Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.154.2018.3.PW
z 29 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 czerwca 2018 r. (data nadania 18 czerwca 2018 r., data wpływu 19 czerwca 2018 r.) na wezwanie z dnia 5 czerwca 2018 r. Nr 0114-KDIP2-1.4010.154.2018.2.PW oraz 0114-KDIP3-2.4011.250.2018.3.AK1 (data nadania 5 czerwca 2018r., data doręczenia 11 czerwca 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie bycia podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie bycia podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Decyzją Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej z dnia 14.01.1964 r., ustalono, że wspólnota gruntowo-pastwiskowa położona we wsi K., gromady J. (obecnie gmina W.) podlega ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych. Decyzja ta została zmieniona decyzją Kierownika Urzędu Rejonowego, w części dotyczącej wielkości powierzchni wspólnoty. Wykaz uprawnionych do udziału we wspólnocie ustalony został decyzją z dnia 25.05.1964 r. Pierwszy statut spółki został zatwierdzony w dniu 01.08.1969 r., przez Kierownika Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej. Zarządzeniem Wójt gminy z dnia 22.04.2004 r. zatwierdził „nowy” statut spółki. Jednocześnie zgodnie z paragrafem 2 ww. zarządzenia utracił moc statut spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej we wsi K., zatwierdzony w dniu 1 sierpnia 1969 r. przez Kierownika Wydziału Rolnictwa i Leśnictwa Prezydium Powiatowej Rady Narodowej.

W dniu 26 lutego 2017 r. ogólne zebranie członków Spółki podjęło uchwałę w sprawie zmian w statucie spółki. Starosta decyzją z dnia 13.04.2017 r. zatwierdził zmiany w statucie spółki. Zgodnie z paragrafem 15 ustęp 2 pkt 2 statutu, Zarząd Spółki reprezentują dwie osoby z Zarządu Spółki.


Z dniem, w którym decyzja o zatwierdzeniu statutu stała się prawomocna stała się ostateczna spółka nabyła osobowość prawną. Spółka nie podlega rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym, a nadzór na jej działalnością prowadzi Wójt Gminy. W roku 2017 cztery uchwały ogólnego zebrania członków spółki zatwierdził Wójt Gminy. Zarządzeniem z dnia 29.03.2017. Uchwały dotyczyły regulaminu użytkowania gruntów i urządzeń spółki przez jej członków, użytkowania gruntów i urządzeń spółki przez osoby nie będące członkami spółki, rocznego planu prac gospodarczych na rok 2017 i wieloletniego planu zagospodarowania użytków rolnych. Obecnie spółka zarządza gruntami o powierzchni 98,8776 ha. Są to łąki trwałe, pastwiska trwałe, rowy i nieużytki. Spółka nie jest właścicielem tych gruntów.


Spółka przekazała w odpłatne użytkowanie na cele rolnicze grunty o powierzchni 8920 m2 oraz zadeklarowała do Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosek o przyznanie płatności na rok 2017 do jednolitej płatności obszarowej powierzchnię 85,30 ha.


Spółka płaci podatek rolny, leśny i od nieruchomości od gruntów zarządzanych oraz ponosi koszty związane z zarządzaniem gruntami wspólnoty np. koszeniem traw, zbieraniem biomasy, koszty zarządzania, administracyjne itp.


W roku 2017 na konto bankowe spółki wpłynęły czynsze z odpłatnego użytkowania gruntów na cele rolnicze w wysokości 4363,50 zł, zaliczki na płatności bezpośrednie z Agencji w wys. 49401,20 zł i odszkodowanie za zniszczone łąki od koła łowieckiego w wys. 1300 zł. Ponadto na koncie spółki jest lokata terminowa w wys. 12198,02 zł.


W roku 2018 zarząd spółki wystąpi z wnioskiem o przekazanie zysków osiągniętych przez spółkę w 2017 r. na rzecz uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej proporcjonalnie do posiadanych przez nich udziałów we wspólnocie gruntowej.


W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że spółka w latach poprzednich wydzierżawiła 83,5 ha łąk i pastwisk należących do wspólnoty przewodniczącemu zarządu spółki za zapłacenie przez wydzierżawiającego podatku rolnego, leśnego i od nieruchomości od gruntów zarządzanych przez wspólnotę. Około 8 ha gruntów (powierzchnia wydzierżawianych gruntów zmieniała się na przestrzeni ostatnich 5-ciu lat) spółka otrzymywała jedynie czynsz z najmu. Członkami spółki są tylko osoby fizyczne.


Jednocześnie Wnioskodawca przeformułował w uzupełnieniu pytania będące przedmiotem interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w związku z przychodami na koncie spółki?
  2. Czy spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z otrzymaniem środków pieniężnych z tytułu czynszu najmu, z tytułu odsetek od lokat i środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku spółki pomniejszonych o koszty z tytułu zarządzania wspólnotą pokrywane z rachunku spółki?
  3. Czy w związku z planowanym przekazaniem na rzecz osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej nadwyżki przychodów uzyskanych z tytułu czynszu najmu, odsetek od lokat i środków pieniężnych pomniejszonych o koszty z tytułu zarządzania wspólnotą pokrywane z rachunku spółki, spółka nie będzie obowiązana pobrać od kwot wypłaconych z tego tytułu osobom uprawnionym do udziału we wspólnocie podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 41 ust. 4 ustawy pdf?

Niniejsze rozstrzygnięcie odnosi się do pytania nr 1 i dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zdaniem Wnioskodawcy, spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych ponieważ nie jest właścicielem gruntów, którymi zarządza. Nie jest osobą prawną w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ponieważ osobowość prawną ma jedynie na mocy ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych i nie jest zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym. Spółka spełnia jedynie usługę w postaci zarządzania gruntem, którego nie jest właścicielem a cały zysk wypracowany przekazuje do dyspozycji uprawnionym do udziału we wspólnocie gruntowej zgodnie z uchwałą podjętą przez ogólne zebranie członków spółki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie konsekwencji podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych dla Spółki w związku z przychodami na koncie spółki. W związku z tym tut. Organ nie odniósł się w niej do ewentualnych konsekwencji podatkowych dla członków Wspólnoty.


Wspólnoty gruntowe to podmioty o swoistym statusie prawnym opartym na uregulowaniach zawartych w ustawie z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 703). Z definicji zawartej w tej ustawie wynika, że wspólnotami gruntowymi podlegającymi zagospodarowaniu w trybie i na zasadach określonych w tej ustawie są nieruchomości rolne, leśne oraz obszary wodne - o określonych przymiotach. Uprawnionymi do udziału we wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty (art. 6 ust. 1 ww. ustawy). Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie określa się w ułamkowych częściach w sposób wymieniony w art. 9 tej ustawy. Zgodnie z art. 14 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, osoby uprawnione do udziału we wspólnocie gruntowej powinny utworzyć spółkę do sprawowania zarządu nad wspólnotą i do właściwego zagospodarowania gruntów wchodzących w skład wspólnoty. Natomiast, z art. 15 ust. 1 ww. ustawy wynika, że spółka jest osobą prawną i działa na podstawie statutu.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, dalej „updop”), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3. Stosownie do art. 1 ust. 3 przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

  1. spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do art. 3 ust. 1 updop, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.


Wspólnota Gruntowa nie jest osobą prawną, a stanowi zespół nieruchomości, nad którymi zarząd sprawuje Spółka, utworzona specjalnie w tym celu przez osoby uprawnione do udziału, dlatego też Wspólnota nie będzie podlegała obowiązkowi podatkowemu wynikającemu z przepisów updop. Osobą prawną w rozumieniu updop jest spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej. Jednakże, analiza przepisów ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych wyraźnie wskazuje, że nie można przyjąć analogii prawnej pomiędzy spółką utworzoną do sprawowania zarządu nad majątkiem wspólnoty a spółką prawa handlowego. Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej, aczkolwiek posiada osobowość prawną, nie jest właścicielem majątku lub odrębnym od współużytkowników przedsiębiorcą. Zauważyć należy, że Spółka w momencie jej powołania nie staje się właścicielem majątku wspólnoty, lecz pełni tylko funkcje zarządcze. Majątek ten stanowi w dalszym ciągu przedmiot własności osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej. Oznacza to, że przychód na koncie spółki nie będzie podlegał w Spółce opodatkowaniu na podstawie updop. Wspólnota Gruntowa, aczkolwiek zbliża się do współwłasności, stanowi jednak współwłasność o szczególnych cechach, niepodlegającą podziałowi, rządzącą się odrębnymi zasadami. Istotą współwłasności jest uprawnienie do udziału we wspólnocie gruntowej w postaci korzystania z objętych nią gruntów zgodnie z ich przeznaczeniem, które przysługuje osobom fizycznym lub prawnym posiadającym gospodarstwa rolne. Spółka dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej ma za zadanie wyłącznie zarządzać majątkiem wspólnoty, nie uzyskuje z tego tytułu żadnych dochodów. Przychody, które uzyskuje jako zarządca majątku Wspólnoty, po ich pomniejszeniu o koszty zarządu Spółki, stanowią dochód, będący dochodem osób uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej.


Reasumując, z uwagi na fakt, że Spółka nie jest właścicielem majątku Wspólnoty lecz pełni tylko funkcje zarządcze, jako administrator aktywów, które nie są jej własnością, przychód na koncie spółki nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jako dochód Spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj