Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.174.2018.1.JN
z 8 maja 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 13 marca 2018 r. (data wpływu 15 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego oraz jego zwrotu, wynikającego z faktur zaliczkowych uzyskanych po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego oraz jego zwrotu, wynikającego z faktur zaliczkowych uzyskanych po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni otrzymała od swojego ojca darowiznę w formie pieniężnej. Otrzymane środki pieniężne stanowią jej majątek odrębny (tzn. nie objęty ustawową wspólnością majątkową małżeńską). Wnioskodawczyni planuje je przeznaczyć na zakup lokalu na wynajem (lokal w apartamentowcu w nadmorskiej miejscowości).

W marcu br. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną (dalej: Umowa Przedwstępna), na podstawie której sprzedający zobowiązał się do zawarcia w terminie do dnia 31 sierpnia 2020 r. umowy przyrzeczonej, której przedmiotem będzie:

  1. ustanowienie przez sprzedającego (dewelopera) odrębnej własności określonego w Umowie Przedwstępnej lokalu mieszkalnego (apartamentu) wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu i częściach wspólnych budynku, a następnie
  2. sprzedaż przez spółkę na rzecz Wnioskodawczyni wyodrębnionego lokalu wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu i częściach wspólnych budynku.

Na podstawie Umowy Przedwstępnej Wnioskodawczyni zobowiązana jest do dokonywania wpłat w określonych wysokościach i według harmonogramu. Pierwsza wpłata będzie stanowić zadatek. Pozostałe wpłaty będą traktowane jako zaliczki na poczet ceny. W momencie odbioru lokalu (planowany termin oddania inwestycji to dzień 28 luty 2020 r.) Wnioskodawczyni wpłaci całość ceny. Dokonywane przez Wnioskodawczynię wpłaty będą dokumentowane przez sprzedającego fakturami zaliczkowymi.

Nabycie lokalu będzie opodatkowane VAT według stawki 23%. Lokal ten przeznaczony będzie do krótkoterminowego wynajmu w celach wypoczynkowych. Obsługą lokalu będzie się zajmowała zewnętrzna, wyspecjalizowana firma, Wnioskodawczyni albo (i) wynajmie lokal tej firmie albo (ii) wynajmować będzie lokal każdorazowym turystom korzystającym z lokalu. W obu przypadkach Wnioskodawczyni będzie traktować te czynności jako sprzedaż opodatkowaną VAT.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej (brak wpisu do CEiDG). W związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej oraz planowanym wynajmem lokalu Wnioskodawczyni w najbliższych dniach złoży zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT (jako podatnik VAT czynny). Po dokonaniu odbioru lokalu będzie go wykorzystywała do czynności opodatkowanych VAT (23%, 8%).

Po rejestracji dla celów VAT Wnioskodawczyni zamierza wykazywać wpłacone zaliczki (udokumentowane fakturami zaliczkowymi) w deklaracji VAT i wnioskować do urzędu skarbowego o zwrot VAT w terminie 180 dni (zaliczki będą wpłacane przed tym jak pojawi się pierwsza sprzedaż opodatkowana VAT – wynajem lokalu).

Dotychczas Wnioskodawczyni wraz z mężem wynajmowali inny lokal, ale wyłącznie w ramach tzw. wynajmu okazjonalnego dla celów mieszkaniowych (wynajem mieszkania studentom).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony wynikający z faktur zaliczkowych uzyskanych po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – wynajmu lokalu?
  2. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie uprawniona do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego (wynikającego z faktur zaliczkowych) nad podatkiem należnym (do momentu rozpoczęcia sprzedaży Wnioskodawczyni VAT należny będzie wynosić 0 zł) za poszczególne okresy rozliczeniowe po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – wynajmu lokalu?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

  1. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony wynikający z faktur zaliczkowych uzyskanych po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – wynajmu lokalu.
  2. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie uprawniona do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku VAT naliczonego (wynikającego z faktur zaliczkowych) nad podatkiem należnym (do momentu rozpoczęcia sprzedaży Wnioskodawczyni VAT należny będzie wynosić 0 zł) za poszczególne okresy rozliczeniowe po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – wynajmu lokalu.

Uzasadnienie

Lokal zostanie nabyty na cele działalności gospodarczej polegającej wyłącznie na świadczeniu usług podlegających opodatkowaniu VAT (23%, 8%), tj. usług wynajmu. Na ten cel lokal będzie zajmowany od momentu jego nabycia (odbioru).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tej ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem wyjątków niemających w niniejszej sprawie zastosowania.

Na podstawie ww. przepisu Wnioskodawczyni będzie przysługiwać, jako podatnikowi VAT czynnemu, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupionego lokalu. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 10 oraz art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT).

Uzupełnieniem ww. regulacji jest art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie towaru lub usługi, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawa ustanawia zasadę tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”, która wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Tym samym, podatnik dokonując zakupu towarów czy usług dokonuje ich natychmiastowej alokacji do czynności dających prawo do odliczenia lub niedających takiego prawa.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy – prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy – jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę lub dokument celny, będący podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy ‒ obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy – w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 87 ust. 2 ustawy – zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju albo na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku mającego siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanej w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej lub postępowania podatkowego. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 5a ustawy – w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a-2c oraz ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy (art. 86 ust. 19 ustawy).

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Z cytowanych wyżej przepisów można wywieść podstawowe warunki, od których ustawa uzależnia przyznanie danemu podmiotowi prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w omawianym trybie, a zatem:

  • prawo to przysługuje wyłącznie podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy;
  • podatnik nabył towary lub usługi, a z nabycia tego wynika kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy;
  • towary i usługi, o których wyżej mowa, podatnik wykorzystał (wykorzysta) do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
  • kwotę podatku naliczonego podatnik wykazał we właściwym terminie (okresie rozliczeniowym), określonym w art. 86 ust. 10-18 ustawy;
  • w tym samym okresie rozliczeniowym podatnik wykazał kwotę podatku należnego, a kwota ta jest niższa od kwoty podatku naliczonego;
  • nie występują okoliczności powodujące wyłączenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określone w art. 88 ustawy.

Zauważyć należy, że przepis art. 87 ust. 5a ustawy pozwala podatnikom, którzy w danym okresie w ogóle nie dokonywali żadnych czynności ani w kraju, ani za granicą na uzyskanie zwrotu bezpośredniego podatku naliczonego. Zwrot następuje na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową. Wystarczającą (i w zasadzie jedyną) przesłanką jest sam fakt wystąpienia u podatnika, który nie dokonywał w danym okresie żadnych czynności opodatkowanych, kwoty podatku naliczonego, której to kwoty nie przenosi na następny okres rozliczeniowy.

Zasadą jest, że zwrot przysługuje w tym przypadku w terminie 180 dni. Podatnik może jednak złożyć wniosek o zwrot podatku w terminie 60 dni. Wraz z wnioskiem powinno zostać złożone w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe, w kwocie odpowiadającej podatkowi naliczonemu.

Z odesłań zawartych w art. 87 ust. 5a ustawy wynika, że w przypadku podatników, o których mowa, organ podatkowy może wydłużyć termin zwrotu podatku, w przypadku gdy zasadność zwrotu jest weryfikowana przez organ podatkowy bądź organ kontroli skarbowej w jakiejkolwiek formie (czynności sprawdzających, postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego w kontroli skarbowej).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni otrzymała od swojego ojca darowiznę w formie pieniężnej. Otrzymane środki pieniężne stanowią jej majątek odrębny (tzn. nie objęty ustawową wspólnością majątkową małżeńską). Wnioskodawczyni planuje je przeznaczyć na zakup lokalu na wynajem (lokal w apartamentowcu w nadmorskiej miejscowości).

W marcu br. Wnioskodawczyni podpisała umowę przedwstępną (dalej: Umowa Przedwstępna), na podstawie której sprzedający zobowiązał się do zawarcia w terminie do dnia 31 sierpnia 2020 r. umowy przyrzeczonej, której przedmiotem będzie:

  • ustanowienie przez sprzedającego (dewelopera) odrębnej własności określonego w Umowie Przedwstępnej lokalu mieszkalnego (apartamentu) wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu i częściach wspólnych budynku, a następnie
  • sprzedaż przez spółkę na rzecz Wnioskodawczyni wyodrębnionego lokalu wraz z udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu i częściach wspólnych budynku.

Na podstawie Umowy Przedwstępnej Wnioskodawczyni zobowiązana jest do dokonywania wpłat w określonych wysokościach i według harmonogramu. Pierwsza wpłata będzie stanowić zadatek. Pozostałe wpłaty będą traktowane jako zaliczki na poczet ceny. W momencie odbioru lokalu Wnioskodawczyni wpłaci całość ceny. Dokonywane przez Wnioskodawczynię wpłaty będą dokumentowane przez sprzedającego fakturami zaliczkowymi.

Nabycie lokalu będzie opodatkowane VAT według stawki 23%. Lokal ten przeznaczony będzie do krótkoterminowego wynajmu w celach wypoczynkowych. Obsługą lokalu będzie się zajmowała zewnętrzna, wyspecjalizowana firma, Wnioskodawczyni albo (i) wynajmie lokal tej firmie albo (ii) wynajmować będzie lokal każdorazowym turystom korzystającym z lokalu. W obu przypadkach Wnioskodawczyni będzie traktować te czynności jako sprzedaż opodatkowaną VAT.

W związku z zawarciem Umowy Przedwstępnej oraz planowanym wynajmem lokalu Wnioskodawczyni w najbliższych dniach złoży zgłoszenie rejestracyjne dla celów VAT (jako podatnik VAT czynny). Po dokonaniu odbioru lokalu będzie wykorzystywała go do czynności opodatkowanych VAT (23%, 8%).

Po rejestracji dla celów VAT Wnioskodawczyni zamierza wykazywać wpłacone zaliczki (udokumentowane fakturami zaliczkowymi) w deklaracji VAT i wnioskować do urzędu skarbowego o zwrot VAT w terminie 180 dni (zaliczki będą wpłacane przed tym jak pojawi się pierwsza sprzedaż opodatkowana VAT – wynajem lokalu).

W przedmiotowej sprawie spełnione zostaną przesłanki pozytywne wynikające z art. 86 ust. 1 w zw. z art. 88 ust. 4 ustawy. Wnioskodawczyni będzie zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a nabyty lokal będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem będzie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur dokumentujących dokonane części zapłaty przed nabyciem lokalu.

Wnioskodawczyni będzie także przysługiwał – pomimo braku wykazywania sprzedaży – na jej umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur zaliczkowych, na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawczyni będzie miała możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur zaliczkowych uzyskanych po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – wynajmu lokalu oraz będzie ona uprawniona do otrzymania zwrotu podatku VAT naliczonego (wynikającego z faktur zaliczkowych) za poszczególne okresy rozliczeniowe po dniu złożenia formularza VAT-R i rejestracją jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, a przed rozpoczęciem pierwszej sprzedaży – wynajmu lokalu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe. Należy jednak zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie dotyczące zwrotu podatku VAT naliczonego z faktur zaliczkowych (pytanie nr 2) wydano na podstawie innej podstawy prawnej niż wskazana przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj