Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.39.2018.1.IT
z 31 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2018 r. (data wpływu 23 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia odpłatnej usługi – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu nabycia odpłatnej usługi.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. produkcją piwa i napojów bezalkoholowych („Produkty”) oraz sprzedażą hurtową tych Produktów, która w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie Wnioskodawca jako spółka akcyjna jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Wnioskodawca nie sprzedaje produkowanych przez siebie Produktów bezpośrednio do podmiotów prowadzących punkty sprzedaży detalicznej, lecz sprzedaje je dystrybutorom, od których następnie współpracujące z nimi podmioty prowadzące punkty sprzedaży detalicznej kupują te Produkty i sprzedają je klientom detalicznym („Dystrybutorzy”). Współpraca pomiędzy Dystrybutorami a podmiotami prowadzącymi punkty sprzedaży detalicznej odbywa się na podstawie zawartych przez nich odrębnych umów. Wnioskodawca nie ma wpływu na zasady współpracy pomiędzy Dystrybutorami a podmiotami prowadzącymi punkty sprzedaży detalicznej i nie współpracuje bezpośrednio z tymi podmiotami. Dystrybutorzy są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, którzy z tytułu odpłatnego świadczenia usług wystawiają faktury, w których wykazują należy podatek VAT.

Wnioskodawca w swojej działalności dąży do budowania dystrybucji numerycznej wybranych Produktów w nowych punktach sprzedaży detalicznej, tj. w których wcześniej te Produkty nie były dostępne w ofercie sprzedaży. W handlu przez dystrybucję numeryczną danych produktów, rozumie się podejmowanie czynności zmierzających do zwiększenia liczby sklepów z danej populacji (danego rynku) posiadających w swojej ofercie sprzedaży dane produkty w określonym czasie. W związku z tym w celu zapewnienia dostępności w sprzedaży swoich Produktów w nowych punktach sprzedaży detalicznej na poziomie zatowarowania uzgodnionym przez Wnioskodawcę z poszczególnymi Dystrybutorami, Wnioskodawca zamierza zorganizować przy ich wsparciu - akcje zmierzające do zbudowania w okresie ich trwania, dystrybucji numerycznej wybranych Produktów („Produkty objęte akcją”) w nowych punktach sprzedaży detalicznej prowadzonych przez podmioty współpracujące z Dystrybutorami, w których te produkty w ustalonym okresie rozliczeniowym poprzedzającym dzień rozpoczęcia akcji nie były dostępne w ofercie sprzedaży („Nowe punkty sprzedaży detalicznej”) oraz zapewnienia ich zatowarowania w okresie trwania akcji w Produkty objęte akcją na poziomie uzgodnionym przez Wnioskodawcę z poszczególnymi Dystrybutorami.

W związku z organizowaniem akcji budowania dystrybucji numerycznej Produktów, Wnioskodawca zamierza zlecać Dystrybutorom na podstawie zawartych z nimi umów, wykonanie usługi budowania dystrybucji numerycznej Produktów objętych akcją w Nowych Punktach Sprzedaży Detalicznej („Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów”), w zakres której wchodzić będą następujące czynności:

  • zapewnienie w okresie trwania akcji obecności Produktów objętych akcją w ofercie sprzedaży dostępnej dla klientów detalicznych w Nowych punktach sprzedaży detalicznej, w których w określonym w umowie zawartej z Dystrybutorem okresie rozliczeniowym poprzedzającym dzień rozpoczęcia akcji nie były dostępne w ofercie sprzedaży te produkty, oraz
  • zapewnienie w okresie trwania akcji zatowarowania tych Nowych punktów sprzedaży detalicznej, w Produkty objęte akcją o określonej w umowie wartości i/lub ilości opakowań zbiorczych.

Planowana akcja budowania dystrybucji numerycznej Produktów w Nowych punktach sprzedaży detalicznej i Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów miałaby każdorazowo określony okres trwania (np. kilka tygodni czy kilka miesięcy). W zamian za prawidłowe wykonanie opisanej wyżej Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, Dystrybutorzy na podstawie umów zawartych z Wnioskodawcą otrzymywaliby od Wnioskodawcy powiększone o należny podatek VAT wynagrodzenie netto ustalone jako iloczyn:

  1. liczby Nowych punktów sprzedaży detalicznej, w odniesieniu do których zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
    1. w punkcie sprzedaży detalicznej w określonym w umowie okresie rozliczeniowym poprzedzającym dzień rozpoczęcia akcji, nie były dostępne w ofercie sprzedaży dostępnej dla klientów detalicznych Produkty objęte akcją,
    2. w punkcie sprzedaży detalicznej w okresie trwania akcji Dystrybutor zapewnił obecność Produktów objętych akcją w ofercie sprzedaży dostępnej dla klientów detalicznych,
    3. punkt sprzedaży detalicznej w okresie trwania akcji został zatowarowany przez Dystrybutora w produkty objęte akcją o określonej w umowie wartości i/lub ilości opakowań zbiorczych,
  2. oraz określonej w umowie stawki kwotowej wynagrodzenia za realizacje tej usługi za każdy Nowy punkt sprzedaży detalicznej, w odniesieniu którego spełnione są wszystkie ww. warunki.

Prawidłowe wykonanie Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów zostanie udokumentowane sporządzonym przez Dystrybutorów zestawieniem zawierającym:

  • wykaz punktów sprzedaży detalicznej prowadzonych przez podmioty współpracujące z Dystrybutorem, do których w określonym w umowie okresie rozliczeniowym poprzedzającym dzień rozpoczęcia akcji podmioty prowadzące te punkty zakupiły od Dystrybutora Produkty objęte akcją, i
  • wykaz punktów sprzedaży detalicznej prowadzonych przez podmioty współpracujące z Dystrybutorem, do których w trakcie trwania akcji podmioty prowadzące te punkty zakupiły od Dystrybutora Produkty objęte akcją, i
  • ilość opakowań zbiorczych i wartość Produktów objętych akcją zakupionych w okresie trwania akcji od Dystrybutora do poszczególnych punktów sprzedaży detalicznej przez współpracujące z Dystrybutorem podmioty prowadzące te punkty.

Przedłożenie Wnioskodawcy przez Dystrybutorów ww. zestawienia dokumentującego prawidłowe wykonanie Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów stanowi jednocześnie warunek wypłaty Dystrybutorom przez Wnioskodawcę wynagrodzenia za tę usługę. Z tytułu świadczenia Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów Dystrybutorzy wystawią faktury dokumentujące świadczenie tej usługi.

Celem zlecenia Dystrybutorom wykonania wyżej opisanej Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów jest zapewnienie w okresie trwania akcji zatowarowania Nowych punktów sprzedaży detalicznej, w Produkty objęte akcją, na poziomie uzgodnionym przez Wnioskodawcę z poszczególnymi Dystrybutorami i tym samym zrealizowanie strategii sprzedaży określonej przez Wnioskodawcę dotyczącej obecności na rynku tych Produktów. Wnioskodawca poprzez zlecenie poszczególnym Dystrybutorom wykonania Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów chce mieć pewność, że w okresie trwania akcji w przypadku gdy odbiorcy detaliczni będą chcieli zakupić dany Produkt objęty akcją, będzie on dostępny na rynku. W długofalowej perspektywie celem zlecenia Dystrybutorom wykonania wyżej opisanej Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów jest zapewnienie promocji należących do Wnioskodawcy marek Produktów objętych akcją i zwiększenie rozpoznawalności tych marek oraz wzrost popytu na Produkty objęte akcją ( na rynku sprzedaży detalicznej, a w konsekwencji także na rynku sprzedaży hurtowej) i w konsekwencji zwiększenie wolumenu (wartościowo oraz ilościowo) sprzedaży Produktów objętych akcją realizowanej przez Wnioskodawcę.

Zasadniczym celem organizowania przez Wnioskodawcę każdorazowo akcji budowania dystrybucji numerycznej produktów, a tym samym Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, która ma stanowić wsparcie tej akcji i służyć jej wykonaniu - jest przede wszystkim doprowadzenie do pożądanej przez Wnioskodawcę sytuacji, w której odbiorcy detaliczni będą mieli w okresie trwania akcji możliwość zakupu Produktów objętych akcją w Nowych punktach sprzedaży detalicznej, w których te Produkty objęte akcją przed rozpoczęciem akcji nie były dostępne w ofercie sprzedaży i będą mieli możliwość zaspokojenia swojego zapotrzebowania na Produkty objęte akcją w tych Nowych punktach, co przełoży się w dalszej kolejności na zwiększenie rozpoznawalności Produktów objętych akcją na rynku oraz pozwoli potencjalnie na zyskanie dodatkowego grona odbiorców detalicznych na Produkty objęte akcją i tym samym doprowadzi do zwiększenia popytu ze strony odbiorców detalicznych na rynku na Produkty objęte akcją, a także sprawi, że odbiorcy detaliczni będą zainteresowani nabyciem właśnie tych Produktów (a nie np. konkurencyjnych produktów innych producentów).

Tym samym, omawiana akcja i służąca jej wykonaniu Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów, niewątpliwie wywrze pozytywny wpływ na wizerunek Wnioskodawcy i należących do Wnioskodawcy marek Produktów objętych akcją, i poprzez wzrost popytu ze strony odbiorców detalicznych na Produkty objęte akcją, doprowadzi do zwiększenia popytu również ze strony odbiorców hurtowych na Produkty objęte akcją (którym bezpośrednio zajmuje się Wnioskodawca), co w efekcie będzie skutkować wzmocnieniem pozycji Wnioskodawcy na rynku oraz zwiększeniem wolumenu (wartościowo oraz ilościowo) sprzedaży Produktów objętych akcją realizowanego przez Wnioskodawcę, a tym samym zwiększeniem osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących odpłatne nabycie od Dystrybutorów opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów?


Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie mu przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących odpłatne nabycie od Dystrybutorów opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z kolei przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stąd na gruncie ustawy o VAT pod pojęciem odpłatnej usługi (świadczenia) opodatkowanego podatkiem od towarów i usług należy rozumieć każde działanie, powstrzymanie się od działania czy tolerowanie czynności niestanowiące dostawy towarów, jeśli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  1. występuje jakiś związek prawny między usługodawcą a usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;
  2. usługobiorca może zostać uznany za bezpośredniego beneficjenta tego świadczenia,
  3. świadczenie jest odpłatne i związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie (świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony usługobiorcy - wynagrodzenie).

Powyższa interpretacja pojęcia usługi na gruncie ustawy o VAT jest utrwalona w orzecznictwie i interpretacjach podatkowych (por. wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 3 stycznia 2017 r. sygn. akt I SA/Rz 866/16, wyrok NSA z dnia 21 października 2014 r. sygn. akt I FSK 1609/13, wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia: 12 czerwca 2013 r. sygn. akt I FSK 1128/12, 18 kwietnia 2013 r. sygn. akt I FSK 942/12, 31 stycznia 2013 r. sygn. akt I FSK 289/12 i 19 grudnia 2012 r. sygn. akt I FSK 273/12 ).


Opisana w niniejszym wniosku Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów zostaje wykonana przez poszczególnych Dystrybutorów na podstawie konkretnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a danym Dystrybutorem. W zakres Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów wchodzą skonkretyzowane czynności wykonywane przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy na podstawie zawartych przez nich umów, tj.:

  • zapewnienie w okresie trwania akcji obecności Produktów objętych akcją w ofercie sprzedaży dostępnej dla klientów detalicznych w Nowych punktach sprzedaży detalicznej, w których w określonym w umowie zawartej z Dystrybutorem okresie rozliczeniowym poprzedzającym dzień rozpoczęcia akcji nie były dostępne w ofercie sprzedaży te produkty, oraz
  • zapewnienie w okresie trwania akcji zatowarowania tych Nowych punktów sprzedaży detalicznej, w Produkty objęte akcją o określonej w umowie wartości i/lub ilości opakowań zbiorczych.

Skoro jest możliwe zidentyfikowanie konkretnych świadczeń wykonywanych przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy w ramach opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, to należy stwierdzić, że występują skonkretyzowane świadczenia za wykonanie których na podstawie zawartej przez strony umowy Dystrybutorzy otrzymają od Wnioskodawcy wynagrodzenie. W związku z powyższym należy stwierdzić, że w odniesieniu do opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, spełniona jest przesłanka opodatkowania podatkiem VAT w postaci „odpłatności” za świadczenie usługi, ponieważ wynagrodzenie wypłacone przez Wnioskodawcę Dystrybutorom na podstawie umów zawartych pomiędzy Wnioskodawcą a tymi Dystrybutorami, będzie odpowiadać świadczonej przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy usłudze.

Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów bezsprzecznie będzie miała na celu wsparcie inicjowanej i organizowanej przez Wnioskodawcę określonej, okresowej akcji, która zmierza do budowania dystrybucji numerycznej wybranych Produktów marek należących do Wnioskodawcy w Nowych punktach sprzedaży detalicznej oraz do zatowarowania w okresie trwania akcji Nowych punktów sprzedaży detalicznej w Produkty objęte akcją na poziomie uzgodnionym przez Wnioskodawcę z poszczególnymi Dystrybutorami. Wnioskodawca organizując tą akcję ma na celu tym sposobem zrealizowanie strategii sprzedaży określonej przez Wnioskodawcę co do obecności na rynku produktów objętych akcją. W konsekwencji zorganizowania przez Wnioskodawcę akcji, która zostanie wdrożona poprzez Usługę budowania dystrybucji numerycznej produktów świadczoną przez Dystrybutorów - Wnioskodawca zapewni sobie obecność na rynku detalicznym produkowanych i sprzedawanych przez niego Produktów objętych akcją, co w długofalowej perspektywie w zamierzeniu Wnioskodawcy ma doprowadzić do zapewnienia promocji należących do Wnioskodawcy marek Produktów objętych akcją i zwiększenia rozpoznawalności tych marek oraz wzrostu popytu na Produkty objęte akcją i w konsekwencji zwiększenia wolumenu (wartościowo oraz ilościowo) sprzedaży Produktów objętych akcją realizowanej przez Wnioskodawcę, a tym samym zwiększenia osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów.

Dla przykładu, jeżeli w danym okresie dana spółka ponosi istotne wydatki na reklamę określonego produktu lub właśnie wprowadza go do sprzedaży, to chce mieć pewność, że produkt ten będzie dostępny w sprzedaży detalicznej, a w konsekwencji, że wzrośnie poziom zamówień składanych do tej spółki na ten produkt ze strony hurtowni i punktów sprzedaży detalicznej. Dlatego w takim przypadku, dla takiej spółki opłacalnym będzie zapłata wynagrodzenia dystrybutorowi za wprowadzenie takich produktów do oferty sprzedaży w nowych punktach sprzedaży detalicznej oraz zapewnienie określonego poziomu zatowarowania w te produkty spółki nowych punktów sprzedaży detalicznej.

Ze względu na wyżej opisane korzyści, które ma przynieść Wnioskodawcy planowana akcja i służąca jej wykonaniu Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie bezpośrednim beneficjentem opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów. Wreszcie opisana we wniosku Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów nie mieści się w zakresie transakcji dostaw towarów w rozumieniu ustawy o VAT pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Dystrybutorami a wynagrodzenie wypłacane przez Wnioskodawcę poszczególnym Dystrybutorom za wykonanie tej usługi nie stanowi rabatu posprzedażowego (opustu posprzedażowego) obniżającego podstawę opodatkowania podatkiem VAT z tytułu tych dostaw, ponieważ usługa ta obejmuje swoim zakresem skonkretyzowane czynności o charakterze dodatkowym i odrębnym względem samego nabycia produktów przez Dystrybutorów od Wnioskodawcy. Sprzedaż Produktów przez Wnioskodawcę do Dystrybutorów, miałaby miejsce niezależnie od tego czy Dystrybutorzy wykonywaliby na rzecz Wnioskodawcy tę Usługę budowania dystrybucji numerycznej produktów, czy też nie. I odwrotnie, w przypadku niewykonywania przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy czynności wchodzących w zakres opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, Dystrybutorzy nie nabywaliby prawa do otrzymania wynagrodzenie od Wnioskodawcy - niezależnie o tego czy ci Dystrybutorzy zakupili Produkty od Wnioskodawcy i na jaką wartość. Zatem sprzedaż Produktów przez Wnioskodawcę do Dystrybutorów nie stanowiłaby podstawy, ani tytułu do otrzymania przez Dystrybutorów od Wnioskodawcy wynagrodzenia za świadczenie tej usługi. Podstawę i tytuł do otrzymania przez Dystrybutorów od Wnioskodawcy umówionego wynagrodzenia za świadczenie opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, będzie bowiem wyłącznie prawidłowe wykonanie dodatkowych czynności objętej zakresem tej usługi.

Stanowisko Wnioskodawcy co do tego, że opisana we wniosku Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów nie mieści się w zakresie transakcji dostaw towarów pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi Dystrybutorami a wynagrodzenie wypłacane za wykonanie tej usługi nie stanowi rabatu posprzedażowego (opustu posprzedażowego) obniżającego podstawę opodatkowania podatkiem VAT z tytułu tych dostaw, jest tym bardziej uzasadnione, że w tym przypadku wynagrodzenie za tą usługę jest określone kwotowo za każdy Nowy punkt sprzedaży detalicznej, w odniesieniu do którego zostaną spełnione określone przez strony w umowie warunki dotyczące prawidłowej realizacji świadczeń objętych zakresem tej usługi.

Jak wskazał bowiem NSA w ww. wyroku z dnia 19 grudnia 2012 r. sygn. akt I FSK 273/12, który został wydany na kanwie usług obejmujących m.in. właśnie czynność „zatowarowania” w produkty akcji, „w przypadku jeżeli pomiędzy podmiotami istnieje stosunek prawny, na podstawie którego nabywca dokonuje zakupów u dostawcy, uzyskując premię nie tylko za określoną przez dostawcę wysokość obrotów, lecz także za realizację przez nabywcę na rzecz dostawcy innych czynności (np. marketingowych, serwisowych, szkoleniowych), wówczas mamy do czynienia ze świadczeniem przez nabywcę na rzecz dostawcy odrębnej usługi, wynagradzanej przez dostawcę stosowną premią pieniężną, która powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. (...) Nawet jeżeli wysokość tego wynagrodzenia powiązana jest z osiąganymi przez obrotami z tytułu sprzedaży, to zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego sposób kalkulacji tego wynagrodzenia pozostaje bez znaczenia dla rozpatrywanej sprawy. Czynności bowiem wykonywane przez skarżącą w zakresie przedstawionym powyżej stanowią świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a wypłacana z tego tytułu kwota stanowi wynagrodzenie za te usługi”.

Wyżej zaprezentowane stanowisko znajduje oparcie również w interpretacji ogólnej Ministra Finansów nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618 z dnia 7 grudnia 2012 r., gdzie wskazano: „Należy jednak zwrócić uwagę, że powyższe wyjaśnienia nie dotyczą sytuacji, gdyby w stanie faktycznym danej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskał premię przede wszystkim za realizacje przez nabywcę określonych czynności na rzecz dostawcy, np. stosowania szczególnych, czy też określonych przez dostawcę zasad eksponowania jego towarów klientom a nie za satysfakcjonującą dostawcę wartość dokonanych zakupów lub terminowość regulowania należności z tytułu dokonanej sprzedaży. (...) W takich przypadkach mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią, które powinno zostać opodatkowane i udokumentowane fakturą”.

To rozgraniczenie pomiędzy płatnościami stanowiącymi rabat/premię pieniężną a płatnościami stanowiącymi wynagrodzenie za usługę dobrze obrazują dwie interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w sprawie tego samego podmiotu (dystrybutora leków) w związku w opisanymi przez niego płatnościami dokonywanymi na rzecz aptek tj. interpretacji z 20 kwietnia 2015 r., o numerze IPPP1/4512-64/15-2/BS oraz interpretacji z dnia 17 marca 2015 r. IPPP3/443-1270/14-2/IG.

W interpretacjach indywidualnych i orzecznictwie uznawano wielokrotnie za usługę opodatkowaną podatkiem VAT - świadczoną na rzecz spółki przez partnera handlowego spółki usługę intensyfikacji sprzedaży wytwarzanych przez spółkę produktów, w tym usługę tzw. zatowarowania punktów sprzedaży w produkty objęte akcją promocyjną, za którą spółka wypłacała partnerowi handlowemu wynagrodzenie uzależnione procentowo od wielkości obrotu zrealizowanego przez spółką z partnerem handlowym w danym okresie rozliczeniowym (por. wyrok NSA z dnia 19 grudnia 2012 r. sygn. akt I FSK 273/12, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 listopada 2013 r. sygn. ILPP2/443-754/13-2/MR, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 31 sierpnia 2016 r. sygn. IPPP1/4512-523/16-3/KC, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 1 marca 2010 r. sygn. IPP1-443-63/10-4/PR), to tym bardziej za usługę opodatkowaną podatkiem VAT należy uznać opisaną we wniosku Usługę budowania dystrybucji numerycznej produktów świadczoną przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy, która nie dość że obejmuje swoim zakresem czynności dodatkowe i niezależne w stosunku do sprzedaży Produktów przez Wnioskodawcę do Dystrybutorów, które są szczegółowo skonkretyzowane w zawartej przez strony umowie i w dodatku za wykonanie której strony ustaliły wynagrodzenie kwotowe określone w sposób niezależny od wartości/ wielkości (ilości) sprzedaży Produktów zrealizowanej przez Wnioskodawcę do Dystrybutorów.

Biorąc pod uwagę, że opisana we wniosku Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów obejmuje swoim zakresem dodatkowe w stosunku do dostawy Produktów czynności, które są szczegółowo skonkretyzowane w zawartej przez strony umowie i w dodatku za wykonanie tych czynności strony ustaliły wynagrodzenie kwotowe określone w sposób niezależny od wartości/wielkości (ilości) sprzedaży Produktów zrealizowanej przez Wnioskodawcę do Dystrybutorów ani terminowej zapłaty przez Dystrybutorów za zakupione od Wnioskodawcy Produkty - to nie sposób wynagrodzenia za opisaną we wniosku Usługę budowania dystrybucji numerycznej produktów traktować jako standardowego rabatu i Usługa ta powinna zostać traktowana na gruncie ustawy o VAT jako usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W tym miejscu należy nadmienić, że Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2015 r. sygn. IPPP3/4512-657/15-2/IG za opodatkowaną podatkiem VAT usługę uznał właśnie usługę zapewnienia przez kontrahenta spółki odpowiedniej dostępności wybranych produktów dla klientów detalicznej, wykonywaną na potrzeby wsparcia akcji organizowanej przez spółkę, w zakres której wchodziły w szczególności następujące czynności: zapewnienie odpowiedniej dostępności wybranych Produktów w aptekach prowadzonych przez Kontrahenta (aptekach własnych) lub w aptekach wchodzących w skład sieci aptek zarządzanej przez Kontrahenta w celu bieżącego zaspokajania zapotrzebowania pacjentów na produkty - przez co rozumie się: - utrzymywanie, w aptekach własnych Kontrahenta lub w aptekach wchodzących w skład sieci aptek zarządzanej przez Kontrahenta, zapasu Produktów wystarczającego do zaspokojenia szacowanego zapotrzebowania na Produkty ze strony klientów detalicznych (pacjentów) dokonujących zakupu Produktów w tych aptekach przez określony czas, w okresie danej akcji.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisów o podatku VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji czego Dystrybutorzy z tytułu świadczenia tej usługi powinni zgodnie z art. 106 b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wystawić fakturę dokumentującą świadczenie tej usługi. Faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, przysługuje tylko podatnikowi wykonującemu działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT i tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez tego podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.


Jako, że opisana we wniosku Usługa budowania dystrybucji numerycznej produktów stanowi usługę opodatkowaną podatkiem VAT, to nie znajdzie zastosowania w tym przypadku wyłączenie z podstawy do obniżenia podatku należnego przewidziane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.


Uwzględniając powyższe, skoro pomiędzy wypłacanym wynagrodzeniem za opisaną we wniosku Usługą budowania dystrybucji numerycznej produktów a działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy występuje jednoznaczny związek (nabywana przez Wnioskodawcę usługa służy zwiększeniu dokonywanej przez nią, opodatkowanej podatkiem VAT dostawy towarów), to Wnioskodawcy będzie przysługiwało na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących odpłatne nabycie od Dystrybutorów opisanej we wniosku Usługi budowania dystrybucji numerycznej produktów, ze względu na to, że wydatki poniesione na zakup tej usługi będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywiste zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, wydana interpretacja traci swą aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj