Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.688.2018.1.NK
z 19 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2018 r. (data wpływu 18 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. … – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu inwestycyjnego.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca utworzony został w 1999 r. w ramach reformy administracyjnej. Działa na podstawie:


  • ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r.;
  • uchwały Nr … Rady Powiatu z dnia 27 sierpnia 2013 r. w sprawie uchwalenia Statutu Powiatu.


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie edukacji publicznej (art. 4 ust. 1 pkt 1). Powiat realizuje swoje zadania przy pomocy powiatowych jednostek budżetowych, które nie posiadają odrębnej osobowości prawnej. Jedną z jednostek budżetowych Powiatu jest Zespół Szkół Zawodowych w … działający na podstawie:


  • ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty;
  • ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe;
  • statutu Zespołu Szkół Zawodowych w … .


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako jednostka samorządu terytorialnego prowadzi działalność niepodlegającą VAT oraz działalność opodatkowaną i zwolnioną. Na mocy ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, od dnia 1 stycznia 2017 r. nastąpiła centralizacja rozliczeń podatku VAT Wnioskodawcy i jego jednostek budżetowych, w wyniku której jednostki organizacyjne Wnioskodawcy zostały pozbawione odrębności w zakresie rozliczeń w podatku VAT. Od tego momentu Wnioskodawca wstąpił w prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych, które dotychczas były samodzielnymi podatnikami podatku VAT. W związku z tym, Wnioskodawca składa jedną wspólną deklarację VAT, wykazując czynności opodatkowane wykonywane przez powiat, w tym jego jednostki budżetowe. Tym samym, Wnioskodawca, jako jeden podatnik, jest odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie i ewidencję czynności podlegających opodatkowaniu VAT, w tym czynności realizowanych przez jego jednostki budżetowe nieposiadające osobowości prawnej.

W związku z aplikowaniem o dofinansowanie ze środków europejskich w ramach RPO Województwa … na lata 2014-2020 (w ramach osi priorytetowej VIII: „Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej”, działania: 8.2: „Uzupełnienie deficytów w zakresie infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej”, Poddziałania: 8.2.1 „Infrastruktura przedszkolna, kształcenia zawodowego i ustawicznego”) stara się o pozyskanie środków na realizację projektu pn. … . Warunkiem podpisania umowy jest przedłożenie interpretacji indywidualnej o kwalifikowalności VAT w ramach ww. projektu.

Beneficjentem projektu będzie Wnioskodawca, bezpośrednim realizatorem projektu będzie ZSZ. Zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu będą udokumentowane fakturami VAT. Jako nabywca będzie na nich figurował Wnioskodawca, odbiorcą będzie Zespół Szkół Zawodowych. Realizacja przedmiotowego projektu służyć ma celom publicznoprawnym w zakresie edukacji publicznej, wynikającym z ustawy o systemie oświaty oraz odpowiednio z ustawy o samorządzie powiatowym (art. 4 ust. 1 pkt 1).

Realizacja niniejszego projektu swoim działaniem obejmie rozbudowę Zespołu Szkół Zawodowych o sześć nowych pracowni oraz zakup wyposażenia do tychże pracowni.


Projekt przewiduje budowę i wyposażenie następujących pracowni:


  1. pracownia analityczna (analizy żywności) i chemiczna z wyposażeniem: szafa na odczynniki z wentylatorem, szafa na sprzęt laboratoryjny, stoły laboratoryjne - zabudowa z tworzywa odpornego na odczynniki chemiczne, taborety obrotowe, stół nauczycielski, krzesło, zmywarka, lodówka na odczynniki chemiczne, sprzęt laboratoryjny, pH-metry ze stojakiem, reflektometry, wagosuszarka, wagi laboratoryjne, stojaki do pipet, szpatułki laboratoryjne standardowe, parownica z wylewem, tygiel porcelanowy z przykrywka 40 ml, szczypce, wata bawełniana 500 g, lignina w arkuszach, gaza w rolce, biureta automatyczna, odczynniki chemiczne, bufor amoniakalny do badania twardości wody, roztwór buforowy o pH 7, alkohol etylowy 99,8%, formalina 40%, aceton 51, oranż metylowy, alkohol izoamylowy, enoloftaleina 2%, wodorotlenek sodu 0,01 mol/l, wodorotlenek sodu 0,1 mol/l, wodorotlenek sodu 0,25 mol/l, kwas siarkowy 95%, kwas solny 37 %, kwas azotowy 65%, nadmangianian potasu, azotan srebra, chromian potasu 10%, siarczan miedzi II bezwodny, winian sodowo-potasowy, siarczan żelaza 0,5 kg, kwas cytrynowy 1 kg, węglan sodu 1kg, tablica szkolna suchościeralna+zestaw do tablic (płyn+gąbka+markery), laptop dla nauczyciela, drukarka, projektor multimedialny z zaczepem, telewizor z zaczepem, odtwarzacz DVD, termostat, środki ochrony indywidualnej, okulary ochronne z osłonami bocznymi, chwytak ochronny, ochraniacze na dłonie suszarka laboratoryjna, polarymetr cyfrowy, kuchenka mikrofalowa, apteczka pierwszej pomocy, gaśnica, instrukcja w laboratorium, naklejki ostrzegawcze, rolety;
  2. pracownia dydaktyczna z wyposażeniem: stoliki dla uczniów, krzesła dla uczniów, tablica szkolna suchościeralna wisząca, drukarka sieciowa atramentowa, laptop dla nauczyciela z dostępem do Internetu, uchwyt do projektora sufitowy, kabel hdmi 15 m do projektora, elektryczny ekran projekcyjny 200x200cm, projektor multimedialny, telewizor 50’, odtwarzacz blu-ray, router wifi, laptopy dla uczniów 14’ z dostępem do Internetu, szafa, kserokopiarka z portem rj-45, stół dla nauczyciela z krzesłem, listwy do zasilania laptopów 3 m, oprogramowanie biurowe do komputer nauczyciela i do komputerów uczniów: 2x15 licencji, apteczka pierwszej pomocy, gaśnica;
  3. pracownia produkcji mleczarskiej (przetwórstwa mleka) z wyposażeniem: regał magazynowy wolnostojący, lodówko-zamrażarka dwudrzwiowa, umywalka gastronomiczna włączana kolanem + bateria, pojemniki na surowiec - bańki aluminiowe, stół ze zlewem 1-kom. z półką 1000x600x850, stół ze zlewem 1-kom, zmywarka przemysłowa 60 cm, ociekacz do naczyń, 1 stół przyścienny z drzwiami suwanymi 1000x600x850 mm skręcany, szafa kwasoodpoma dwustronna z drzwiami suwanymi z jednej i drugiej strony, zabudowa z płytą z tworzywa odpornego na odczynniki chemiczne z szafkami z wmontowaną umywalką i zmywakiem i szafki wiszące z pólkami- stanowisko do badania surowca - na zamówienie, krioskop z akcesoriami, analizator mleka, drobny sprzęt laboratoryjna i odczynniki chemiczne, termometr, laktodensymetr, biureta półautomatyczna lub automatyczna, pipeta do surowca, zlewki, kroplomierze, odczynniki chemiczne i testy laboratoryjne, krzesełka obrotowe, laptop z oprogramowaniem sprzężony z milkoscanem i internetem, mini kociołek + pasteryzator^ 15 eco, wirówka do mleka, odbieralnik ze stali kwasoodpornej do mleka, maselnica, pojemnik ze stali kwasoodpomej na masło i do odciągania śmietany - miski, kocioł serowarski z oprzyrządowaniem: odpływ dn40 z zaworem motylkowym, stelaż: elektryczne mieszadło, moduł umożliwiający użycie 2 poziomów mocy grzania, elektroniczny termostat, moduł umożliwiający grzanie do 90 st. C, listewka do oddzielania skrzepu, stół z basenem jednokomorowym wózek ociekowy, formy serowarskie, harfy do skrzepu ze stali nierdzewnej, szafa fermentacyjno- chłodnicza, ph-metr, profesjonalny, wielofunkcyjny miernik ph/ec/tds/°c hi 9811-5, waga gastronomiczna, maszyna do lodów, blender do sporządzania mieszanki, pojemnik do sporządzania mieszani - garnki kwasoodporne 12 litrowy, drobny sprzęt, łyżki, miski, talerze itp., zestaw noży, stanowisko dla nauczyciela z laptopem+fotel+drukarka+tablica+rzutnik, wagi techniczne, wagosuszrki, pipety komplet, stojak na pipety, drobny sprzęt laboratoryjny, zabudowa z płytą z tworzywa odpornego na odczynniki chemiczne z szafkami z wmontowaną umywalką i zmywakiem - do badania gotowego produktu - na zamówienie, rolety na okna, apteczka, gaśnica p.poz, instrukcja bhp, stelaż na ścianę do telewizora, naklejki informacyjne, naklejki ostrzegawcze, uchwyt sufitowy, pakowaczka próżniowa;
  4. pracownia logistyki z wyposażeniem: ławka szkolna, krzesło szkolne, fotel obrotowy, fotel obrotowy, biurko nauczyciela, biurko pod stanowisko logistyczne, szafo aktowa, regał z szafką, szafka szkolna z witryną, tablica szkolna, tablica korkowa, rolety, komputer stacjonarny, drukarka, projektor multimedialny, ekran projekcyjny, telewizor, czytnik kodów kreskowych, drukarka kodów kreskowych i etykiet logistycznych, głośniki (zestaw), nośniki pamięci, przedłużacze elektryczne, materiały dydaktyczne (plansze dydaktyczne), gaśnice przeciwpożarowe, kosz na odpady, apteczka, oprogramowanie wspomagające gospodarkę magazynową - kilka oddziałów, magazynów, użytkowników, oprogramowanie umożliwiające sporządzanie dokumentacji transportowej i rozliczanie usług logistycznych, oprogramowanie umożliwiające prowadzenie rozliczeń czasu pracy kierowców, pakiet biurowy i program antywirusowy;
  5. pracownia informatyki w wyposażeniem: komputer PC: komputer (w komplecie mysz+klawiatura), monitor, oprogramowanie: pakiet biurowy komercyjny (zawierający: edytor tekstowy, arkusz kalkulacyjny, program do prezentacji, program do tworzenia baz danych. 1 zestaw zawiera) komercyjny pakiet graficzny (zawierający: program do obróbki grafiki wektorowej i rastrowej) w wersji edukacyjnej z licencją dla 20 stanowisk, kolorowa laserowa drukarka A3 / urządzenie wielofunkcyjne z materiałami eksploatacyjnymi, skaner A4, telewizor (pełniący funkcję rzutnika+uchwyt+kabel HDMI) tablica suchościeralna, serwer stelażowy z kontrolerem pamięci masowej+port zarządzania+szyny rack do serwera, serwerowy system operacyjny, programowalny przełącznik (Switch), patch panel, gniazda sieciowe 2xRJ45+kable FTP, zasilacz awaryjny (UPS), router WiFi, bezprzewodowy punkt dostępowy (Access Point), szafa dystrybucyjna+listwa zasilająca, biurko duże dla nauczyciela z zamykanymi szufladami (kontenerem) i wysuwaną półką na klawiaturę, krzesło obrotowe dla nauczyciela, biurko dla ucznia z wysuwaną półką na klawiaturę, krzesło obrotowe dla ucznia, duży regał stojący z zamykanymi półkami, rolety do okien, aparat cyfrowy z kartą pamięci, głośniki z przewodami, uchwyt na głośniki, mikrofon bezprzewodowy, pilot bezprzewodowy do prezentacji, kamera z kartą pamięci, gimbal, klimatyzator, notebook (laptop), drukarka 3D, laptop+mysz bezprzewodowa+torba+dysk zewnętrzny, ploter, gaśnica, apteczka, instrukcja pracowni, kosz na odpady;
  6. pracownia ekonomiczna z wyposażeniem: laptop, oprogramowanie: pakiet biurowy komercyjny (zawierający: edytor tekstowy, arkusz kalkulacyjnym program do prezenatcji), program antywirusowy z aktualizacją bazy minimum 1 rok, kolorowa laserowa drukarka A3 / urządzenie wielofunkcyjne + materiały eksploatacyjne, skaner A4, telewizor (pełniący funkcję rzutnika)+uchwyt+kable hdmi, tablica biała suchościeralna, biurko duże dla nauczyciela z zamykanymi na klucz szufladami i półkami, krzesło obrotowe dla nauczyciela, stolik 2- osobowy dla uczniów, krzesło dla ucznia, duża szafa biurowa, rolety do okien, głośniki+uchwyty+kable, mikrofon bezprzewodowy, podest pod biurko i krzesło dla nauczyciela, plansze tematyczne: laminowane obustronnie kolorowe plansze o wymiarach 125 cm x 60 cm, zestaw plansz komercyjnych, tablica flipchart, mobilny flipchart na papier, film edukacyjny: zestaw filmów edukacyjnych (DVD) dotyczących ABC przedsiębiorczości, filmy tematyczne z zakresu zagadnień realizowanych na przedmiotach zawodowych ekonomicznych, zestaw mebli biurowych tworzących biuro obsługi interesanta jako wydzielona w pracowni część ćwiczeniowa, krzesło obrotowe wykorzystywane w części ćwiczeniowej pracowni, krzesło biurowe na metalowych nogach, kosz na śmieci, uchwyt do projektora sufitowy, kabel Hdmi 15m do projektora, elektryczny ekran projekcyjny 200x200cm, projektor multimedialny, router wifi.


Poprzez realizację zadań własnych powiatu, z zakresu szkolnictwa i edukacji, projekt ten wpisuje się w zadanie wskazane w ustawie o samorządzie powiatowym. Zadania w zakresie kształcenia młodzieży, służą przede wszystkim poprawie warunków edukacyjnych uczącej się młodzieży, zdobyciu wiedzy, umiejętności oraz znalezieniu zatrudnienia na lokalnym rynku pracy. Narzędziami, które pozwalają kształcić uczniów, są m.in. sale i pracownie, wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne, w których można realizować podstawę programową. Pomieszczenia te są integralną częścią obiektów oświatowych i służą uczniom w działalności edukacyjnej. Majątek wytwarzany w ramach realizowanego projektu nie będzie wykorzystywany do innych czynności niż szkolnictwo i edukacja publiczna.

Z tytułu realizacji niniejszego projektu, Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów. Planowana rozbudowa placówki ma na celu jedynie poprawę warunków edukacyjnych dla obecnej i przyszłej młodzieży. Projekt obejmie swoim działaniem Zespół Szkół Zawodowych, a realizowana inwestycja będzie służyła realizacji celów publicznych. Inwestycja nie będzie służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Tym samym, towary i usługi nabywane do realizacji projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów prowadzonej działalności gospodarczej i nie będą generowały przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy w ramach planowanej realizacji projektu, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi podatku VAT, nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu. Towary i usługi nabyte do realizacji zadania będą wykorzystywane do budowy i wyposażenia pracowni dydaktycznych szkoły publicznej, co oznacza, że ich zakup będzie ściśle związany z realizacją usług edukacyjnych, które zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług są zwolnione od podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj