Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.32.2018.1.MH
z 15 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2018 r. (data wpływu 12 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną.

Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454 z późn. zm.), w dniu 1 stycznia 2017 r. doszło do scentralizowania rozliczeń VAT Powiatu … i jego jednostek budżetowych.

W strukturze Powiatu … funkcjonuje 14 jednostek budżetowych, w tym: Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. … w …, Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. … w …, Zespół Szkół Zawodowych nr 1 im. … w … i Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. … w …. Powiat … w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Urząd Marszałkowski Województwa …, złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn.: "…" w ramach Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020.

Celem głównym projektu „…" jest dostosowanie oferty szkolnictwa zawodowego do potrzeb rynku pracy w powiecie …. Uzupełnia go cel pomocniczy: poprawa jakości i efektywności kształcenia zawodowego w powiecie …. Realizacja celów projektu przyczyni się do zwiększenie zdawalności egzaminów zawodowych i wzrostu liczby wykwalifikowanych specjalistów w branżach pożądanych na lokalnym rynku pracy. Projekt wpłynie również na wzrost popytu na szkolnictwo zawodowe na tym obszarze.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące zadania: modernizacja pracowni/warsztatów w ZSZ nr 1 w …, ZSZ nr 2 w …, ZSZ nr 1 w … i ZSZ nr 2 w … (m.in. roboty posadzkarskie, stolarka budowlana, roboty elektryczne, roboty tynkarskie i malarskie, modernizacja sanitariatów, likwidacja barier architektonicznych, dostosowanie pomieszczeń do indywidualnej pracy z uczniem, wymiana oświetlenia na energooszczędne typu LED, wentylacja i klimatyzacja); w ramach prac zewnętrznych: remont podjazdu dla niepełnosprawnych w ZSZ nr 1 w … i modernizacja wejścia do budynku w ZSZ nr 2 w …; zakup wyposażenia pracowni i warsztatów zgodnego z rekomendacjami Krajowego Ośrodka Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU) dla ZSZ nr 1 w …, ZSZ nr 2 w …, ZSZ nr 1 w … i ZSZ nr 2 w ….

W wyniku realizacji projektu powstaną warunki zbliżone do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia/doposażenia warsztatów i pracowni. Projekt realizowany jest w latach 2017-2019. Beneficjentem jest Powiat …. Całkowita wartość projektu to 3.599.771,13 zł, w tym wydatki kwalifikowane 3.496.885,50 zł, wydatki niekwalifikowane 102.885,63 zł. Dofinansowanie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego równa się 85% wydatków kwalifikowanych i wynosi 2.972.352,67 zł - wydatki nieobjęte regułami pomocy publicznej. Projekt będzie finansowany przez Powiat … również ze środków własnych w kwocie 627.418,46 zł.

Szczegółowy zakres projektu, obejmujący poszczególne jednostki, jest następujący:

  • w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 im. … w … prace dotyczyć będą remontu pomieszczeń z przeznaczeniem na pracownie praktycznej nauki zawodu, tj. roboty rozbiórkowe, roboty posadzkarskie, wymiana drzwi, montaż elementów instalacji elektrycznej z uwzględnieniem oświetlenia LED, remont podjazdu dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie pomieszczeń do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.
  • w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. … w … planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu prac remontowych dostosowujących pomieszczenia warsztatów szkolnych na pracownie praktycznej nauki zawodu, poprzez wykonanie robót rozbiórkowych, ziemnych, tynkarskich, malarskich, posadzkarskich i elektrycznych z uwzględnieniem oświetlenia LED, wymianę okien i drzwi, wymianę instalacji wodno-kanalizacyjnej, roboty okładzinowe oraz likwidację barier architektonicznych, poprzez wykonanie chodnika z kostki brukowej. Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie pomieszczeń do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.
  • w Zespole Szkół Zawodowych nr 1 im. … w … prace dotyczyć będą remontu pomieszczeń z przeznaczeniem na pracownie praktycznej nauki zawodu, tj. roboty rozbiórkowe, wymiana drzwi, wykonanie ścianek działowych z płyt gipsowo-kartonowych, wymiana elementów instalacji elektrycznej (z uwzględnieniem oświetlenia LED). Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie pomieszczeń do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu.
  • w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. … w … planowane przedsięwzięcie polegać będzie na wykonaniu prac remontowych warsztatów szkolnych, poprzez wykonanie robót rozbiórkowych, ziemnych, podłogowych, wymianę drzwi, roboty tynkarskie, wymianę elementów instalacji elektrycznej (z uwzględnieniem oświetlenia LED), wykonanie instalacji wodno-kanalizacyjnej, roboty okładzinowe, wykonanie sufitów podwieszanych, roboty malarskie, wykonanie wentylacji i klimatyzacji oraz wykonanie instalacji elektrycznej do stanowisk komputerowych.

Wszystkie prace pozwolą na dostosowanie pomieszczeń do potrzeb uczniów i prowadzenie kształcenia z wykorzystaniem wyposażenia zakupionego w ramach projektu. Powiat … jako Beneficjent dofinansowania unijnego będzie odpowiedzialny, m.in. za prowadzenie sprawozdawczości i monitorowanie projektu, prowadzenie wyodrębnionej ewidencji księgowej, wyłonienie w ramach przetargu nieograniczonego wykonawców robót oraz dostawy wyposażenia, zawierania umów z wykonawcami, sprawowania nadzoru inwestycyjnego oraz odbiór końcowy.

Budynki szkolne, w tym budynki warsztatów ww. szkół, zostały przekazane szkołom w trwały zarząd. W imieniu Powiatu … za utrzymanie celów trwałości projektu odpowiedzialni będą dyrektorzy szkół biorących udział w projekcie. Powiat …, zakupione w ramach projektu wyposażenie, przekaże w zarząd dyrektorom ww. szkół. Momentem przekazania mienia będzie podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego przez Zarząd Powiatu i Dyrektora Szkoły. Powyższe przekazanie będzie czynnością nieodpłatną.

Zakupy, jak i roboty, będą dokonywane fakturami VAT, w których Powiat … będzie figurował jako nabywca i płatnik. Natomiast poszczególne szkoły będą wskazane jako odbiorcy (miejsce dostarczenia towarów i robót). Projekt realizowany będzie przez Powiat w celu wykonywania nałożonych na Powiat obowiązków, zadań publicznych własnych określonych ustawą o samorządzie powiatowym.

Nabywane towary (wyposażenie), usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkole publicznej. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) o wykorzystaniu oświaty w zakresie kształcenia i wychowania są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane podczas realizacji projektu będą wykorzystywane do prac modernizacyjnych istniejącej infrastruktury przeznaczonej do kształcenia praktycznego (część warsztatów), a więc ich zakup jest ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które są zwolnione z podatku VAT. W związku z powyższym infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana objęta zdarzeniem przyszłym nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Projekt nie zakłada generowania dochodów w ramach realizacji projektu w wyniku zmodernizowanej substancji lokalowej i wyposażenia.

Zatem w przedstawionej sprawie nie znajduje zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221). Powiat nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Powiat … zobligowany jest dostarczyć interpretację indywidualną do wniosku o płatność. Interpretacja ta musi być wydana przez właściwy organ podatkowy, przedstawiając możliwość odliczeń podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu. Przedmiot interpretacji stanowi stan faktyczny, nie jest przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli skarbowej, celno-skarbowej, jak również sprawa nie została rozstrzygnięta decyzją ani postanowieniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do planowanej inwestycji, Powiat … będzie miał możliwość odzyskania podatku naliczonego w całości lub części zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn. "…", który będzie realizowany ze środków budżetu Unii Europejskiej w ramach Osi Priorytetowej 13 Infrastruktura Społeczna, Działanie 13.6 Infrastruktura kształcenia zawodowego i ustawicznego Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa … na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat … w związku z ww. inwestycją nie będzie miał możliwości odzyskania podatku naliczonego w całości lub części, zarówno w trakcie realizowania inwestycji, jak i po jej zakończeniu.

Planowana inwestycja mieści się w zakresie zadań własnych Powiatu, a nabywane towary (wyposażenie) i usługi (roboty budowlane) związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do realizacji usług edukacyjnych w szkołach publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej (pkt 1 ww. artykułu).

Rozpatrując kwestię prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnień do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej oraz zwolnionych od podatku. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego nie płacąc podatku należnego.

Analizując przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że nie wyczerpuje on znamion unormowania regulującego prawo do odliczenia podatku naliczonego przedstawionego w art. 86 ust. 1 ustawy. Bowiem przedmiotowa inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze opis sprawy i wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z okoliczności sprawy – infrastruktura szkolna, która zostanie zmodernizowana nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to w rozpatrywanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odzyskania podatku VAT w całości lub części w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy wskazać, że tekst jednolity ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2018 r. pod poz. 280.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj