Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-3.4012.840.2017.3.AT
z 5 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 6 grudnia 2017 r.), uzupełnionym w dniach 13 grudnia 2017 r. (data wpływu) oraz 31 stycznia 2018 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków … w …” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 13 grudnia 2017 r. oraz 31 stycznia 2018 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „Kompleksowa termomodernizacja budynków … w …”.


We wniosku oraz jego uzupełnieniu z dnia 31 stycznia 2018 r., przedstawiono następujący stan faktyczny.


… w … jest jednostką budżetową Gminy …, scentralizowaną w celu rozliczeń podatku VAT z dniem 1 stycznia 2017 r.

Dnia … stycznia 2017 r. Gmina … złożyła do aplikacji w Urzędzie Marszałkowskim Województwa … w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego … na lata 2014 - 2020 projekt konkursowy „Kompleksowa termomodernizacja budynków … w …”. Beneficjentem projektu jest Gmina …, natomiast bezpośrednim realizatorem zadania jest … w ….

W dokumentacji aplikacyjnej należało określić kwalifikowalność podatku VAT z faktur dokumentujących realizację projektu, wykonywanego w ramach zadań własnych gminy. Gmina … złożyła oświadczenie, iż nie ma prawa do odliczania podatku VAT, gdyż przedmiotowa inwestycja będzie służyć przede wszystkim do wypełnienia zadań publicznoprawnych gminy, a efekty realizacji zadania w znikomym stopniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Budynki szkoły objęte projektem konkursowym mają łączną powierzchnię … m².


Budynki, które będą termomodemizowane zostały oddane … (w imieniu …: dyrektorowi) w nieodpłatny trwały zarząd. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez …:


  1. Do czynności opodatkowanych (wynajem pomieszczeń) - w bardzo niskim stopniu tj.:



    1. wynajem sklepiku …, w trakcie roku szkolnego … m-cy, na powierzchni … m²,
    2. wynajem sal lekcyjnych, kilka tygodni w trakcie wakacji, na powierzchni … m²,


  2. Do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne usługi edukacyjne w …).



… będzie kontynuować prowadzoną działalność związaną z wynajmem po zakończeniu realizacji ww. inwestycji, przy czym należy zaznaczyć, że:


  1. Nie na każdym termomodernizowanym w ramach ww. projektu budynku w każdym czasie placówka będzie prowadzić wynajem oraz,
  2. Działalność mająca na celu wynajem powierzchni jest i pozostanie działalnością poboczną w stosunku do statutowej. Wynajem powierzchni dotyczy jedynie niewielkiej części powierzchni budynków będących przedmiotem trwałego zarządu jednostki. Należy zaznaczyć, że wynajem nie ma charakteru stałego. W każdym roku wynajem powierzchni może być zróżnicowany, bądź też może nie wystąpić wynajem. Jest to trudne do przewidzenia.


Osiągane przychody z tytułu umów najmu są nieznaczne dla budżetu jednostki.

Związek dokonanych zakupów inwestycyjnych z wykonywaniem czynności opodatkowanych w przypadku termomodernizowanych budynków szkolnych jest zbyt nieuchwytny, mało konkretny w porównaniu do wyraźnego i jednoznacznego związku tych wydatków z czynnościami niepodlegającemu opodatkowaniu podatkiem VAT. Dla jednostek budżetowych danej jednostki samorządu terytorialnego metodę określenia proporcji wskazuje Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. 2015 r., poz.2193). Na podstawie ww. przepisów, obliczony wskaźnik proporcji dla … wynosi 1%. Zgodnie z art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, ze względu na niski wskaźnik nie przekraczający 2%, podatnik – Gmina … – nie stosuje ww. wskaźnika do rozliczenia podatku VAT w omawianej jednostce budżetowej. Dokonując zakupów związanych ze wskazanymi inwestycjami, polegającymi na termomodernizacji obiektów, Gmina nie zamierza ich wykorzystywać do czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym opisem postawiono następujące pytanie.


Czy Gmina … ma możliwość odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących realizację zadania „Kompleksowa termomodernizacja budynków … w …”, przeprowadzonego w celu poprawy efektywności energetycznej budynków, realizowanego w ramach zadań własnych gminy?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczania kwot podatku VAT, wynikających z faktur wystawionych na Gminę …, płatnika … w … (jednostka jest objęta centralizacją rozliczeń podatku VAT), dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania pod nazwą „Kompleksowa termomodernizacja budynków … w …”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zmianami), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych na podstawie przepisów art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Nie można więc przyjąć, że w momencie dokonywania zakupów związanych ze wskazanymi inwestycjami, polegającymi na termomodernizacji obiektów, Gmina zamierza je wykorzystać do czynności opodatkowanych. W ocenie Gminy, brak jest bezpośredniego i wyraźnego powiązania dokonywanych zakupów z dokonywaną sprzedażą opodatkowaną, co w konsekwencji prowadzi do stwierdzenia, iż Gminie … nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu w zakresie termomodernizacji placówki oświatowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą” – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z cytowanych powyżej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego albo ma zastosowanie 0% stawka podatku. Wskazana norma prawna jest wyrazem zasady neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z aktualnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczające jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Według art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Szczegółowe zasady sposobu określenia proporcji rozstrzygają przepisy art. 86 ust. 2b-2h ustawy.

Zauważyć należy, że według art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.


Jak stanowi art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:


  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, o czym stanowi art. 15 ust. 6 ustawy.


W złożonym wniosku poinformowano, że Gmina złożyła do aplikacji projekt konkursowy „Kompleksowa termomodernizacja budynków … w …”. … jest scentralizowaną z Gminą jednostką budżetową. Budynki, które będą termomodemizowane, zostały oddane … w nieodpłatny trwały zarząd. Nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi będą wykorzystywane przez …:


  1. Do czynności opodatkowanych (wynajem pomieszczeń) - w bardzo niskim stopniu, tj.:



    1. wynajem sklepiku …, w trakcie roku szkolnego … m-cy, na powierzchni … m²,
    2. wynajem sal lekcyjnych, kilka tygodni w trakcie wakacji, na powierzchni … m²,



  2. Do czynności niepodlegających opodatkowaniu (nieodpłatne usługi edukacyjne w …).


… będzie kontynuować prowadzoną działalność związaną z wynajmem po zakończeniu realizacji ww. inwestycji. Zaznaczono, że:


  1. Nie na każdym termomodernizowanym w ramach ww. projektu budynku w każdym czasie placówka będzie prowadzić wynajem oraz,
  2. Działalność mająca na celu wynajem powierzchni jest i pozostanie działalnością poboczną w stosunku do statutowej. Wynajem powierzchni dotyczy jedynie niewielkiej części powierzchni budynków będących przedmiotem trwałego zarządu jednostki. Wynajem nie ma charakteru stałego. W każdym roku wynajem powierzchni może być zróżnicowany, bądź też może nie wystąpić wynajem. Jest to trudne do przewidzenia.


Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, obliczony wskaźnik proporcji dla … wynosi 1%. Zgodnie z art. 86 ust. 2g w związku z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, ze względu na niski wskaźnik nie przekraczający 2%, Wnioskodawca nie stosuje ww. wskaźnika w jednostce budżetowej (ww. …).

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem.

W aspekcie powyższego wskazać należy, że wprawdzie istnieje pewien niedookreślony (nieuchwytny) związek wydatków powiązanych z realizacją projektu z czynnościami opodatkowanymi (efekty realizacji zadania w znikomym stopniu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych), niemniej jednak – z uwagi na brzmienie art. 86 ust. 2g w zw. z art. 90 ust. 10 ustawy oraz okoliczność, że Wnioskodawca stosuje się do uprawnienia wynikającego z ww. art. 90 ust. 10 ustawy (prawo uznania, że proporcja wynosi 0%) – brak stosowanego przez Wnioskodawcę wskaźnika przesądza o braku uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. W rezultacie Wnioskodawca słusznie przyjmuje, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę (tu: dokumentujących poniesione wydatki związane z termomodernizacją budynków … w … w ramach opisanego we wniosku projektu).

Z związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że tutejszy organ nie jest kompetentny do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania, bądź braku przesłanek do zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.


Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj