Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-144/13-4/JL
z 15 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15.02.2013r. (data wpływu 18.02.2013r.) – uzupełnionym w dniu 11.04.2013r. pismem z dnia 08.04.2013r. (data wpływu 15.04.2013r.) na wezwanie Organu z dnia 02.04.2013r. (doręczone 05.04.2013r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • opodatkowania sprzedaży działki 243/16 - jest prawidłowe,
  • opodatkowania sprzedaży działek 243/12 i 243/15 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 18.02.2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.


Przedmiotowy wniosek uzupełniony został w dniu 11.04.2013r. pismem z dnia 08.04.2013r. (data wpływu 15.04.2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 02.04.2013r. (doręczone 05.04.2013r.)


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


W roku 2010 Wnioskujący nabył do majątku firmy jedną nieruchomość oraz prawo użytkowania wieczystego kolejnej nieruchomości. Dotyczyły one działek budowlanych. Nabycie powyższe dokonane zostało na podstawie Postanowienia Sądu Rejonowego i przysądzało Wnioskodawcy jako nabyte w drodze licytacji na podstawie sprawy egzekucji z wniosku Gminy Miasta przeciwko dłużnikowi w likwidacji z udziałem ZUS, Skarbu Państwa i Urzędu Skarbowego. W odniesieniu do nabytego powyżej prawa użytkowania wieczystego w 2011 roku Prezydent Miasta przekształcił prawo wieczystego użytkowania w prawo własności, które Wnioskujący nabył za ustaloną opłatą. Powyższe nabycia nie uwzględniały podatku VAT naliczonego. Ponadto nieruchomości te Wnioskodawca użytkował od 1994 roku na podstawie stosownych decyzji wnosząc opłatę za użytkowanie. Nieruchomości te są klasyfikowane jako tereny budowlane. Obecnie Wnioskodawca zamierza, po dokonanym podziale, sprzedać część nabytej nieruchomości oraz udział we współwłasności zabudowanej działki.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż Transakcja dotyczy działek: 243/12, 243/15 (w 1/2) oraz 243/16 (część - 69 m²). Przewidywane do sprzedaży niezabudowane części działki 243/16 w ilości 69 m² z zabudowanej działki o ogólnej pow. 2456 m² -zabudowana jest budynkiem magazynowym i przepompowni. Budynki te nabyte były w 1998 roku bez podatku VAT. Budynek przepompowni podlegał modernizacji w 2004 roku, od której odliczano podatek VAT naliczony. Wartość ulepszenia stanowiła 75% wartości przepompowni. VAT ten odliczono w całości. Działka 243/12 o pow. 410 m² zabudowana jest w części płytami drogowymi i murem. Przysądzona była postanowieniem Sądu Rejonowego w Radomiu I Wydział Cywilny na własność 16.04.2010 roku bez podatku VAT. Działka 243/15 o pow. 755 m² zabudowana w części płytami drogowymi i murem - przysądzone zostało prawo użytkowania wieczystego postanowieniem Sądu Rejonowego Wydział Cywilny z dnia 16.04.2010 roku. Działka ta w 2012 roku została wykupiona od Urzędu Miasta na własność bez podatku VAT. W odniesieniu do działki 243/15 przedmiotem sprzedaży byłby udział 1/2 w tej działce. Działki powyższe objęte są naliczeniem opłat za używanie od 3 lat. Za powyższe używanie Wnioskodawca wystawia faktury VAT z wykazaniem podatku VAT należnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy stanowisko podatnika uznające obowiązek naliczenia podatku należnego przy transakcji sprzedaży terenów budowlanych z przeznaczeniem pod działalność gospodarczą w formie aktu notarialnego jest zasadne?


Zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o podatku od towarów i usług VAT, tj. sprzedaż powyższa będzie objęta podatkiem od towarów i usług VAT w stawce 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży działki 243/16 oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży działek 243/12 i 243/15.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Odpłatna dostawa towarów według art. 2 pkt 22 ustawy mieści się w definicji sprzedaży.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ww. ustawy stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.


Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, stosując stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.


Przy czym, w myśl art. 2 pkt 33 ustawy, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Regulacja powyższa oznacza, że zwolnieniem przedmiotowym nie jest objęta dostawa terenów budowlanych, a co za tym idzie, podlegają one opodatkowaniu podstawową stawką podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku dostawy gruntów niezabudowanych opodatkowane są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, czy leśnymi są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Należy przy tym podkreślić, że zwolnienia od podatku mają charakter wyjątkowy i powinny być traktowane jako odstępstwo od ogólnej zasady opodatkowania każdej odpłatnej dostawy. Zatem pojęcia używane do określenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że będąca przedmiotem sprzedaży część działki 243/16 (po wydzieleniu) będzie niezabudowana. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że nieruchomości będące przedmiotem sprzedaży są klasyfikowane jako tereny budowlane.

Z uwagi na powyższe, w przypadku sprzedaży niezabudowanej części działki 246/16 nie możliwe jest stosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i jej sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania sprzedaży części działki 243/16 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do pozostałych działek – 243/12 i 243/15 należy zauważyć, że działki te są zabudowane (płytami drogowymi i murem) zatem w celu rozstrzygnięcia kwestii opodatkowania ich sprzedaży należy zastosować przepisy dotyczące nieruchomości zabudowanych.

Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przepis powyższy reguluje szczególną sytuację, gdy podatnik dokonuje w ramach jednej transakcji dostawy dwóch różnych towarów: budynku (budowli lub ich części) oraz gruntu, z którym budynek (budowla lub jej część) ten jest trwale związany. Treść tego przepisu nakazuje opodatkować dostawę gruntu według tej samej stawki, co budynek (budowla) na nim wybudowany.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy o VAT).


W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata. Przy czym powyższe wykluczenie doznaje ograniczenia, gdyż dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia również może korzystać ze zwolnienia w sytuacji, gdy w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i równocześnie dostawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powołaną definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika więc, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy uznać m.in. umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy.

Jak wynika z uzupełnienia wniosku, opisane działki od 3 lat przeznaczone są do odpłatnego używania, za co Wnioskodawca wystawia faktury VAT. Ponieważ omawiane działki zabudowane są płytami drogowymi i murem należy uznać, że odpłatne używanie obejmuje również te budowle.

Mając zatem na uwadze powołaną powyżej definicję pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że doszło do pierwszego zasiedlenia ww. budowli. Zostały one bowiem oddane do użytkowania w ramach wykonania czynności opodatkowanych. Ponadto dostawa budowli będzie dokonana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia. Tym samym dostawa przedmiotowych budowli posadowionych na działkach 243/12 i 243/15 będących przedmiotem sprzedaży korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym odnosząc się do kwestii opodatkowania sprzedaży działek 243/12 i 243/15 należy stwierdzić, że skoro sprzedaż budowli znajdujących się na tych działkach podlega zwolnieniu od podatku VAT, zwolnienie to ma również zastosowanie w stosunku do sprzedaży gruntu, na którym budowle te są posadowione. Zatem dostawa przedmiotowych działek (w przypadku działki 243/15 udziału 1/2 w tej działce) podlega w całości zwolnieniu od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Wnioskodawca przedstawił stanowisko, zgodnie z którym powyższa sprzedaż będzie objęta podatkiem VAT w wysokości 23%. Ponieważ, jak wskazano wyżej, dostawa przedmiotowych działek (243/12 oraz udziału w działce 243/15) podlega w całości zwolnieniu od podatku VAT, stanowisko Wnioskodawcy w powyższej kwestii należało uznać za nieprawidłowe.

Należy również wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z powyższego wynika, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest fakultatywne i przy spełnieniu powyższych warunków dostawca nieruchomości lub jej części może z niego zrezygnować.


Jeżeli zatem Wnioskodawca i nabywca nieruchomości spełnią powyższe warunki i wybiorą opcję opodatkowania dla sprzedaży działki 243/12 i udziału w działce 243/15, opisana w sprawie transakcja podlegać będzie w całości opodatkowaniu podatkiem VAT według podstawowej stawki podatku VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj