Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.147.2018.1.BK
z 5 czerwca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 28 marca 2018 r. (data wpływu do Organu 19 kwietnia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy kwota nadwyżki przyznanego Wnioskodawcy grantu nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji działania, na które grant był przyznany, podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2018 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy kwota nadwyżki przyznanego Wnioskodawcy grantu nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji działania, na które grant był przyznany, podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (spółka z o.o.) prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Na podstawie umowy grantowej zawartej w dniu 14 listopada 2017 r. z Executive agency for small and medium-sized enterprises (easme) (pol. Agencja wykonawcza ds. małych i średnich przedsiębiorstw) upoważnionej do działania przez Komisję Europejską, Wnioskodawca otrzymał finansowanie ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej w zakresie badań naukowych, innowacyjnych pod nazwą „Horyzont 2020 instrument MŚP, faza 1” (ang. H2020 mga sme phi), zwanego dalej: „Programem”.

Program „Horyzont 2020” (2014-2020) to program Komisji Europejskiej wspierający tworzenie i funkcjonowanie europejskiej przestrzeni badawczej, w której będzie możliwy swobodny przepływ naukowców, wiedzy naukowej i technologii, poprzez wzmacnianie współpracy zarówno między unią a jej państwami członkowskimi, jak i między państwami członkowskimi, w szczególności dzięki zastosowaniu spójnego zbioru zasad. Program został ustanowiony rozporządzeniem parlamentu europejskiego i rady (UE) nr 1291/2013 z dnia 11 listopada 2013 r. Ustanawiającym „Horyzont 2020” - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję 1982/2006/WE.

Rozporządzenie to należy uzupełnić zasadami uczestnictwa w działaniach pośrednich podejmowanych w ramach programu „Horyzont 2020” oraz zasadami dotyczącymi wykorzystywania i upowszechniania wyników tych działań. Celem programu jest rozwój europejskich innowacji o znaczeniu globalnym, wypracowanie przewagi konkurencyjnej gospodarki europejskiej w oparciu o innowacje zgodnie z założeniami strategii Europa 2020 oraz jej flagowej inicjatywy - unii innowacji.

Instrument programu przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw umożliwia uproszczenie wsparcia i rozłożenie go na etapy. Program przeprowadzany jest w trzech fazach (opisanych poniżej), a Wnioskodawca na dzień sporządzenia niniejszego wniosku otrzymał Grant na przeprowadzenie działania w fazie pierwszej.

Faza I - przygotowanie studium wykonalności

Celem tego etapu jest ocena potencjału technicznego i komercyjnego produktu, czy technologii będących przedmiotem działania. Ocena dotyczy także ewaluacji potencjalnego ryzyka, zarządzania własnością intelektualną oraz znalezienia partnerów do projektu. Rezultatem działania jest sformułowanie wstępnego biznesplanu, opracowanie studium wykonalności. Na te działania uczestnik programu otrzymuje ryczałt w wysokości do 50.000 euro.

Faza II - realizacja działania

Celem tego etapu jest przetestowanie w praktyce planowanego produktu, czy technologii aż do momentu, kiedy będą one przygotowane do fazy komercjalizacji. Faza II przewiduje możliwość sfinansowania następujących działań: skalowanie, demonstracja, miniaturyzacja, replikacja oraz powielanie rynkowe. Realizacja projektów objętych dofinansowaniem powinna trwać od 12 do 24 miesięcy, a wartość projektu zawierać się pomiędzy 0,5 a 2,5 mln euro - dofinansowanie dotyczyć będzie 70% kosztów kwalifikowanych dla projektu.

Faza III - komercjalizacja i coaching

Projekty zakwalifikowane do tej fazy będą objęte pośrednim wsparciem polegającym na ułatwieniach w dostępie przedsiębiorstw do kapitałowych i dłużnych instrumentów finansowych, pomocy w networkingu. Zabezpieczeniu praw własności intelektualnej oraz dotarciem z produktem na nowe rynki. Wsparcie będzie udzielone podmiotom, które otrzymały dofinansowanie w fazie I lub II instrumentu MŚP.

Zgodnie z art. 2 umowy grantowej, grant w kwocie 50.000 euro (dalej: „Grant”) został przyznany Wnioskodawcy na działanie pod nazwą „Non-distractive assistive augmented reality solution for increased safety of motorcyclist (…)” (pol. Wspomagające nierozpraszające rozwiązanie rozszerzonej rzeczywistości zwiększające bezpieczeństwo motocyklistów (…)) (dalej: „działanie”). Okres obowiązywania działania wynosi 4 miesiące począwszy od 1 listopada 2017 r. Zgodnie z art. 10 umowy grantowej Wnioskodawca może nabywać towary, utwory i usługi niezbędne do implementacji działania.

Wnioskodawca otrzyma Grant w zryczałtowanej wysokości 50.000 euro na realizację fazy pierwszej programu. Dofinansowanie zostanie wypłacone w dwóch transzach: pierwszej o wartości 17.500 euro wypłaconej 29 listopada 2017 r. oraz drugiej o wartości 32.500 euro, która ma zostać wypłacona w terminie 60 dni od dnia złożenia studium wykonalności przez Wnioskodawcę.

W ramach pierwszej fazy programu Wnioskodawca przygotowuje studium wykonalności przewidziane w umowie grantowej. Pierwsza faza programu zostanie wykonana zgodnie z postanowieniami umowy grantowej, jednak koszty wykonania tej fazy projektu poniesione przez Wnioskodawcę będą niższe niż przyznany Grant wynoszący 50.000 euro. Zgodnie z założeniami umowy grantowej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zwrotu tej części grantu, której nie wykorzystał do realizacji działania, niewykorzystana część grantu nie musi być również wykorzystana na wykonanie kolejnych faz projektu w ramach programu.

Wnioskodawca podkreśla, że kwota Grantu przyznanego na mocy umowy grantowej jest kwotą zryczałtowaną i nie zależy od wysokości faktycznie poniesionych kosztów na realizację działania.

W związku z powyższym zadano pytanie:

Czy kwota nadwyżki przyznanego Wnioskodawcy Grantu nad faktycznie poniesionymi kosztami realizacji działania, na które Grant był przyznany zgodnie z wyżej opisanym stanem faktycznym, podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Jego zdaniem, z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, że zakresem zwolnienia z opodatkowania objęte są dochody podmiotów, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy i które otrzymują te środki bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do ich rozdziału) od wymienionych wyżej instytucji i organizacji międzynarodowych. Wobec powyższego, zwolnieniu z opodatkowania mogą podlegać uzyskiwane przez podatników dochody, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  1. Dochody te pochodzą ze środków uzyskanych od uprawnionej organizacji międzynarodowej lub międzynarodowej instytucji finansowej, przy czym możliwe jest, aby przedmiotowe środki były przekazywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do udzielania bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
  2. Środki te są przekazywane w ramach bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technologicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,
  3. Środki muszą być przekazywane na rzecz podmiotu, któremu pomoc ta ma służyć.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ze wskazanych powyżej warunków są w analizowanym stanie faktycznym spełnione, bowiem Wnioskodawca:

  1. Uzyskał Grant od Komisji Europejskiej, którego pierwsza transza została wypłacona bezpośrednio przez Komisję Europejską zgodnie z danymi wynikającymi z przelewu bankowego;
  2. Grant został przekazany w ramach bezzwrotnej pomocy w ramach programu „Horyzont 2020”;
  3. Środki zostały przekazane bezpośrednio Wnioskodawcy, czyli podmiotowi, któremu pomoc ta miała służyć.

Według Wnioskodawcy kwota nadwyżki uzyskanego Grantu nad kosztami realizacji Działania, na które Grant został przyznany zgodnie z wyżej wskazanym stanem faktycznym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. W istniejącym stanie faktycznym spełnione są wszystkie przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, bowiem środki otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzą ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej i za ich pomocą Wnioskodawca bezpośrednio realizuje cel Programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Na potwierdzenie prezentowanego stanowiska Wnioskodawca wskazał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lutego 2018 r. Znak: 0113-KDIPT2-3.4011.439.2017.MS oraz z 18 kwietnia 2017 r. Znak: 1462-IPPB6.4510. 46.2017.1.AG

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1036; dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje szereg zwolnień dla środków otrzymywanych na realizację określonych projektów. Kwalifikacja uzależniona jest w szczególności od sposobu rozdzielania omawianych środków, jak również od celu na jaki środki te zostały przyznane. I tak zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 updop, wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze; w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

W świetle ww. przepisu, dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  1. bezzwrotna pomoc pochodzi od podmiotów wskazanych w ww. przepisie, w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie oraz
  2. podatnik jest podmiotem, któremu służyć ma ta pomoc.

Warunkami niezbędnymi do uzyskania ww. zwolnienia jest uzyskanie przez podatnika dochodów od podmiotów wskazanych w tym przepisie, a nadto cel programu finansowanego z tych środków musi być bezpośrednio realizowany przez tego podatnika. Wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika m.in., że na podstawie umowy grantowej zawartej w dniu 14 listopada 2017 r. z Executive agency for small and medium-sized enterprises (easme) (pol. Agencja wykonawcza ds. małych i średnich przedsiębiorstw) upoważnionej do działania przez Komisję Europejską, Wnioskodawca otrzymał finansowanie ze środków programu ramowego Komisji Europejskiej w zakresie badań naukowych, innowacyjnych pod nazwą „Horyzont 2020 instrument MŚP, faza 1” (ang. H2020 mga sme phi). Ww. program został ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu europejskiego i rady (UE) nr 1291/2013 z 11 listopada 2013 r. ustanawiającym „Horyzont 2020” - program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020) oraz uchylającym decyzję 1982/2006/WE.

Instrument programu przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw umożliwia uproszczenie wsparcia i rozłożenie go na etapy. Program przeprowadzany jest w trzech fazach, a Wnioskodawca na dzień sporządzenia niniejszego wniosku otrzymał Grant na przeprowadzenie działania w fazie pierwszej. W Fazie I - przygotowanie studium wykonalności - uczestnik programu otrzymuje ryczałt w wysokości do 50.000 euro. Faza II przewiduje możliwość sfinansowania następujących działań: skalowanie, demonstracja, miniaturyzacja, replikacja oraz powielanie rynkowe. Realizacja projektów objętych dofinansowaniem powinna trwać od 12 do 24 miesięcy, a wartość projektu zawierać się pomiędzy 0,5 a 2,5 mln euro - dofinansowanie dotyczyć będzie 70% kosztów kwalifikowanych dla projektu. Projekty zakwalifikowane do fazy III będą objęte pośrednim wsparciem polegającym na ułatwieniach w dostępie przedsiębiorstw do kapitałowych i dłużnych instrumentów finansowych, pomocy w networkingu, zabezpieczeniu praw własności intelektualnej oraz dotarciem z produktem na nowe rynki. Wsparcie będzie udzielone podmiotom, które otrzymały dofinansowanie w fazie I lub II instrumentu MŚP.

W przypadku Wnioskodawcy okres obowiązywania Fazy I wynosi 4 miesiące począwszy od 1 listopada 2017 r. Zgodnie z art. 10 umowy grantowej Wnioskodawca może nabywać towary, utwory i usługi niezbędne do implementacji działania. Wnioskodawca otrzyma grant w zryczałtowanej wysokości 50.000 euro na realizację Fazy I programu. Dofinansowanie zostanie wypłacone w dwóch transzach: pierwszej o wartości 17.500 euro wypłaconej w dniu 29 listopada 2017 r. oraz drugiej o wartości 32.500 euro, która ma zostać wypłacona w terminie 60 dni od dnia złożenia studium wykonalności przez Wnioskodawcę. I Faza programu zostanie wykonana zgodnie z postanowieniami umowy grantowej, jednak koszty wykonania tej fazy projektu poniesione przez Wnioskodawcę będą niższe niż przyznany grant wynoszący 50.000 euro. Zgodnie z założeniami umowy grantowej Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zwrotu tej części grantu, której nie wykorzystał do realizacji działania. Niewykorzystana część grantu nie musi być również wykorzystana na wykonanie kolejnych faz projektu w ramach programu. Kwota Grantu przyznanego na mocy umowy grantowej jest kwotą zryczałtowaną i nie zależy od wysokości faktycznie poniesionych kosztów na realizację działania.

Mając powyższe na względzie, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że otrzymany przez niego Grant w związku z realizacją Fazy I projektu, o którym mowa we wniosku, stanowi dla niego przychód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym na mocy art. 17 ust. 1 pkt 23 upodop, niezależnie od faktycznej wysokości wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na realizację tej fazy projektu, sfinansowanych otrzymanymi środkami.

Wskazane przez Wnioskodawcę środki pochodzą bowiem z programów ramowych badań Unii Europejskiej, wypłacane są przez Agencję Unii Europejskiej uprawnioną do rozdysponowania środków pomocowych, Wnioskodawca jest również beneficjentem bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizuje cel programu, co jest warunkiem niezbędnym do zwolnienia tych środków od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 updop.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a,
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Świętego Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj