Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.369.2018.1.AO
z 13 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2018 r. (data wpływu 27 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizowanym projektem – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizowanym projektem.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca, zwany dalej Wnioskodawcą, jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego (Dz. U. z 2018 r. poz. 711), zwanej dalej ,,Ustawą”.

Zgodnie z art. 2 ust. 2b Ustawy - zadaniemWnioskodawcą jest prowadzenie doradztwa rolniczego obejmującego działania w zakresie rolnictwa, rozwoju wsi, rynków rolnych oraz wiejskiego gospodarstwa domowego, mające na celu poprawę poziomu dochodów rolniczych oraz podnoszenie konkurencyjności rynkowej gospodarstw rolnych, wspieranie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a także podnoszenie poziomu kwalifikacji zawodowych rolników i innych mieszkańców obszarów wiejskich. Ponadto zgodnie z art. 4 ust. 4 pkt 1) lit. d) tiret 5 Ustawy, Wnioskodawca może odpłatnie wykonywać usługi, w szczególności w zakresie prowadzenia działalności szkoleniowej niezwiązanej z realizacją zadań, o których mowa w art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o jednostkach doradztwa rolniczego.


Wnioskodawca przystąpił do konkursu nr 2/2018 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na wybór operacji, które będą realizowane w 2018 r. w ramach dwuletniego Planu Operacyjnego na lata 2018-2019 w Województwie (…). Jednostka do której zostały złożone wnioski o wybór operacji to Urząd Marszałkowski Województwa. Wnioskodawca został wybrany w ww. konkursie do realizacji operacji:

  1. „Kreatywne zastosowanie OZE w praktyce” - zakres Województwo (…). Operacja polega na zorganizowaniu 3 dniowego szkolenia i wyjazdu studyjnego, służy podwyższeniu wiedzy mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie dostępnych technologii OZE i kreatywnego ich zastosowania w przedsiębiorczości i przedsięwzięciach komunalnych. Szkolenie będzie realizowane w ramach Planu działalności Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w działaniu 6 „Ułatwianie wymiany wiedzy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich oraz wymiana i rozpowszechnianie rezultatów działań na rzecz tego rozwoju”. Priorytetem PROW jest wspieranie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich. Natomiast celem zwiększenie udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu i inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Tematem operacji jest aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich w celu tworzenia partnerstwa na rzecz realizacji projektów nakierowanych na rozwój tych obszarów, grupa docelowa operacji, to przedstawiciele Lokalnych Grup Działania z terenu (…), przedstawiciele (…) jednostek doradztwa rolniczego, przedstawiciele (…) samorządów, nauczyciele i uczniowie szkół rolniczych i leśnych oraz przedsiębiorcy - mieszkańcy obszarów wiejskich zainteresowani rozwojem odnawialnych źródeł energii zastosowaniem w przedsiębiorczości i inwestycjach komunalnych na obszarach wiejskich (…). Uczestnictwo w operacji odbywa się na zasadzie dobrowolności, uczestnicy nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w operacji.

Projekt będzie realizowany przez Oddział Wnioskodawcy, a partnerami do realizacji projektu są.... Uczestnicy operacji nie ponoszą kosztów związanych z udziałem.

Źródłem finansowania operacji są środki Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, pochodzące w 63,63% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i w 36,37% ze środków krajowych. Finansowanie będzie polegało na zrefundowaniu Wnioskodawcy 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych realizacji operacji. Refundacja kosztów odbędzie się na podstawie zestawienia poniesionych kosztów, w tym podatku VAT naliczonego, którego Wnioskodawca nie będzie mógł odliczyć w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca może odliczać podatek naliczony zawarty w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. operacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowana przez Wnioskodawcę operacja w ramach Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich jest nieodpłatna dla końcowych odbiorców/uczestników. Podatek naliczony wynikający z nabywanych towarów i usług związanych z tą operacją nie podlega odliczeniu zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji służyć będą świadczeniu usługi nieodpłatnej, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.


W związku z powyższym, Wnioskodawcy - nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług służących realizacji operacji.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W świetle cytowanych wyżej przepisów, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest państwową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 22 października 2004 r. o jednostkach doradztwa rolniczego. Wnioskodawca przystąpił do konkursu nr 2/2018 dla partnerów Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na wybór operacji, które będą realizowane w 2018 r. w ramach dwuletniego Planu Operacyjnego na lata 2018-2019 w Województwie (…). Jednostka do której zostały złożone wnioski o wybór operacji to Urząd Marszałkowski Województwa. Wnioskodawca został wybrany w ww. konkursie do realizacji operacji: „Kreatywne zastosowanie OZE w praktyce” - zakres Województwo (…). Operacja polega na zorganizowaniu 3 dniowego szkolenia i wyjazdu studyjnego, służy podwyższeniu wiedzy mieszkańców obszarów wiejskich w zakresie dostępnych technologii OZE i kreatywnego ich zastosowania w przedsiębiorczości i przedsięwzięciach komunalnych. Szkolenie będzie realizowane w ramach Planu działalności Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w działaniu 6 „Ułatwianie wymiany wiedzy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w rozwoju obszarów wiejskich oraz wymiana i rozpowszechnianie rezultatów działań na rzecz tego rozwoju”. Priorytetem PROW jest wspieranie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich. Natomiast celem zwiększenie udziału zainteresowanych stron we wdrażaniu i inicjatyw na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Tematem operacji jest aktywizacja mieszkańców obszarów wiejskich w celu tworzenia partnerstwa na rzecz realizacji projektów nakierowanych na rozwój tych obszarów, grupa docelowa operacji, to przedstawiciele Lokalnych Grup Działania z terenu (…), przedstawiciele (…) jednostek doradztwa rolniczego, przedstawiciele (…) samorządów, nauczyciele i uczniowie szkół rolniczych i leśnych oraz przedsiębiorcy - mieszkańcy obszarów wiejskich zainteresowani rozwojem odnawialnych źródeł energii zastosowaniem w przedsiębiorczości i inwestycjach komunalnych na obszarach wiejskich (…). Uczestnictwo w operacji odbywa się na zasadzie dobrowolności, uczestnicy nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w operacji.

Projekt będzie realizowany przez Oddział Wnioskodawcy, a partnerami do realizacji projektu są.... Uczestnicy operacji nie ponoszą kosztów związanych z udziałem. Źródłem finansowania operacji są środki Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich w ramach Pomocy Technicznej PROW 2014-2020, pochodzące w 63,63% z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) i w 36,37% ze środków krajowych. Finansowanie będzie polegało na zrefundowaniu Wnioskodawcy 100% poniesionych i udokumentowanych kosztów kwalifikowalnych realizacji operacji.

Jak wskazał Wnioskodawca, w niniejszej sprawie podstawowy warunek związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi nie będzie spełniony. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji służyć będą świadczeniu usługi nieodpłatnej, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, tj. najważniejszą przesłanką umożliwiającą odliczenie podatku naliczonego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. projektu.


W świetle przedstawionego opisu sprawy oraz treści przepisów należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji „Kreatywne zastosowanie OZE w praktyce”. Jak wynika z treści wniosku, towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach realizowanej operacji służyć będą świadczeniu usługi nieodpłatnej, nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Uczestnictwo w operacji odbywa się na zasadzie dobrowolności i uczestnicy nie ponoszą kosztów związanych z udziałem w operacji.


W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. operacji na zasadach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj