Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.12.2018.1.AJ
z 6 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2017 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.), uzupełnionym w dniu 18 stycznia 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług oraz braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 18 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług oraz braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od dnia 6 grudnia 2017 r. Przedmiotem zgłoszenia w CEiDG działalności jest działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z oraz 74.90.Z).

Fizycznie pierwszą czynnością w ramach prowadzonej działalności było podpisanie umowy o wykonanie projektu z zakresu branży sanitarnej z dnia 27 grudnia 2017 r. oraz wystawienie rachunku z dnia 28 grudnia 2017 r. za usługę projektową.

Pana firma nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT (zgłoszenie VAT-R nastąpi, gdy uzyska Pan odpowiedź na pytanie będące przedmiotem wniosku, która zobliguje Pana do tego).

Pomimo, że w PKD Pana działalność obejmuje doradztwo techniczne, w rzeczywistości wykonuje Pan projekty, rysunki i kosztorysy związane z usługami projektowania obiektów budowlanych i inżynierskich, instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających, instalacji grzewczych, gazowych, klimatyzacyjno - wentylacyjnych, projektowania technicznego pozostałych przedsięwzięć oraz kosztorysowania.

Oświadczył Pan, że wykonuje usługi projektowe nie świadcząc usług doradczych, a jedynie usługi oznaczone w PKWiU symbolami 71.12.12, 71.12.16, 71.12.19 oraz 74.90.12. a Pana przewidywane przychody nie przekroczą kwoty 200.000 zł rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności.

Chciałby Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, do momentu osiągnięcia przychodu w kwocie 200.000 zł rocznie (a w roku bieżącym proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w opisanej sytuacji jest Pan zobowiązany do rejestracji jako podatnik VAT, czy może skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, do momentu osiągnięcia przychodu w kwocie 200.000 zł rocznie (a w roku bieżącym proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności)?


Zdaniem Wnioskodawcy, który chciałby skorzystać ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, do momentu osiągnięcia przychodu w kwocie 200.000 zł rocznie (a w roku bieżącym proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności), wykonywane czynności i usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie obligują do rejestracji jako „płatnika” podatku VAT

Oświadczył Pan, że wykonuje usługi projektowe nie świadcząc usług doradczych, a jedynie usługi oznaczone w PKWiU symbolami 71.12.12, 71.12.16, 71.12.19 oraz 74.90.12. a Pana przewidywane przychody nie przekroczą kwoty 200.000 zł rocznie, a w roku bieżącym ich wysokość nie przekroczy wartości proporcjonalnie do okresu prowadzenia działalności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy – przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1 (art. 113 ust. 9 ustawy).

Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, która przekroczono te kwotę.

Stosownie zaś do art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie (art. 96 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 5 pkt 2 ww. ustawy, jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni – do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa.

Analiza okoliczności przedstawionych w treści wniosku, a także obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług pozwala na stwierdzenie, że skoro - jak wynika z treści wniosku – w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje i nie będzie Pan wykonywał czynności z zakresu doradztwa, a wartość sprzedaży w proporcji do okresu prowadzonej działalności nie przekracza kwoty określonej w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, to ma Pan prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego za rok 2017 na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, natomiast w odniesieniu do roku 2018 będzie miał Pan prawo do zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Przy czym należy zauważyć, że w sytuacji, gdy w 2018 r. faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej na podstawie ust. 9 przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę 200.000 zł, utraci Pan prawo do zwolnienia od podatku z chwilą wykonania czynności, którą przekroczono tę kwotę. Zastosowanie zwolnienia podmiotowego oznacza, że do chwili jego utraty nie jest Pan zobligowany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego. Jednakże na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy może Pan złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego takie zgłoszenie i zarejestrować się jako podatnik VAT zwolniony.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj