Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.223.2018.1.BW
z 5 kwietnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2018r. (data wpływu 25 stycznia 2018r.), uzupełnionym pismem z 13 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 20 lutego 2018 r.) pismem z 26 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 6 marca 2018r.) oraz pismem z 28 marca 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 4 kwietnia 2018r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania przez Gminę instalacji OZE po zakończeniu projektu (5 lat) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania przez Gminę instalacji OZE po zakończeniu projektu (5 lat):

Ww. wniosek został uzupełniony:

    ­
  • pismem z 13 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 20 lutego 2018r.) przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 8 lutego 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.53.2018.1.BW,
  • pismem z 26 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 6 marca 2018r.) przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 22 lutego 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.53.2018.2.BW oraz
  • pismem z 28 marca 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 4 kwietnia 2018r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina /…/ jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań Gminy m.in. należy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 zaspokojenie potrzeb wspólnoty poprzez realizację zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Ponadto zgodnie z ustawą Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. do zadań własnych gminy należą m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie wykorzystywania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzanie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii (art. 403 ust. 2 ustawy Dz. U. z 2016 r. poz. 672 Prawo Ochrony Środowiska).

Gmina /…/ przystąpiła do realizacji projektu pt. Rozwój odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy /…/, który dotyczy montażu instalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacja fotowoltaiczna, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) w obiektach mieszkalnych na terenie Gminy /…/.

Przedmiotem projektu jest montaż mikroinstalacji OZE na 950 obiektach mieszkalnych do końca 2018 roku 1213 szt. nowoczesnych instalacji OZE o łącznej mocy zainstalowanej 6,50 MW, Projekt przewiduje montaż:

  • 284 zestawów fotowoltaicznych, składających się z 8-23 paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 270 Wp.
  • 773 instalacji solarnych składających się 2 - 4 paneli solarnych o jednostkowej mocy zainstalowanej (dla Tm - Ta = 30 K) 1630 W.
  • 96 kotłów na biomasę, które spełniają normy obowiązujące dla kotłów klasy 5.
  • 60 pomp ciepła typu powietrze-woda.

Kolektory słoneczne instalowane będą głównie na powierzchni dachu. Około 4% instalacji solarnych zamontowanych zostanie na gruncie lub budynku gospodarczym. Podobnie moduły fotowoltaiczne będą rozmieszczone na powierzchni dachu (w przypadku, gdy nie ma takiej możliwości zamontowane zostaną na gruncie przy wykorzystaniu konstrukcji wolnostojącej lub na ścianie). Pompy ciepła oraz kotły na biomasę obejmą wykonanie robót w budynkach prywatnych.

Gmina zabezpieczy realizację projektu tj.:

  1. zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu instalacji OZE,
  2. ustali harmonogram realizacji prac montażowych,
  3. będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac,
  4. przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu,
  5. ustali koszty indywidualnych instalacji OZE zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji sporządzonej na podstawie danych z przetargu.

Gmina po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu wykonawcy inwestycji podpisze z wykonawcą umowę. Wszystkie wydatki w ramach przedmiotowego projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego podpisze również umowy z mieszkańcami, w których przedmiotem umowy będzie ustalenie wzajemnych zobowiązań prawnych, organizacyjnych i finansowych związanych z montażem indywidualnej instalacji OZE. Uczestnicy projektu zgodnie z treścią umowy oświadczają m.in., że:

    ­
  • posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na której przewiduje się montaż ww. instalacji,
  • instalacja OZE będzie wykorzystywana tylko na potrzeby socjalno-bytowe domowników,
  • dokonają wpłaty za uczestnictwo w projekcie w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych netto oraz podatek VAT od całości kosztów kwalifikowanych instalacji OZE,
  • oprócz wkładu Uczestnik projektu pokryje w całości wydatki niekwalifikowane w ramach projektu oraz koszty związane z dodatkowymi robotami wykonanymi na jego zlecenie,
  • na czas realizacji umowy uczestnik projektu użyczy nieodpłatnie Gminie część nieruchomości, w zakresie niezbędnym do montażu instalacji OZE.


W wyniku realizacji projektu powstaną środki trwałe, które zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych:

    ­
  • w grupie 3 Kotły i maszyny w podgrupie 310-Kotły grzewcze zostaną ujęte kotły na biomasę
  • w grupie 3 Kotły i maszyny w podgrupie 321-Turbiny hydrauliczne i koła wodne zostaną ujęte pomy ciepła
  • w grupie 6 Urządzenia nieprzemysłowe w podgrupie 669 pozostałe urządzenia nieprzemysłowe zostaną ujęte instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne.


Przez okres trwałości projektu powstałe środki trwałe będą nieodpłatnie wykorzystywane przez mieszkańców (uczestników projektu).

Po upływie okresu trwałości projektu (5 lat) instalacja OZE zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność - bez dodatkowych opłat na rzecz Gminy - czego potwierdzeniem będzie protokół przekazania.

Pismem z 13 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy (zaistniałego stanu faktycznego) następująco:

Ad 1

Montaż instalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacja fotowoltaiczna, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) będzie realizowany wyłącznie na nieruchomościach, których właściciele zobowiązali się poniesienia wkładu własnego na realizację projektu i dokonali wpłaty.

Ad 2

Dla każdego uczestnika zostanie wystawiona faktura zaliczka w której wskazana zostanie treść „montaż instalacji OZE zgodnie z umową …”. Dodatkowo na fakturze zostanie wskazany rodzaj

instalacji zgodnie z zapisami § 1 umowy

  1. instalacja fotowoltaiczna o mocy …….. kW,
  2. kolektory słoneczne o mocy ………kW,
  3. pompa ciepła o mocy ………kW,
  4. kocioł na biomasę o mocy …….kW.
  5. Faktura zostanie wystawiona indywidualnie dla każdego uczestnika projektu.

Ad 3

Przedmiotem umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań prawnych, organizacyjnych i finansowych związanych z montażem indywidualnej instalacji OZE. W umowach uregulowane są:

§ 1 Przedmiot umowy w tym rodzaje montowanej instalacji OZE.

§ 2 warunki użyczenia nieruchomości na cele realizacji umowy, (m.in. uczestnik użycza nieodpłatnie Gminie część nieruchomości w zakresie niezbędnym do montażu instalacji OZE).

§ 3 terminy realizacji i związania umową. W tej części umowy uregulowane zostały m.in. kwestie:

  1. okres obowiązywania umowy do 2024 r. z zastrzeżeniem iż umowa ulega automatycznemu rozwiązaniu z dniem podpisania protokołu przekazującego na własność zamontowaną instalację OZE jednak nie wcześniej niż 5 lat od zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji projektu,
  2. planowany termin realizacji projektu,
  3. przekazania uczestnikowi projektu na własność instalacji zapisy pkt 7 „Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, na mocy niniejszej umowy, instalacja OZE zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność - za wpłatę wniesioną w formie wkładu własnego o którym mowa w § 6 ust. 1 - czego potwierdzeniem będzie protokół przekazania”,
  4. sytuacje w których zostanie rozwiązana umowa ze skutkiem natychmiastowym tj. gdy uczestnik nie dokona wpłaty wymaganego wkładu własnego o określonej wysokości oraz nie zrealizuje zobowiązań wynikających z umowy.

§ 4 warunki organizacyjne tj. zobowiązanie Gminy do wyłonienia dostawcy i wykonawcy montażu instalacji OZE zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalenia harmonogramu prac montażowych, sprawowania nadzoru inwestorskiego nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczeń finansowych projektu, ustali koszt indywidualny instalacji OZE zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji.

§ 5 warunki własnościowe i eksploatacyjne w tym m.in. zapewnienie Gminy iż użyczy ona nieodpłatnie uczestnikowi projektu wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład tej instalacji do korzystania zgodnie z jej przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania umowy.

§ 6 Warunki finansowe m.in zobowiązanie uczestnika projektu do wniesienia wkładu własnego

§ 7 kontrola i monitoring

§ 8 przetwarzanie danych osobowych

§ 9 ustalenia końcowe mi. dotyczące aneksów, rozstrzygnięć sporów.

Ad 4

W umowie zawieranej z uczestnikiem projektu określona zostaje powierzchnia użytkowa zgodnie z definicją powierzchni użytkowej na potrzeby podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych:

  1. budynku mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 300 m2 powierzchni użytkowej,
  2. lokalu mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 150 m2 powierzchni użytkowej.

Ad 5

PKOB dla budynków na których będą montowane instalacje OZE

1110 Budynki mieszkalne jednorodzinne

1271 Budynki gospodarstw rolnych

1242 Budynki garaży

Ad 4. i Ad 6

W umowie zawieranej z uczestnikiem projektu określona zostaje powierzchnia użytkowa zgodnie z definicją powierzchni użytkowej na potrzeby podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych:

  1. budynku mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 300 m2 powierzchni użytkowej,
  2. lokalu mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 150 m2 powierzchni użytkowej.

Ad 6

Montaż instalacji OZE (instalacji fotowoltaicznych, zestawów fotowoltaicznych, kotłów na biomasę, pomp ciepła) będzie wykonany w budynkach mieszkalnych, użytkowych oraz poza bryłą budynków mieszkalnych stanowiących własność prywatną mieszkańców.

Powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych w większości jest mniejsza niż 300 m2 dla kilku budynków powierzchnia przekracza 300 m2. Około 4% instalacji solarnych zamontowanych zostanie na gruncie lub budynku gospodarczym.

W związku z powyższym tylko dla kompleksowej usługi montażu instalacji OZE dla budynków mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017r., poz. 1221 z późn. zm.).

Ad 7

Na pytanie tut. Organu:

Czy umowa zawarta z mieszkańcami będzie obejmować wraz z usługą wykonania przedmiotowej instalacji również towary i usługi niezbędne do jej wykonania?

Wnioskodawca odpowiedział:

Tak. Gmina /…/ w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ogłosiła przetarg na: „Dostawa i montaż mikroinstalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) w gospodarstwach domowych na terenie Gminy /…/.

Ad 8

Na pytanie tut. Organu:

Czy zakupy, które Wnioskodawca dokonywał/dokonuje w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu są związane tylko ze sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca odpowiedział:

Tak. Uczestnikami projektu są wyłącznie mieszkańcy Gminy. Instalacja OZE nie będzie instalowana na budynkach stanowiących własność JST.

Ad 9

Umowę z firmą dokonującą usługi montażu instalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacja fotowoltaiczna, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) będzie po rozstrzygnięciu przetargu zawierała Gmina.

Ad 10

Na pytanie tut. Organu:

Jakie świadczenia wykona faktyczny wykonawca na rzecz Gminy w ramach zawartej umowy a jakie Gmina wykona na rzecz mieszkańca?

Wnioskodawca odpowiedział:

W § 4 umowy z uczestnikiem projektu (mieszkańcem gminy) zostały określone warunki organizacyjne tj.

„Gmina zobowiązuje się do zabezpieczenia realizacji celu projektu, tj.:

  1. zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu instalacji OZE,
  2. ustali harmonogram realizacji prac montażowych,
  3. będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac,
  4. przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu,
  5. ustali koszty indywidualnych instalacji OZE zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji.”.

Ad 11

Roboty sklasyfikowane są w zakresie PKWiU 43.22.12.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz 43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych.

Ad 12

Gmina /…/ w dniu 05.02.2018 ogłosiła przetarg z terminem składania ofert do 2018-03-21. Wobec powyższego do dnia pisania odpowiedzi Gmina /…/ nie posiada informacji o potencjalnym wykonawcy. Zgodnie jednak z ogłoszonym przetargiem całość zamówienia została podzielona na 4 części. Szacunkowy koszt najmniejszej części to około 500.000,00 zł netto. Biorąc pod uwagę w/w wartość podmiot, który będzie świadczył usługę montażu instalacji OZE będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał m.in. następujące pytanie, oznaczone nr 3 (ostatecznie przedstawione w piśmie z 29 marca 2018r.):

Czy oddanie przez Gminę instalacji wykorzystujących OZE, stanowiących jej własność, mieszkańcom po zakończeniu projektu (tj. po okresie trwałości 5 lat), podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 3 (ostatecznie przedstawione w piśmie z 29 marca 2018r.):

Oddanie przez Gminę instalacji wykorzystujących OZE, stanowiących jej własność, mieszkańcom po zakończeniu projektu (tj. po okresie trwałości 5 lat), nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie objętym pytaniem nr 3, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z ust. 2 ww. artykułu wynika, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1875 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jak wyżej wskazano, aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy dostawcą towarów lub usługodawcą a odbiorcą, a w zamian za wykonanie świadczenia powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem i przekazanym za nie wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest dana czynność, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz dokonującego dostawy lub świadczącego usługę.

Jednocześnie należy wskazać, że czynność może być odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie. W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako „transakcji odpłatnej” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

Ponadto należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

Z opisu sprawy wynika, że przez okres trwałości projektu powstałe środki trwałe będą nieodpłatnie wykorzystywane przez mieszkańców (uczestników projektu).

Po upływie okresu trwałości projektu (5 lat) instalacja OZE zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność - bez dodatkowych opłat na rzecz Gminy - czego potwierdzeniem będzie protokół przekazania.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi kwestia odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania mieszkańcom własności instalacji po okresie trwałości projektu.

Biorąc pod uwagę regulacje zawarte w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, oraz opis sprawy należy zauważyć, że - zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym - zadania własne gminy obejmują m.in. zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Należy w tym miejscu wskazać, że przekazanie przez Gminę prawa własności przedmiotowych Instalacji na rzecz Mieszkańców, które zostaną wykonane w ramach projektu, po okresie trwałości projektu tj. po 5 latach od jego zakończenia, wobec przyjęcia od tych mieszkańców wpłat z tytułu uczestnictwa w projekcie, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz nie jako odrębna czynność, a razem z wyświadczeniem usługi, wydaniem wykonanego przedmiotu, efektu usługi. Zaznaczenia wymaga fakt, że w efekcie końcowym wystąpią czynności opodatkowane podatkiem VAT, a pobierane przez Wnioskodawcę wpłaty od mieszkańców stanowią wynagrodzenia za te właśnie czynności.

Do zagadnienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych na rzecz mieszkańców przez Wnioskodawcę w ramach projektu trzeba odnieść się w sposób całościowy. Działania Gminy wykonywane po okresie trwałości projektu nie stanowią odrębnej czynności. Zatem w przedmiotowej sprawie czynnością podlegającą opodatkowaniu nie będzie samo przekazanie przez Gminę po okresie trwałości projektu prawa własności instalacji OZE lecz świadczenie przez Gminę usługi montażu przedmiotowych instalacji, której zakończenie nastąpi – jak wyżej wskazano – po upływie tego okresu.

W konsekwencji, po opodatkowaniu wpłat dokonanych przez mieszkańców z tytułu wkładu własnego w kosztach montażu instalacji OZE, Gmina nie ma obowiązku odrębnego opodatkowania podatkiem VAT przekazania Mieszkańcom własności – bez dodatkowych opłat - instalacji OZE wraz z upływem trwania Umów.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3 jest prawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 i 4 jest zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj