Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.264.2018.2.AR
z 28 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2018 r. (data wpływu 17 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 18 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.) oraz pismem z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku Biblioteki, który Gmina będzie wydzierżawiać na rzecz X –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku Biblioteki, który Gmina będzie wydzierżawiać na rzecz X. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 18 maja 2018 r. (data wpływu 24 maja 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 10 maja 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.264.2018.1.AR oraz pismem z dnia 20 czerwca 2018 r. (data wpływu 28 czerwca 2018 r.).

We wniosku uzupełnionym pismem z 18 maja 2018 r. oraz z 20 czerwca 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej „Wnioskodawca” lub „Gmina”) jest podatnikiem VAT czynnym. Stosownie do przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy). Gmina realizuje swoje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, jak również z zakresu organizacji przygotowań i przeprowadzania wyborów powszechnych oraz referendów (art. 7 i 8 ww. ustawy).

Na mocy uchwały Rady Miasta z dnia 15 października 1997 r. Gmina utworzyła X jako instytucja kultury posiada odrębną osobowość prawną i jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. W skład X wchodzi m.in. Miejska Biblioteka Publiczna.

Obecnie przeprowadzana jest rozbudowa oraz modernizacja Miejskiej Biblioteki Publicznej w celu nadania jej nowych funkcji wraz z wyposażeniem niniejszej biblioteki oraz wyposażeniem zagospodarowania terenu. Modernizacja obiektu umożliwi zmianę i poszerzenie zakresu działań biblioteki oraz zaoferowanie nowych funkcji kulturalnych i edukacyjnych nie tylko dla mieszkańców regionu, ale również dla osób odwiedzających. W obiekcie przewidziano następujące nowe funkcjonalności:

  • Hole wielofunkcyjne umożliwiające m.in. zaaranżowanie wystaw, miejsca do wypoczynku oraz przestrzeń wystawienniczą,
  • Centrum Informacji o regionie oraz Dział opracowywania zbiorów,
  • Czytelnia, E-czytelnia,
  • Kącik Dziecka – wyjątkowe miejsce w przestrzeni biblioteki, szczególnie przyjazne dzieciom, które ma ułatwić młodym użytkownikom kontakt z książką, sprawić by był radosny i wyjątkowy.
  • Strefa Nastolatka,
  • E-Wypożyczalnia – Wypożyczalnia Multimedialna udostępniająca książkę „mówioną”, tzw. audiobooki, gry komputerowe, filmy, e-booki oraz stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu -Salonik Prasowy z F. (X Salon Artystyczny) – niezbędna w przestrzeni współczesnej Biblioteki, gdzie odbywać się będą spotkania z autorami książek dla dzieci i dorosłych, wystawy zaprzyjaźnionych z Biblioteką artystów oraz szkolenia,
  • Wypożyczalnie Literatury Popularnonaukowej i Pięknej – reorganizacja,
  • Przestrzeń ekspozycyjna dla wystawy stałej,
  • Wypożyczalnia Naukowa – reorganizacja,
  • Kawiarnia z zapleczem, stanowiąca infrastrukturę dodatkową.

Poza wyżej wskazanymi nowymi funkcjami, w Bibliotece znajdą swoje miejsce dotychczasowe pomieszczenia: pomocnicze, administracyjne, katalogowe, magazynowe, serwerownia, szatnia, winda, itp.

Zmianie ulegnie również bezpośrednia przestrzeń wokół obiektu Miejskiej Biblioteki Publicznej w X w zakresie odtworzenia nawierzchni oraz parkingów przed budynkiem biblioteki, a także wyposażenia w ławki i stojaki rowerowe.

Ponadto, planowany jest również zakup wyposażenia ruchomego niezbędnego do funkcjonowania zmodernizowanego obiektu, w tym wyposażenia bibliotecznego (tj. regały, biurka, krzesła, itp.), wyposażenia do pomieszczeń pomocniczych i gospodarczych (wyposażenie biurowe i magazynowe), wyposażenie konferencyjne i inne konieczne do wypełnienia planowanych funkcji biblioteki.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Budynek należy do Gminy i zostanie wydzierżawiony na rzecz X na czas nieokreślony. Obecnie nie jest planowane, aby teren przyległy był przedmiotem dzierżawy.

Planowany czas umowy dzierżawy to czas nieokreślony.

Obecnie trwają prace nad ustaleniem wysokości czynszu dzierżawnego. Zgodnie z założeniem czynsz dzierżawy zbędzie ustalony na poziomie rynkowym.

Zgodnie z polskimi przepisami prawa podatkowego oraz Wytycznymi OECD w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych, wyróżnia się pięć metod ustalania ceny transakcyjnej.

Metody te dzielą się dodatkowo na metody tradycyjne oraz metody zysku transakcyjnego: Metody tradycyjne:

  • metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej
  • metoda ceny odprzedaży
  • metoda rozsądnej marży „koszt plus”

Metody zysku transakcyjnego:

  • metoda marży transakcyjnej netto
  • metoda podziału zysku, którą określa się za pomocą
    • analizy rezydualnej
    • analizy udziału.


Czynsz dzierżawny zostanie skalkulowany w oparciu o jedną w powyższych metod.

Wnioskodawca wskazał, że czynsz dzierżawny zostanie tak skalkulowany, aby umożliwić zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych.

Wnioskodawca wskazał, że czynsz dzierżawny skalkulowany zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych.

Planowana wartość inwestycji polegającej na remoncie i modernizacji budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej, który będzie przedmiotem dzierżawy wynosi ok. 22 247 000,00 zł.

Przedmiotem złożonego wniosku o interpretację z dnia 6 kwietnia 2018 r. jest zdarzenie przyszłe. Obecnie zarówno inwestycja jak i ustalenie wysokości czynszu dzierżawnego na poziomie rynkowym, są w trakcie realizacji. Nie jest zatem możliwe podanie konkretnych wartości nakładów jak i wartości czynszu. Z punktu widzenia przepisów podatkowych, istotne wydaje się, że ustalenie czynszu dzierżawnego planowane jest na poziomie rynkowym. Należy ponadto zauważyć, że organ podatkowy wydając interpretację nie jest władny do badania, czy ewentualnie podana wartość czynszu została ustalona na poziomie rynkowym.

Wprawdzie, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Niemniej jednak, przedmiotowa inwestycja jest realizowana z zamiarem jej późniejszego wydzierżawienia X na podstawie umowy cywilnoprawnej. Gmina w takim przypadku, jako Wydzierżawiający, będzie działa jako podatnik VAT, zaś sama transakcja dzierżawy będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Podkreślić należy, że w obrocie gospodarczym bardzo często występują sytuacje, że wynajmujący lub wydzierżawiający buduje lub przygotowuje nieruchomość pod kątem potrzeb przyszłego najemcy czy dzierżawcy.

Wnioskodawca wskazał, że na fakturach związanych z realizacją inwestycji jako nabywca wskazana jest/będzie Gmina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 20 czerwca 2018 r.):

Czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym remont i modernizację budynku Biblioteki, który Gmina będzie wydzierżawiać na rzecz X?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z 18 maja 2018 r.):

W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do odliczenia całego podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym remont i modernizację budynku Biblioteki z uwagi na fakt, iż nabycie związane jest bezpośrednio z czynnością opodatkowaną, jaką jest dzierżawa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca ma wątpliwość, czy Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym remont i modernizację budynku Biblioteki wraz z terenem przyległym, który Gmina będzie wydzierżawiać na rzecz X.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu Gmina utworzyła X. X jako instytucja kultury posiada odrębną osobowość prawną i jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT. W skład X wchodzi m.in. Miejska Biblioteka Publiczna. Gmina od dnia 1 kwietnia 2014 r. dzierżawi X nieruchomość zabudowaną budynkiem Miejskiej Biblioteki Publicznej. Obecnie przeprowadzana jest rozbudowa oraz modernizacja Miejskiej Biblioteki Publicznej w celu nadania jej nowych funkcji wraz z wyposażeniem niniejszej biblioteki oraz wyposażeniem zagospodarowania terenu. Budynek należy do Gminy i zostanie wydzierżawiony na rzecz X na czas nieokreślony. Planowany czas umowy dzierżawy to czas nieokreślony. Obecnie nie jest planowane, aby teren przyległy był przedmiotem dzierżawy. Obecnie trwają prace nad ustaleniem wysokości czynszu dzierżawnego. Zgodnie z założeniem czynsz dzierżawy będzie ustalony na poziomie rynkowym. Zgodnie z polskimi przepisami prawa podatkowego oraz Wytycznymi OECD w sprawie cen transferowych dla przedsiębiorstw wielonarodowych oraz administracji podatkowych, wyróżnia się pięć metod ustalania ceny transakcyjnej.

Wnioskodawca wskazał, że czynsz dzierżawny zostanie tak skalkulowany, aby umożliwić zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych. Czynsz dzierżawny skalkulowany zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych. Planowana wartość inwestycji polegającej na remoncie i modernizacji budynku Miejskiej Biblioteki Publicznej, który będzie przedmiotem dzierżawy wynosi ok. 22 247 000,00 zł. Obecnie zarówno inwestycja jak i ustalenie wysokości czynszu dzierżawnego na poziomie rynkowym, są w trakcie realizacji. Nie jest zatem możliwe podanie konkretnych wartości nakładów jak i wartości czynszu. Przedmiotowa inwestycja jest realizowana z zamiarem jej późniejszego wydzierżawienia X na podstawie umowy cywilnoprawnej. Na fakturach związanych z realizacją inwestycji jako nabywca wskazana jest/będzie Gmina.

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2017 r., poz. 459), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.

Z powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz kodeksu cywilnego wynika, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza przywołanych powyżej regulacji prawnych, prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji gdy Gmina realizuje przedmiotową inwestycję z zamiarem dzierżawy, to przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z remontem oraz modernizacją budynku Biblioteki. Spełniona bowiem została podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych, wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z remontem i modernizacją budynku Biblioteki przysługuje Gminie pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na opisane w przedstawionym zdarzeniu przyszłym remont i modernizację budynku Biblioteki, który Gmina będzie wydzierżawiać na rzecz X.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności w interpretacji przyjęto wyjaśnienia Wnioskodawcy co do elementów mających służyć do ustalenia czynszu dzierżawnego, zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu odbiega od realiów rynkowych, czy też uniemożliwia zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych i skalkulowana jest na zbyt niskim poziomie lub też, że inwestycja nie jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj