzenie rejestrów VAT, gromadzenie dokumentów oraz inne), działalności zwolnionej oraz działalności niepodlegającej opodatkowaniu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że projektem „x” objęte zostały budynki jednostek oświatowych:

  • Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 1;
  • Szkoły Podstawowej Nr 2;
  • Szkoły Podstawowej Nr 3;
  • Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 4;
  • Miejskiego Przedszkola Nr 1;
  • Miejskiego Przedszkola Nr 2.

W Urzędzie Miasta wykonywane są:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (23%) - dzierżawa gruntów, opłata roczna za użytkowanie wieczyste, pierwsza opłata roczna za użytkowanie wieczyste, najem pomieszczeń, dzierżawa środków trwałych, udostępnienie nieruchomości na cele budowlane, reklama oraz sprzedaż nieruchomości,
  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (8%) - opłata za odnowienie, dzierżawę lub wykup miejsca na cmentarzu komunalnym,
  • czynności zwolnione z podatku  wynajem nieruchomości na cele mieszkaniowe oraz dzierżawę gruntów rolnych,
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa związana z realizacją zadań własnych gminy, pobieranie opłat publicznoprawnych.

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 wykonywane są:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (23 %)  wynajem sal, wynajem lokalu na cele działalności gastronomiczno-handlowej,
  • czynności zwolnione z podatku  opłaty za żywienie dzieci i nauczycieli, wynajem mieszkania służbowego pracownikowi, opłaty za pobyt dzieci w oddziale przedszkolnym (ponad 5 godzin),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa  edukacyjna dzieci i młodzieży.

W Szkole Podstawowej nr 2 wykonywane są:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (23%)  wynajem sal, wynajem lokalu na cele działalności gastronomiczno-handlowej,
  • czynności zwolnione z podatku  opłaty za żywienie dzieci i nauczycieli, wynajem mieszkania służbowego pracownikowi, opłaty za pobyt dzieci w oddziale przedszkolnym (ponad 5 godzin),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa  edukacyjna dzieci i młodzieży.

W Szkole Podstawowej nr 3 wykonywane są:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (23%)  wynajem sal lekcyjnych, hali sportowej, wynajem powierzchni pod automat oraz lokalu na cele działalności gastronomiczno-handlowej,
  • czynności zwolnione z podatku  opłaty za żywienie dzieci i nauczycieli, opłaty za pobyt dzieci w oddziale przedszkolnym (ponad 5 godzin),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa  edukacja dzieci i młodzieży

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 wykonywane są:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (23%)  wynajem sal, wynajem lokalu na cele działalności gastronomiczno-handlowej,
  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (8%)  zakwaterowanie i wyżywienie dzieci i młodzieży oraz kadry szkoleniowej na obozach sportowych i koloniach,
  • czynności zwolnione z podatku  opłaty za żywienie dzieci i nauczycieli oraz wynajem mieszkania służbowego pracownikowi, opłaty za pobyt dzieci w oddziale przedszkolnym (ponad 5 godzin),
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa edukacja dzieci i młodzieży.

W Miejskim Przedszkolu Nr 1 wykonywane są:

  • czynności zwolnione z podatku  żywienie dzieci i nauczycieli, oplata za czesne powyżej 5 godzin,
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa  wychowanie przedszkolne zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

W Miejskim Przedszkolu Nr 2 wykonywane są:

  • czynności zwolnione z podatku  żywienie dzieci i nauczycieli, opłata za czesne powyżej 5 godzin,
  • czynności niepodlegające opodatkowaniu  działalność statutowa  wychowanie przedszkolne zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

W Miejskim Żłobku wykonywane są:

  • czynności statutowe niepodlegające opodatkowaniu  opieka nad dziećmi w wieku do lat 3, czynności zwolnione od podatku  czesne oraz dożywanie dzieci.

W Urzędzie Miasta oprócz działalności gospodarczej prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa związana z realizacją zadań własnych gminy.

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 oprócz działalności gospodarczej prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa (oświatowa) edukacja dzieci i młodzieży.

W Szkole Podstawowej nr 2 oprócz działalności gospodarczej prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa (oświatowa) edukacja dzieci i młodzieży.

W Szkole Podstawowej nr 3 oprócz działalności gospodarczej prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa (oświatowa) edukacja dzieci i młodzieży.

W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 oprócz działalności gospodarczej prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa (oświatowa) edukacja dzieci i młodzieży oraz wychowanie przedszkolne.

W Miejskim Przedszkolu Nr 1 prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa wychowanie przedszkolne.

W Miejskim Przedszkolu Nr 2 prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa wychowanie przedszkolne.

W Miejskim Żłobku prowadzona jest nieodpłatna działalność statutowa opieka nad dziećmi w wieku do lat 3.

Wnioskodawca nie jest stanie w ramach czynności podlegających opodatkowaniu odrębnie określić kwoty podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi i czynnościami zwolnionymi od podatku.

Wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT dla poszczególnych jednostek wynosi:

  • Urząd Miasta  6%;
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1  5%;
  • Szkoła Podstawowa Nr 2  3%;
  • Szkoła Podstawowa Nr 3  4%;
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4  8%.

Wartość proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT dla poszczególnych jednostek wynosi:

  • Urząd Miasta  76%;
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1  18%;
  • Szkoła Podstawowa Nr 2  18%;
  • Szkoła Podstawowa Nr 3  7%;
  • Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4  36%.

Wartość proporcji obliczonej na podstawie art. 90 ust 2-8 ustawy o VAT Miasta oraz jednostek podległych nie wynosi 0%.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Miastu, w związku z realizacją programu inwestycyjnego polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, obejmującego montaż instalacji fotowoltaicznej, wymianę oświetlenia, wymianę kotłów i instalacji c.o., przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji budynku Urzędu Miasta?
  2. Czy Miastu, w związku z realizacją programu inwestycyjnego polegającego na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej, obejmującego m.in. montaż instalacji fotowoltaicznej, wymianę oświetlenia, wymianę kotłów i instalacji c.o., przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji budynków jednostek oświatowych szkół, przedszkoli i żłobka?

Jeżeli Miastu przysługiwałoby takie prawo, to przy zastosowaniu, których współczynników i prewspółczynników dokonać odliczenia podatku, jak również czy faktury wystawione na odbiorcę Urząd Miasta mogą zostać uwzględnione w rejestrach zakupu jednostek organizacyjnych?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Miasta, w związku z realizacją projektu pn. „x”, Miasto ma prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do przeprowadzenia termomodernizacji budynku Urzędu Miejskiego. Odliczenie na podstawie art. 86, w powiązaniu z art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, czyli nabywcą usług jest Miasto jako podatnik VAT oraz nabywane towary i usługi, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, będą służyły wykonywaniu czynności, w stosunku do których Miastu przysługuje prawo do częściowego obniżenia podatku należnego, jak i tych czynności, przy których Miasto nie ma takiego prawa. W związku z tym, odliczenie podatku winno nastąpić przy zastosowaniu współczynnika struktury sprzedaży oraz prewspółczynnika, wyliczonego dla Urzędu Miasta.

W ocenie Miasta, na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z realizacją projektu „x”, Miastu nie przysługiwało prawo do częściowego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług, służących do przeprowadzenia termomodernizacji budynków szkół, przedszkoli i żłobka, gdyż inwestycję realizował Urząd Miasta, który nie mógł wprowadzić do rejestru zakupów Urzędu Miasta, faktur, dotyczących obiektów jednostek podległych i tym samym dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu współczynnika sprzedaży i prewspółczynnika, wyliczonego dla urzędu gdyż Urząd Miasta nie prowadził działalności na modernizowanych budynkach. Jednostki organizacyjne nie mogły ująć faktur w swoich rejestrach zakupów gdyż nie realizowały inwestycji i tym samym nie ponosiły nakładów inwestycyjnych i co za tym idzie nie mogły dokonać odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu własnych współczynników sprzedaży i prewspółczynników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Urzędu Miasta – jest prawidłowe,
  • braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 3, Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 – jest nieprawidłowe,
  • braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termodernizacji budynku Miejskiego Przedszkola nr 1, Miejskiego Przedszkola nr 2 oraz Miejskiego Żłobka – jest prawidłowe,
  • braku możliwości uwzględnienia w rejestrach zakupu jednostek organizacyjnych faktur wystawionych na odbiorcę Urząd Miasta  jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z ww. przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Ponadto, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1 ustawy).

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy – w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Ponadto, zgodnie art. 90 ust. 10a ustawy, w przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

Z kolei, w myśl art. 90 ust. 10b ustawy przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

  1. utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
  2. urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym).

Z opisu sprawy wynika, że Miasto zrealizowało projekt pn. „x” polegający na termomodernizacji budynków użyteczności publicznej. Projektem „x” objęty został budynek Urzędu Miasta oraz budynki jednostek oświatowych: Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 1, Szkoła Podstawowa Nr 2, Szkoła Podstawowa Nr 3, Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4, Miejskie Przedszkole Nr 1, Miejskie Przedszkole Nr 2.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do częściowego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że analiza przedstawionego opisu sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że wydatki związane z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta będą dotyczyły działalności gospodarczej (opodatkowanej VAT i zwolnionej od VAT) jak również czynności innych niż działalność gospodarcza tj. realizacji zadań publicznych niebędących działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta znajdą zastosowanie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy z uwzględnieniem rozporządzenia oraz art. 90 ustawy.

W przypadku, bowiem, gdy nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe (a z taką sytuacją mamy do czynienia w sprawie będącej przedmiotem złożonego wniosku odnośnie do budynku Urzędu Miasta), podatnik zobowiązany jest do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika (proporcji) umożliwiającego odliczenie podatku naliczonego w prawidłowej wysokości, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Następnie, w sytuacji wykorzystywania zakupów zarówno do celów działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej od podatku VAT, podatnik będzie zobowiązany do wydzielenia podatku naliczonego przy zastosowaniu współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów realizowanych na potrzeby przeprowadzenia termomodernizacji budynku Urzędu Miasta, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, jeżeli proporcja nie przekracza 2%, podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie musi dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Zasada ta – z uwagi na treść art. 86 ust. 2g ustawy – ma również zastosowanie do proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wynosi dla czynności wykonywanych przez Urząd Miasta 6%. Natomiast wartość proporcji określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT wynosi dla Urzędu Miasta 76%.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu towarów i usług służących do termomodernizacji budynku Urzędu Miasta w zakresie, w jakim towary i usługi będą służyć do wykonywania przez niego czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W odniesieniu do wydatków, które Gmina nie będzie w stanie przypisać bezpośrednio do działalności gospodarczej, przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ust. 2a ustawy. Natomiast w sytuacji wykorzystywania zakupów również do czynności zwolnionych od VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany również do zastosowania proporcji obliczonej zgodnie z art. 90. Przy czym należy podkreślić, oba wskaźniki powinny być właściwe dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej inwestycję.

Tym samym stanowisko w zakresie prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących zakup towarów i usług służących termomodernizacji budynku Urzędu Gminy przy zastosowaniu współczynnika oraz prewspółczynnika dla Urzędu Miasta jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług związanych z termomodernizacją budynków jednostek oświatowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1, Szkole Podstawowej nr 2, Szkole Podstawowej nr 3 oraz Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 4 również wykonywane są czynności opodatkowane podatkiem, czynności zwolnione z podatku oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu.

W konsekwencji należy stwierdzić, że Gmina będzie miała prawo do częściowego obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów realizowanych na potrzeby przeprowadzenia termomodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 3 oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego, jednakże tylko w takim zakresie, w jakim nabywane towary i usługi służyć będą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi dotyczące realizacji termomodernizacji ww. budynków będą służyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, nie będzie możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku, do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, Wnioskodawca będzie obowiązany do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że wartość wskaźnika obliczonego na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a ustawy o VAT wynosi dla czynności wykonywanych przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1  5%, Szkołę Podstawową nr 2  3%, Szkołę Podstawową nr 3  4%, Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4  8%. Natomiast wartość proporcji określona na podstawie art. 90 ust. 2-8 ustawy o VAT wynosi dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1  18% Szkoły Podstawowej nr 2  18%, Szkoły Podstawowej nr 3  7% oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4  36%.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca w związku z termomodernizacją budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 3 oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem z zastosowaniem sposobu określenia proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy przy uwzględnieniu § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. oraz wskaźnika proporcji ustalonego zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy, na podstawie danych jednostki wykorzystującej zakupione towary i usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy wydatek zrealizowany przez Gminę będzie wykorzystywany przez daną jednostkę organizacyjną, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika (sposobu określenia proporcji) oraz wskaźnika proporcji właściwego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej inwestycję.

Tym samym stanowisko w zakresie braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących zakup towarów i usług służących dla termomodernizacji budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 1, Szkoły Podstawowej nr 2, Szkoły Podstawowej nr 3 oraz Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 jest nieprawidłowe.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika również, że w Miejskim Przedszkolu Nr 1, Miejskim Przedszkolu Nr 2 oraz Miejskim Żłobku wykonywane są czynności statutowe niepodlegające opodatkowaniu oraz czynności zwolnione od podatku.

Należy podkreślić, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca w przypadku Miejskiego Przedszkola nr 1, Miejskiego Przedszkola nr 2 oraz Miejskiego Żłobka wykorzystuje zakupione towary i usługi do działalności niepodlegającej opodatkowaniu oraz zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, w przypadku Miejskiego Przedszkola nr 1, Miejskiego Przedszkola nr 2 oraz Miejskiego Żłobka Wnioskodawca nie ma w ogóle prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby termomodernizacji wskazanych budynków. Jak bowiem wyjaśniono na wstępie niniejszej interpretacji, prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie w stosunku do podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych generujących podatek należny, co w stosunku do budynków przedszkoli i żłobka nie ma miejsca.

Tym samym stanowisko w zakresie braku prawa do częściowego odliczenia kwoty podatku naliczonego z faktur dotyczących zakup towarów i usług służących termomodernizacji budynków Miejskiego Przedszkola nr 1, Miejskiego Przedszkola nr 2 oraz Miejskiego Żłobka jest prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości uwzględnienia w rejestrach zakupu jednostek organizacyjnych faktur wystawionych na odbiorcę tj. Urząd Miasta.

Stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Ewidencja powinna zawierać w szczególności dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego, kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także inne dane służące identyfikacji poszczególnych transakcji, w tym numer, za pomocą którego kontrahent jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.

W tym miejscu należy zauważyć, że – jak wynika z powołanego powyżej art. 109 ust. 3 ustawy – jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży i zakupu VAT, zawierającej dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Przepisy ustawy o VAT nie narzucają formy i poziomu uszczegółowienia prowadzonej ewidencji, ewidencja może być zatem prowadzona w sposób dowolny, byleby tylko zawierała dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji. W konsekwencji jednostka samorządu terytorialnego może dostosować formę i zawartość ewidencji do swojej struktury organizacyjnej, może być ona zbiorem ewidencji, prowadzonych jednakże według tych samych zasad, poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Prowadzenie dla każdej jednostki organizacyjnej ewidencji sprzedaży i zakupu VAT, zawierających dane niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej jest istotne chociażby w celu dokonywania odliczenia podatku naliczonego na podstawie proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, które zakłada odrębne dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego ustalanie proporcji. Przy czym nie ma znaczenia przez jaką jednostkę fizycznie ewidencja zakupu i sprzedaży jest prowadzona.

Jednostka samorządu terytorialnego jest zobowiązana natomiast do złożenia jednej deklaracji VAT obejmującej wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu VAT dokonywane przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego i jej jednostki organizacyjne.

Jak wynika z powyższego, obowiązek prowadzenia ewidencji, sporządzanie na ich podstawie deklaracji podatkowych a także prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług. Skoro podatnikiem podatku od towarów i usług nie są jednostki budżetowe tylko jednostka samorządu terytorialnego (Gmina), to na niej ciążą ww. obowiązki i jej przysługuje uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego. Jednostka składa do urzędu skarbowego jedną, skonsolidowaną deklarację VAT, w której wykazuje dane (zakupy i sprzedaż) niezbędne do rozliczenia podatku VAT wszystkich swoich jednostek. Nie ma przy tym przeciwwskazań aby skonsolidowana deklaracja składana przez Gminę była sporządzana na podstawie tzw. „deklaracji cząstkowych”, sporządzanych przez poszczególne jednostki organizacyjne Gminy i obejmujących zakupy i sprzedaż tych jednostek.

Jak wskazano we wniosku, Miasto począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r. prowadzi wraz ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi wspólne rozliczenie podatku VAT. Zatem – od 1 stycznia 2017 r. – Miasto wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi nie działają w charakterze odrębnych podatników podatku VAT.

Od dnia centralizacji faktury powinny być wystawiane na JST, z ewentualnym wyszczególnieniem danych jednostki organizacyjnej, której nabycie udokumentowane daną fakturą dotyczy. W świetle ww. przepisów należy przyjąć, że faktury wystawione na jednostkę samorządu powinny być uwzględnione w rejestrze zakupu jednostek organizacyjnych, na rzecz których rzeczywiście będą dokonywane zakupy towarów i usług.

Tym samym stanowisko w zakresie braku możliwości uwzględnienia w rejestrach zakupu jednostek organizacyjnych faktur wystawionych na odbiorcę Urząd Miasta jest nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga czy Wnioskodawca prawidłowo klasyfikuje wykonywane w budynku Urzędu Gminy oraz w budynkach jednostek organizacyjnych czynności jako niepodlegające opodatkowaniu, zwolnione i opodatkowane oraz kwestii prawidłowego przypisania zakupów do poszczególnych kategorii prowadzonych przez Gminę działalności w poszczególnych budynkach. Klasyfikację wykonywanych czynności opisanych przez Wnioskodawcę we wniosku przyjęto jako element opisu stanu faktycznego i nie było to przedmiotem oceny Organu.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w x w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj