Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.222.2018.1.BW
z 30 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2018r. (data wpływu 25 stycznia 2018r.), uzupełnionym pismem z 13 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 20 lutego 2018 r.), pismem z 26 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 6 marca 2018r.) oraz pismem z 28 marca 2018r. znak: RBIF.3228.2.1.2018 (data wpływu 29 marca 2018r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego VAT w związku w wydatkami na realizację opisanego we wniosku projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2018 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego VAT w związku w wydatkami na realizację opisanego we wniosku projektu.

Ww. wniosek został uzupełniony:

  • pismem z 13 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 20 lutego 2018r.), przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 8 lutego 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.53.2018.1.BW,
  • pismem z 26 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 6 marca 2018r.) przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z 22 lutego 2018r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.53.2018.2.BW oraz
  • pismem z 28 marca 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 (data wpływu 29 marca 2018r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zaistniały stan faktyczny:

Gmina /…/ jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań Gminy m.in. należy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 zaspokojenie potrzeb wspólnoty poprzez realizację zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizację, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Ponadto zgodnie z ustawą Prawo Ochrony Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. do zadań własnych gminy należą m.in. finansowanie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza, a także wspomaganie wykorzystywania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzanie bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii (art. 403 ust. 2 ustawy Dz. U. z 2016 r. poz. 672 Prawo Ochrony Środowiska).

Gmina /…/ przystąpiła do realizacji projektu pt. Rozwój odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy /…/, który dotyczy montażu instalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacja fotowoltaiczna, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) w obiektach mieszkalnych na terenie Gminy /…/.

Przedmiotem projektu jest montaż mikroinstalacji OZE na 950 obiektach mieszkalnych do końca 2018 roku 1213 szt. nowoczesnych instalacji OZE o łącznej mocy zainstalowanej 6,50 MW, Projekt przewiduje montaż:

  • 284 zestawów fotowoltaicznych, składających się z 8-23 paneli fotowoltaicznych o mocy jednostkowej 270 Wp.
  • 773 instalacji solarnych składających się 2 - 4 paneli solarnych o jednostkowej mocy zainstalowanej (dla Tm - Ta = 30 K) 1630 W.
  • 96 kotłów na biomasę, które spełniają normy obowiązujące dla kotłów klasy 5.
  • 60 pomp ciepła typu powietrze-woda.

Kolektory słoneczne instalowane będą głównie na powierzchni dachu. Około 4% instalacji solarnych zamontowanych zostanie na gruncie lub budynku gospodarczym. Podobnie moduły fotowoltaiczne będą rozmieszczone na powierzchni dachu (w przypadku, gdy nie ma takiej możliwości zamontowane zostaną na gruncie przy wykorzystaniu konstrukcji wolnostojącej lub na ścianie). Pompy ciepła oraz kotły na biomasę obejmą wykonanie robót w budynkach prywatnych.

Gmina zabezpieczy realizację projektu tj.:

  1. zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu instalacji OZE,
  2. ustali harmonogram realizacji prac montażowych,
  3. będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac,
  4. przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu,
  5. ustali koszty indywidualnych instalacji OZE zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji sporządzonej na podstawie danych z przetargu.

Gmina po rozstrzygnięciu postępowania przetargowego i wyłonieniu wykonawcy inwestycji podpisze z wykonawcą umowę. Wszystkie wydatki w ramach przedmiotowego projektu udokumentowane zostaną fakturami VAT wystawionymi na Gminę.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego podpisze również umowy z mieszkańcami, w których przedmiotem umowy będzie ustalenie wzajemnych zobowiązań prawnych, organizacyjnych i finansowych związanych z montażem indywidualnej instalacji OZE. Uczestnicy projektu zgodnie z treścią umowy oświadczają m.in., że:

  • posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na której przewiduje się montaż ww. instalacji,
  • instalacja OZE będzie wykorzystywana tylko na potrzeby socjalno-bytowe domowników,
  • dokonają wpłaty za uczestnictwo w projekcie w wysokości 15% kosztów kwalifikowanych netto oraz podatek VAT od całości kosztów kwalifikowanych instalacji OZE,
  • oprócz wkładu Uczestnik projektu pokryje w całości wydatki niekwalifikowane w ramach projektu oraz koszty związane z dodatkowymi robotami wykonanymi na jego zlecenie,
  • na czas realizacji umowy uczestnik projektu użyczy nieodpłatnie Gminie część nieruchomości, w zakresie niezbędnym do montażu instalacji OZE.

W wyniku realizacji projektu powstaną środki trwałe, które zostaną ujęte w ewidencji środków trwałych:

  • w grupie 3 Kotły i maszyny w podgrupie 310-Kotły grzewcze zostaną ujęte kotły na biomasę
  • w grupie 3 Kotły i maszyny w podgrupie 321-Turbiny hydrauliczne i koła wodne zostaną ujęte pomy ciepła
  • w grupie 6 Urządzenia nieprzemysłowe w podgrupie 669 pozostałe urządzenia nieprzemysłowe zostaną ujęte instalacje solarne i zestawy fotowoltaiczne.

Przez okres trwałości projektu powstałe środki trwałe będą nieodpłatnie wykorzystywane przez mieszkańców (uczestników projektu).

Po upływie okresu trwałości projektu (5 lat) instalacja OZE zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność - bez dodatkowych opłat na rzecz Gminy - czego potwierdzeniem będzie protokół przekazania.

Pismem z 13 lutego 2018r. znak: RBiF.3228.2.1.2018 Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy (zaistniałego stanu faktycznego) następująco:

Ad 1

Montaż instalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacja fotowoltaiczna, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) będzie realizowany wyłącznie na nieruchomościach, których właściciele zobowiązali się poniesienia wkładu własnego na realizację projektu i dokonali wpłaty.

Ad 2

Dla każdego uczestnika zostanie wystawiona faktura zaliczka w której wskazana zostanie treść „montaż instalacji OZE zgodnie z umową …”. Dodatkowo na fakturze zostanie wskazany rodzaj instalacji zgodnie z zapisami § 1 umowy

  1. instalacja fotowoltaiczna o mocy …….. kW,
  2. kolektory słoneczne o mocy ………kW,
  3. pompa ciepła o mocy ………kW,
  4. kocioł na biomasę o mocy …….kW.

Faktura zostanie wystawiona indywidualnie dla każdego uczestnika projektu.

Ad 3

Przedmiotem umowy jest ustalenie wzajemnych zobowiązań prawnych, organizacyjnych i finansowych związanych z montażem indywidualnej instalacji OZE. W umowach uregulowane są:

§ 1 Przedmiot umowy w tym rodzaje montowanej instalacji OZE.

§ 2 warunki użyczenia nieruchomości na cele realizacji umowy, (m.in. uczestnik użycza nieodpłatnie Gminie część nieruchomości w zakresie niezbędnym do montażu instalacji OZE).

§ 3 terminy realizacji i związania umową. W tej części umowy uregulowane zostały m.in. kwestie:

  1. okres obowiązywania umowy do 2024 r. z zastrzeżeniem iż umowa ulega automatycznemu rozwiązaniu z dniem podpisania protokołu przekazującego na własność zamontowaną instalację OZE jednak nie wcześniej niż 5 lat od zatwierdzenia końcowego wniosku o płatność z realizacji projektu,
  2. planowany termin realizacji projektu,
  3. przekazania uczestnikowi projektu na własność instalacji zapisy pkt 7 „Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1, na mocy niniejszej umowy, instalacja OZE zostanie przekazana Uczestnikowi projektu na własność - za wpłatę wniesioną w formie wkładu własnego o którym mowa w § 6 ust. 1 - czego potwierdzeniem będzie protokół przekazania”,
  4. sytuacje w których zostanie rozwiązana umowa ze skutkiem natychmiastowym tj. gdy uczestnik nie dokona wpłaty wymaganego wkładu własnego o określonej wysokości oraz nie zrealizuje zobowiązań wynikających z umowy.

§ 4 warunki organizacyjne tj. zobowiązanie Gminy do wyłonienia dostawcy i wykonawcy montażu instalacji OZE zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, ustalenia harmonogramu prac montażowych, sprawowania nadzoru inwestorskiego nad przebiegiem prac, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczeń finansowych projektu, ustali koszt indywidualny instalacji OZE zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji.

§ 5 warunki własnościowe i eksploatacyjne w tym m.in. zapewnienie Gminy iż użyczy ona nieodpłatnie uczestnikowi projektu wyposażenie i urządzenia wchodzące w skład tej instalacji do korzystania zgodnie z jej przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania umowy.

§ 6 Warunki finansowe m.in zobowiązanie uczestnika projektu do wniesienia wkładu własnego

§ 7 kontrola i monitoring

§ 8 przetwarzanie danych osobowych

§ 9 ustalenia końcowe mi. dotyczące aneksów, rozstrzygnięć sporów.

Ad 4

W umowie zawieranej z uczestnikiem projektu określona zostaje powierzchnia użytkowa zgodnie z definicją powierzchni użytkowej na potrzeby podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych:

  1. budynku mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 300 m2 powierzchni użytkowej,
  2. lokalu mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 150 m2 powierzchni użytkowej.

Ad 5

PKOB dla budynków na których będą montowane instalacje OZE

1110 Budynki mieszkalne jednorodzinne

1271 Budynki gospodarstw rolnych

1242 Budynki garaży

Ad 4. i Ad 6

W umowie zawieranej z uczestnikiem projektu określona zostaje powierzchnia użytkowa zgodnie z definicją powierzchni użytkowej na potrzeby podatku od nieruchomości zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych:

  1. budynku mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 300 m2 powierzchni użytkowej,
  2. lokalu mieszkalnego na rzecz którego wykonana instalacja OZE ma być wykorzystana przekracza/nie przekracza 150 m2 powierzchni użytkowej.

Ad 6

Montaż instalacji OZE (instalacji fotowoltaicznych, zestawów fotowoltaicznych, kotłów na biomasę, pomp ciepła) będzie wykonany w budynkach mieszkalnych, użytkowych oraz poza bryłą budynków mieszkalnych stanowiących własność prywatną mieszkańców.

Powierzchnia użytkowa budynków mieszkalnych w większości jest mniejsza niż 300 m2 dla kilku budynków powierzchnia przekracza 300 m2. Około 4% instalacji solarnych zamontowanych zostanie na gruncie lub budynku gospodarczym.

W związku z powyższym tylko dla kompleksowej usługi montażu instalacji OZE dla budynków mieszkalnych których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2 będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2017r., poz. 1221 z późn. zm.).

Ad 7.

Na pytanie tut. Organu:

Czy umowa zawarta z mieszkańcami będzie obejmować wraz z usługą wykonania przedmiotowej instalacji również towary i usługi niezbędne do jej wykonania?

Wnioskodawca odpowiedział:

Tak. Gmina /…/ w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego ogłosiła przetarg na: „Dostawa i montaż mikroinstalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacje fotowoltaiczne, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) w gospodarstwach domowych na terenie Gminy/…/.

Ad 8.

Na pytanie tut. Organu:

Czy zakupy, które Wnioskodawca dokonywał/dokonuje w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu są związane tylko ze sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca odpowiedział:

Tak. Uczestnikami projektu są wyłącznie mieszkańcy Gminy. Instalacja OZE nie będzie instalowana na budynkach stanowiących własność JST.

Ad 9

Umowę z firmą dokonującą usługi montażu instalacji OZE (kolektory słoneczne, instalacja fotowoltaiczna, pompy ciepła oraz automatyczne kotły na biomasę) będzie po rozstrzygnięciu przetargu zawierała Gmina.

Ad 10

Na pytanie tut. Organu:

Jakie świadczenia wykona faktyczny wykonawca na rzecz Gminy w ramach zawartej umowy a jakie Gmina wykona na rzecz mieszkańca?

Wnioskodawca odpowiedział:

W § 4 umowy z uczestnikiem projektu (mieszkańcem gminy) zostały określone warunki organizacyjne tj.

„Gmina zobowiązuje się do zabezpieczenia realizacji celu projektu, tj.:

  1. zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych wyłoni dostawcę i wykonawcę montażu instalacji OZE,
  2. ustali harmonogram realizacji prac montażowych,
  3. będzie sprawować bieżący nadzór inwestorski nad przebiegiem prac,
  4. przeprowadzi odbiory końcowe oraz rozliczenie finansowe projektu,
  5. ustali koszty indywidualnych instalacji OZE zamontowanych na poszczególnych budynkach na podstawie stosownej dokumentacji.”.

Ad 11

Roboty sklasyfikowane są w zakresie PKWiU 43.22.12.0 Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych oraz 43.21.10.2 Roboty związane z wykonywaniem pozostałych instalacji elektrycznych.

Ad 12

Gmina /…/ w dniu 05.02.2018 ogłosiła przetarg z terminem składania ofert do 2018-03-21. Wobec powyższego do dnia pisania odpowiedzi Gmina /…/ nie posiada informacji o potencjalnym wykonawcy. Zgodnie jednak z ogłoszonym przetargiem całość zamówienia została podzielona na 4 części. Szacunkowy koszt najmniejszej części to około 500.000,00 zł netto. Biorąc pod uwagę w/w wartość podmiot, który będzie świadczył usługę montażu instalacji OZE będzie podatnikiem, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

W związku z powyższym opisem Wnioskodawca zadał m.in. następujące pytanie (oznaczone nr 2):

Czy Gmina może odliczyć lub uzyskać zwrot podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami na realizację projektu?

Stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania nr 2 (uzupełnione pismem z 29 marca 2018r.):

Zgodnie z art. 86 ust 1, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponieważ Gmina jest czynnym podatnikiem VAT a zakupione towary i usługi (m.in. usługa instalacji OZE, nadzór) będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (umowa kompleksowa z mieszkańcem) Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur związanych z realizacją przedmiotowego projektu oraz prawo do zwrotu podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego, w zakresie objętym pytaniem nr 2, jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017r. poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego z tytułu świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TSUE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. Trybunał zwraca uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Każde zatem nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji pojęcia „zamiar” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Jak wynika z wniosku Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy towarów i usług które Wnioskodawca dokonywał/dokonuje w związku z realizacją projektu są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Zatem z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu są związane ze sprzedażą opodatkowaną, to co do zasady Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile faktury te dokumentują zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych.

Jednakże należy wskazać, że w przypadku usług budowlanych objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, ich nabywca ma obowiązek rozliczyć podatek należny. Przy czym jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy, kwota podatku należnego stanowi kwotę podatku naliczonego. Zatem określony przez Wnioskodawcę, jako nabywcę usług objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia, podatek należny stanowi jednocześnie podatek naliczony, który podlega odliczeniu.

Tym samym Wnioskodawca nabywając od podmiotów trzecich usługi budowlane, działających w tym przypadku w charakterze podwykonawców jest odpowiedzialny za rozliczenie podatku należnego i przysługiwać mu będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego ze złożonej deklaracji podatkowej, w której uwzględni kwotę podatku należnego.

W konsekwencji powyższego, Gminie przysługuje pełne prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Prawo to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy.

Wnioskodawca ma także prawo do zwrotu różnicy podatku na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego nr 2 jest prawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, nr 3 i nr 4 zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj