Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.122.2018.2.AW
z 24 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 16 marca 2018 r. (data wpływu 27 marca 2018 r.), uzupełnionym pismem z 10 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody z najmu, niewykorzystywanych składników majątku – lokali biurowych – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przychody z najmu, niewykorzystywanych składników majątku – lokali biurowych – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wniosek uzupełniono pismem z 10 maja 2018 r. (data wpływu 18 maja 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 30 kwietnia 2018 r. nr 0111-KDIB1-2.4010.122.2018.1.AW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca powołany ustawą z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1315 z późn. zm.) jest samorządem rolniczym działającym na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentującym interesy zrzeszonych w nim podmiotów.

Członkami samorządu rolniczego z mocy prawa są:

  1. osoby fizyczne i prawne będące podatnikami podatku rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym,
  2. osoby fizyczne i prawne, będące podatnikami podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych,
  3. członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadających w tych spółdzielniach udziały gruntowe.

Zadania statutowe Izby zgodnie z § 12 Statutu Wnioskodawcy to:

  1. sporządzanie analiz, ocen i opinii i wniosków z zakresu produkcji rolnej oraz rynku rolnego i przedstawianie ich organom administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
  2. występowanie do organów administracji rządowej w województwie i organów samorządu terytorialnego z inicjatywą w zakresie regulacji prawnych dotyczących rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych oraz opiniowanie projektów tych przepisów,
  3. prowadzenie działań na rzecz tworzenia rynku rolnego oraz poprawy warunków zbytu płodów rolnych i produktów rolnych,
  4. prowadzenie analiz kosztów i opłacalności produkcji rolnej,
  5. gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji gospodarczych na potrzeby producentów rolnych oraz innych podmiotów gospodarczych,
  6. doradztwo w zakresie działalności rolniczej, wiejskiego gospodarstwa domowego oraz uzyskiwania przez rolników dodatkowych dochodów,
  7. prowadzenie doświadczalnictwa rolniczego w obiektach własnych lub wspieranie doświadczalnictwa rolniczego prowadzonego na terenie województwa przez inne jednostki,
  8. podejmowanie działań na rzecz rozwoju infrastruktury rolnictwa i wsi oraz poprawy struktury agrarnej,
  9. podnoszenie kwalifikacji osób zatrudnionych w rolnictwie,
  10. prowadzenie listy rzeczoznawców oraz przyznawania tytułów kwalifikacyjnych w zakresie rolnictwa zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  11. kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki i rzetelnego postępowania w działalności gospodarczej,
  12. działanie na rzecz podnoszenia jakości środków i urządzeń stosowanych w działalności rolniczej oraz na rzecz poprawy warunków pracy i bezpieczeństwa w rolnictwie,
  13. współdziałanie z jednostkami prowadzącymi szkoły rolnicze, wspieranie ich działalności, inicjowanie powstawania nowych szkół i zmian w programach nauczania oraz współorganizowanie praktyk,
  14. kształtowanie świadomości ekologicznej producentów rolnych,
  15. inicjowanie działań mających na celu powoływanie i wspieranie zrzeszeń, spółdzielni i stowarzyszeń producentów rolnych,
  16. działanie na rzecz poprawy jakości produktów rolnych,
  17. promowanie eksportu produktów rolnych,
  18. rozwijanie współpracy z zagranicznymi organizacjami producentów rolnych,
  19. współpraca z administracją publiczną w zakresie gospodarki rolnej, ochrony środowiska, zdrowia i wiejskiego dziedzictwa kulturowego,
  20. prowadzenie działalności edukacyjnej zmierzającej do podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych mieszkańców obszarów wiejskich, wyrównywania szans dzieci i młodzieży oraz działań pobudzających aktywizację zawodową i samoorganizację w tworzeniu inicjatyw lokalnych na rzecz mieszkańców wsi,
  21. rozpowszechnianie informacji o Unii Europejskiej,
  22. wspieranie przedsiębiorczości na obszarach wiejskich oraz wspieranie transferu technologii pomiędzy jednostkami badawczo-rozwojowymi a podmiotami gospodarczymi działającymi w obszarze rolnictwa i jego otoczeniu.


Zgodnie z § 13 Statutu, zadania statutowe Izba realizuje poprzez:

  • współpracę z administracją rządową i samorządem terytorialnym w sprawach objętych zakresem działania Izby,
  • udział przedstawicieli Izby w pracach ciał doradczych organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego,
  • współpracę z organizacjami, stowarzyszeniami, fundacjami i innymi podmiotami działającymi w zakresie rolnictwa,
  • wyrażanie stanowiska Izby wobec organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych podmiotów działających w zakresie rolnictwa,
  • wydawanie i zgłaszanie uwag i propozycji odnośnie projektów prawa miejscowego,
  • pomoc członkom Izby w zrzeszaniu się dla realizacji ich celów zawodowych,
  • inicjowanie i wspieranie działań na rzecz tworzenia i rozwijania giełd, rynków hurtowych i innych instytucji rynku rolnego,
  • upowszechnianie informacji o regulacjach prawnych i standardach związanych z jakością producentów rolnych,
  • ocenę środków produkcji i urządzeń stosowanych w rolnictwie,
  • organizacja targów i wystaw produktów rolnych, a także pomoc członkom Izby w uczestnictwie w targach, giełdach i konkursach rolniczych w kraju i za granicą,
  • działanie spółek prawa handlowego, których Izba jest udziałowcem lub akcjonariuszem,
  • prowadzenie działalności wydawniczej,
  • prowadzenie działalności szkoleniowej zgodnie z potrzebami członków Izby,
  • organizowanie narad i konferencji poświęconych sprawom wsi i rolnictwa,
  • zgłaszanie i wspieranie inicjatyw na rzecz tworzenia nowych miejsc pracy na obszarach wiejskich.

Zgodnie z art. 35 ust 1. ustawy o izbach rolniczych dochody izb pochodzą:

  1. z odpisu w wysokości 2% od uzyskanych wpływów z tytułu podatku rolnego pobieranego na obszarze działania izby;
  2. ze środków na realizację zadań zleconych przez administrację rządową lub samorządową;
  3. z udziałów lub akcji spółek, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. a;
  4. z innego majątku izby;
  5. z darowizn, zapisów, dotacji i innych wpłat;
  6. ze składek członkowskich;
  7. z opłat z tytułu usług świadczonych przez izbę;
  8. z wpływów z oprocentowania rachunków bankowych oraz lokat.

Izba prowadzi działalność ustawową i statutową w zakresie określonym przez ustawę o izbach rolniczych oraz statut. Zgodnie z ustawą o izbach rolniczych art. 7 ust. 1 Izba nie może prowadzić działalności gospodarczej. Usługi świadczone przez Izbę są nieodpłatną działalnością ustawową i statutową. Główną działalnością Izby jest działalność polegająca na reprezentowaniu interesów jej członków przed instytucjami rządowymi, działalność informacyjna. Izby działają na rzecz rolnictwa, wpływają na kształtowanie polityki rolnej i uczestniczą w jej realizacji. Wnioskodawca posiada składniki majątku nieruchome i ruchome. Poza środkami finansowymi posiada nieruchomość w postaci lokalu aktualnie przeznaczonego na siedzibę Wnioskodawcy. W grudniu 2017 r. Wnioskodawca nabył drugi lokal, do którego ma zamiar się przenieść i to on będzie w przyszłości stanowił siedzibę Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z 10 maja 2018 r.):

Czy przychody z najmu, niewykorzystywanych składników majątku – lokali biurowych – prowadzonego przez Wnioskodawcę będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 4 może on uzyskiwać dochód z majątku. Lokal, który Izba zamierza najmować nie został kupiony z myślą o prowadzeniu najmu tylko stanowi jej składnik majątku przeznaczony na siedzibę. W przyszłości Wnioskodawca przeniesie się do nowo zakupionego lokalu. Z uwagi na czasowo niewykorzystywany składnik majątku Izba chciałaby do momentu sprzedaży najmować lokal firmom zewnętrznym, aby nie stał pusty i nie generował niepotrzebnych kosztów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, gdyż wyklucza to przepis ustawy o izbach rolniczych zapisany w art. 7 ust. 1 pkt 1. Z drugiej strony ta sama ustawa w art. 35 ust. 1 pkt 7 wskazuje jako źródło dochodów Izby opłaty z tytułu usług świadczonych przez Izbę, nadając Walnemu Zgromadzeniu Izby właściwość ustalenia zasad odpłatności za usługi świadczone przez Izbę (art. 12 ust. 1 pkt 15). Tak też na mocy ww. przepisów opłaty za usługi świadczone przez Izbę są zgodne z prawem, a usługa w rozumieniu ustawy o izbach rolniczych oznacza co innego niż działalność usługowa stanowiąca rodzaj działalności gospodarczej. Zatem usługa najmu nie może mieć charakteru działalności gospodarczej. Naliczanie i pobieranie opłat za najem nie oznacza, że prowadzona jest działalność gospodarcza dla osiągnięcia zarobku, tylko stanowi opłatę na pokrycie kosztów działalności statutowej. Dochody Izby, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione są z podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż w całości przeznaczane są na cele statutowe i ustawowe. Składniki majątku Wnioskodawcy, które posiada stanowią majątek związany z działalnością statutową, dlatego też najem tych składników nie będzie działalnością gospodarczą tylko działalnością statutową i przychód z tytułu najmu zostanie przeznaczony na realizację działalności statutowej Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2343 z późn. zm., dalej: „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie wprowadził do updop ogólnej definicji przychodu podatkowego. Treść art. 12 ust. 1 updop wskazuje, że zostały ustanowione jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do kategorii przychodów. Natomiast art. 12 ust. 4 updop określa w sposób enumeratywny, które zdarzenia nie stanowią przychodu. Jednocześnie należy stwierdzić, że podatek dochodowy od osób prawnych posiada cechy podatku powszechnego, tj. podatku, który jest ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem – jako źródłem dochodu – jest tylko ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Poza tym musi mieć charakter definitywny (dokonany) i mierzalny. Ponadto, użyty zwrot „w szczególności” oznacza, że wykaz przychodów stanowi katalog otwarty, natomiast zawarte w tym przepisie okoliczności określające przychody mają charakter przykładowy. Na podstawie art. 12 ust. 1 updop można zatem stwierdzić, że co do zasady przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny charakter, którą może on rozporządzać jak własną. W myśl art. 14 ust. 1 updop, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy, praw majątkowych lub świadczenia usług jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionych przyczyn ekonomicznych znacznie odbiega od wartości ceny rynkowej tych rzeczy, praw lub usług, organ podatkowy określa ten przychód w wysokości wartości rynkowej.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca powołany ustawą z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych jest samorządem rolniczym działającym na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentującym interesy zrzeszonych w nim podmiotów (izbą rolniczą), której zadania statutowe określa Statut.

Zgodnie z art. 35 ust 1. ustawy o izbach rolniczych dochody izb pochodzą:

  1. z odpisu w wysokości 2% od uzyskanych wpływów z tytułu podatku rolnego pobieranego na obszarze działania izby;
  2. ze środków na realizację zadań zleconych przez administrację rządową lub samorządową;
  3. z udziałów lub akcji spółek, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 lit. a;
  4. z innego majątku izby;
  5. z darowizn, zapisów, dotacji i innych wpłat;
  6. ze składek członkowskich;
  7. z opłat z tytułu usług świadczonych przez izbę;
  8. z wpływów z oprocentowania rachunków bankowych oraz lokat.

Izba prowadzi działalność ustawową i statutową w zakresie określonym przez ustawę o izbach rolniczych oraz statut. Zgodnie z ustawą o izbach rolniczych art. 7 ust. 1 Izba nie może prowadzić działalności gospodarczej. Usługi świadczone przez Izbę są nieodpłatną działalnością ustawową i statutową. Główną działalnością Izby jest działalność polegająca na reprezentowaniu interesów jej członków przed instytucjami rządowymi, działalność informacyjna. Izby działają na rzecz rolnictwa, wpływają na kształtowanie polityki rolnej i uczestniczą w jej realizacji. Wnioskodawca posiada składniki majątku nieruchome i ruchome. Poza środkami finansowymi posiada nieruchomość w postaci lokalu aktualnie przeznaczonego na siedzibę Wnioskodawcy. W grudniu 2017 r. Wnioskodawca nabył drugi lokal, do którego ma zamiar się przenieść i to on będzie w przyszłości stanowił siedzibę Wnioskodawcy.

Wobec powyższego Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przychody z najmu niewykorzystywanych składników majątku – lokali biurowych – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Działanie izby rolniczej oparte jest na przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o izbach rolniczych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1315 z późn. zm.). Zgodnie z art. 1 ust. 1 tej ustawy tworzy się samorząd rolniczy działający na rzecz rozwiązywania problemów rolnictwa i reprezentujący interesy zrzeszonych w nim podmiotów.

W myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy członkami samorządu rolniczego z mocy prawa są:

  1. osoby fizyczne i prawne, będące podatnikami podatku rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym;
  2. osoby fizyczne i prawne, będące podatnikami podatku dochodowego z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych;
  3. członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych posiadający w tych spółdzielniach wkłady gruntowe.

W świetle art. 2 ust. 1 powyższej ustawy samorząd rolniczy jest niezależny w wykonywaniu swych zadań i podlega tylko ustawom.

Stosownie do art. 3 powołanej ustawy jednostkami organizacyjnymi samorządu rolniczego są izby rolnicze, zwane dalej „izbami”. Terenem działania izby jest obszar województwa. Członkami izby są osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 i 2, płacące podatek na terenie działania izby oraz osoby, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 3, będące członkami rolniczych spółdzielni produkcyjnych, mających siedzibę na terenie działania izby. Izby działają na rzecz rolnictwa, wpływają na kształtowanie polityki rolnej i uczestniczą w jej realizacji. Izby posiadają osobowość prawną.

Według art. 7 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy izba nie może prowadzić działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459 z późn. zm.), zgodnie z którym przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Na mocy art. 659 § 2 tej ustawy czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.

Powyższe oznacza, że otrzymując czynsz należny z tytułu umowy najmu Wnioskodawca uzyska przychód podatkowy. Należy jednak wskazać, że dochód podatkowy (a więc przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania w szczególności na podstawie art. 17 ust. 1 updop. Wymieniony przepis zawiera katalog dochodów wolnych od podatku. Stwierdzenie, że dochód jest wolny od podatku, należy odczytywać jako wyłączenie z podstawy opodatkowania dochodów o jakich mowa w tym przepisie. Należy przy tym podkreślić, że w przedmiocie stosowania wszelkiego rodzaju ulg podatkowych trzeba mieć na względzie także art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z którym każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Nakładanie podatków, innych danin publicznych, określanie podmiotów, przedmiotów opodatkowania i stawek podatkowych, a także zasad przyznawania ulg i umorzeń oraz kategorii podmiotów zwolnionych od podatków następuje w drodze ustawy, co wynika z art. 217 Konstytucji. Tym samym, każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w tym także ulga podatkowa) nie może być interpretowany dowolnie, ani uzupełniany w drodze interpretacji o treść, której nie zawiera. Oznacza to, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe zawarte w updop podlegają bardzo ścisłej interpretacji – ich zakres nie może być rozszerzany ani zawężany.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  • przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz
  • gdy środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia.

Stosownie do art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów ze stali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a.dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnych używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach.



W myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c updop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

  1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
  2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
  3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych – jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zastosowanie omawianego zwolnienia będzie więc możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

  1. podatnik działa na podstawie odrębnej ustawy i prowadzi działalność statutową,
  2. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c updop,
  3. podatnik ten przeznaczył i wydatkował osiągnięte dochody na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  4. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a updop.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a updop), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca działa na podstawie ustawy o izbach rolniczych oraz statutu. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o izbach rolniczych, izba rolnicza nie może prowadzić działalności gospodarczej. W związku z tym działalność ta nie może stanowić jej celu statutowego.

A zatem, jeżeli Wnioskodawca osiągnie dochód z tytułu czynszu najmu i przeznaczy go na realizację swoich celów statutowych, dochód ten będzie wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 updop.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj