Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.116.2018.2.AW
z 16 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 12 lutego 2018 r. (data wpływu 19 lutego 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 maja 2018 r. (data wpływu 10 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i udokumentowania świadczenia z tytułu którego wypłacany jest transfer środków pieniężnych celem pokrycia kosztów podatku od gier oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT i udokumentowania świadczenia z tytułu którego wypłacany jest transfer środków pieniężnych celem pokrycia kosztów podatku od gier oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 8 maja 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy oraz własnego stanowiska, dodatkową opłatę oraz adres elektroniczny ePUAP.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania:
    A;
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:
    B

przedstawiono następujący stan faktyczny.

A Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub Spółka”) jest spółką kapitałową prawa polskiego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca organizuje loterie audiotekstowe (dalej: „Loterie”). Loterie są organizowane na podstawie zezwoleń wydawanych przez dyrektora właściwej izby administracji skarbowej. W tym celu Spółka składa stosowne wnioski o wydanie zezwolenia na urządzenie loterii, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 471, z późn. zm.; dalej: „ustawa o grach hazardowych”).

Loterie są organizowane przez Spółkę w imieniu własnym, ale na zlecenie, między innymi, B Sp. z o.o. sp. k. (dalej: „Zainteresowany”), za wynagrodzeniem, na podstawie zawartych umów. W konsekwencji, Wnioskodawca świadczy na rzecz Zainteresowanego usługi organizacji Loterii.

Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą polegającą przede wszystkim na dostarczaniu operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych udostępnianych przez ich platformy techniczne klientom końcowym (abonentom), którzy korzystają z tych serwisów poprzez przesłanie wiadomości SMS o podwyższonej opłacie.

Usługi dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych Zainteresowany realizuje na podstawie umowy z agregatorem – hurtownikiem, będącym czynnym podatnikiem VAT, posiadającym odpowiednie umowy z operatorami telefonii komórkowej, dotyczące dostarczania treści do serwisów multimedialnych.

Serwisem multimedialnym w rozumieniu podpisanych umów z agregatorem jest między innymi serwis SMS umożliwiający abonentowi dokonanie zgłoszenia do Loterii poprzez przesłanie odpowiedniej wiadomości SMS o podwyższonej opłacie.

Zainteresowany, na podstawie umów z Wnioskodawcą, umożliwia Wnioskodawcy realizowanie serwisu SMS, który – w wyniku współgrania infrastruktury technicznej Zainteresowanego i Wnioskodawcy – pozwala Wnioskodawcy na zarejestrowanie zgłoszenia abonenta do Loterii oraz na przesłanie do tego abonenta zwrotnie odpowiedniej treści loteryjnej.

Z tytułu wykonania umowy dostarczenia treści do serwisów multimedialnych na platformy operatorów komórkowych, Zainteresowany wystawia na rzecz agregatora będącego czynnym podatnikiem VAT faktury VAT ze stawką 23%.

Tak więc, Zainteresowany z jednej strony zleca organizację Loterii podmiotowi specjalizującemu się w tego typu działalności, tj. Wnioskodawcy, a z drugiej strony dostarcza operatorom serwis SMS i treści do tego serwisu wykorzystywane w ramach Loterii organizowanych przez Wnioskodawcę.

W ramach relacji umownych pomiędzy Wnioskodawcą a Zainteresowanym, Wnioskodawca jest, między innymi, obowiązany do:

  1. wystąpienia w charakterze organizatora Loterii;
  2. opracowania, zgodnie z wymogami polskiego prawa, wszelkich niezbędnych dokumentów wymaganych w związku z Loterią przez przepisy prawa;
  3. uzyskania wszelkich zezwoleń wymaganych przez przepisy prawa polskiego do przeprowadzenia Loterii, w tym do przygotowania i złożenia kompletnego wniosku o wydanie zezwolenia na przeprowadzenie Loterii;
  4. terminowego wniesienia wymaganej opłaty za zezwolenie na urządzenie Loterii, w wysokości 10% wartości puli nagród w Loterii określonej w regulaminie Loterii lub innej ustalonej zgodnie z ustawą o grach hazardowych;
  5. rozpoczęcia i przeprowadzania Loterii w terminie i na zasadach określonych w zezwoleniu na urządzenie Loterii, wydanym przez właściwy organ administracji, oraz powiadomienia właściwego organu o rozpoczęciu i zakończeniu Loterii;
  6. powołania wewnętrznej komisji nadzoru oraz zapewnienia sprawowania nadzoru nad przebiegiem Loterii oraz nad przebiegiem losowań przez osobę posiadającą świadectwo zawodowe wydane przez Ministra Finansów uprawniające do nadzorowania Loterii wymagane przez obowiązujące przepisy prawa, w tym ustawę o grach hazardowych;
  7. opublikowania i udostępnienia regulaminu uczestnikom Loterii;
  8. wyłaniania zwycięzców Loterii zgodnie z regulaminem, w tym do przygotowania aplikacji losującej, przeprowadzenia losowań i zapewnienia ich rzetelności;
  9. powiadamiania laureatów nagród o wygranych zgodnie z regulaminem oraz weryfikacji laureatów Loterii;
  10. wydania nagród zwycięzcom, w tym do logistycznej obsługi wydawania nagród, zgodnie z regulaminem;
  11. spełnienia wszelkich obowiązków publicznoprawnych związanych z organizacją Loterii, w tym do zapłaty podatku od gier, naliczenia i odprowadzenia należnego podatku od osób fizycznych na rzecz właściwego Urzędu Skarbowego, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  12. spełnienia wszelkich zobowiązań cywilnoprawnych związanych z przeprowadzeniem Loterii, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa;
  13. obsługi wszelkich reklamacji związanych z organizowaniem i prowadzeniem Loterii, w tym do: przyjmowania, rozpatrywania i udzielania odpowiedzi na reklamacje pisemne zgłoszone przez uczestników Loterii, zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie oraz z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa;
  14. dokonania nagrań rozmów z uczestnikami Loterii oraz ich przechowania zgodnie z postanowieniami regulaminu;
  15. zapewnienia obsługi prawnej Loterii;
  16. dokonania wszelkich innych czynności niezwiązanych z promocją Loterii, niezbędnych do przygotowania i prawidłowego przeprowadzenia Loterii;
  17. wykonania wszelkich obowiązków, do których zgodnie z przepisami prawa zobowiązany jest podmiot urządzający loterię audiotekstową w czasie i po zakończeniu jej przeprowadzania oraz do wykonania obowiązków dokumentacyjnych, ewidencyjnych i archiwizacyjnych związanych z Loterią;
  18. przekazania Zleceniodawcy wszelkich informacji i/lub materiałów niezbędnych do prawidłowego przygotowania przez Zleceniodawcę materiałów promocyjnych dotyczących Loterii.

Z kolei, w ramach relacji umownych pomiędzy Wnioskodawcą a Zainteresowanym, Zainteresowany jest, między innymi, obowiązany do:

  1. opracowania pełnej koncepcji Loterii, na którą składają się jej scenariusz, mechanika, strategia komunikacji o Loterii, strategia marketingowa, uwzględniającej uwarunkowania rynkowe, techniczne prawne, których spełnienie jest niezbędne do należytej organizacji loterii audiotekstowych, oraz do dostarczenia tej koncepcji Spółce;
  2. przeprowadzenia akcji marketingowej dotyczącej Loterii;
  3. zapewnienia Spółce bankowej gwarancji wypłaty nagród na kwotę odpowiadającą puli nagród w Loterii;
  4. zapewnienia Spółce nagród rzeczowych określonych w regulaminie Loterii, w terminie umożliwiającym mu wydanie tych nagród zgodnie z wymogami zawartymi w regulaminie Loterii;
  5. zapewnienia infrastruktury teleinformatycznej niezbędnej do obsłużenia komunikacji SMS w ramach Loterii, w tym do zapewnienia na potrzeby Loterii dedykowanego numeru SMS Premium, niezbędnego do przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej regulaminem;
  6. zapewnienia Spółce stałego wsparcia merytorycznego i technicznego niezbędnego dla przeprowadzenia Loterii zgodnie z jej regulaminem, stosownym zezwoleniem oraz koncepcją Loterii, przez cały okres trwania Loterii.

Z tytułu usługi organizacji Loterii wykonanej przez Spółkę na zlecenie Zainteresowanego, Zainteresowany:

  1. uiszcza na rzecz Spółki jednorazowe wynagrodzenie, oraz
  2. uiszcza na rzecz Spółki comiesięczną kwotę ryczałtową.

Dodatkowo, Zainteresowany przekazuje Spółce środki pieniężne na pokrycie kosztów, do których poniesienia jest zobowiązany Wnioskodawca jako organizator Loterii, tj.:

  1. kosztów nagród pieniężnych;
  2. kosztów nagród rzeczowych zakupionych przez Spółkę i wydanych uczestnikom Loterii;
  3. kosztów podatku od gier;
  4. kosztów opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzenie danej Loterii.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Zainteresowany niebędący Stroną jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
  2. Zainteresowany niebędący Stroną wykorzystuje nabyte od Zainteresowanego będącego Stroną usługi do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Transfer środków pieniężnych od Zainteresowanego na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów podatku od gier stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i powinien być dokumentowany przez Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką 23%?
  2. Zainteresowany ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ze stawką 23% wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę dokumentujących koszty podatku od gier uiszczanego przez Wnioskodawcę w ramach świadczonej usługi organizacji Loterii?

Zdaniem Zainteresowanych (doprecyzowanym w piśmie z dnia 8 maja 2018 r.):

Ad 1

Transfer środków pieniężnych od Zainteresowanego na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów podatku od gier stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i powinien być dokumentowany przez Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką 23%.

Ad 2

Zleceniodawca niebędący Stroną ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ze stawką 23% wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę dokumentujących koszt podatku od gier uiszczanego przez Wnioskodawcę w ramach świadczonej usługi organizacji Loterii.

Uzasadnienie

Ad 1 Opodatkowanie podatkiem VAT transferu środków pieniężnych od Zainteresowanego na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów podatku od gier.

Jak wskazano w stanie faktycznym, z tytułu usług organizacji Loterii świadczonych przez Wnioskodawcę na zlecenie Zainteresowanego, Zainteresowany uiszcza na rzecz Wnioskodawcy jednorazowe wynagrodzenie oraz comiesięczne wynagrodzenie ryczałtowe. Dodatkowo, Zainteresowany przekazuje Wnioskodawcy środki pieniężne na pokrycie kosztów, do których poniesienia jest zobowiązana Spółka jako organizator Loterii, w tym kosztów podatku od gier.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega, między innymi, odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z kolei, na mocy art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 29 listopada 2017 r. uzyskanej przez Wnioskodawcę, Dyrektor Krajowej Informacji Podatkowej potwierdził, że: „jednorazowe wynagrodzenie oraz comiesięczne, ryczałtowe wynagrodzenie należne Spółce od Zleceniodawcy z tytułu organizacji Loterii podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki w wysokości 23%”.

W świetle ww. interpretacji indywidualnej należy zatem ustalić czy świadczona przez Wnioskodawcę usługa organizacji Loterii wraz z czynnością zapłaty podatku od gier stanowi jedno kompleksowe świadczenie, czy też są to odrębne świadczenia, dla których należy osobno określić skutki podatkowe na gruncie ustawy o VAT.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle brzmienia art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, który jako podstawę opodatkowania określa wszystko, co stanowi zapłatę, należy uznać, że w przypadku świadczenia konkretnej usługi zasadniczo nie powinno się wyodrębniać poszczególnych jej elementów, które na tę usługę się składają i opodatkowywać ich osobno. Wnioskodawca sprzedaje bowiem określoną usługę (organizacji Loterii), a nie elementy (koszty), które się na nią składają.

Kwoty podatku od gier, jakie są płacone przez Wnioskodawcę w związku z organizacją Loterii, i jakie są pokrywane przez Zainteresowanego, są ściśle powiązane z samą usługą organizacji Loterii świadczoną przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego. Zobowiązanie do zapłaty podatku od gier jest bowiem nieodłącznym elementem skutecznego wykonania przez Wnioskodawcę usługi w postaci organizacji Loterii. W tym świetle, w ocenie Wnioskodawcy, kwoty transferowane przez Zainteresowanego na rzecz Wnioskodawcy tytułem pokrycia kosztów podatku od gier są nierozerwalnie związane ze świadczeniem głównym, jakim jest usługa organizacji Loterii i stanowią zasadniczą część wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy od Zainteresowanego z tytułu świadczenia wskazanej usługi.

Powyższe stanowisko potwierdzają – per analogiem w odniesieniu do podatku od nieruchomości, którego kwotą obciążany jest najemca – sądy administracyjne w wyrokach oraz organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych. Przykładowo:

  • Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 17 maja 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 2954/12 stwierdził, że: „(...) Sąd podzielił w całości przedstawione przez organ interpretacyjny stanowisko, a w szczególności twierdzenie, że nie można sztucznie wyodrębniać z jednej kompleksowej dostawy, jaką stanowi sprzedaż nieruchomości, kwot odpowiadających określonym kosztom, jak np. części podatku od nieruchomości czy innych świadczeń publicznoprawnych bezpośrednio związanych z taką transakcją, w celu ich przeniesienia na nabywcę bez opodatkowania. Ustalone z uwzględnieniem odrębnych przepisów daniny publiczne stanowią element cenotwórczy kosztów posiadania nieruchomości, który w przypadku jej sprzedaży wpływa bezpośrednio na jej cenę (wartość rynkową). Dlatego też niezależnie czy wskazane składniki będą elementem umowy sprzedaży nieruchomości, czy też odrębnie wskazanym w umowie kosztem (świadczeniem) przenoszonym na nabywcę w związku z dokonaną transakcją, stanowią w istocie jedno niepodzielne świadczenie. Ich zapłata stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 u.p.t.u. i tym samym element podstawy opodatkowania dostawy towarów. (...)”.
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 14 czerwca 2017 r. znak 0114-KDIP1-3.4012.94.2017.2.MT uznał, że: „(...) koszt związany z utrzymaniem nieruchomości, jakim jest podatek od nieruchomości, na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, jest należnością bezpośrednio związaną z odpłatnym świadczeniem usługi najmu i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usługi najmu przedmiotowych nieruchomości. W związku z tym dokumentowanie notą księgową podatku od nieruchomości nie jest działaniem poprawnym. Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy stwierdzić, że Wnioskodawca będąc podatnikiem podatku od towarów i usług jest zobowiązany wystawiać fakturę, stwierdzającą wykonanie usługi najmu, traktując podatek od nieruchomości jako kwotę należną z tytułu świadczonej usługi najmu, natomiast brak jest podstaw do wystawiania not księgowych obciążających najemcę podatkiem od nieruchomości. (... )”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 15 lutego 2016 r. znak ILPP3/4512-1-247/15-4/JO wskazał, że: „(...) w przypadku umowy najmu przedmiotem świadczenia na rzecz najemców jest usługa główna, tj. najem lokalu, a koszty dodatkowe takie jak np. koszt opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi – jeżeli strony uzgodnią, że wynajmujący będzie obciążał nimi najemcę, stanowią elementy rachunku kosztów zmierzający do ustalenia kwoty odpłatności za usługę najmu, bowiem z ekonomicznego punktu widzenia dopełniają świadczenie zasadnicze i nie należy ich sztucznie oddzielać od tego świadczenia.
    Tym samym wszelkie ponoszone przez wynajmującego wydatki związane ze świadczoną usługą najmu powinny być uwzględnione przy kalkulacji ceny tej usługi, gdyż stanowią wraz z czynszem obrót w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z tytułu świadczenia usługi najmu lokalu na rzecz najemcy. Należy przy tym wskazać, że usługi te opodatkowane będą według zasad właściwych dla świadczonych usług najmu.
    Mając na uwadze przywołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że koszt opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie stanowi odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu lecz jest elementem pewnej całości, stanowiącej jedno świadczenie – usługę najmu i podlega opodatkowaniu według stawki właściwej dla usługi zasadniczej, tj. dla usługi najmu.
    W związku z powyższym, Wnioskodawca postępuje nieprawidłowo wystawiając refakturę za gospodarowanie odpadami komunalnymi na najemcę. Zainteresowany może tylko i wyłącznie wliczać ww. koszt jako element cenotwórczy usługi najmu, ponieważ koszt ten jest nierozerwalnie związany z usługą najmu i tak powinien być opodatkowany, tzn. w wysokości 23%. (...)”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 15 maja 2015 r. znak IBPP3/4512-167/15/LŻ uznał, że: „(...) Wobec powyższego, koszt związany z utrzymaniem nieruchomości, jakim jest podatek od nieruchomości, na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy, jest należnością bezpośrednio związaną z odpłatnym świadczeniem usługi najmu/dzierżawy i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki właściwej dla usługi najmu/dzierżawy przedmiotowych nieruchomości.
    Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest usługa najmu/dzierżawy nieruchomości (w tym konkretnym przypadku lokali mieszkalnych i użytkowych), a podatek od nieruchomości stanowi element cenotwórczy tej usługi i pozostaje w bezpośrednim związku z przedmiotem umów najmu/dzierżawy, stanowiąc część świadczonej usługi zasadniczej, to usługa ta podlega, jako świadczenie jednolite, opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad (stawek) właściwych tej usłudze, tj. w przypadku usług najmu/dzierżawy lokali użytkowych stawką podatku w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. (...)”.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z dnia 3 czerwca 2016 r. znak IBPP2/4512-213/16/KO uznał, że: „(...) koszty podatku od nieruchomości lub opłaty za użytkowanie wieczyste są należnościami bezpośrednio związanymi z odpłatnym świadczeniem usługi najmu i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla wiążącego strony stosunku cywilnoprawnego – tak jak czynsz. Zobowiązanie podatkowe jak wskazano wyżej w podatku od nieruchomości ciąży na wynajmującym, jako właścicielu i nie może być w drodze umowy przeniesione na osobę najemcy ze skutkiem zwalniającym wynajmującego z obowiązku podatkowego. Dotyczy to również opłat za użytkowanie wieczyste gruntu, ustanowionych zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którą obowiązanym do ich wnoszenia jest użytkownik wieczysty. Z powyższego wynika, że koszty podatku od nieruchomości i opłaty wieczystego użytkowania stanowiące element świadczenia należnego z tytułu umowy najmu stanowią wraz z czynszem zapłatę będącą podstawą opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku VAT, z tytułu świadczenia usług najmu. (...)”.

Dodatkowym argumentem przemawiającym za potraktowaniem transferu środków pieniężnych od Zainteresowanego na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów podatku od gier za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jest następujące stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażone w cytowanej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 29 listopada 2017 r. uzyskanej przez Wnioskodawcę: „poniesienie opłaty za udzielenie zezwolenia na organizację Loterii ciążyć będzie na Wnioskodawcy, jako podmiocie, który przeprowadza i organizuje Loterie i nie może być w drodze umowy przeniesiona na Zleceniodawcę, ze skutkiem zwalniającym Wnioskodawcę z obowiązku poniesienia przedmiotowej opłaty. Zatem, podstawę opodatkowania stanowić będzie wszystko co stanowi zapłatę z tytułu organizacji i przeprowadzenia Loterii, obejmującą oprócz wynagrodzenia jednorazowego oraz comiesięcznego również kwotę odpowiadającą wysokości opłaty za uzyskanie zgodny na urządzenie Loterii. Biorąc pod uwagę wskazane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że transfer środków pieniężnych od Zleceniodawcy na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzenie danej Loterii będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”.

W ocenie Wnioskodawcy, transfer środków pieniężnych tytułem pokrycia kosztów opłaty za udzielenie zezwolenia na urządzenie danej Loterii oraz transfer środków pieniężnych tytułem pokrycia kosztów podatku od gier powinny być traktowane analogicznie dla celów podatku VAT, tj. jako elementy składowe podstawy opodatkowania dla usługi organizacji Loterii.

Mając na uwadze powyższe – zdaniem Wnioskodawcy – transfer środków pieniężnych od Zainteresowanego na rzecz Spółki tytułem pokrycia kosztów podatku od gier stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, i powinien zostać dokumentowany przez Wnioskodawcę fakturą VAT ze stawką 23%.

Ad 2 Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ze stawką 23% wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę dokumentujących koszty podatku od gier.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Zainteresowany prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu – we współpracy z podmiotami będącymi czynnymi podatnikami VAT – usług dostarczania operatorom telefonii komórkowej treści do serwisów multimedialnych, które następnie operatorzy udostępniają końcowym użytkownikom – uczestnikom Loterii. W ramach usług tworzone są treści do serwisów multimedialnych opartych o SMS. Treści te są następnie wykorzystywane w ramach Loterii. Z tytułu wykonania usług Zainteresowany wystawia na rzecz kontrahentów będących czynnymi podatnikami VAT faktury VAT ze stawką 23%.

Zainteresowany z jednej strony zleca Wnioskodawcy organizację Loterii, a z drugiej strony świadczy na rzecz swoich kontrahentów usługę dostarczania treści do serwisów multimedialnych wykorzystywanych w ramach Loterii organizowanych przez Wnioskodawcę.

W konsekwencji, jako że Zainteresowany niebędący Stroną prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT ze stawką 23% i w bezpośrednim związku z tą działalnością nabywa usługi organizacji Loterii od Wnioskodawcy, w ocenie Wnioskodawcy, Zainteresowany niebędący Stroną ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego ze stawką 23% wynikającego z faktur VAT wystawianych przez Wnioskodawcę dokumentujących również koszty podatku od gier uiszczanego przez Wnioskodawcę w ramach świadczonej usługi organizacji Loterii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj