Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-78/13-5/UNR
z 14 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-78/13-5/UNR
Data
2013.05.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
cena nabycia
samochód
samochód używany
stawki podatku


Istota interpretacji
1. Czy prawidłowo Wnioskodawca ustala kwotę nabycia sumując cenę auta i części?
2. Czy prawidłowo Wnioskodawca nie dolicza do kwoty nabycia opłaty za akcyzę?



Wniosek ORD-IN 524 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2013 r. (data wpływu 8 lutego 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2013 r. (data wpływu 8 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawidłowości ustalania kwoty nabycia poprzez zsumowanie ceny auta i części - jest nieprawidłowe,
  • prawidłowości ustalania kwoty nabycia poprzez niedoliczenie do kwoty nabycia kwoty akcyzy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 8 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wykazania stawki VAT 0% (tzw. „zero techniczne”) na paragonach fiskalnych i prawidłowości ustalania kwoty nabycia oraz w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego, przeformułowania pytania, doprecyzowania stanowiska oraz opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.(ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca działalność rozpoczął 01.10.2010 r., od początku jest podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada NIP UE. Sprzedaż Zainteresowany ewidencjonuje na kasie fiskalnej, Wnioskodawca rozlicza się w podatku dochodowym na zasadach ogólnych. Obecnie Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie handlu samochodami osobowymi używanymi. Samochody Wnioskodawca nabywa najczęściej od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie umów kupna – sprzedaży, z terenu UE jak również Polski. Samochodów Zainteresowany nie rejestruje. W związku z zakupem tych samochodów Wnioskodawca ponosi często nakłady na zakup części zamiennych lub ulepszenie (np. alufelgi, radio – cd, dywaniki filtry), księgowane w PKPiR kol. 10, akcyza, koszty paliwa wykorzystywanego na przejazd zakupionym autem do Polski lub lawety księgowane są w kol. 13. Paliwo na dojazd do mechanika tym zakupionym w celu odsprzedaży samochodem Zainteresowany odlicza w ewidencji przebiegu pojazdu. Przeliczenia na złotówki Wnioskodawca dokonuje wg średniego kursu NBP z dnia poprzedzającego podpisanie umowy kupna. Spis z natury Zainteresowany dokonuje po zgłoszeniu do U. S. na koniec każdego okresu obrachunkowego (tj. co miesiąc), w sposób następujący: do ceny nabycia, która wynika z umowy Wnioskodawca dolicza wydatki poniesione na części zamienne, ulepszające ten samochód i wartość netto sumy tych wydatków wpisuje jako wartość samochodu, urządzenia do samochodów, które jeszcze nie zostały zamontowane umieszcza osobno w spisie. Sprzedaż tych samochodów Wnioskodawca nabija na kasie w następujący sposób:

Zakup auta za 2 500 Euro w przeliczeniu na złotówki – 10 000,00 zł. + akcyza 300 zł. + alufelgi 700,00 zł. + filtr powietrza kabiny 100,00 zł.

Cenę nabycia wg. stawki zwolnionej (tak zwane zero techniczne) stanowi suma nabycia auta i części tj. 10 800,00 zł.

Koszty nabycia czyli akcyza i marża to odpowiednio 300 zł. i 1000 zł. = 1 300 zł. opodatkowane stawką podstawową 23%, czyli kwota VAT w tym przypadku to 299 zł.

W piśmie z dnia 6 maja 2013 r. Wnioskodawca wskazał, że sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów wskazanych w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. według Wnioskodawcy stosuje on zasadę opodatkowania marży zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT. Zainteresowany nabywa samochody, będące przedmiotem odsprzedaży od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania. (oznaczone jako nr 2 i 3 wniosku ORD-IN)

  1. Czy prawidłowo Wnioskodawca ustala kwotę nabycia sumując cenę auta i części...
  2. Czy prawidłowo Wnioskodawca nie dolicza do kwoty nabycia opłaty za akcyzę...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku):

Zainteresowany uważa, iż postępuje prawidłowo stosując powyższe księgowania ponieważ:

Jak wynika z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm. ) – dalej u.p.t.u., w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające m.in. na dostawie towarów używanych, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku. U.p.t.u. nie definiuje pojęcia „Kwota nabycia”. Odnieść się w tej sytuacji należy do definicji tego pojęcia, określonej w Dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347, poz. 1 z późn. zm.).

W art. 312 ww. Dyrektywy zawarte zostały następujące definicje:

cena nabycia” – cena, która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika – pośrednika.

W przypadku Wnioskodawcy mamy do czynienia z kilkoma dostawcami. Produkt finalny zostaje tu złożony z części nabytych od kilku dostawców. W tej więc sytuacji koszty nabycia części do sprzedawanego samochodu (alufelgi czy filrt), jako wydatki zapłacone dostawcom tych towarów zwiększą cenę nabycia.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo stosuje stawkę 0% („zero techniczne”). Zainteresowany uważa, że prawidłowo nie dolicza do ceny nabycia opłaty za akcyzę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • prawidłowości ustalania kwoty nabycia poprzez zsumowanie ceny auta i części - uznaje się za nieprawidłowe,
  • prawidłowości ustalania kwoty nabycia poprzez niedoliczenie do kwoty nabycia kwoty akcyzy - uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, iż przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów używanych, które podatnik nabył uprzednio w celu ich odsprzedaży. Istotne jest przy tym, od kogo towary używane zostały nabyte.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, posiada NIP UE. Zainteresowany prowadzi działalność w zakresie handlu samochodami osobowymi używanymi, sprzedaż ewidencjonuje na kasie fiskalnej. Wnioskodawca samochody nabywa najczęściej od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie umów kupna – sprzedaży, z terenu UE jak również Polski. Zainteresowany nie rejestruje samochodów. W związku z zakupem tych samochodów Wnioskodawca ponosi często nakłady na zakup części zamiennych lub ulepszenie (np. alufelgi, radio – cd, dywaniki filtry), akcyza, koszty paliwa wykorzystywanego na przejazd zakupionym autem do Polski lub lawety. Sprzedaż jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów wskazanych w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, stosuje on zasadę opodatkowania marży zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy o VAT. Zainteresowany nabywa samochody, będące przedmiotem odsprzedaży od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Cenę nabycia wg. stawki zwolnionej (tak zwane zero techniczne) stanowi suma nabycia auta i części. Koszty nabycia czyli akcyza i marża to odpowiednio 300 zł. i 1000 zł. = 1 300 zł. opodatkowane stawką odstawową 23%, czyli kwota VAT w tym przypadku to 299 zł.

Odnosząc się do powyższego stanu faktycznego należy wskazać, iż formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, iż ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tejże ustawy nie określają definicji pojęcia „kwota nabycia”. Natomiast określenie co wchodzi w skład kwoty nabycia stanowi kluczową kwestię w niniejszej sprawie.

Należy zatem sięgnąć do definicji zawartych w Dyrektywie Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).

W art. 312 ww. Dyrektywy zawarte są definicje:

  1. „cena sprzedaży” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia uzyskanego lub do uzyskania przez podatnika-pośrednika od nabywcy lub osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z transakcją, podatki, cła, opłaty i należności oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizja, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik-pośrednik obciąża nabywcę, z wyłączeniem jednak kwot, o których mowa w art. 79;
  2. cena nabycia” – która oznacza wszystkie składniki wynagrodzenia, określonego w pkt 1, uzyskanego lub do uzyskania przez dostawcę od podatnika-pośrednika.

Powyższe regulacje wskazują więc, iż dla potrzeb zastosowania procedury „VAT - marża”, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika. Oznacza to, że kwota nabycia to cena, którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Zatem cena ta nie zawiera innych należności (w tym kosztów napraw, części oraz należności publicznoprawnych), jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, ale nie zostały zapłacone dostawcy.

Podatek akcyzowy stanowi daninę publiczną należną Skarbowi Państwa. Natomiast pozostałe koszty, w tym koszty napraw, części, itp., skoro zostały zapłacone innym podmiotom, to należy je uznać za koszty uboczne transakcji.

Mając na uwadze ww. przepisy (wspólnotowe i krajowe) należy stwierdzić, iż określając podstawę opodatkowania (marżę) w związku ze stosowaniem procedury „VAT - marża” dla dostaw towarów używanych, Zainteresowany winien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług. Natomiast koszty napraw i części oraz opłacanej akcyzy, nie stanowią należności, które otrzymuje dostawca pojazdu, zatem nie mogą być elementami kwoty nabycia, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, a tym samym nie obniżają podstawy opodatkowania.

Reasumując, koszty części oraz uiszczony podatek akcyzowy, poniesione przez Wnioskodawcę w związku z nabyciem samochodu, nie zostały zapłacone dostawcy, tym samym nie mogą być wliczane do „kwoty nabycia”, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy.

Zatem, Wnioskodawca postępuje prawidłowo w zakresie niedoliczania do ceny nabycia kwoty akcyzy, tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe. Natomiast, stanowisko Wnioskodawcy, że koszty nabycia części do sprzedawanego samochodu zwiększają cenę nabycia należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości ustalania kwoty nabycia. Natomiast wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wykazania stawki VAT 0% (tzw. „zero techniczne”) na paragonach fiskalnych został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP4/443-78/13-4/UNR, oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj