Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.97.2018.1.MAZ
z 21 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu – 27 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania czynności nałożenia etykiety, dodania ulotki oraz zapakowania w opakowania jednostkowe za produkcję płynów do papierosów elektronicznych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie uznania czynności nałożenia etykiety, dodania ulotki oraz zapakowania w opakowania jednostkowe za produkcję płynów do papierosów elektronicznych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest krajowym producentem, importerem, a także nabywa wewnątrzwspólnotowo płyny do papierosów elektronicznych (tzw. liquidy). Spółka jest jednym z największych i najnowocześniejszych wytwórców tych wyrobów w Europie.

W wyniku wejścia w życie uchwalonej w dniu 12 grudnia 2017 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako: „ustawa nowelizująca”), płyny do papierosów elektronicznych zostały uznane za wyroby akcyzowe, podlegające opodatkowaniu akcyzą.

Co istotne, w okresie do 31 grudnia 2018 r. płyny do papierosów elektronicznych będą opodatkowane zerową stawką akcyzy. Stanowi o tym art. 2 ustawy nowelizującej, zgodnie z którym: „Do dnia 31 grudnia 2018 r. zamiast stawek akcyzy, o których mowa w art. 99b ust. 4 i art. 99c ust. 4 ustawy zmienianej w art. 1, do wyrobów akcyzowych określonych w tych przepisach stosuje się zerową stawkę akcyzy.”

Spółka po dniu 1 stycznia 2019 r. będzie posiadała płyny do e-papierosów, które będą znajdować się w buteleczkach, ale nie będą jeszcze oznaczone etykietą oraz nie będą zapakowane w opakowania jednostkowe (a więc będą to wyroby niegotowe). Do tych wyrobów nie będzie dołączona również ulotka. Takie wyroby niegotowe (nieoznaczone etykietami, nie opatrzone w wymaganą odrębnymi przepisami prawa ulotkę oraz niezapakowane w opakowania jednostkowe) po dniu 1 stycznia 2019 r. mogą się znajdować w zakładzie Spółki, który po 1 stycznia 2019 r. stanie się składem podatkowym lub w magazynie poza składem podatkowym. Jeżeli wyroby te będą znajdowały się poza składem podatkowym to zostaną przemieszczone do składu podatkowego w celu nałożenia etykiet, dodania do nich odpowiednich ulotek i oznaczenia tych wyrobów znakami akcyzy.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca rozważa, czy nałożenie etykiety, dołączenie ulotki zgodnej z wymogami prawa i zapakowanie w opakowanie jednostkowe płynów do e-papierosów znajdujących się w buteleczkach będzie stanowiło produkcję płynów do e-papierosów, w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy akcyzowej.

Jeżeli tak to Spółka rozważa, czy wyprodukowane w ten sposób po 1 stycznia 2019 r. wyroby gotowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinny zostać oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przed ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego, a Spółka powinna rozliczyć podatek akcyzowy w związku z wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy przetworzenie poprzez nałożenie etykiety i następnie dodanie ulotki oraz zapakowanie w opakowanie jednostkowe płynów do e-papierosów, znajdujących się w buteleczkach, stanowić będzie produkcję płynów do e-papierosów w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy akcyzowej?
  2. W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie oznaczone nr. 1 jest twierdząca, to czy w sytuacji produkcji na terenie składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, po 1 stycznia 2019 r., płynów do e-papierosów, polegającej na nałożeniu etykiety, dodaniu do produktu niezbędnej ulotki i zapakowaniu tych wyrobów w opakowania jednostkowe, wyprodukowane wyroby gotowe powinny zostać oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przed ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a Spółka powinna rozliczyć podatek akcyzowy w związku z wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego i procedury zawieszenia poboru akcyzy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

W ocenie Spółki, przetworzenie poprzez nałożenie etykiety i następnie dodanie ulotki oraz zapakowanie w opakowanie jednostkowe płynów do e-papierosów, znajdujących się w buteleczkach, stanowi produkcję płynów do e-papierosów w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy akcyzowej.

Ad 2.

Zdaniem Spółki, w sytuacji produkcji na terenie składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, po 1 stycznia 2019 r., płynów do e-papierosów, polegającej na nałożeniu etykiety, dodaniu do produktu niezbędnej ulotki i zapakowaniu tych wyrobów w opakowania jednostkowe, wyprodukowane wyroby gotowe powinny zostać oznaczone podatkowymi znakami akcyzy przed ich wyprowadzeniem ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, a Spółka powinna rozliczyć podatek akcyzowy w związku z wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego i procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Uzasadnienie stanowiska Spółki.

Ad 1.

(i)

Zgodnie z art. 99b ust. 1 ustawy akcyzowej: „Produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.”

W ocenie Wnioskodawcy, przetworzenie wyrobu niegotowego poprzez nałożenie etykiety, dołączenie ulotki oraz zapakowanie w opakowanie jednostkowe spowoduje, że płyn do e-papierosów, który przed dokonaniem tych czynności stanowił wyrób niegotowy będzie wyrobem gotowym, który spełni definicję legalną płynu do papierosów elektronicznych, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy akcyzowej.

Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy akcyzowej, płynem do papierosów elektronicznych jest „roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym baza do tego roztworu zawierająca glikol lub glicerynę”.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, po dniu 1 stycznia 2019 r. będzie posiadać płyny do e-papierosów, które:

  • będą znajdować się buteleczkach, ale nie będą jeszcze oznaczone etykietą,
  • nie będą zapakowane w opakowania jednostkowe,
  • nie będą posiadały dołączonej ulotki wymaganej przepisami prawa,
  • nie będą stanowiły bazy do produkcji płynu do e-papierosów.

W efekcie przedmiotowe płyny stanowić będą wyroby niegotowe, które zgodnie z definicją legalną płynu do papierosów elektronicznych, wskazaną w przepisie art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy akcyzowej - nie mogą na tym etapie zostać zgodnie z prawem przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdyż aby mogły zostać wprowadzone do obrotu powinny spełniać wymogi wynikające z innych aktów prawnych powszechnie obowiązujących - w tym przede wszystkim wynikających z ustawy o ochronie zdrowia przed następstwem używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 957, dalej jako: „ustawa o ochronie zdrowia”).

Zgodnie bowiem z art. 6 ustawy o ochronie zdrowia, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą być wprowadzane do obrotu (a więc przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych) wyłącznie wyroby tytoniowe i „powiązane wyroby” spełniające wymagania określone w tej ustawie oraz w aktach delegowanych. Przy czym zgodnie z art. 2 pkt 21 tej ustawy za „powiązany wyrób” należy uznać również papieros elektroniczny, pojemnik zapasowy oraz wyrób ziołowy do palenia.

Z treści ustawy o ochronie zdrowia wynika więc, że do obrotu na terenie Polski mogą być wprowadzone wyłącznie takie płyny do e-papierosów, które spełniają wymogi z ustawy o ochronie zdrowia. W świetle więc definicji legalnej zawartej w ustawie o podatku akcyzowym, należy uznać, że za wyroby przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych na terenie Polski, w rozumieniu tej definicji, zgodnie z polskim prawem mogą być uznane wyłącznie te wyroby, które spełniają wymogi z ustawy o ochronie zdrowia.

Szczegółowe warunki jakie powinny spełniać płyny do e-papierosów określa art. 11 c ustawy o ochronie zdrowia. Przepis ten wskazuje:

„1. Papierosy elektroniczne lub pojemniki zapasowe powinny spełniać następujące wymagania:

  1. płyn zawierający nikotynę powinien być umieszczony wyłącznie w specjalnie przeznaczonych do tego pojemnikach zapasowych, których pojemność nie może przekraczać 10 ml, a w przypadku papierosów elektronicznych jednorazowego użytku lub kartridżów jednorazowych pojemność kartridżów jednorazowych lub zbiorniczków nie może przekraczać 2 ml;
  2. zawartość nikotyny w płynie nie może przekraczać 20 mg/ml;
  3. płyn zawierający nikotynę nie może zawierać dodatków wymienionych w art. 7c ust. 3;
  4. do produkcji płynu zawierającego nikotynę zostały wykorzystane jedynie składniki o wysokiej czystości, a substancje inne niż składniki, o których mowa w art. 11b ust. 3 pkt 2, były obecne w płynie zawierającym nikotynę w śladowych ilościach, jeżeli nie ma technicznych możliwości wyeliminowania takich śladowych ilości podczas produkcji;
  5. w płynach zawierających nikotynę oprócz nikotyny zostały wykorzystane jedynie składniki, które - w postaci podgrzanej lub niepodgrzanej - nie zagrażają ludzkiemu zdrowiu;
  6. nikotyna w papierosach elektronicznych powinna być dawkowana w jednolity sposób w normalnych warunkach użytkowania;
  7. powinny być zabezpieczone przed dziećmi, powinny mieć zabezpieczenie uniemożliwiające ich przypadkowe otwarcie oraz zabezpieczenie przed rozbiciem i przeciekaniem oraz posiadać mechanizm zapewniający ponowne napełnianie bez wycieków.

2. Normy techniczne mechanizmów ponownego napełniania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych określa decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2016/586 z dnia 14 kwietnia 2016 r. w sprawie norm technicznych mechanizmu ponownego napełniania papierosów elektronicznych (Dz. Urz. UE L 101 z 16.04.2016, str. 15).

3. Na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych powinien być zamieszczony wykaz wszystkich składników wyrobu w porządku malejącym według masy, zawartość nikotyny w wyrobie i jej ilość w przyjmowanej dawce, numer serii i ostrzeżenia dotyczące ochrony przed dziećmi oraz powinna być dołączona do opakowania jednostkowego papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych ulotka z instrukcją w języku polskim.

4. Opakowania jednostkowe i opakowania zbiorcze papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych nie mogą mieć elementów lub cech, o których mowa w art. 8 ust. 4-6, z wyjątkiem art. 8 ust. 4 pkt 1 w zakresie informacji o zawartości nikotyny oraz art. 8 ust. 4 pkt 3 w zakresie informacji o środkach aromatyzujących.

5. Ulotka, o której mowa w ust. 3, powinna zawierać instrukcję dotyczącą:

  1. użytkowania i przechowywania wyrobu obejmującą informacje o tym, że wyrób nie jest zalecany dla ludzi młodych i osób niepalących;
  2. informacji o przeciwwskazaniach;
  3. ostrzeżenia dla grup szczególnego ryzyka;
  4. możliwych niekorzystnych skutków;
  5. właściwości uzależniających i toksyczności;
  6. danych kontaktowych producenta lub importera i osoby prawnej lub fizycznej wyznaczonej do kontaktów na terytorium Unii Europejskiej.

6. Na opakowaniu jednostkowym i opakowaniu zbiorczym papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych wprowadzanym do obrotu producent lub importer jest obowiązany do zamieszczenia w sposób widoczny, czytelny i trwały ostrzeżenia zdrowotnego sformułowanego w języku polskim.

7. Na opakowaniach, o których mowa w ust. 6, zamieszcza się następujące ostrzeżenie zdrowotne: „Wyrób zawiera nikotynę, która powoduje szybkie uzależnienie.”

8. Ostrzeżenie zdrowotne jest:

  1. drukowane czarną, pogrubioną czcionką Helvetica na białym tle;
  2. wyśrodkowane w obszarze przeznaczonym do jego umieszczenia, a na opakowaniach jednostkowych w kształcie prostopadłościanu i opakowaniach zbiorczych jest umieszczone równolegle do bocznych krawędzi opakowania jednostkowego lub opakowania zbiorczego.

9. Tekst ostrzeżenia zdrowotnego jest równoległy względem tekstu głównego na płaszczyźnie zarezerwowanej dla tego ostrzeżenia.

10. Ostrzeżenie zdrowotne:

  1. powinno być widoczne na dwóch największych płaszczyznach opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego;
  2. powinno zajmować 30% płaszczyzny opakowania jednostkowego i opakowania zbiorczego. (…)”.

Etykiety, które będą nakładane na buteleczki płynu do e-papierosów, dołączone do nich ulotki oraz opakowania jednostkowe, w których będą umieszczane te wyroby po dniu 1 stycznia 2019 r. będą spełniały wymogi ustawy o ochronie zdrowia.

(ii)

Reasumując, zgodnie z regulacjami ustawy o ochronie zdrowia, aby zgodnie z prawem móc wprowadzić dany wyrób do obrotu (ustawa obejmuje również swoim zakresem papierosy elektroniczne), powinien on:

  • być zapakowany w opakowanie jednostkowe/zbiorcze oraz
  • mieć naniesioną etykietę i dołączoną ulotkę, a opakowanie jednostkowe/zbiorcze powinno spełniać szereg cech wymaganych przez przepisy prawa w tym przez ustawę o ochronie zdrowia.

Na tle powyższego Spółka pragnie zauważyć, że posiadane przez nią po 1 stycznia 2019 r. wyroby niegotowe będą znajdować się w buteleczkach nieoznaczonych etykietą oraz nie będących finalnym opakowaniem jednostkowym, w którym będą mogły trafić do obrotu. Nie będzie do nich dołączona również ulotka.

Dodatkowo, zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN, sfomułowanie „niegotowy” oznacza:

  1. niecałkowicie wykonany
  2. nieprzygotowany do tego, co ma nastąpić.

Jako, że czynności związane przetwarzaniem wyrobów Spółki, umożliwiające zgodne z prawem ich dopuszczenie do obrotu, nastąpią dopiero po ich wprowadzeniu do składu podatkowego - to przed ich wykonaniem wyrobów tych nie można uznać za wyroby gotowe.

(iii)

Podsumowując więc powyższe, nałożenie etykiety, dołączenie ulotki i zapakowanie w opakowanie jednostkowe płynów do e-papierosów, znajdujących się w buteleczkach, stanowi zdaniem Spółki produkcję płynów do e-papierosów w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy akcyzowej.

Ad 2.

(i)

Zdaniem Spółki, w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie oznaczone nr. 1 i uznaniu, że poprzez nałożenie po 1 stycznia 2019 r. etykiety, dołączenie ulotki i zapakowanie tych wyrobów w opakowania jednostkowe, dochodzi do produkcji wyrobów akcyzowych, to jeżeli ta produkcja będzie odbywała się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na terenie składu podatkowego, to przed wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy, Spółka powinna rozliczyć podatek akcyzowy z zastosowanie stawki akcyzy obowiązującej od 1 stycznia 2019 r., w związku z wyprowadzeniem tych wyrobów ze składu podatkowego i procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje uzasadnienie w art. 8 ust. 1 ustawy akcyzowej, który wskazuje, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. Przy czym płyny do papierosów stanowią wyroby akcyzowe zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy akcyzowej. W konsekwencji, z momentem dokonania po 1 stycznia 2019 r. produkcji polegającej na nałożeniu etykiety na buteleczkę płynu do e-papierosów oraz jego zapakowaniu w opakowanie jednostkowe, powstanie obowiązek w podatku akcyzowym, który przekształci się w zobowiązanie w podatku akcyzowym z momentem wyprowadzenia tych wyrobów z procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jednocześnie zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Powyższe przepisy potwierdzają więc, że Spółka będzie zobowiązana do oznaczenia tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Jednocześnie, na skutek wyprowadzenia tych wyrobów z procedury zawieszenia poboru akcyzy po 1 stycznia 2019 r., Spółka będzie zobowiązana do rozliczenia podatku akcyzowego od tych wyrobów.

(ii)

Końcowo Spółka pragnie zaznaczyć, że przedstawiona powyżej wykładnia ustawy akcyzowej nie ma na celu jakiegokolwiek obejścia przepisów prawa, ale jednoznaczne potwierdzenie zasad rozliczania podatku akcyzowego w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji i potwierdzenie, że podatek akcyzowy od wyprodukowanych wyrobów będzie należny. Jednocześnie należy podkreślić, że potwierdzenie powyższych kwestii w drodze interpretacji indywidualnej wpłynie na zmniejszenie ryzyka powstania szarej strefy

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 46 załącznika nr 1 do ustawy, bez względu na kod CN, został wymieniony płyn do papierosów elektronicznych.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, użyte w ustawie określenie płyn do papierosów elektronicznych oznacza roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1. produkcja wyrobów akcyzowych;

2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej - art. 10 ust. 1 ustawy.

Obowiązek podatkowy z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 4a, powstaje w dniu ich przemieszczenia na terytorium kraju – art. 10 ust. 5a ustawy.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 13 ust. 1a pkt 2 ustawy, podatnikiem z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1, niezgodnej z art. 47, jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która produkuje te wyroby akcyzowe, oraz każda inna osoba, która uczestniczy w ich produkcji.

Zgodnie z art. 13 ust. 1b ustawy, jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu produkcji płynu do papierosów elektronicznych, o której mowa w art. 99b ust. 1, niezgodnej z art. 47, ciąży na kilku podatnikach, podatnicy ci ponoszą solidarną odpowiedzialność za zobowiązanie podatkowe.

W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

Zgodnie z art. 99b ust. 1 ustawy, produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

Za produkcję płynu do papierosów elektronicznych nie uznaje się wytwarzania tego płynu przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby - art. 99b ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem, importerem i nabywcą wewnątrzwspólnotowym płynów do papierosów elektronicznych. Po 1 stycznia 2019 r. Wnioskodawca będzie posiadał, w składzie podatkowym lub magazynie poza składem podatkowym, płyny do papierosów elektronicznych w buteleczkach, nieoznaczone etykietą, bez odpowiednich ulotek i niezapakowane do opakowań jednostkowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości uznania czynności nałożenia etykiety, dodania ulotki oraz zapakowania w opakowania jednostkowe za produkcję płynu do papierosów elektronicznych, w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy.

Przepisy ustawy w art. 99b ust. 1 stanowią jednoznacznie, że produkcją płynu do papierosów elektronicznych w rozumieniu ustawy jest jego wytwarzanie, przetwarzanie, a także jego rozlew.

W związku z faktem, że przepisy ustawy nie definiują pojęć „wytwarzanie”, „przetwarzanie” i „rozlew”, dla wyjaśnienia ich znaczenia należy posłużyć się słownikowym ich rozumieniem. Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, wytwarzać to zrobić coś, wyprodukować. Z kolei przetwarzać to przekształcić coś twórczo, zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd. Natomiast rozlewać to spowodować wydostanie się jakiejś cieczy poza naczynie, wlać coś do wielu naczyń. Wreszcie produkcja oznacza zorganizowaną działalność mającą na celu wytwarzanie jakichś towarów, usług lub dóbr kultury (http://sjp.pwn.pl/slowniki).

Przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stanowi jednoznacznie, że płyn do papierosów elektronicznych będzie znajdował się w buteleczkach. Wnioskodawca nie wskazał, że będzie ten właśnie płyn poddawał jakimkolwiek czynnościom w rodzaju wytwarzania, przetwarzania lub też rozlewania, rozumianym w cytowanym sensie słownikowym. Spółka zamierza płyn do papierosów elektronicznych, znajdujący się w buteleczkach, jedynie zaopatrywać w etykiety (nakładać etykiety), dodawać odpowiednie ulotki oraz pakować w opakowania jednostkowe, uznając te czynności za przetwarzanie. W kontekście cytowanych pojęć słownikowych wyrazów wytwarzanie, przetwarzanie i rozlew, nie można się zgodzić z Wnioskodawcą, że płyn do papierosów elektronicznych w buteleczkach, który będzie w posiadaniu Spółki po 1 stycznia 2019 r., zostanie poddany jakiemukolwiek przetworzeniu lub rozlaniu, czyli jednej z czynności stanowiącej o produkcji płynu, w rozumieniu art. 99b ust. 1 ustawy. Wskazać bowiem należy, że interpretacja art. 99b ust. 1 ustawy powinna być dokonywana dokładnie, ściśle z jego brzmieniem. Natomiast przyjęcie przez organ, że zaopatrywanie w etykiety, odpowiednie ulotki oraz pakowanie do opakowań jednostkowych płynu do papierosów elektronicznych, wyprodukowanych przed 2019 r., od którego powstało już zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, znajdującego się w buteleczkach, jest przetwarzaniem, czyli produkcją w myśl przepisów ustawy, prowadziłoby do zastosowania niedopuszczalnej wykładni rozszerzającej.

W tym miejscu organ pragnie zauważyć, że definicje produkcji płynu do papierosów elektronicznych (określona w art. 99b ust. 1 ustawy) zasadniczo różni się od definicji produkcji wyrobów tytoniowych (określonej w art. 99 ust.1 ustawy) oraz produkcji wyrobów nowatorskich (określonej w art. 99c ust. 1 ustawy), w zakresie których za produkcje uznaje się również pakowanie wyrobów tytoniowych i wyrobów nowatorskich.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 organ pominął cytowane przez Spółkę w treści wniosku przepisy ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 957, ze zm.), ponieważ nie są to przepisy prawa podatkowego w rozumieniu art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej i nie odnoszą się do podatku akcyzowego, uregulowanego ustawą.

Uznając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, organ odstępuje od oceny stanowiska w zakresie pytania nr 2. Wnioskodawca bowiem sformułował treść pytania nr 2 w taki sposób, że ocenę stanowiska Spółki w tym zakresie uzależnił od uznania prawidłowości stanowiska w zakresie pytania nr 1, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj