Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.322.2018.2.AO
z 13 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2018 r. (data wpływu 7 czerwca 2018 r.) uzupełnionym pismem z 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) na wezwanie Organu z 19 czerwca 2018 r. znak sprawy 0114-KDIP1-1.4012.322.2018.1.AO (skutecznie doręczone 26 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT specjalistycznych szkoleń i kursów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 7 czerwca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT specjalistycznych szkoleń i kursów. Niniejszy wniosek uzupełniony został pismem z 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 2 lipca 2018 r.) na wezwanie Organu z 19 czerwca 2018 r. znak sprawy 0114-KDIP1-1.4012.322.2018.1.AO (data doręczenia 26 czerwca 2018 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Sp. J. powstała w drodze przekształcenia spółki cywilnej na podstawie jednomyślnej uchwały wspólników z dnia 16 kwietnia 2015 r. Jest czynnym podatnikiem VAT. Od dnia 1 marca 2017 r. firma prowadzi specjalistyczne szkolenia i kursy w zakresie

  1. Służby informacyjne i porządkowe
  2. Kierownik ds. bezpieczeństwa
  3. Kwalifikowany pracownik zabezpieczenia technicznego
  4. Kwalifikowany pracownik ochrony fizycznej
  5. Kurs doskonalący umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej

(PKD wg wpisu do KRS - 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”).


Spółka, w ramach swojej struktury, na podstawie art. 168 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, założyła Centrum Edukacji, dla którego uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzoną przez Gminę Miasta (uzyskując tym samym status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego), posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy (placówka widnieje ww. rejestrze pod numerem …). Centrum Edukacji jest wyłącznie wewnętrzną jednostką pomocniczą Spółki i dla celów podatkowych posługuje się jej NIP. Jednostka ta została powołana celem wykonywania niektórych zadań Spółki. Zatem, usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone przez Spółkę przy pomocy jednostki wewnętrznej (jednostki pomocnicznej) - Centrum Edukacji. Jednostka pomocnicza nie jest placówką oświaty oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkolenia i kursy odbywają się m.in. w formach i na zasadach przewidzianych w niżej wymienionych przepisach:

  1. Służby informacyjne i porządkowe - obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia dla kandydatów na członków służby porządkowej i członków służby informacyjnej reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne (Dz.U.Nr 183, poz.1087 z późn. zm.). Tematykę szkolenia reguluje załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia, natomiast wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia stanowi załącznik nr 3 wspomnianego rozporządzenia.
  2. Kierownik ds. bezpieczeństwa - obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia dla kandydatów na kierownika ds. bezpieczeństwa reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne (Dz.U.Nr 183, poz.1087 z późn. zm.). Tematykę szkolenia reguluje załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia, natomiast wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia stanowi jego załącznik nr 3.
  3. Kwalifikowany pracownik zabezpieczenia technicznego - kwestie wpisu reguluje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U.Nr 114, poz. 740). Wzory zaświadczeń potwierdzających wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzoru wniosków o wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego oraz wzoru zaświadczenia o wpisie na te listy;
  4. Kwalifikowany pracownik ochrony fizycznej - obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia z zakresu ochrony osób i mienia dla kandydatów ubiegających się o licencję pracownika ochrony fizycznej reguluje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U.Nr 114, poz. 740). Program szkolenia obejmuje zagadnienia określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie szkoleń i kursów potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia, natomiast wzory zaświadczeń potwierdzających wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzoru wniosków o wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego oraz wzoru zaświadczenia o wpisie na te listy;
  5. Kurs doskonalający umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej - obowiązek odbycia powyższego kursu nakłada Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 stycznia 2016 r. w sprawie szczegółowej tematyki, formy oraz czasu trwania kursu doskonalącego umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

W wymienionych szkoleniach i kursach uczestniczą z własnej inicjatywy osoby prywatne, jak również osoby kierowane przez firmy prywatne bądź Powiatowe Urzędy Pracy. Finansowanie szkoleń odbywa się ze środków własnych (osoby fizyczne), środków firmowych (osoby fizyczne kierowane przez firmy sektora prywatnego), jak też w całości ze środków publicznych (osoby kierowane przez Powiatowe Urzędy Pracy).

W piśmie uzupełniającym złożony wniosek Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowe szkolenia i kursy Wnioskodawca wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Jednostka działa na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943). Wskazano również, że usługi szkoleniowe obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.


W kontekście wskazania odpowiednich przepisów regulujących obowiązek posiadania kwalifikacji zawodowych uzyskanych w poszczególnych szkoleniach i kursach prowadzonych przez Wnioskodawcę do wykonywania poszczególnych zawodów odpowiedź Wnioskodawcy sprowadza się do wskazania aktów prawnych w następującej postaci:

  • Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie szkoleń i kursów potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia,
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 stycznia 2016 r. w sprawie szczegółowej tematyki, formy oraz czasu trwania kursu doskonalącego umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

W kontekście odpowiedzi na pytanie dotyczące odpowiednich przepisów regulujących formy i zasady realizacji ww. szkoleń i kursów Wnioskodawca ponownie wskazał akty prawne, a mianowicie:

  • Ustawę z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie szkoleń i kursów potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia,
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne,
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 stycznia 2016 r. w sprawie szczegółowej tematyki, formy oraz czasu trwania kursu doskonalącego,
  • Ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  • Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie przedstawionego powyżej stanu faktycznego można uznać, że wymienione usługi szkoleniowe świadczone przez Spółkę za pośrednictwem Centrum Edukacji K. jako jednostki pomocniczej, są zwolnione od podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wyszczególnione kursy i szkolenia finansowane przez osoby fizyczne bądź firmy prywatne korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26, prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto, w przypadku szkoleń finansowanych w całości ze środków publicznych tj. środków Powiatowych Urzędów Pracy, zwolnienie dodatkowo występuje na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Spełnienie powyższych kryteriów jest wystarczające by skorzystać ze zwolnienia od ww. podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r., poz. 1221 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie do art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W świetle art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Według regulacji art. 43 ust. 17 ww. ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22 24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ww. ustawy).

Zgodnie z ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnione od podatku są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia na podstawie tego przepisu ma zatem charakter przedmiotowo - podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z tego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Powyższy przepis ma jednak zastosowanie wyłącznie do tych usług kształcenia, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty.


Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy Prawo oświatowe.


Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. 2018 poz. 996) system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.


Na podstawie art. 8 ust. 1 ww. ustawy szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.


Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4–13, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:

  1. publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych,
  2. publicznych i niepublicznych placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego

– z zastrzeżeniem ust. 2.


Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe kwalifikacyjne kursy zawodowe mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki i ośrodki, o których mowa w ust. 1 pkt 2.


Kształcenie ustawiczne może być prowadzone jako stacjonarne lub zaoczne, a także z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (art. 117 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe).


W świetle art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Powołany wyżej przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości ze środków publicznych. Dla zastosowania ww. zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inną niż wymienione w pkt 26, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu.


Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca od dnia 1 marca 2017 r. prowadzi specjalistyczne szkolenia i kursy w zakresie: Służby informacyjne i porządkowe, Kierownik ds. bezpieczeństwa, Kwalifikowany pracownik zabezpieczenia technicznego, Kwalifikowany pracownik ochrony fizycznej i Kurs doskonalący umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej (PKD wg wpisu do KRS - 85.59.B „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”). Spółka, w ramach swojej struktury, na podstawie art. 168 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, założyła Centrum Edukacji K., dla którego uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę Miasta R. uzyskując tym samym status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Szkolenia i kursy odbywają się m.in. w formach i na zasadach przewidzianych w niżej wymienionych przepisach:

  1. Służby informacyjne i porządkowe - obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia dla kandydatów na członków służby porządkowej i członków służby informacyjnej reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne (Dz.U.Nr 183, poz.1087 z późn. zm.). Tematykę szkolenia reguluje załącznik nr 2 do niniejszego rozporządzenia, natomiast wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia stanowi załącznik nr 3 wspomnianego rozporządzenia.
  2. Kierownik ds. bezpieczeństwa - obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia dla kandydatów na kierownika ds. bezpieczeństwa reguluje Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 sierpnia 2011 r. w sprawie wymogów, jakie powinni spełniać kierownik do spraw bezpieczeństwa, służby porządkowe i służby informacyjne (Dz.U.Nr 183, poz.1087 z późn. zm.). Tematykę szkolenia reguluje załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia, natomiast wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia stanowi jego załącznik nr 3.
  3. Kwalifikowany pracownik zabezpieczenia technicznego - kwestie wpisu reguluje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U.Nr 114, poz. 740). Wzory zaświadczeń potwierdzających wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzoru wniosków o wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego oraz wzoru zaświadczenia o wpisie na te listy;
  4. Kwalifikowany pracownik ochrony fizycznej - obowiązek odbycia specjalistycznego szkolenia z zakresu ochrony osób i mienia dla kandydatów ubiegających się o licencję pracownika ochrony fizycznej reguluje ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U.Nr 114, poz. 740). Program szkolenia obejmuje zagadnienia określone w rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie szkoleń i kursów potwierdzających przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób i mienia, natomiast wzory zaświadczeń potwierdzających wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, wzoru wniosków o wpis na listę kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego oraz wzoru zaświadczenia o wpisie na te listy;
  5. Kurs doskonalający umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej - obowiązek odbycia powyższego kursu nakłada Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 15 stycznia 2016 r. w sprawie szczegółowej tematyki, formy oraz czasu trwania kursu doskonalącego umiejętności kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej.

W wymienionych szkoleniach i kursach uczestniczą z własnej inicjatywy osoby prywatne, jak również osoby kierowane przez firmy prywatne bądź Powiatowe Urzędy Pracy. Finansowanie szkoleń odbywa się ze środków własnych (osoby fizyczne), środków firmowych (osoby fizyczne kierowane przez firmy sektora prywatnego), jak też w całości ze środków publicznych (osoby kierowane przez Powiatowe Urzędy Pracy).

Z wniosku wynika, że przedmiotowe szkolenia i kursy Wnioskodawca wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Jednostka działa na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 1943). Usługi szkoleniowe obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia od podatku usług szkoleniowych świadczonych przez Spółkę przy pomocy Centrum Edukacji K.


Z wniosku wynika, że Spółka na podstawie art. 168 ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe założyła Centrum Edukacji K., dla którego uzyskała wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Gminę Miasta R. uzyskując tym samym status niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, posiada również wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych w Wojewódzkim Urzędzie Pracy. Jak wskazał Wnioskodawca, przedmiotowe szkolenia i kursy Wnioskodawca wykonuje jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Wnioskodawca wskazał, że będące przedmiotem wniosku usługi szkoleniowe obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem oraz nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Zatem usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę za pośrednictwem Centrum Edukacji K., których celem jest kształcenie w kierunku uzyskania konkretnego zawodu / doskonalenia zawodowego mieszczą się w definicji ww. kształcenia ustawicznego. Celem działalności założonej przez Wnioskodawcę placówki kształcenia ustawicznego jest kształcenie uczestników w formach kursów i szkoleń dla uzyskania lub uaktualnienia wiedzy do celów zawodowych. Zatem przedmiotem ww. szkoleń i kursów jest uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Dlatego też należy uznać, że przedmiotowe, specjalistyczne kursy i szkolenia stanowią usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia zawodowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

W świetle przedstawionej treści wniosku i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że skoro specjalistyczne szkolenia i kursy, o których mowa we wniosku Wnioskodawca realizuje jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe to wówczas zastosowanie w sprawie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym zaznaczyć należy, że przedmiotowe zwolnienie dotyczyć będzie tylko i wyłącznie tych usług, które Wnioskodawca wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie tylko tych usług szkoleniowych Wnioskodawca działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

W związku z tym, że przedmiotowe kursy i szkolenia będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług nie będą one korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT. Usługi szkoleniowe zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.


W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe, gdyż Wnioskodawca wywiódł wprawdzie zwolnienie od podatku VAT dla przedmiotowych szkoleń i kursów jednakże oparł go na innej podstawie prawnej niż tut. Organ.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj