Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.285.2018.2.PG
z 10 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2018 r. (data wpływu 2 maja 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „Zwiększenie … ” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „Zwiększenie … ”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o informacje doprecyzowujące opis sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Opera) jest samorządową instytucją kultury działającą na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej(t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 862 z późn. zm.),
  2. Zarządzenia Ministra Kultury i Sztuki nr 136 z dnia 21 listopada 1949 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego pod nazwą Państwowa Opera,
  3. Uchwały Sejmiku Województwa z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie zmiany aktu o utworzeniu Opery,
  4. Uchwały Sejmiku Województwa z dnia 18 czerwca 2012 r. w sprawie nadania statutu Operze.

Opera posiada osobowość prawną, nad którą nadzór sprawuje Zarząd Województwa. Opera jest wpisana do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Województwo.

Opera prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego Opery. Zgodnie ze statutem Opera:

  1. współtworzy i upowszechnia kulturę muzyczną poprzez opracowywanie i wystawianie spektakli operowych i baletowych w oparciu o zawodowych realizatorów i twórców,
  2. może podejmować inne formy działalności artystycznej, szczególnie muzycznej, mające na celu upowszechnianie kultury,
  3. prowadzi działalność edukacyjną w zakresie zadań statutowych,
  4. może prowadzić działalność impresaryjną, zgodną z profilem artystycznym, a także udostępniać scenę do prezentacji operetkowych, teatralnych, estradowych innych instytucji kultury i zespołów w celu poszerzenia oferty repertuarowej,
  5. może, w celu realizacji działań statutowych, współdziałać w szczególności z osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami nieposiadającymi osobowości prawnej.

Opera zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Opera jako beneficjent projektu „Zwiększenie … „ dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zobowiązana jest do przedstawienia indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu.

W ramach projektu Opera zrealizuje kompleksowe przedsięwzięcie polegające na zabezpieczeniu i zachowaniu dziedzictwa kulturowego, w tym dostosowania go do wymagań przepisów przeciwpożarowych oraz podjęciu działań wpływających na poprawę efektywności funkcjonowania i zwiększenie atrakcyjności obiektu.

Celem projektu jest zachowanie i zabezpieczenie obiektu dziedzictwa kulturowego, a także poprawa jego atrakcyjności kulturalnej oraz stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju nowej oferty kulturalnej Opery.

Zważywszy, że projekt został zaplanowany według formuły „zaprojektuj i wybuduj” na podstawie programu funkcjonalno-użytkowego opracowana zostanie kompleksowa dokumentacja projektowa, która jest niezbędna do realizacji inwestycji. W zakresie realizacji inwestycji zaplanowane zostały prace w zakresie:

  1. zabezpieczenia istniejącej konstrukcji pod względem bezpieczeństwa użytkowania,
  2. modernizacji, przebudowy obiektu w zakresie istniejącej tkanki oraz dostosowania obiektu do obowiązujących przepisów i wymogów konserwatorskich,
  3. remontu i przebudowy istniejących części budowlanych,
  4. przebudowy strefy sceny i zascenia w celu dostosowania do nowych wymogów technicznych dla wprowadzenia projektowanej technologii sceny (m.in. wzmocnienie konstrukcji budynku, pogłębienie orkiestronu, wymiana podłogi sceny, wprowadzenie mobilnego zamknięcia orkiestronu),
  5. przebudowy i remontu instalacji wodno-kanalizacyjnej, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, centralnego ogrzewania, elektrycznej i niskoprądowej,
  6. zmian aranżacyjnych konserwatorskich,
  7. technologii sceny.

Opera w ramach podejmowanych działań świadczy różnego rodzaju czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania. Wśród czynności opodatkowanych wyróżnić można: sprzedaż biletów na spektakle, przedstawienia, sprzedaż programów, wynajem powierzchni. Czynności z zakresu sprzedaży biletów, programów świadczone są zarówno na terenie obiektu stanowiącego przedmiot Inwestycji, jak i poza nim. Opera świadczy też usługi z zakresu sprzedaży usług kulturalnych, które stanowią sprzedaż zwolnioną z opodatkowania. Sprzedaż usług kulturalnych odbywa się tylko jako świadczenie usług poza siedzibą Opery, czyli poza przedmiotem inwestycji.

Na terenie planowanej inwestycji odbywają się próby do przedstawień i spektakli. Próby te odbywają się niezależnie od tego czy spektakle, przedstawienia świadczone będą jako czynności opodatkowane czy zwolnione z opodatkowania. Po zakończeniu inwestycji na terenie obiektu świadczone będą tytko i wyłącznie czynności opodatkowane oraz próby do wszystkich podejmowanych przez Operę działań. W przypadku np. zakupu kostiumów odliczany jest podatek zgodnie z art. 90 przedmiotowej ustawy z uwagi na brak możliwości przyporządkowania tytko i wyłącznie do czynności opodatkowanych – kostiumy wykorzystywane są zarówno do przedstawień świadczonych w ramach czynności opodatkowanych jak i zwolnionych.

W piśmie z dnia 4 lipca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) – będącym uzupełnieniem wniosku – Wnioskodawca poinformował, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu „Zwiększenie … ” będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Operę.

Ponadto w piśmie tym Wnioskodawca poinformował, że na terenie inwestycji wykonywane są wyłącznie czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT. Na terenie inwestycji nie są prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu Operze przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Czy z uwagi na odbywające się próby do przedstawień należy zastosować proporcję określoną zgodnie z art. 90 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W odniesieniu do przedstawionego przyszłego zdarzenia nabywane będą usługi i towary związane z wydatkami inwestycyjnymi, które będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane na potrzeby projektu służyć będą czynnościom opodatkowanym. Po zakończeniu inwestycji na terenie obiektu świadczone będą czynności opodatkowane generujące podatek należny – sprzedaż biletów na spektakle, przedstawienia, sprzedaż programów, wynajem powierzchni.

W związku z powyższym znajdzie zastosowanie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W omawianej sytuacji warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ realizacja projektu będzie generowała przychody opodatkowane podatkiem VAT.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Operze będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a prowadzoną działalnością.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążąc się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa, mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością przedsiębiorstwa, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z pośrednim związkiem dokonanych zakupów z działalnością podatnika mamy zatem do czynienia wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez przedsiębiorstwo sprzedaży.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od tego podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika – używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto, w myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

  1. pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;
  2. usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca (Opera) jest samorządową instytucją kultury. Opera zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Opera jako beneficjent projektu „Zwiększenie … ” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 zobowiązana jest do przedstawienia indywidualnej interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odzyskania podatku VAT w ramach realizowanego projektu. W ramach projektu Opera zrealizuje kompleksowe przedsięwzięcie polegające na zabezpieczeniu i zachowaniu dziedzictwa kulturowego, w tym dostosowania go do wymagań przepisów przeciwpożarowych oraz podjęciu działań wpływających na poprawę efektywności funkcjonowania i zwiększenie atrakcyjności obiektu. Celem projektu jest zachowanie i zabezpieczenie obiektu dziedzictwa kulturowego, a także poprawa jego atrakcyjności kulturalnej oraz stworzenie odpowiednich warunków do rozwoju nowej oferty kulturalnej Opery.

Opera w ramach podejmowanych działań świadczy różnego rodzaju czynności opodatkowane, jak i zwolnione z opodatkowania. Wśród czynności opodatkowanych wyróżnić można: sprzedaż biletów na spektakle, przedstawienia, sprzedaż programów, wynajem powierzchni. Czynności z zakresu sprzedaży biletów, programów świadczone są zarówno na terenie obiektu stanowiącego przedmiot Inwestycji, jak i poza nim.

Opera świadczy też usługi z zakresu sprzedaży usług kulturalnych, które stanowią sprzedaż zwolnioną z opodatkowania. Sprzedaż usług kulturalnych odbywa się tylko jako świadczenie usług poza siedzibą Opery, czyli poza przedmiotem inwestycji. Na terenie planowanej inwestycji odbywają się próby do przedstawień i spektakli. Próby te odbywają się niezależnie od tego czy spektakle, przedstawienia świadczone będą jako czynności opodatkowane czy zwolnione z opodatkowania. Po zakończeniu inwestycji na terenie obiektu świadczone będą tytko i wyłącznie czynności opodatkowane oraz próby do wszystkich podejmowanych przez Operę działań.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca poinformował, że faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu „Zwiększenie … ” będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli Operę oraz na terenie inwestycji wykonywane są wyłącznie czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT. Na terenie inwestycji nie są prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące tego, czy w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz czy z uwagi na odbywające się próby do przedstawień należy zastosować proporcję określoną zgodnie z art. 90 ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy wynika, że podatnik w momencie nabycia towarów lub usług powinien dokonać ich przyporządkowania do określonych rodzajów czynności: opodatkowanych bądź zwolnionych od podatku. Najistotniejszym bowiem warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jedynie w przypadku, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami opodatkowanymi, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zatem obowiązkiem podatnika – w związku z treścią art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 ustawy – w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane.

Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Jak wskazał Wnioskodawca w ramach podejmowanych działań świadczy on różnego rodzaju czynności opodatkowane (takie jak np. sprzedaż biletów na spektakle, przedstawienia, sprzedaż programów, wynajem powierzchni) jak i zwolnione od podatku (sprzedaż usług kulturalnych). Na terenie planowanej inwestycji odbywają się próby do przedstawień i spektakli. Próby te odbywają się niezależnie od tego czy spektakle, przedstawienia świadczone będą jako czynności opodatkowane czy zwolnione od podatku. Ponadto na terenie inwestycji wykonywane są wyłącznie czynności opodatkowane i zwolnione od podatku VAT. Na terenie inwestycji nie są prowadzone czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz powyższe informacje należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu, jednakże jedynie w części w jakiej wydatki te będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wynika to z faktu, że wydatki te są związane zarówno ze sprzedażą opodatkowaną jak i sprzedażą zwolnioną od podatku (odbywające się próby do przedstawień i spektakli).

Zatem w odniesieniu do nabywanych towarów i usług w ramach realizacji przedmiotowego projektu, które będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i czynności zwolnionych od tego podatku, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy brak będzie obiektywnej możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanego z poszczególnymi czynnościami, Wnioskodawcy w odniesieniu do tych zakupów będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego według proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Reasumując, w związku z poniesionymi wydatkami związanymi z realizacją projektu Operze przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednakże tylko w tej części, w której wydatki te są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Natomiast ze względu na odbywające się próby do przedstawień, spektakli Wnioskodawca będzie zobowiązany do stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki podatkowoprawne tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj