Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.381.2017.1.JF
z 16 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 22 grudnia 2017 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 lutego 2018 r. (data wpływu 5 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone w ramach Projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową, która uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone w ramach Projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową, która uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest producentem produktów i komponentów na rzecz sektora lotniczego i kosmicznego. Przeważająca część działalności realizowanej przez Wnioskodawcę zakwalifikowana jest jako „produkcja statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn” (symbol PKD: 30.30.Z).

Wnioskodawca prowadzi również aktywną działalność badawczo-rozwojową rozwijając produkowane przez siebie wyroby oraz rozwijając technologie wykorzystywane do ich produkcji, obejmujące rozwiązania zarówno dla sektora lotniczego, jak i kosmicznego. W związku z tym Spółka zamierza skorzystać z ulgi badawczo-rozwojowej, o której mowa w art. 18d oraz 18e ustawy o PDOP (dalej: „Ulga B+R”).

W ramach prowadzonej działalności. Spółka wykorzystuje aktualnie dostępną wiedzę, aby realizować obecnie i również w przyszłości prace związane z opracowaniem nowych produktów, jak i ulepszaniem już istniejących. Działania te mają na celu dostarczenie produktu spełniającego wszelkie wymagania klientów, jak również równolegle opracowanie nowej technologii wykonania produktów.

Prace realizowane przez Spółkę rozpoczynają się od pracy koncepcyjnej (opracowanie koncepcji projektu), a finalizowane są wraz z zakończeniem prac związanych z przygotowaniem produktów i prototypów. Proces badawczo-rozwojowy prowadzony przez Spółkę jest procesem ciągłym, tj. zakończenie prac nad wybraną funkcjonalnością bądź produktem stanowi wstęp do prac związanych z kolejnymi funkcjonalnościami, produktami lub technologiami produkcji stanowiącymi rozwinięcie lub uzupełnienie odpowiedzi Spółki na potrzeby biznesowe klientów.

Prace realizowane przez Spółkę obejmują w szczególności projektowanie nowych funkcjonalności w statkach powietrznych i kosmicznych, tworzenie nowych podzespołów, rozwój zaawansowanych systemów elektrycznych, a także opracowywanie prototypów oraz testowanie projektowanych rozwiązań. Spółka w swojej praktyce gospodarczej opracowuje także wymagające szczególnej uwagi komponenty z przeznaczeniem dla branży lotniczej i kosmicznej. Ze względu na konieczność spełniania wysokich standardów bezpieczeństwa oraz wysokich norm wytrzymałościowych, Spółka oferuje nowoczesny sprzęt spełniający wszelkie najwyższe wymogi, umożliwiający bezbłędne funkcjonowanie systemów nawigacji oraz komunikacji. Produkowane oraz udoskonalane przez Spółkę komponenty obejmują także inne innowacyjne rozwiązania, jak chociażby wiązki kosmiczne. Ponadto część działań Spółki nakierowanych jest na pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez wykonywanie analiz technologicznych, prowadzenie eksperymentów w środowisku laboratoryjnym, projektowanie i koncepcyjnie opracowywanie rozwiązań konstrukcyjnych (dalej łącznie: „Prace B+R”).

Prace B+R są każdorazowo realizowane w formie projektu. Projekty są realizowane w przypadku zidentyfikowania nowych potrzeb klientów lub zidentyfikowania możliwości zwiększenia efektywności dostarczanych rozwiązań. Wnioskodawca w sposób systematyczny rozpoczyna nowe projekty celem oferowania konkurencyjnych rozwiązań na rynku, cechującym się bardzo wysokim stopniem innowacji, stanowiącym o przewadze konkurencyjnej podmiotów w branży. Mając na uwadze powyższe, źródła innowacyjnych pomysłów Wnioskodawcy można podzielić na wewnętrzne tj. identyfikowane i inicjowane przez pracowników Wnioskodawcy, oraz zewnętrzne będące reakcją na zapotrzebowanie zgłaszane przez klientów oraz identyfikowane jako potrzeba rynkowa. Wszystkie projekty są ewidencjonowane i nadzorowane w ramach prowadzonego planu projektowego.

Prowadzone projekty obejmują między innymi:

  • opracowywanie nowych procedur badawczych,
  • opracowywanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych,
  • opracowywanie, testowanie, konfigurowanie i wprowadzanie nowych podzespołów,
  • ulepszanie i wprowadzanie znaczących udoskonaleń do istniejących produktów,
  • opracowywanie nowych i rozwój istniejących technologii produkcji,
  • rozwój systemów informatycznych oraz specjalistycznego oprogramowania sterującego urządzeniami.


Rezultatami Prac B+R są nowe i sprawniejsze rozwiązania konstrukcyjne statków powietrznych, czy też unikalne na skalę globalną podzespoły. Prace realizowane w ramach Prac B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność badawczo-rozwojową systematycznie, a jej rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie prowadzone przez Wnioskodawcę Prace B+R nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego.

W ramach Projektów, Spółka rozpoczęła w 2017 r. realizację Prac B+R mających na celu przeprowadzenie badań samolotu w zakresie odporności na zakłócenia spowodowane wyładowaniem atmosferycznym, jako obiekt referencyjny przyjęto samolot PZL-130 z awioniką (dalej: „Projekt”).

Prace B+R prowadzone w ramach Projektu mają na celu:

  1. Opracowania metodologii badań i testów samolotów lekkich pod kątem skutków uderzeń pioruna - przepisy budowy statków powietrznych FAR 23.1306 wraz z poprawką 23-61 z 8 sierpnia 2011 r. narzucająca obowiązek zabezpieczenia przeciwpiorunowego układów elektrycznych i elektronicznych, wymaga tym samym umiejętności prowadzenia tego typu testów. Niezbędne jest opracowanie metodologii badawczej. Wynikiem tego etapu jest opracowany przez Spółkę dokument szczegółowy pn. „Program badań”.
  2. Odpowiedzenie na pytanie dotyczące przyszłej konstrukcji samolotów lekkich, tak aby były one jak najbardziej bezpieczne i odporne na bezpośrednie i pośrednie skutki uderzenia pioruna.

Prowadzony Projekt rozwija całkowicie nową wiedzę, zarówno w zakresie opracowywanej metodologii badawczej, jak i w zakresie zaleceń do co przyszłej konstrukcji samolotów lekkich.


Projekt prowadzony przez Wnioskodawcę realizowany jest przez pracowników Wnioskodawcy we współpracy z:

  1. Ekspertem zewnętrznym - pracownikiem naukowym szkoły wyższej,
  2. Jednostką naukową, instytutem badawczym, który przeprowadzi badania, zgodnie z opracowaną przez Spółkę metodologią badawczą.

W związku z prowadzonym Projektem, Wnioskodawca ponosi oraz będzie ponosić również w przyszłości następujące wydatki (traktowane przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych):

  1. Należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz składki z tytułu tych należności określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez Spółkę - ta kategoria kosztów jest ponoszona przez Wnioskodawcę m.in. w odniesieniu do pracowników zatrudnionych w celu realizacji prac o charakterze badawczo-rozwojowym w Dziale Konstrukcyjnym.
  2. Koszty nabycia materiałów i surowców na cele bezpośrednio związane z Projektem - koszty ponoszone w ramach tej kategorii obejmują i mogą w przyszłości obejmować materiały i surowce wykorzystywane w celu przygotowywania prototypów wiązek (podłączenia aparatury do systemu testowego), a także przeprowadzania demonstracji lub testowania nowych lub ulepszonych produktów w warunkach odzwierciedlających rzeczywiste funkcjonowanie. Przykładowymi materiałami i surowcami, które Spółka nabywa w celu realizacji prowadzonych przez siebie prac, są złącza i przewody elektryczne, taśmy odgromowe.
  3. Koszty nabycia usług, ekspertyz, atestacji, usług naukowych i usług informatycznych świadczonych przez podmioty posiadające status jednostki w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki, które nabywane są na potrzeby opracowywanych nowatorskich rozwiązań w ramach Projektu.

Szczegółowy zakres Prac B+R w ramach Projektu

Zgodnie z opracowaną w czasie Projektu metodologią prowadzenia badania wpływu wyładowań elektrycznych na samolot, zostaną przeprowadzone Prace B+R w formie testów metodą modelową na rzeczywistej konstrukcji samolotu PZL-130. Z racji tego. iż w przypadku samolotu PZL-130 nie istnieje opracowana metodologia badania skutków uderzenia pioruna, konieczne było opracowanie w pierwszej fazie wszystkich założeń oraz sposobu ich przeprowadzenia. W charakterze konsultanta, zaproszono do współpracy w projekcie pracownika naukowego w stopniu profesora.

Prace B+R prowadzone w ramach Projektu skupione są w obrębie m.in. następujących zagadnień tematycznych:

  • ustalenie stref narażenia na kadłubie samolotu oraz dróg rozpływu prądów udarowych po zespołach samolotu,
  • określenie koniecznych zmian w strukturze samolotu, z uwzględnieniem części i komponentów,
  • ocenienie skuteczności umasień oraz skuteczności przewodzenia prądu w farbach umasiejących,
  • weryfikacja wymaganego poziomu zabezpieczeń agregatów zainstalowanych na samolocie.


Rezultatem przeprowadzonych w ramach Projektu Prac B+R będzie opracowanie finalnej wersji raportu z prób w zakresie ochrony przećiwpiorunowej i zmniejszenia negatywnych skutków bezpośrednich i pośrednich uderzenia pioruna w samolot. Dodatkowo, Spółka będzie w stanie opracować zalecenia związane z konstrukcją samolotu dot. prawidłowego umiejscowienia oraz zabezpieczenia stosownych komponentów i elementów.

W odniesieniu do ww. zadań pracownicy zaangażowani wykonują również czynności administracyjne związane z uczestnictwem w Pracach B+R w ramach Projektu, bez których prowadzenie Projektu nie byłoby możliwe.

Geneza Projektu

Spółka uruchomiła Projekt będący projektem badawczym mającym na celu opracowanie procedur badawczych oraz rozwiązań konstrukcyjnych samolotu, zapobiegających skutkom wyładowań atmosferycznych dla struktury płatowca oraz układów i instalacji, których sprawność warunkuje bezpieczeństwo lotu. W trakcie konstrukcji samolotu, wszelkie komponenty oraz jego składowe, muszą odpowiadać stosownym przepisom bezpieczeństwa. Ze względu na stały rozwój technologii oraz wprowadzanie na rynek nowych rozwiązań mających na celu poprawę bezpieczeństwa lotu, przepisy także ulegają stosownym modyfikacjom. Zagrożenie dla załogi samolotu stanowi także fakt konstruowania obecnych samolotów z użyciem materiałów kompozytowych.

Projekt składa się z etapu opracowywania metodologii prowadzenia badań, zakresu prób niezbędnych do przeprowadzenia w celu określenia odporności systemu awionicznego na zakłócenia spowodowane uderzeniem pioruna i ustalenia założeń do nowej konstrukcji samolotów.

Spółka ponadto zaznacza, że:

  • prowadzone Prace B+R nie stanowią i nie będą stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o PDOP
  • nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • w ewidencji rachunkowej wyodrębniła koszty kwalifikowane związane z realizacją projektu badawczo-rozwojowego i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za odpowiednie lata podatkowe, w których Projekt będzie realizowany.


W uzupełnieniu wniosku z dnia 2 lutego 2018 r. (data wpływu 5 lutego 2018 r.) Wnioskodawca wskazał, że Spółka zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o CIT, a w szczególności zaznacza, że:

  • prowadzone prace badawczo-rozwojowe nie stanowią badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,
  • w ewidencji rachunkowej wyodrębniła koszty kwalifikowane związane z realizacją projektu badawczo-rozwojowego i zostaną one wykazane w zeznaniach podatkowych za odpowiednie lata podatkowe, w których Projekt będzie realizowany,
  • Spółka uzyskuje przychody z zysków kapitałowych, przy czym odliczeń z tytułu Ulgi B+R na podstawie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r. Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia,
  • Spółka zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 ustawy o CIT.


W piśmie z dnia 2 lutego 2018 r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował treść pytania mającego być przedmiotem interpretacji oraz doprecyzował własne stanowisko w zakresie ww. pytania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone i wstępnie zakwalifikowane przez Wnioskodawcę Prace B+R prowadzone w ramach Projektu, stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP i na tej podstawie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o PDOP?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzone i wstępnie zakwalifikowane przez Wnioskodawcę Prace B+R prowadzone w ramach Projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 i na tej podstawie Wnioskodawca jest uprawniony do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, z późn. zm., dalej: „Ustawy o PDOP”).

W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Z kolei w myśl art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, w brzmieniu obowiązującym zarówno przed 1 stycznia 2018 r., jak i po 2018 r., Spółka jest uprawniona do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o PDOP, tj. odliczenia kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową od podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP prace rozwojowe należy rozumieć jako nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manuał 2015 (,,The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development”, dalej: „Podręcznik”). Zawiera on proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie z jego treścią do prac rozwojowych zaliczyć można pracę twórczą podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy, a także wykorzystanie tych zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca realizuje i będzie realizować w ramach Projektu Prace B+R obejmujące: pozyskiwanie nowej wiedzy poprzez prowadzenie eksperymentów w środowisku laboratoryjnym oraz analizy technologiczne, tworzenie nowych lub bardziej efektywnych rozwiązań oraz ukierunkowane na wypełnienie luk w wiedzy technicznej jako niezbędny krok w procesie tworzenia udoskonalanych elementów i komponentów dla Projektu PZL-130.

Spółka pragnie zauważyć, że przyjętą przez nią kwalifikację wspierają również wskazówki z Podręcznika. W ramach ustępu 2.1 wyraźnie stwierdzono, że prace mające na celu znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług, należy traktować jako Prace B+R. W tym znaczeniu całość projektu Wnioskodawcy polegającego na przeprowadzeniu badań samolotu w zakresie odporności na zakłócenia spowodowane wyładowaniem atmosferycznym, wyczerpuje definicję prac badawczo-rozwojowych wg Podręcznika, które są zbieżne z definicjami przyjętymi przez ustawodawcę dla potrzeb ustawy o CIT.

Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że w ramach Projektu sprawdzone zostaną rozwiązania konstrukcyjne samolotu na modelu reprezentatywnym, odzwierciedlającym obiekt narażony na skutki wyładowań atmosferycznych, co zgodnie z dokumentem nr ECSS-E-AS-11C pt. „Space engineering, Adoption Notice of ISO 16290, Space systems – Definition of the Technology Readiness Levels (TRLs) and their criteria of assessment”, opracowanym przez European Cooperation for Space Standardization,, stanowi pracę badawczo-rozwojowe na poziomie gotowości technologicznej TRL 7. Rezultat badań przeprowadzonych w ramach Projektu pozwoli uzyskać nowe rozwiązania z zakresu elementów konstrukcji samolotu PZL-130. Na potrzeby Projektu powstanie model reprezentatywny samolotu, w pełni odzwierciedlający wszystkie elementy lotu narażone na wyładowania atmosferyczne, demonstrujący działanie wdrożonych rozwiązań z zakresu ochrony przeciwpiorunowej w środowisku operacyjnym.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę treść Podręcznika oraz klasyfikację Projektu wg poziomów gotowości technologicznej TRL, w opinii Wnioskodawcy realizowane w ramach Projektu Prace B+R stanowią prace rozwojowe, o których mowa w art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP. Wynika to z tego, że Spółka wykorzystuje dostępną wiedzę bądź pozyskuje nową wiedzę a następnie ją stosuje do tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów.

Możliwość korzystania w definiowaniu dla potrzeb ustawy o PDOP działalności badawczo-rozwojowej poprzez odesłanie do poziomów gotowości technologicznej (TRL) potwierdził również Minister Rozwoju i Finansów w wyjaśnieniach zamieszczonych w dniu 20 czerwca 2017 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakresie odliczania kosztów pracowniczych w ramach Ulgi B+R (http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow/wiadomosci/ostrzezenia-i-wyjasnienia-podatkowe/-/asset_publisher/M1vU/content/id/ 6013102).

Wnioskodawca podkreśla ponadto, że Prace B+R mają charakter twórczy, są prowadzone w sposób systematyczny według określonego planu projektowego przez specjalnie wybrane osoby posiadające kompetencje i wykształcenie. Mają one również na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Na podstawie przeprowadzonych Prac B+R, Wnioskodawca zapewnia swoim klientom nowe funkcjonalności oraz znacząco ulepszone komponenty (towary).


Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że uznanie prac w zakresie kompleksowego opracowania, tworzenia i rozwijania nowych produktów za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o PDOP zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

  • przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 16 maja 2017 r. (sygn. 01111-KDB1-3.4010.97.2017.1.APO).


Wskazane interpretacje dotyczyły innych niż lotnictwo branż, ale wskazany w nich sposób prowadzenia prac badawczo-rozwojowych jest zbliżonych do sposobu realizacji Prac B+R w ramach Projektu.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowane przez Wnioskodawcę Prace B+R w ramach przedmiotowego Projektu badań samolotu PZL-130 w zakresie odporności na zakłócenia spowodowane wyładowaniem atmosferycznym spełniają definicję wskazaną w art. 4a pkt 28 ustawy o PDOP, a tym samym spełniają definicję wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.


W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzone i wstępnie zakwalifikowane przez Wnioskodawcę Prace B+R prowadzone w ramach Projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o PDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone w ramach Projektu stanowią działalność badawczo-rozwojową, która uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj