Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.240.2018.2.JK
z 25 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2018 r. (data wpływu 21 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji i usług niezbędnych do modernizacji i wdrożenia nowych systemów informatycznych i e-usług w ramach realizacji projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji i usług niezbędnych do modernizacji i wdrożenia nowych systemów informatycznych i e-usług w ramach realizacji projektu pn. „….” oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) w zakresie przedmiotu wniosku, doprecyzowania opisu sprawy, sformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Miasto w ramach projektu „…” ma zamiar zmodernizować, rozbudować i wdrożyć nowe systemy informatyczne z uruchomieniem e-usług.

W ramach prac nastąpi uruchomienie e-usług podatkowych z modernizacją systemów dziedzinowych dotyczących podatków (rolnego, leśnego, od nieruchomości, od środków transportowych), opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, obsługi księgowości podatków i opłat, obsługi ewidencji zwrotu podatku akcyzowego zawartego w paliwie, systemu komunikacji elektronicznej z petentem oraz systemu do elektronicznej obsługi Rady Miasta z elektroniczną obsługą głosowań. Wszystkie powyższe prace nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Powyższy projekt obejmuje również modernizację infrastruktury sprzętowej i sieciowej mającej na celu zapewnienie bezpieczeństwa teleinformatycznego (backup) w urzędzie miasta oraz w jednostkach podległych. W ramach zapewnienia bezpieczeństwa będzie realizowana archiwizacja danych informatycznych urzędu miasta oraz jednostek podległych. Archiwizacja danych będzie dotyczyła również wystawionych faktur związanych ze sprzedażą opodatkowaną w części minimalnej (poniżej 2%) w stosunku do archiwizowanych danych niezwiązanych ze sprzedażą opodatkowaną.

Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT o nadanym numerze NIP ….

Zadanie realizowane w ramach projektu należy do katalogu zadań własnych Miasta i jest wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875). Dzięki wdrożonemu projektowi zostanie zmodernizowany i rozbudowany system informatyczny, który poprawi jakość świadczonych usług urzędu oraz obsługę interesantów.

W realizacji projektu uczestniczy sześć podmiotów. Lider projektu organizacja pozarządowa: … Fundacja …. Partnerzy projektu jednostki samorządu terytorialnego:

  1. Gmina B.,
  2. Gmina J.,
  3. Gmina L.,
  4. Gmina S. Ł.,
  5. Miasto.

W dniu 07 października 2016r. została zawarta umowa o Partnerstwie pomiędzy podmiotami uczestniczącymi we wspólnej realizacji projektu pn. „…”. Do niniejszej umowy zostały zawarte aneksy: nr 1 w dniu 08 listopada 2016 r. oraz nr 2 w dniu 13 listopada 2017r., i aneks z dnia 18 grudnia 2017r. W ramach niniejszej umowy oraz jej aneksów, określono obowiązki Lidera projektu - … Fundacji …:

  1. reprezentowanie wszystkich stron umowy przed UMW…..;
  2. koordynacja przygotowania projektu i wniosków o dofinansowanie realizacji projektu przez wszystkich partnerów;
  3. złożenie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu zgodnie z regulaminem konkursu;
  4. zawarcie umowy o dofinansowanie projektu na podstawie odrębnego pełnomocnictwa;
  5. rozliczenie finansowe i rzeczowe projektu, udzielanie informacji o realizowanym projekcie oraz kontrola projektu;
  6. koordynowanie (w tym monitorowanie i nadzorowanie) prawidłowości działań partnerów przy realizacji przez nich zadań w projekcie;
  7. przygotowanie i przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówień na podstawie odrębnego pełnomocnictwa w trybie adekwatnym do szacunkowej wartości zamówienia na realizację zadań określonych w projekcie dla partnera wiodącego, tj.:
    1. przeprowadzenie procedur wyboru wykonawcy i zawarcie umowy z wykonawcą świadczącym usługi doradztwa prawnego z zakresu zamówień publicznych dla stron umowy - „Zad. W2. Zarządzanie projektem - zakup doradztwa prawnego”,
    2. przeprowadzenie zamówienia publicznego w imieniu i na rzecz partnerów oraz nadzór merytoryczny i organizacyjny nad realizacją wspólnego zadania merytorycznego - „Zad. W1. Uruchomienie portalu partycypacji społecznej - zakup i wdrożenie oprogramowania”,
    3. przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy i zawarcie umowy z wykonawcą opracowującym studium wykonalności,
    4. realizacja zadań promocyjnych;
  8. wsparcie partnerów w realizacji powierzonych zadań w szczególności poprzez powołanie obserwatora uczestniczącego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przewidzianych dla partnerów;
  9. zapewnienie prawidłowości operacji finansowanych, tj. operacji pomiędzy IZ a partnerem wiodącym, a stronami umowy;
  10. zapewnienie zachowania przez strony zasady trwałości projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013r.;
  11. zapewnienie udziału stron w podejmowaniu decyzji w trakcie realizacji projektu;
  12. zapewnienie sprawnego systemu komunikacji ze stronami umowy;
  13. gromadzenie i archiwizacja dokumentacji związanej z realizacją zadań projektu.

W ramach niniejszej umowy oraz jej aneksów, określono obowiązki Partnerów projektu:

  1. współpraca z partnerem wiodącym przy przygotowaniu wniosku o dofinansowanie realizacji projektu,
  2. przygotowanie i złożenie partnerowi wiodącemu dokumentów wymaganych zgodnie z regulaminem konkursu w odniesieniu do partnerów projektu,
  3. przekazywanie partnerowi wiodącemu i/lub wskazanemu przez niego podmiotowi wszelkich informacji koniecznych do przygotowania studium wykonalności oraz innych załączników do wniosku o dofinansowanie,
  4. zabezpieczenie środków na realizację projektu, w kwocie odpowiadającej realizowanym przez nich zadań,
  5. aktywnego uczestnictwa i współpracy w działaniach partnerstwa mających na celu realizację projektu,
  6. realizacja zadań zaplanowanych dla danego partnera projektu z należytą starannością, w szczególności ponosząc wydatki celowe, rzetelne, racjonalne i oszczędne oraz w sposób, który zapewni prawidłową i terminową realizację projektu oraz osiągnięcia celów i wskaźników zakładanych we wniosku o dofinasowanie,
  7. przygotowania i przeprowadzenia postępowań o udzielenie zamówień publicznych w trybie adekwatnym do szacunkowej wartości zamówienia na realizację określonych w projekcie dla poszczególnych partnerów zadań,
  8. zapewnienie partnerowi wiodącemu niezbędnej pomocy technicznej świadczonej przez doradcę technicznego, wybranego w ramach projektu, przy sporządzaniu dokumentów niezbędnych do wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
  9. realizacja zadań zaplanowanych dla projektu, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego oraz regulaminu konkursu,
  10. stosowania się do obowiązujących i aktualnych wytycznych, dokumentów oraz informacji zamieszczonych na stronie internetowej IZ,
  11. niezwłocznego poinformowania partnera wiodącego o nabyciu prawa do odzyskania podatku VAT od towarów i usług nabytych w związku z realizacją projektu, w przypadku, gdy na etapie składania wniosku o dofinansowanie partner takiego prawa nie miał,
  12. niezwłocznego informowania partnera wiodącego o przeszkodach przy realizacji zadań, w tym o ryzyku zaprzestania realizacji zadań,
  13. partnerzy zobowiązują się przekazać partnerowi wiodącemu oświadczenia, że w przypadku realizowanego projektu nie następuje nakładanie się pomocy przyznanej z funduszy UE ani krajowych środków publicznych oraz że nie podlegają wykluczeniu z otrzymania dofinasowania,
  14. rzetelnego i terminowanego przekazania partnerowi wiodącemu informacji oraz dokumentacji potrzebnej do rozliczenia projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu,
  15. przestrzegania obowiązków dotyczących informacji i promocji zgodnie z wytycznymi,
  16. zapewnienie zachowania zasady trwałości projektu w rozumieniu art. 71 rozporządzenia 1303/2013,
  17. zwrot środków w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji projektu, na zasadach określonych w umowie o dofinansowanie projektu,
  18. partnerzy zobowiązują się niezwłocznie poinformować partner wiodącego o jakichkolwiek zmianach mających wpływ na realizację projektu i utrzymanie jego trwałości.

Partner Wiodący - .. Fundacja … jest odpowiedzialna za realizację następujących zadań określonych w projekcie: Zad. W2 Zarządzanie projektem - zakup doradztwa prawnego, Zad. W2. Zarządzanie projektem - wynagrodzenie zespołu projektowego.

Partner nr 6 - Miasto - jest odpowiedzialne za realizację: Zadania nr Tl – Modernizacja, rozbudowa i drożenie nowych systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług w mieście … - zakup i wdrożenie; Zadania nr T2 - Modernizacja, rozbudowa i wdrożenie nowych systemów informatycznych z uruchomieniem e usług w mieście … - zakup usług informatycznych; Zadania nr T2 - Uruchomienie punktu potwierdzającego profil zaufany w UM … - opracowanie i wdrożenie procedur; Zadania nr T3 - Modernizacja infrastruktury sprzętowej i sieciowej i zapewnienie bezpieczeństwa telefonicznego UM … - zakup sprzętu komputerowego; Zadania nr T3 - Modernizacja infrastruktury sprzętowej i sieciowej i zapewnienie bezpieczeństwa telefonicznego UM … - zakup oprogramowania; Zadania nr T4 - Doradztwo techniczne dla miasta ….

Zadania wspólne pięciu Partnerów w tym Miasta oraz Partnera Wiodącego czyli … Fundacji …: Zad. W1 Uruchomienie portalu partycji społecznej, W3 Promocja projektu, W4 Studium wykonalności.

Właścicielem efektów realizacji projektu w części dotyczącej Miasta będzie Miasto zgodnie z § 3 ust. 4 umowy o partnerstwie, który mówi: „Produkty uzyskane w ramach realizacji zadań określonych w ust. 3 będą własnością tej Strony umowy, która poniosła wydatek na realizację danego zadania”.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi. Pozostanie własnością Miasta i wykorzystywane będzie w Urzędzie Miasta.

Partnerzy nie będą uiszczać środków finansowych na rzecz Lidera. Wkład własny pokrywać będzie bezpośrednio Miasto w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych. Dlatego nie będą wystawiane pomiędzy Liderem a Partnerem żadne dokumenty dotyczące przekazywania wkładów własnych oraz Partnerzy nie otrzymają od Lidera, w zamian za wkład własny, żadnych towarów i usług.

Środki z dofinansowania, 85% kosztów kwalifikowanych, przewidzianych na realizację zadań Miasta, wpłyną bezpośrednio od Instytucji Zarządzającej na wydzielone konto projektu. Lider projektu nie będzie dystrybuował środków z dofinansowania pomiędzy Partnerami.

Jak wyżej wskazano, zakres wniosku obejmuje wydatki ponoszone przez Miasto.

Wykonywane w projekcie zadania nie będą związane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną, a dotyczą jedynie archiwizacji wystawianych faktur dotyczących najmu i dzierżawy lokali użytkowych oraz usług (w stopniu znikomym poniżej 2%, ok. 0,01%).

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektów będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. W ramach zapewnienia bezpieczeństwa będą archiwizowane dane informatyczne Miasta oraz jednostek podległych, w tym dane związane z wystawianiem faktur dotyczących sprzedaży opodatkowanej (w stopniu znikomym poniżej 2%, ok. 0,01%).

Pozyskane w ramach projektu urządzenia oraz licencje będą służyć w znaczniejszym stopniu celom innym niż działalność gospodarcza, czyli bezpieczeństwu danych Urzędu Miasta. Efekty projektu przyczynią się przede wszystkim do usprawnienia elektronicznego obiegu dokumentów, a więc zadaniom własnym Miasta, które nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną (ok. 99,99%). Z racji, że zmodernizowany system informatyczny posłuży również do archiwizowania danych informatycznych Miasta oraz jednostek podległych, w tym dane związane z wystawianiem faktur dotyczących sprzedaży opodatkowanej, co stanowi znikomą wartość poniżej 2%, nie istnieje możliwość bezpośredniego przyporządkowania bez zastosowania proporcji wydatków będących przedmiotem wniosku w całości do celów wykonywanej przez Miasto działalności gospodarczej.

Nie istnieje też możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Na pytanie Organu: „Jaka jest proporcja wyliczona zgodnie ze „sposobem określania proporcji”, o którym mowa zgodnie z art. 86 ust. 2a ww. ustawy o podatku od towarów i usług?”

Wnioskodawca odpowiedział: „Proporcja wyliczona dla Wnioskodawcy zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. wynosi poniżej 2 %, ok. 0,01%”.

Natomiast na pytanie Organu: „Jeżeli ww. proporcja wynosi poniżej 2%, to należy wskazać, czy Wnioskodawca uznaje, iż wynosi ona 0%?” Wnioskodawca udzielił odpowiedzi: „Proporcja wynosi poniżej 2%, więc Wnioskodawca uznaje, iż wynosi 0%”.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Wnioskodawca jako partner projektu w projekcie pn. „…” będzie miał możliwość odliczenia i odzyskania podatku VAT od zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji i usług niezbędnych do modernizacji i wdrożenia nowych systemów informatycznych i e-usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku), nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne, związane z planowaną modernizacją, rozbudową i wdrożeniem nowych systemów informatycznych z uruchomieniem e-usług oraz modernizacją infrastruktury sprzętowej i sieciowej. Powyższe wydatki nie będą związane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną. Zakres wydatków, który pośrednio wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną, a dotyczy jedynie archiwizacji danych, będzie minimalny (poniżej 2%, ok. 0,01%) w stosunku do wszystkich wydatków ponoszonych na realizację projektu.

Miasto jest czynnym podatnikiem VAT o nadanym numerze NIP ... Wykonywane w projekcie zadania nie będą związane bezpośrednio ze sprzedażą opodatkowaną, a dotyczą jedynie archiwizacji wystawianych faktur dotyczących najmu i dzierżawy lokali użytkowych oraz usług.

Zadanie realizowane w ramach projektu należy do katalogu zadań własnych Miasta i jest wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2007 r. poz. 1875). Dzięki wdrożonemu projektowi zostanie zmodernizowany i rozbudowany system informatyczny, który poprawi jakość świadczonych usług urzędu oraz obsługę interesantów.

31 października 2017r. Miasto podpisało jako partner projektu umowę z Zarządem Województwa …. na realizację projektu pn. „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Oś priorytetowa 2 Cyfrowe …, Działanie 2.1. Cyfrowe … w formie współfinansowania UE. Towary i usługi nabywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu, dotyczące części odnoszącej się do Miasta , udokumentowane będą

fakturami VAT, na których jako nabywca wskazane będzie Miasto. Wnioskodawca będzie otrzymywał dotację na wydzielone konto projektu od IZ i samodzielnie będzie ponosił wydatki zawiązane z otrzymaną dotacją, jak i wkładem własnym, nie otrzymując w zamian od Partnera projektu żadnych towarów ani usług.

Celem nadrzędnym realizacji projektu jest podniesienie bezpieczeństwa sieci informatycznej, a także stworzenie nowoczesnego systemu wspomagającego zarządzanie jednostkami samorządowymi dla Urzędu Miasta. Założenia projektu w pełni odpowiadają zmianom wprowadzonym przez ustawę o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne. Zadanie realizowane w ramach projektu należy do katalogu zadań własnych Miasta i jest wymienione w art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, który mówi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. A także art. 7 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, który mówi: Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, co w pełni wyczerpuje zapisy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r. późn. zm.)

Miasto nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, mimo że jest podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektów będą wykorzystywane do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tylko w minimalnym zakresie, gdyż w ramach zapewnienia bezpieczeństwa będą archiwizowane dane informatyczne Miasta oraz jednostek podległych, związane z wystawianiem faktur dotyczących sprzedaży opodatkowanej (poniżej 2%, ok. 0,01%, co Wnioskodawca uznaje, iż wynosi 0%).

Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT ujętego w fakturach dokumentujących poniesione koszty realizacji zadania. Pozyskane w ramach projektu licencje i urządzenia będą służyć bezpieczeństwu sieci informatycznej Urzędu Miasta, a także usprawnieniu elektronicznego obiegu dokumentów, a więc zadaniom własnym Gminy, które nie są bezpośrednio związane ze sprzedażą opodatkowaną, a jedynie posłużą do archiwizacji danych wystawianych faktur związanych ze sprzedażą opodatkowaną (za wynajmowanie pomieszczenia, co stanowi poniżej 2% całości danych ok. 0,01%, co Wnioskodawca uznaje, iż wynosi 0%).

Miasto nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych usługodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Ponieważ Miasto nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miało możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, nie zachodzi możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które są wykorzystywane do czynności opodatkowanych w znikomym znaczeniu poniżej 2% ok. 0,01%, co Wnioskodawca uważa za 0%, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Stosowanie do art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku, gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji – art. 86 ust. 2h ustawy.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz.U. z 2015 r. poz. 2193), zwanego dalej „sposobem określenia proporcji”, ustawodawca w § 3 ust. 1 wskazał, że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. W przepisie § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową i zakład budżetowy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to – na mocy art. 90 ust. 2 ustawy – podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy, w oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne obejmują sprawy m.in. działalności w zakresie telekomunikacji (art. 7 ust. 1 pkt 3a ustawy o samorządzie gminnym).

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie braku prawa do odliczenia i odzyskania podatku VAT w związku z nabyciem sprzętu komputerowego, oprogramowania, licencji i usług niezbędnych do modernizacji i wdrożenia nowych systemów informatycznych i e-usług w ramach realizacji projektu pn. „…”, należy wskazać, iż z okoliczności sprawy wynika, że wydatki związane z realizacją przedmiotowego zadania będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy (do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług). Jak wskazał Wnioskodawca nie jest możliwe przyporządkowanie wydatków z realizowanej inwestycji, w całości do celów działalności gospodarczej.

Zatem przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją przedmiotowego zadania Wnioskodawca winien dokonać wydzielenia kwoty podatku naliczonego związanego z działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy oraz rozporządzenia w sprawie proporcji.

Jednakże – jak wskazał Wnioskodawca – proporcja wyliczona dla Wnioskodawcy zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy wynosi poniżej 2%, ok. 0,01%. Przy czym, stosownie do art. 86 ust. 2g ustawy, w związku z art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy, Wnioskodawca ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% – jak wskazano w opisie sprawy – Wnioskodawca uznaje, że proporcja wynosi 0%, a zatem Wnioskodawca ma prawo uznać, iż całość wydatków poniesionych w ramach przedmiotowego projektu jest wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza.

W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca nabywając towary i usługi objęte zakresem pytania w ramach realizacji zadania pn.: „…” nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, ponieważ efekty przedmiotowego zadania będą wykorzystywane do czynności poza działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Wobec powyższego Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług. Wniosek w zakresie podatku dochodowym od osób fizycznych został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17,43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj