Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.186.2018.1.IZ
z 6 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 kwietnia 2018 r. (data wpływu 16 kwietnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy działalność Wnioskodawcy prowadzona w ramach projektów (1, 2, 3, 4, 5) spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26-28 updop, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy czy działalność Wnioskodawcy prowadzona w ramach projektów (1, 2, 3, 4, 5) spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26-28 updop, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej również: „Spółka”) dostarcza innowacyjne rozwiązania dla branży motoryzacyjnej. Zajmuje się opracowywaniem rozwiązań stosowanych w pojazdach autonomicznych, głównie rozwijaniem oprogramowania sterującego pracą napędu (silnika, skrzyni biegów, baterii) oraz wspierającego kierowcę (np. systemy ADAS - Advanced Driver Assistance Systems).

W rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego jako przedmiot działalności Wnioskodawcy wskazane zostały między innymi następujące obszary wyszczególnione w Polskiej Klasyfikacji Działalności:

  • 71.20.B Pozostałe badania i analizy techniczne,
  • 72.19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych,
  • 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Przedsiębiorstwo czynnie uczestniczy w tworzeniu przyszłych rozwiązań dla branży automotive. Spółka współpracuje z przedsiębiorcami z wielu branż m.in. motoryzacja, kolej, silniki. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca poszukuje nowych rozwiązań, w tym m.in. poprzez prowadzenie działalności w zakresie badań i rozwoju, co zostanie opisane poniżej.

Spółka wykonuje projekty napędów wraz z zabudową w pojeździe oraz symulacje i obliczenia MES, opracowuje innowacyjne produkty dla szerokiego gremium wymagających klientów, a także oferuje implementacje oprogramowania dla systemów automatyki (RT jak i embedded). Spółka zajmuje się także badaniem napędów (spalinowych, hybrydowych, elektrycznych) np. pod kątem wytrzymałości lub szkodliwych emisji. Spółka zajmuje się także walidacją wchodzących na rynek systemów wizyjnych.

Spółka w ramach swojej działalności realizuje lub będzie realizować następujące projekty:

  1. „Badanie komponentów samochodowych”: W ramach projektu tworzone są nowe koncepcje mające na celu zoptymalizować obecnie zastosowane rozwiązania przedstawione przez klienta, które spowodują ulepszenie produktu, np. optymalizacja produktu pod kątem czasu. Projekty dotyczą udoskonalenia rozwiązań obecnie stosowanych. Projekty obejmują swoim badaniem dostępną wiedzę z dziedziny nowych technologii, tworząc ulepszone komponenty samochodów. Działania prowadzone są w sposób systematyczny, zaplanowany, sformalizowany i udokumentowany raportem.
  2. „P”: Opracowanie nowych koncepcji i zmian do istniejącego oprogramowania w celu rozwiązania problemu w kodach źródłowych klientów. Działania wykorzystują dostępną wiedzę i umiejętności z dziedziny nauki, które dają podstawy nowej koncepcji. Działania prowadzone są w sposób systematyczny, zaplanowany, sformalizowany i udokumentowany raportem.
  3. „3D design”: Prace wynikające bezpośrednio z potrzeb klientów i potencjalnych klientów Spółki w ramach nowych technologii, obejmujące:
    1. stworzenie koncepcji technicznej nowego produktu,
    2. zdefiniowanie komponentów,
    3. budowa prototypu w środowisku symulującym istniejące systemy,
    4. analiza i testowanie nowych komponentów.
  4. „B.I.”: Działania polegające na testowaniu/badaniu nowego sprzętu lub oprogramowania w celu potwierdzenia nowego, innowacyjnego rozwiązania technologicznego. Działania dotyczą udoskonalenia rozwiązań obecnie stosowanych, które prowadzą do powstania nowych koncepcji i ulepszonych produktów. Działania prowadzone są w sposób systematyczny, zaplanowany, sformalizowany i udokumentowany raportem.
  5. „S.V.”: Projekt związany z opracowaniem nowych rozwiązań stosowanych w pojazdach autonomicznych, które obecnie nie są dostępne na rynku międzynarodowym m.in. tworzenie systemów wizyjnych, innowacyjne rozwiązania typu hil. Dodatkowo w ramach projektu tworzone jest narzędzie do uczenia systemów sieci neuronowych (także oparte na technologii sieci neuronowych).

Innowacyjne pomysły Wnioskodawcy można podzielić na zewnętrzne będące rekcją na zapotrzebowanie klientów i rynku oraz na wewnętrzne, tj. inicjowane przez pracowników Wnioskodawcy. Wszelkie projekty prowadzone przez Wnioskodawcę posiadają jasno sprecyzowane cele, a po zakończeniu projektu tworzony jest raport prac badawczo-rozwojowych zwierający przebieg, podsumowanie i wnioski z badań. Tak prowadzona dokumentacja pozwala w sposób systematyczny zbierać, przechowywać i dystrybuować nową wiedzę z prowadzonego projektu.

Spółka posiada wykwalifikowany personel (inżynierowie, programiści) zatrudniony w celu prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej. Wnioskodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracowników związanych z działalnością badawczo-rozwojową.

W Spółce obowiązuje wewnętrzny akt prawny - regulamin pn. Polityka Innowacyjności, który stanowi prawne ramy wykonywania działalności badawczo-rozwojowej. Celem wprowadzenia ww. regulaminu jest ułatwienie identyfikacji projektu, spełniającego cechy konstytutywne działalności badawczo-rozwojowej. Polityka Innowacyjności wskazuje m.in. kto podejmuje ostateczną decyzję o realizacji projektu badawczo-rozwojowego, jakie cechy i okoliczności należy wziąć pod uwagę przy kwalifikowaniu projektu jako badawczo-rozwojowego, jakie obowiązki dotyczą pracowników w ramach realizacji projektów; załącznikiem do Polityki Innowacyjności jest wzór raportu dokumentującego wykonywanie danego projektu.

W świetle brzmienia Polityki Innowacyjności decyzja o rozpoczęciu projektu zapada wewnętrznie - ostateczne stanowisko w zakresie realizacji projektu podejmuje Zarząd Spółki, jednakże przed podjęciem finalnej decyzji Zarząd Spółki może konsultować się z Kierownikami Zespołów lub zewnętrznymi ekspertami. Celem procedury jest zatem prawidłowe identyfikowanie projektów, które mają potencjał gospodarczy, spełniając jednocześnie przesłanki projektu - działalności badawczo-rozwojowej.

Zarząd Spółki podejmuje decyzję w przedmiocie prowadzenia projektu badawczo-rozwojowego biorąc pod uwagę takie kryteria, jak w szczególności:

  1. potencjalne korzyści z zastosowania projektu,
  2. perspektywę czasową uzyskania potencjalnych kryteriów,
  3. nakłady potrzebne na wdrożenie i eksploatację projektu,
  4. ocenę ryzyka gospodarczego,
  5. spełnianie kryteriów projektu badawczo-rozwojowego,
  6. nowość, innowacyjność rozwiązania,
  7. istotne znaczenie gospodarcze i handlowe rozwiązania dla Spółki,
  8. możliwość rzeczywistego zastosowania rozwiązania w Spółce lub poza Spółką,
  9. spodziewane korzyści Spółki,
  10. wysokość nakładów Spółki związanych z wdrożeniem i stosowaniem rozwiązania.

Po podjęciu decyzji o prowadzeniu projektu uprawnieni pracownicy Wnioskodawcy dokonują analizy posiadanych informacji w zakresie oczekiwań stawianych opracowywanym rozwiązaniom, możliwych do zastosowania metod, wymaganych zasobów i innych istotnych czynników. Nakreślone są oczekiwane rezultaty, definiowane wymogi stawiane efektowi końcowemu etc.

Kierownik Projektu zobowiązany jest do sporządzania dokumentacji prowadzonego projektu badawczo-rozwojowego w formie raportów lub analiz - cząstkowych oraz końcowych - które stanowią podsumowanie realizacji danego etapu projektu, wykorzystanych środków oraz wniosków, a w szczególności zawierają omówienie wyników działalności badawczo-rozwojowej.

Pracownik uczestniczący w prowadzeniu projektu badawczo-rozwojowego zobowiązany jest do ewidencjonowania czasu pracy nad danym projektem. Ewidencja jest prowadzona w formie elektronicznej i zawiera wskazanie projektu badawczo-rozwojowego, w którym Pracownik uczestniczy, dni i godziny uczestnictwa w prowadzeniu projektu badawczo-rozwojowego oraz wyszczególnienie realizowanych czynności. Realizowane przez Spółkę projekty nie mają charakteru incydentalnego, stanowiąc znaczącą część prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Każdy projekt ma określony cel, tj. jest nakierowany na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

Zauważyć przy tym należy, że w zakresach czynności pracowników Spółki pracujących przy realizacji projektów znajduje się stwierdzenie, że do obowiązków pracownika należy wykonywanie zadań z zakresu działalności badawczo-rozwojowej, w tym w szczególności takich jak:

  • zdobywanie nowej wiedzy oraz poznawanie najnowszych rozwiązań z dziedziny motoryzacji, w celu wykorzystania w opracowywaniu nowych rozwiązań produktów,
  • wyszukiwanie odpowiednich technologii i prowadzenie prac nad badaniem ich użyteczności na potrzeby tworzenia innowacyjnych rozwiązań,
  • opracowywanie i budowanie prototypów rozwiązań w celu zbadania i porównania ich przydatności w środowisku testowym na etapie dalszych prac nad nowymi rozwiązaniami,
  • testowanie prototypowych wersji produktów i funkcjonalności.

Zakres czynności jest wskazany w sposób uniwersalny tak, aby nie było konieczności dokonywania jego zmian przy realizacji każdego nowego projektu.

Spółka zamierza skorzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową zgodnie z zasadami określonymi w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2343, dalej: „Ustawa CIT”), w rozliczeniu podatku dochodowego od osób prawnych.

Spółka nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wnioskodawca wyodrębnia koszty kwalifikowane działalności badawczo-rozwojowej dotyczące projektów opisanych powyżej (od 1 do 5) w odrębnej ewidencji rachunkowej określonej w art. 9 ust. 1b Ustawy CIT.

Dodatkowo Wnioskodawca zaznacza, że prowadzone prace nie stanowią i nie będą stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a Ustawy CIT.

Spółka zamierza dokonywać odliczeń tak, że kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty uzyskanego dochodu przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy działalność Wnioskodawcy prowadzona w ramach projektów (1, 2, 3, 4, 5) opisanych w poz. 74 spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26-28 Ustawy CIT, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d Ustawy CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność prowadzona w ramach projektów opisanych w poz. 74 stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu z art. 4a pkt 26-28 Ustawy CIT.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 Ustawy CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności badawczo-rozwojowej oznacza to działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 Ustawy CIT to:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Prace rozwojowe to w rozumieniu art. 4a pkt 28 Ustawy CIT, nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Wnioskodawca wykorzystuje dostępną wiedzę z dziedziny nauki, techniki lub prowadzenia działalności gospodarczej do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług, a także zdobywa w ramach prowadzonych badań nową wiedzę oraz umiejętności, a co za tym idzie spełnia kryteria przedstawione w Ustawie CIT art. 4a pkt 26-28 do uznania jego działalności za badawczo-rozwojową.

Działalność w ramach projektów prowadzona jest w sposób systematyczny, uporządkowany, a także udokumentowany stałymi raportami badawczo-rozwojowymi.

Prace realizowane w ramach projektów przez specjalnie wyselekcjonowanych wykwalifikowanych pracowników Wnioskodawcy mają charakter twórczy, indywidualny i ukierunkowany na opracowanie nowych koncepcji, które wykorzystywane są do opracowania nowych produktów.

Wyżej opisane projekty zawierają niewątpliwie elementy innowacyjności oraz wypełniają definicje ustawowe, odnoszące się do działalności badawczo-rozwojowej.

Podkreślić w tym miejscu należy, że termin „innowacyjność” nie został bezpośrednio zdefiniowany w ww. ustawie. Tym samym, zgodnie z definicją zamieszczoną w Słowniku PWN (http:/sjp.pwn.pl/slownik/) „innowacyjność oznacza, wprowadzenie czegoś nowego; też: rzecz nowo wprowadzona”. Zatem, wskazać należy, że innowacja jest to każda zmiana, która coś ulepsza, daje nową jakość lub pozwala stworzyć nowy produkt, usługę bądź nową jakość. Może to być zmiana radykalna, dająca zupełnie nowy produkt, ale również cząstkowa, prowadzona do udoskonalenia produktu. Dlatego też definicja tego słowa jest bardzo szeroka. Tym samym, wskazać należy, że zjawisko innowacyjności jest nierozłącznie związane z każdą prowadzoną działalnością gospodarczą, szczególnie z sektorem motoryzacyjnym, gdzie wymogi konkurencji zachęcają przedsiębiorców do ciągłego poszukiwania nowych produktów i usług. Gospodarka konkurencyjna wymaga od prowadzonej działalności gospodarczej wprowadzania nowości, czy też przeprowadzania zmian w zakresie oferowanych dóbr i usług, biorąc pod uwagę dostosowanie tej działalności specjalnie do potrzeb i wymagań klientów. Warunki otoczenia i duża konkurencja na rynku motoryzacyjnym wymuszają konieczność stałego dostosowywania się do nowych warunków i wyprzedzania poczynań konkurentów. Rozwój technologii powoduje, że konieczna staje się modyfikacja istniejących i wdrażanie nowych produktów.

Zauważyć należy, że w krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest Podręcznik Frascati Manual 2015 („The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”). Zawiera on proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie z jego treścią działalność badawczo-rozwojowa charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: niepewność w zakresie wyniku badań/prac, posiadanie wyzwania technologicznego (w odniesieniu do nowego produktu/usługi lub procesu), efekt badań/prac stanowi nowość w odniesieniu do rynku. Projekty Wnioskodawcy charakteryzują się wszystkimi powyższymi cechami.

Jednocześnie, w ramach Prac B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które Podręcznik Frascati Manual 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych i okresowych zmian związanych z oprogramowaniem niepociągających ze sobą postępu technicznego oraz rutynowego usuwania błędów (debugging).

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d Ustawy CIT, tj. odliczenia kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową od podstawy opodatkowania, koszty te dotyczą realizowanych projektów opisanych w części G pkt 74.

Interpretacja inna niż przedstawiona powyżej prowadziłaby do sytuacji, że ulga opisana w art. 18d Ustawy CIT, nie uwzględniałaby projektów badawczo-rozwojowych prowadzonych przez przedsiębiorstwa motoryzacyjne, co skutkowałoby nierównym traktowaniem przedsiębiorców.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj