Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-1.4011.459.2017.1.MJ
z 18 stycznia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług edukacyjnych w formie karty podatkowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest z zawodu nauczycielem chemii. Obecnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych. Powyższe usługi są świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej przez Wnioskodawcę z prywatną szkołą.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest obliczane w oparciu o stałe miesięczne wynagrodzenie oraz stawkę godzinową. Zasadniczo Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, którego wielkość jest uzależniona od ilości godzin przeprowadzonych zajęć. Wynagrodzenie Wnioskodawcy składa się:

  1. ze stałego miesięcznego wynagrodzenia; oraz
  2. stawki bazowej obowiązującej od 23 godziny przeprowadzonych zajęć, która obowiązuje.

W rezultacie stałe miesięczne wynagrodzenie stanowi zapłatę za przeprowadzenie maksymalnie 22 godzin zajęć. Z kolei po przeprowadzeniu 22 godzin zajęć Wnioskodawca uzyskuje wynagrodzenie w wysokości sumy kwoty stałego miesięcznego wynagrodzenia oraz iloczynu stawki bazowej i ilości godzin przeprowadzonych zajęć ponad 23 godziny przeprowadzonych zajęć.

Wnioskodawca planuje dokonywać rozliczeń z tytułu prowadzonych przez niego zajęć na podstawie karty podatkowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej?
  2. Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych powinny być opodatkowane w sposób zgodny z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, część XI tabeli?

Zdaniem Wnioskodawcy.


  1. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej.
  2. Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych powinny być opodatkowane w sposób zgodny z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, część XI tabeli.

Ad. 1


Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180 ze zm.; dalej: „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli. Za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień w części XI załącznika nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Skoro ustawodawca definiuje udzielanie lekcji na godziny jako pomoc w nauce oraz jednocześnie pozostawia otwartym katalog usług, które można zakwalifikować pod tym pojęciem, to należy stwierdzić, iż usługi edukacyjne w zakresie indywidualnego lub grupowego prowadzenia zajęć edukacyjnych mieszczą się w pojęciu działalności polegającej na udzielaniu lekcji na godziny zgodnie z regułami wykładni językowej.

Jeżeli więc działalność Wnioskodawcy należy do kategorii usług edukacyjnych, polegających na udzielaniu lekcji na godziny, brak jest przeszkód prawnych w opodatkowaniu przychodów z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej. Stanowisko to zostało m.in. zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 8 lutego 2008 r., sygn. IPPB1/415-358/07-2/AJ, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji z dnia 21 sierpnia 2012 r., sygn. IPTPB1/415-360/12-4/MG.


W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych mogą być opodatkowane w formie karty podatkowej.


Ad. 2


Stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych w odniesieniu do usług edukacyjnych w zakresie udzielania lekcji na godziny są określone przez Ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym w załączniku nr 3, część XI tabeli. Stawki powyższego tego wynoszą:

  1. 4,80 zł za każdą godzinę do 48 godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie;
  2. 230,40 zł + 10,00 zł za każdą godzinę ponad 48 powyżej 48 do 96 godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie;
  3. 710,40 zł powyżej 96 godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, iż Wnioskodawca powinien opodatkować uzyskiwaną przez niego kwotę stałego miesięcznego wynagrodzenia według stawki przewidzianej przez pierwszy próg podatkowy załącznika nr 3, część XI tabeli, a więc opodatkować stałe miesięczne wynagrodzenie jako 22 godziny przeznaczone na udzielanie lekcji miesięcznie. Z kolei w przypadku uzyskania wynagrodzenia w postaci stałego miesięcznego wynagrodzenia oraz stawki bazowej obowiązującej od 23 godziny przeprowadzonych zajęć, Wnioskodawca powinien opodatkować całe wynagrodzenie na podstawie liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie, albowiem będzie ono zawsze stanowić zapłatę za co najmniej 23 godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji miesięcznie.

W konsekwencji przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych powinny być opodatkowane w sposób zgodny z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, część XI tabeli.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


W myśl art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157 z późn. zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - w warunkach określonych w części XI tabeli.

Z części XI „Usługi edukacyjne w zakresie udzielania lekcji na godziny” „Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej” stanowiącej Załącznik nr 3 do ww. ustawy wynika, że stawka tego podatku uzależniona jest od liczby godzin przeznaczonych miesięcznie na udzielanie lekcji.

Natomiast za udzielanie lekcji na godziny uważa się pomoc w nauce, polegającą głównie na odrabianiu (przygotowaniu) z uczniem zadanych lekcji (pkt 2 objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do tej ustawy). W tym miejscu podkreślić należy, że ustawodawca definiując pojęcie „udzielania lekcji na godziny” posługuje się pojęciem „uczeń” (liczba pojedyncza). Formuła ta wskazuje, że z tej formy opodatkowania będą wyłączone wszelkie usługi edukacyjne grupowe. Jednocześnie wskazać należy, że w ww. ustawie brak jest wprost uregulowań dotyczących zasad opodatkowania w formie karty podatkowej działalności w przypadku udzielania lekcji grupie uczniów.

Opodatkowanie w formie karty podatkowej stanowi preferencyjną formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez podatników z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej i jako wyjątek od zasady opodatkowania dochodów uzyskanych z tej działalności na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 z późn. zm.), może być stosowane wyłącznie w ściśle określonych sytuacjach, wskazanych w ww. ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Powyższe oznacza, że w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie udzielania lekcji na godziny, działalność ta może być opodatkowana w formie karty podatkowej, jedynie w przypadku, gdy podatnik świadczy ww. usługi wyłącznie w postaci lekcji indywidualnych, tj. prowadzonych na zasadzie jedna godzina nauki z jednym uczniem. Jak wynika bowiem z literalnego brzmienia cytowanych objaśnień do części XI Załącznika Nr 3 do ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pod pojęciem udzielania lekcji na godziny, uważa się wyłącznie pomoc udzielaną w trakcie tej godziny jednemu „uczniowi”, a nie grupie uczniów.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest z zawodu nauczycielem chemii. Obecnie prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych. Powyższe usługi są świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o świadczenie usług zawartej przez Wnioskodawcę z prywatną szkołą.


Wnioskodawca planuję dokonywać rozliczeń z tytułu prowadzonych przez niego zajęć na podstawie karty podatkowej.


Biorąc powyższe pod uwagę, mając na względzie literalne brzmienie wskazanych w niniejszej interpretacji przepisów (wykładnia gramatyczna), stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym, z uwagi na to, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych brak będzie możliwości zastosowania przez Niego formy opodatkowania jaką jest karta podatkowa.


Z uwagi na powyższe stanowisko przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.


Mając na uwadze powyższe, pyt. Nr 2 przestawione we Wniosku jest bezprzedmiotowe. Tutejszy organ nie dokonał oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie sposobu opodatkowania przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z tytułu prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych zgodnie z Załącznikiem nr 3 do Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, część XI tabeli, gdyż jak wyjaśniono w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie ma możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych ze świadczenia usług w zakresie prowadzenia indywidualnych lub grupowych zajęć edukacyjnych w formie karty podatkowej.


W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tutejszy organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.


Fakt, że organ upoważniony wydawał odmienne interpretacje na podstawie podobnych czy analogicznie sformułowanych wniosków jest niewątpliwie niepożądany z punktu widzenia zasady zaufania do organów, o której mowa w art. 121 § 1 Ordynacji podatkowej. Niemniej jednak, trudno wymagać, aby tutejszy organ, stosując przepisy Ordynacji podatkowej, powielał błędne stanowisko, tym bardziej, gdy uznał okoliczność istnienia przeszkód dla wydania tożsamej interpretacji na podstawie złożonego przez Wnioskodawcę wniosku. Odmienne zatem rozstrzygnięcia, dokonane nawet w analogicznych zagadnieniach, nie mogą stanowić podstawy do żądania analogicznego rozstrzygnięcia sprawy Wnioskodawcy, jeśli stoi temu na przeszkodzie treść przepisów prawa. Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej na podstawie art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej przysługuje prawo zmiany z urzędu wydanej interpretacji, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj