Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.890.2017.2.MC
z 26 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2017 r. (data wpływu 15 grudnia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..”.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2018 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska oraz wskazanie adresu elektronicznego do doręczeń.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (z uwzględnieniem pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku z dnia 6 lutego 2018 r.).

Gmina jest partnerem, który zawarł umowę partnerską na rzecz realizacji projektu „…..” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 z liderem Fundacją Rozwoju …. i innymi partnerami, tj. gminami. W projekcie „….” (zwanym dalej projektem) Gmina pełni rolę Partnera, odpowiedzialnego za przygotowanie do realizacji elementów projektu przypisanych terytorialnie poszczególnym gminom: dokumentacji technicznej, przygotowania działań merytorycznych, uczestniczenia w sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej i rozliczeniowej, raportowania o przebiegu realizacji projektu oraz sporządzanie częściowych wniosków o płatność.

Głównym celem projektu jest podniesienie poziomu wykorzystania TIK w administracji publicznej gmin …. ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju stopnia cyfryzacji administracji publicznej i elektronicznych usług publicznych, poprawy funkcjonalności i e-dojrzałości istniejących usług oraz zwiększenie poziomu ich dostępu dla mieszkańców gmin: …, …., …, …, …., …., …. gmina wiejska i …. gmina miejska.

Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki realizacji przez partnerskie gminy zaplanowanych w projekcie zadań obejmujących m.in.:

  1. uruchomienie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  2. wdrożenie systemu elektronicznego obiegu dokumentów,
  3. wdrożenie systemu zarządzania budżetem Gminy/Miasta,
  4. wdrożenie systemu komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  5. uruchomienie portalu podatkowego,
  6. uruchomienie e-usług na 3 i 5 poziomie dojrzałości,
  7. zakup i instalację niezbędnego sprzętu informatycznego,
  8. zarządzanie i promocję projektu.

Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia stopnia jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład partnerstwa do realizacji zadań publicznych on-line oraz udostępniania informacji publicznej, zwiększenia dostępności usług publicznych świadczonych elektronicznie, zniwelowania barier osób z niepełnosprawnościami w zakresie realizacji spraw publicznych cyfryzacji procedur wewnątrzadministracyjnych w zakresie wdrożonych usług, zapewnienie jednolitych kanałów komunikacji, co wpłynie na standaryzację działania administracji w województwie ….. oraz wdrożenia mechanizmów partycypacyjnych poprzez uruchomienie e-usług w obszarze konsultacji społecznych. Projekt przyczyni się do rozwoju e-usług publicznych, wzrostu bezpieczeństwa i efektywności e-administracji oraz informatyzacji urzędów jednostek samorządu terytorialnego w obszarze partnerstwa.

Cele projektu zostaną osiągnięte poprzez zakup towarów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) oraz usług i realizację zadań przez Gminę, wśród których kluczowe to:

  1. opracowanie dokumentacji aplikacyjnej: udział partnera w kosztach opracowania studium wykonalności (1 usługa);
  2. uruchomienie e-usług dla klientów – licencje: udział w zakupie licencji partnerskiej platformy dialogu społecznego i komunikacji (szt. 1), zakup licencji portalu podatkowego (szt. 1);
  3. uruchomienie e-usług dla klientów – usługi informatyczne, wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji (1 usługa), wdrożenie portalu podatkowego (1 usługa), modernizacja systemu dziedzinowego (szt. 1), wdrożenie zintegrowanego systemu dziedzinowego (1 usługa), migracja danych systemu dziedzinowego (1 usługa), wykonanie integracji systemu dziedzinowego z systemem EOD i portalem podatkowym (1 usługa), opracowanie i wdrożenie 4 e-usług na 6 poziomie dojrzałości (4 usługi), opracowanie i wdrożenie 5 e-usług na 3 poziomie dojrzałości (5 usług), udział partnera w kosztach doradztwa technicznego (1 usługa);
  4. wzmocnienie stopnia cyfryzacji urzędu – zakup zestawów komputerowych: wyposażenie stanowisk pracowniczych – zakup zestawów komputerowych z systemem operacyjnym (szt. 19),
  5. wzmocnienie stopnia cyfryzacji urzędu – zakup serwera: wyposażenie serwerowni –zakup serwera z systemem operacyjnym (szt. 1),
  6. wzmocnienie stopnia cyfryzacji urzędu – zakup pozostałego sprzętu: wyposażenie serwerowni – zakup UPS (szt. 1), wyposażenie serwerowni – zakup przełączników sieciowych (szt. 2), wyposażenie serwerowni – zakup urządzenia NAS (szt. 1),
  7. Wzmocnienie stopnia cyfryzacji urzędu – opracowanie dokumentacji SZBI (1 usługa),
  8. Szkolenia pracowników: przeprowadzenie szkoleń w zakresie funkcjonowania e-usług i informacji publicznej dla 10 osób (pracowników Urzędu Gminy).

W ramach projektu w Gminie uruchomionych zostanie 9 e-usług:

  • na 3 poziomie dojrzałości – 5 usług:
    1. Wniosek o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej,
    2. Wniosek o wydanie zaświadczenia o wielkości gospodarstwa rolnego,
    3. Wniosek o wydanie zaświadczenia o przeznaczeniu terenu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego,
    4. Wniosek o wydanie zaświadczenia o posiadaniu bądź nieposiadaniu gospodarstwa rolnego,
    5. Wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach lub stwierdzające stan zaległości.
  • na 5 poziomie dojrzałości – 4 e-usług:
    1. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
    2. Prowadzenie spraw w zakresie podatku od nieruchomości od osób prawnych,
    3. Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób fizycznych,
    4. Prowadzenie spraw w zakresie podatku rolnego od osób prawnych.


Możliwość zrealizowania projektu pn. „…..” pozwoli na zinformatyzowanie procesów administracyjnych i poprawi poziom świadczenia usług publicznych przez administrację poprzez wzmocnienie stopnia cyfryzacji administracji oraz stworzenie nowych e-usług publicznych. Wszystkie działania zaplanowane w projekcie będą służyć realizacji celu głównego projektu poprzez zwiększenie dostępności lub dojrzałości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną oraz stworzenie lub poprawę warunków techniczno-organizacyjnych do obsługi tych usług drogą elektroniczną w urzędach.

Możliwość wykorzystania wysokiej jakości elektronicznych usług publicznych w relacjach klient – administracja przyczyni się do zminimalizowania niedogodności związanych z załatwianiem spraw urzędowych odczuwanych przez klientów zewnętrznych urzędów oraz wpłynie pozytywnie na jakość obsługi przez pracowników. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. W projekcie Gmina wskazuje podatek VAT jako koszt kwalifikowalny, ponieważ nie ma możliwości jego odzyskania zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupy towarów i usług w projekcie będą wykorzystywane wyłącznie do działalności nieopodatkowanej, podatek VAT w związku z tym nie podlega odliczeniu.

Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami, ponieważ efekty tych prac nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, gdyż w tym zakresie Gmina nie działa w charakterze podatnika. Projekt nie generuje i nie będzie generować żadnych przychodów, w związku z powyższym brak jest czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie powstanie sprzedaż opodatkowana (brak podatku należnego). Nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie mają związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi (brak podatku naliczonego).

Wszystkie zakupione towary (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) oraz usługi w ramach projektu, którego dotyczy zapytanie, zostaną zainstalowane w Urzędzie Gminy. Gmina będzie ich właścicielem, będzie też ponosiła niezbędne koszty pozwalające na prawidłowe funkcjonowanie usługi wytworzone w ramach projektu, zaś za korzystanie z usług nie będą pobierane żadne opłaty. Każda z partnerskich gmin (Gmina …., …., …., …., …., …, gmina wiejska …. i gmina miejska …..) realizując projekt będzie dokonywała zakupów usług i infrastruktury na potrzeby działalności urzędu, przy pomocy którego realizuje swoje obowiązki i na własny rachunek.

Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją spoczywać będzie na poszczególnych gminach. Podatek VAT w projekcie zostanie zaliczony jako koszt kwalifikowany, przez co będzie podlegał dofinansowaniu ze środków pomocowych Unii Europejskiej. VAT w projekcie jako koszt kwalifikowalny przyjęto w oparciu o „Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020” opracowane przez Ministerstwo Rozwoju. Zgodnie z tymi wytycznymi, VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny tylko wtedy gdy spełniony jest warunek: podatek VAT został faktycznie poniesiony i beneficjent nie ma prawnej możliwości jego odzyskania.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 lutego 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, wchodzącą w skład Partnerstwa Gmin utworzonego na podstawie Umowy partnerskiej z dnia 13.10.2016 roku na rzecz realizacji projektu pn. „….” w ramach Osi Priorytetowej 2. Cyfrowe …., Działanie 2.1 Cyfrowe …. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020, konkurs nr ….. Liderem Projektu jest Fundacja Rozwoju …., organizacja pozarządowa o zasięgu regionalnym, która w dniu 06.10.2017 roku podpisała Umowę o dofinansowanie nr …. z Zarządem Województwa ….. na realizację ww. projektu.

W projekcie „….”, Gmina pełni rolę Partnera, odpowiedzialnego za przygotowanie do realizacji elementów projektu przypisanych terytorialnie poszczególnym gminom: dokumentacji technicznej, przygotowania działań merytorycznych, uczestniczenia w sporządzaniu dokumentacji aplikacyjnej i rozliczeniowej, raportowania o przebiegu realizacji projektu oraz sporządzanie częściowych wniosków o płatność.

Wnioskodawca, jak i każdy z Partnerów (poza Partnerem Wiodącym) zobowiązany jest do:

  1. wdrożenia platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  2. wdrożenia portalu podatkowego,
  3. modernizacji systemu dziedzinowego,
  4. wdrożenia zintegrowanego systemu dziedzinowego,
  5. wdrożenia elektronicznego obiegu dokumentów,
  6. wdrożenia systemu zarządzania budżetem Miasta,
  7. opracowania i wdrożenie 8 e-usług na 5PD,
  8. opracowania i wdrożenie 7 e-usług na 3PD,
  9. wdrożenia usług katalogowych,
  10. wdrożenia systemu komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  11. zakupu niezbędnego sprzętu (sprzęt będzie nabywany przez każdego Partnera jedynie na jego użytek własny - Partner Wiodący nie będzie organizatorem postępowań ani stroną umowy, nie będą mu też przekazywane żadne środki trwałe zakupione w ramach projektu przez Gminy),
  12. wykonania modernizacji pomieszczenia serwerowni (monitoring warunków środowiskowych, system gaszenia),
  13. opracowania dokumentacji SZBI,
  14. oddelegowania osób na szkolenie z zakresu funkcjonowania e-usług i informacji publicznej,
  15. oddelegowania osób na szkolenie z zakresu administracji środowiskiem informatycznym.

Każda z partnerskich gmin (Gmina …., …, …., …., …., …., gmina wiejska …. i gmina miejska ….) realizując projekt będzie dokonywała zakupów usług i infrastruktury na potrzeby działalności urzędu, przy pomocy którego realizuje swoje obowiązki i na własny rachunek. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją spoczywać będzie na poszczególnych gminach.

Fundacja Rozwoju …., organizacja pozarządowa o zasięgu regionalnym, jest Liderem Projektu „….” w partnerstwie z Gminami: …, …., …., …., …., …., …. gmina wiejska i …. gmina miejska. W dniu 06.10.2017 roku Fundacja jako Beneficjent podpisała Umowę o dofinansowanie nr …. z Zarządem Województwa ….. na realizację ww. projektu.

Zgodnie z „Umową Partnerską na rzecz realizacji projektu Partnerstwo Gmin …. dla rozwoju e-usług” w ramach Osi Priorytetowej 2. Cyfrowe …., działanie 2.1. Cyfrowe …. Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa …. na lata 2014-2020 zarówno Partner Wiodący jak i Partnerzy mają podzielone zadania w projekcie.

Do zadań Lidera - Partnera Wiodącego zgodnie z § 4 pkt 12 Umowy Partnerskiej należy realizacja zadania związanego z uruchomieniem e-usług u wszystkich Partnerów, w tym w szczególności przeprowadzenie procedury zakupowej związanej z wdrożeniem e-usług u Partnerów, tj. zakupem: licencji, usług wdrożenia systemów, usług modernizacji systemów, usług opracowania i wdrożenia e-usług, usług opracowania niezbędnej dokumentacji, usług doradztwa technicznego, w drodze postępowania. Przy czym należy zaznaczyć, że w przypadku zorganizowania przez Partnera Wiodącego postępowań na zakup licencji, usług wdrożenia systemów, usług modernizacji systemów, usług opracowania i wdrożenia e-usług, usług opracowania niezbędnej dokumentacji, usług doradztwa technicznego, Partner Wiodący będzie prowadził postępowania w imieniu i na rzecz Partnerów, co oznacza, że nabywcami przedmiotu zakupów będą poszczególni Partnerzy (Gminy).

Dodatkowo Partner Wiodący jest odpowiedzialny za realizację następujących zadań (§ 5 Umowy):

  1. wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  2. opracowanie i wdrożenie 3 e-usług na 3PD.

W ramach projektu Partner Wiodący (Fundacja Rozwoju ….) zakupi licencję do platformy dialogu społecznego, usługi wdrożenia platformy dialogu społecznego u Partnera Wiodącego oraz wyda środki na opracowanie i wdrożenie e-usług na 3 Poziomie Dojrzałości u Partnera Wiodącego. Zakupy te będą służyły Partnerowi Wiodącemu jedynie na realizowanie działań statutowych. Dzięki funkcjonalności platformy zakupowej Fundacja będzie mogła np. wykonywać statystyki związane ze zgłaszanymi przez mieszkańców potrzeb i petycji do urzędów oraz Fundacji - co pozwoli na realizowanie projektów związanych ze wspieraniem wspólnot i społeczności lokalnych. Fundacja będzie mogła także z większą sprawnością realizować projekty związane z celami statutowymi, gdyż uczestnicy projektów będą mogli załatwiać sprawy za pomocą platformy ePUAP.

Dla uruchomienia przewidzianej w projekcie partnerskiej platformy dialogu społecznego i komunikacji konieczny jest zakup licencji oprogramowania. Wspólna partnerska platforma dialogu społecznego i komunikacji jest platformą, która w warstwie prezentacji jest wspólnym i jednolitym systemem dla całego partnerstwa. Zaplanowane rozwiązanie pozwoli na prowadzenie przez Partnera Wiodącego i poszczególnych Partnerów dialogu z klientami przy wykorzystaniu mechanizmów ePUAP dzięki usłudze udziału w konsultacjach społecznych oraz bezpośrednią dwustronną komunikację pomiędzy urzędem a klientem, którą każdy z Partnerów, mimo korzystania z jednego rozwiązania będzie mógł robić niezależnie od innych.

W ramach wdrożenia systemu, wszyscy Partnerzy projektu uruchomią następujące usługi publiczne sklasyfikowane na 3 poziomie dojrzałości:

  1. rejestracja danych w platformie dialogu społecznego i komunikacji oraz wyrażenie zgody na komunikację elektroniczną,
  2. wniesienie petycji do urzędu przy wykorzystaniu platformy dialogu społecznego i komunikacji,
  3. udział w konsultacjach społecznych na platformie dialogu społecznego i komunikacji.

Właścicielem licencji będzie Lider - Partner Wiodący, który będzie udostępniał funkcjonalności Partnerom. Faktura na zakup licencji oraz wdrożenie wystawiona będzie na rzecz Partnera Wiodącego. Partnerzy będą partycypować w kosztach zakupu, co dokumentowane będzie wystawieniem noty księgowej przez Fundację.

Partner Wiodący będzie wykorzystywał funkcjonalność platformy do wykonywania działań statutowych, w szczególności wspomagania rozwoju przedsiębiorczości i gospodarki regionu.

Na pytanie tut. Organu „Który z podmiotów uczestniczących w projekcie będzie właścicielem efektów realizowanego projektu?” Wnioskodawca odpowiedział, że każdy z partnerów stosownie do swojego udziału w projekcie.

Po zakupie niezbędnego sprzętu (sprzęt będzie nabywany przez każdego Partnera jedynie na jego użytek własny - Partner Wiodący nie będzie organizatorem postępowań ani stroną umowy, nie będą mu też przekazywane żadne środki trwałe zakupione w ramach projektu przez Gminy) jego właścicielem będzie Gmina.

Wnioskodawca zaznacza się, że mienie oraz usługi zakupione przez każdego Partnera będą służyły mu jedynie do użytku własnego.

Zakupy w projekcie podzielone są na kilka etapów. Każdy z Partnerów (również Partner Wiodący) ma własny budżet wykonawczy stanowiący załącznik do Umowy Partnerskiej. Każdy z partnerów projektu będzie właścicielem sprzętu, systemów IT/usług przez nich zakupionych.

W ramach projektu Partnerzy zakupią sprzęt informatyczny oraz następujące licencje/usługi:

  1. system elektronicznego obiegu dokumentów,
  2. system zarządzania budżetem Gminy/Miasta,
  3. system komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  4. portal podatkowy,
  5. uruchomienie e-usług na 5 poziomie dojrzałości,
    - powyższe mienie, licencje oraz usługi będą wykorzystywane wyłącznie przez poszczególnych Partnerów, nie będą przekazywane do korzystania innym podmiotom (w tym Fundacji). Faktury i rachunki związane z tym zakupem będą wystawiane na Partnerów.

Odnosząc się do zakupu i wdrożenia platformy dialogu społecznego i komunikacji, należy wskazać, że właścicielem licencji będzie Fundacja jako Partner Wiodący, natomiast koszt jej finansowania oraz jego wdrożenie podzielone będzie proporcjonalnie pomiędzy każdego z partnerów. Każdy z partnerów, w związku z partycypacją w kosztach otrzyma możliwość korzystania z platformy. Rachunek/faktura związane z zakupem platformy dialogu społecznego oraz jej wdrożeniem będzie wystawiony na Fundację Rozwoju …. jako Partnera Wiodącego. Zgodnie z Umową partnerską Partnerzy będą przekazywać Partnerowi Wiodącemu środki finansowe na pokrycie finansowania części wspólnej (zakupu platformy dialogu konkurencyjnego oraz wdrożenia).

Każda z partnerskich gmin (Gmina …, …., …., …., …, …., gmina wiejska …. i gmina miejska ….) realizując projekt będzie dokonywała zakupów usług i infrastruktury na potrzeby działalności urzędu, przy pomocy którego realizuje swoje obowiązki i na własny rachunek. Odpowiedzialność za zapewnienie odpowiedniego funkcjonowania infrastruktury i nadzór nad jej eksploatacją spoczywać będzie na poszczególnych gminach.

Na pytanie tut. Organu „Czy mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu, będzie przekazywane innemu podmiotowi? Jeśli tak, to przez który podmiot i na rzecz jakiego podmiotu? Ponadto wskazać należy czy będzie to przekazanie odpłatne czy nieodpłatne?” Wnioskodawca wskazał, że nie.

Partnerzy będą uiszczać na rzecz Wnioskodawcy - Partnera Wiodącego środki finansowe w postaci wkładu własnego wyliczonego dla każdego Partnera w Umowie Partnerskiej. Każda Gmina ponosi wkład własny proporcjonalnie do wartości swojego budżetu.

W odpowiedzi na pytanie „Czy będą wystawiane dokumenty na przekazanie wkładów własnych/środków finansowych przez Partnerów na rzecz Lidera? Jeżeli tak to jakie to będą dokumenty?” Zainteresowany wskazał, że Partner Wiodący będzie wystawiał noty księgowe (obciążeniowe) tytułem wkładu własnego.

Ponadto na pytanie „Czy w zamian za przekazanie przez Partnera wkładu własnego na rzecz Lidera (Partnera Wiodącego) Partner otrzyma jakiekolwiek towary lub usługi od lidera?” Wnioskodawca odpowiedział, że nie, Partner nie otrzyma żadnych towarów ani usług od Partnera Wiodącego w zamian za przekazanie wkładu własnego.

Środki finansowe będą przekazywane przez Instytucję Zarządzającą na konto Partnera Wiodącego, który następnie będzie dalej przekazywał środki Partnerom. Zgodnie z umową o partnerstwie - Partner Wiodący przekazuje Partnerom środki na finansowanie kosztów realizacji zadań w formie refundacji poniesionych środków lub zwrotu zaliczek.

Wszystkie płatności będą dokonywane w związku z realizacją Projektu pomiędzy Partnerem Wiodącym lub pomiędzy Partnerami będą dokonywane za pośrednictwem rachunków bankowych.

Rozliczanie wydatków będzie odbywało się na zasadzie refundacji lub zwrotu zaliczki – w zależności od ustaleń partnerów.

Wszyscy Partnerzy oraz Partner Wiodący przygotowują częściowe wnioski o płatność, z których następnie Partner Wiodący tworzy wniosek o płatność i wysyła do IZ celem rozliczenia. Po akceptacji wniosku i otrzymaniu całości środków na konto Partner Wiodący przekazuje każdemu z Partnerów transzę w wysokości określonej we wniosku o płatność.

Zakupy w projekcie podzielone są na kilka etapów. Każdy z Partnerów (również Partner Wiodący) ma własny budżet wykonawczy stanowiący załącznik do Umowy Partnerskiej. Każdy z partnerów projektu będzie właścicielem sprzętu, systemów IT/usług przez nich zakupionych.

W ramach projektu Partnerzy zakupią sprzęt informatyczny oraz następujące licencje/usługi:

  1. system elektronicznego obiegu dokumentów,
  2. system zarządzania budżetem Gminy/Miasta,
  3. system komunikacji z jednostkami organizacyjnymi,
  4. portal podatkowy,
  5. uruchomienie e-usług na 5 poziomie dojrzałości,

- powyższe mienie, licencje oraz usługi będą wykorzystywane wyłącznie przez poszczególnych Partnerów, nie będą przekazywane do korzystania innym podmiotom (w tym Fundacji). Faktury i rachunki związane z tym zakupem będą wystawiane na Partnerów. Zakupy realizowane w imieniu i na rzecz poszczególnych Partnerów nie są objęte wnioskiem o udzielenie Indywidualnej Interpretacji Podatkowej.

Odnosząc się do zakupu i wdrożenie platformy dialogu społecznego i komunikacji, należy wskazać, że właścicielem licencji będzie Fundacja jako Partner Wiodący, natomiast koszt jej finansowania oraz jego wdrożenie podzielone będzie proporcjonalnie pomiędzy każdego z partnerów. Każdy z partnerów, w związku z partycypacją w kosztach otrzyma możliwość korzystania z platformy. Rachunek/faktura związane z zakupem platformy dialogu społecznego oraz jej wdrożeniem będzie wystawiony na Fundację Rozwoju …. jako Partnera Wiodącego. Zgodnie z Umową partnerską Partnerzy będą przekazywać Partnerowi Wiodącemu środki finansowe na pokrycie finansowania części wspólnej (zakupu platformy dialogu konkurencyjnego oraz wdrożenia).

Partner Wiodący wystawi Partnerom notę księgową (obciążeniową), która będzie księgowana przez Partnera i będzie stanowiła podstawę do przekazywania środków Partnerowi Wiodącemu. Partnerzy nie otrzymają od Partnera Wiodącego towarów/usług, ale uzyskają dostęp do funkcjonalności platformy dialogu społecznego i komunikacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…..” pytając, czy w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, stosownie do przepisów art. 86 ust. 1, w związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej ustawą o VAT, istnieje możliwość odliczenia przez Gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy (z uwzględnieniem pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku z dnia 6 lutego 2018 r.), Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „….”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT (Gminie) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik (Gmina) nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

Zgodnie z powołanym wyżej artykułem podatnikowi (Gminie), o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT – ten warunek Gmina spełnia oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT – nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa) tym samym tego warunku Gmina nie spełnia.

Odmienne stanowisko w sprawie kwalifikowalności VAT stałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo można przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”. Procedowanie i świadczenie usług publicznych, do których wykorzystywane będą systemy teleinformatyczne oraz e-usługi nie są „same w sobie” działalnością gospodarczą.

Powyższe uregulowania są odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji – w związku z realizacją projektu nie może być mowy o jakimkolwiek zakłóceniu konkurencji.

Również Gmina z tytułu realizacji projektu nie może być uważana za podatnika ze względu na czynności określone w załączniku I do Dyrektywy, ponieważ zakres projektu nie dotyczy żadnej z czynności tam wymienionych.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem ETS podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie w sytuacjach, kiedy związek pomiędzy podatkiem naliczonym przy dokonywaniu zakupów i podatkiem należnym w związku z działalnością opodatkowaną, do której zakupy są wykorzystywane, jest bezsporny i bezpośredni. Istotne jest nie tylko rzeczywiste wykorzystanie nabytych towarów i usług dla celów wykonywania czynności opodatkowanych, ale także zamiar takiego ich wykorzystania w momencie ich nabycia. W odniesieniu do przedmiotowego projektu taki związek nie zachodzi - Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zaś:

  1. Zaplanowane zadania w projekcie nie stanowią czynności opodatkowanych, dotyczą usprawnień w obszarze procedowania, które to procedowanie jest zadaniem publicznym, nieodpłatnym, do którego wnioskodawca ma prawo i obowiązek na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Zgodnie z art. 6 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
  2. Zaplanowane działania nie zmienią dotychczasowej aktywności gospodarczej Gminy. Zakres przedmiotowy projektu, w tym zaplanowane zakupy nie powodują powstania nowych obszarów świadczenia działalności odpłatnej, nie mają na nią przełożenia - należy zauważyć, że zaplanowane do wdrożenia systemy teleinformatyczne i usługi służą do nieodpłatnej działalności jednostki (realizacja zadań publicznych), nie związanej z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, jest również akcentowany w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z dnia 6 kwietnia 1995 r., (w sprawie C-4/94, BLP Group plc v. Commissioners of Customs Excise) TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi (ang. direct and immediate link with the taxable transactions).
  3. Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - Gmina podkreśla, że realizacja projektu nie wpływa w żaden sposób na:
    • zawieranie umów cywilnoprawnych - ich liczba nie zmieni się w wyniku realizacji projektu - żadne z wdrożeń w ramach projektu nie doprowadzi do zawierania innych, nowych umów, świadczenie dodatkowej działalności,
    • efekty dotychczas zawartych umów cywilnoprawnych - projekt nie wpłynie na usługi świadczone na podstawie umów zawieranych przez jednostki: na cenę, zakres umów i efekty z poziomu klienta wnioskodawcy.


Stanowisko Gminy potwierdzają liczne interpretacje indywidualne wydawane przez Dyrektora Izby Skarbowej działającego w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów (również Ministra Finansów) o sygnaturach, np.: IBPP3/4512-384/16-2/JP, 2461-IBPP3.4512.182.2017.1.JN, IBPP3/4512-493/16-2/SR, 2461-IBPP3.4512.831.2016.1.EJ, IBPP3/4512-438/15/JP, IBPP3/443-1397/14/KG.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 6 lutego 2018 r. Wnioskodawca wskazał, że nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług na rzecz Wnioskodawcy w ramach projektu.

Pomimo tego, że Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług to nie może obniżyć naliczonego podatku VAT wskazanego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją części zakupów, gdyż nabyte towary/usługi nie będą przeznaczane na prowadzenie działalności gospodarczej (nie będą służyły działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług). Nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa) tym samym tego warunku Gmina nie spełnia.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Tym samym ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do obniżenia podatku VAT naliczonego o VAT ujęty w fakturach związanych z takimi wydatkami.

Zgodnie z powołanym wyżej artykułem podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, niemającymi zastosowania w związku z realizacją projektu. Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, iż prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony na fakturach przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

  1. nabywcą towarów/usług jest podatnik VAT - ten warunek Gmina spełnia oraz
  2. nabywane towary/usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT - nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, a służyły będą wyłącznie procedowaniu i realizacji zadań publicznych, nieodpłatnych i nieopodatkowanych na mocy obowiązujących przepisów. Klient w urzędzie nie płaci za obsługę (która jest powszechna, nieodpłatna, zagwarantowana przez przepisy prawa) tym samym tego warunku Gmina nie spełnia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabyte towary i usługi w celu zrealizowania projektu nie będą miały związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji tego projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…..”, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj