Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.304.2018.2.JF
z 10 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2018 r. (data wpływu 26 lipca 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 21 sierpnia 2018 r. (data nadania 21 sierpnia 2018 r., data wpływu 27 sierpnia 2018 r.) na wezwanie z dnia 10 sierpnia 2018 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.304.2018.1.JF (data nadania 10 sierpnia 2018 r., data odbioru 20 sierpnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Działu Nieruchomości, który zostanie przeniesiony do Spółki Kapitałowej, jak i Działu Operacyjnego pozostającego w Spółce za zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz związanych z podziałem Spółki skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie uznania Działu Nieruchomości, który zostanie przeniesiony do Spółki Kapitałowej, jak i Działu Operacyjnego pozostającego w Spółce za zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz związanych z podziałem Spółki skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą w ramach dwóch wyodrębnionych jednostek organizacyjnych, tzn.:

  • działu prowadzącego działalność operacyjną w zakresie świadczenia usług poligraficznych na rzecz podmiotów trzecich (dalej: „Dział Operacyjny”), oraz
  • działu nieruchomości prowadzącego działalność w zakresie wynajmu nieruchomości (dalej: „Dział Nieruchomości”).


Każda z ww. jednostek biznesowych prowadzi działalność w wyodrębnionym obszarze biznesowym, który posiada własną specyfikę, m.in. odrębny i całkowicie inny rynek, odrębnych klientów, odrębne otoczenie konkurencyjne oraz inny zakres świadczonych usług. Celem wyodrębnienia Działu Operacyjnego oraz Działu Nieruchomości w strukturze Spółki było stworzenie wyspecjalizowanych struktur realizujących zadania gospodarcze odpowiadające polom działalności Spółki. Wraz z utworzeniem poszczególnych działów formalnie rozdzielone zostały sfery działalności gospodarczej Spółki na: działalność podstawową Spółki związaną z działalnością poligraficzną oraz działalność związaną z nieruchomościami Spółki w zakresie wynajmu.


Do zadań Działu Nieruchomości należy w szczególności:

  • realizacja wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów najmu i obsługą najemców,
  • egzekwowanie płatności od najemców,
  • nadzór nad stanem technicznym i zapewnienie określonych standardów wynajmowanej nieruchomości, w tym remonty i ulepszenia,
  • zarządzanie nieruchomościami.


W celu realizacji powyższych zadań do Działu Nieruchomości zostały przypisane zasoby majątkowe i odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe.


Do Działu Nieruchomości są lub będą przypisane na przed Podziałem następujące składniki materialne i niematerialne:

  • nieruchomości stanowiące przedmiot najmu;
  • środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Działu Nieruchomości, w tym w szczególności sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.;
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Nieruchomości, w tym z umów najmu oraz umów serwisowych;
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Nieruchomości, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących dostawy tzw. mediów itp.);
  • ogół praw i obowiązków wynikających z umowy rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tym rachunku bankowym;
  • zasoby kadrowe;
  • baza danych zawierająca dane najemców nieruchomości;
  • wierzytelności i zobowiązania związane z Działem Nieruchomości;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Nieruchomości.


Dział Nieruchomości funkcjonuje jako jednostka organizacyjna formalnie wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki na mocy uchwały wspólników Spółki, dla której ustanowiono regulamin organizacyjny.


W ramach struktury organizacyjnej Spółki Dział Nieruchomości posiada lub będzie posiadał na moment Podziału:

  • oddzielną strukturę organizacyjną;
  • przydzielonego pracownika wyspecjalizowanego w zakresie zadań realizowanych przez Dział Nieruchomości kierującego działalnością Działu Nieruchomości;
  • przydzielone aktywa;
  • oddzielny rachunek bankowy;
  • oddzielnie ewidencjonowane przychody i koszty związane z działalnością Działu Nieruchomości.


Nadzór nad funkcjonowaniem Działu Nieruchomości sprawuje wyznaczona zgodnie z regulaminem organizacyjnym osoba, będąca kierownikiem jednostki.


Na podstawie uchwały wspólników Spółki do Działu Nieruchomości jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Nieruchomości, oddzielna ewidencja przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki. Dla Działu Nieruchomości sporządza się oddzielny rachunek zysków i strat i można sporządzić oddzielny bilans. Dodatkowo Dział Nieruchomości prowadzi działalność w oparciu o odrębny budżet.


Do zadań Działu Operacyjnego należy w szczególności:

  • realizacja wszelkich czynności związanych z zawieraniem, rozwiązywaniem i prawidłowym wykonywaniem umów w zakresie świadczenia usług poligraficznych,
  • poszukiwanie nowych nabywców usług poligraficznych,
  • egzekwowanie płatności od nabywców usług poligraficznych.


W celu realizacji powyższych zadań do Działu Operacyjnego zostały przypisane zasoby majątkowe i odpowiednio wykwalifikowane zasoby kadrowe.


Do Działu Operacyjnego są lub będą przed Podziałem przypisane następujące składniki materialne i niematerialne:

  • nieruchomości związane bezpośrednio z działalnością operacyjną;
  • nieruchomości, które nie znalazły się w Dziale Nieruchomościowym;
  • środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane w ramach działalności Działu Operacyjnego, w tym w szczególności maszyny drukarskie, inne maszyny wykorzystywane w działalności poligraficznej (m.in. służące do drukowania i kaszerowania itp.), sprzęt biurowy, sprzęt komputerowy itp.;
  • prawa i zobowiązania z umów handlowych dotyczących Działu Operacyjnego;
  • prawa i zobowiązania z umów dotyczących Działu Operacyjnego, innych niż umowy handlowe (w tym dotyczących dostawy tzw. mediów itp.);
  • ogół praw i obowiązków wynikających z umowy rachunku bankowego, w tym w szczególności środki pieniężne znajdujące się na tym na rachunku bankowym;
  • zasoby kadrowe;
  • baza danych zawierająca dane nabywców usług poligraficznych;
  • wierzytelności i zobowiązania związane z Działem Operacyjnym;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w ramach Działu Operacyjnego.


Dział Operacyjny funkcjonuje jako jednostka organizacyjna formalnie wyodrębniona w wewnętrznej strukturze Spółki na mocy uchwały wspólników Spółki, dla której ustanowiono regulamin organizacyjny. W ramach struktury organizacyjnej Spółki Dział Operacyjny posiada lub będzie posiadał przed Podziałem:

  • oddzielną strukturę organizacyjną;
  • przydzielonych pracowników wyspecjalizowanych w zakresie zadań realizowanych przez Dział Operacyjny oraz osobę kierującą działalnością Działu Operacyjnego;
  • przydzielone aktywa;
  • oddzielny rachunek bankowy;
  • oddzielnie ewidencjonowane przychody i koszty związane z działalnością Działu Operacyjnego.


Nadzór nad funkcjonowaniem Działu Operacyjnego sprawuje wyznaczona zgodnie z regulaminem organizacyjnym osoba, będąca kierownikiem jednostki.


Na podstawie uchwały wspólników Spółki do Działu Operacyjnego jest przypisana dokumentacja finansowo-księgowa związana z funkcjonowaniem Działu Operacyjnego, oddzielna ewidencja przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań wyodrębniona z ewidencji Spółki. Dla Działu Operacyjnego sporządza się oddzielny rachunek zysków i strat i można sporządzić oddzielny bilans. Dodatkowo Dział Operacyjny prowadzi działalność w oparciu o odrębny budżet.

Obecnie Wnioskodawca rozważa przeprowadzenie zmiany sposobu prowadzenia działalności w ramach Spółki, która polegałaby na wydzieleniu Działu Nieruchomości (aktywów i zobowiązań oraz praw i obowiązków związanych z Działem Nieruchomości) do istniejącej lub nowo zawiązanej spółki kapitałowej (dalej: „Podział”) - spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka Kapitałowa”) - w oparciu o regulację art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych. Przedmiotem działalności Spółki Kapitałowej będzie działalność prowadzona dotychczas przez Dział Nieruchomości. Planowana restrukturyzacja polegająca na przeniesieniu Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej jest uzasadniona z przyczyn biznesowych i wynika z całkowicie odmiennej specyfiki działalności obu działów Spółki, sposobu jej prowadzenia, horyzontu czasowego podejmowanych działań oraz sposobu rzeczywistej kontroli (zarówno zarządczej, jak i właścicielskiej) efektywności tych działań. Na skutek Podziału Spółka będzie kontynuowała swoją działalność w oparciu o działalność Działu Operacyjnego.

Pismem z dnia 21 sierpnia 2018 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek, poprzez wskazanie, że podział Spółki przez wydzielenie zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, a głównym bądź jednym z głównych celów tego podziału nie będzie uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy zarówno Dział Nieruchomości, który zostanie przeniesiony do Spółki Kapitałowej w wyniku Podziału, jak i Dział Operacyjny (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP, a co za tym idzie wartość rynkowa składników majątkowych przenoszonych do Spółki Kapitałowej w wyniku Podziału nie będzie stanowiła po stronie Spółki przychodu podatkowego?


Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Dział Nieruchomości który zostanie przeniesiony do Spółki Kapitałowej w wyniku Podziału, jak i Dział Operacyjny (pozostający w Spółce), stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1036, z późn. zm., dalej: „PDOP”) - w konsekwencji wartość rynkowa składników majątkowych przenoszonych do Spółki Kapitałowej w wyniku Podziału nie będzie stanowiła po stronie Spółki przychodu podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOP przychodem spółki podlegającej podziałowi jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień podziału lub wydzielenia - jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Uwzględniając fakt, iż planowany Podział nastąpić ma poprzez wydzielenie, tzn. poprzez przeniesienie części majątku Spółki (Działu Nieruchomości) na Spółkę Kapitałową, warunkiem braku powstania przychodu po stronie Spółki jest zakwalifikowanie zarówno składników majątkowych przejmowanych przez Spółkę Kapitałową (Działu Nieruchomości), jak i składników majątkowych pozostających w Spółce (Działu Operacyjnego), jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP, pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W kontekście powyższego, aby mówić o zbyciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), zbywana część tego przedsiębiorstwa powinna wypełniać następujące przesłanki:

  1. musi istnieć wyodrębniony funkcjonalne zespół składników majątkowych, obejmujący składniki o charakterze materialnym i niematerialnym, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  2. składniki te muszą być organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te muszą być finansowo wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie,
  4. ZCP mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP.


Ad 1.


Ustawa o PDOP, co do zasady, nie definiuje pojęcia „zespołu składników majątkowych” tworzących ZCP. Można w tym zakresie posługiwać się stanowiskiem zawartym w doktrynie i orzecznictwie. Dla istnienia ZCP niezbędnym jest, aby składniki materialne i niematerialne wchodzące w jego skład pozostawały we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami tak, żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Powyższe oznacza, że ZCP nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, które łącznie służą wykonywaniu ściśle określonych zadań gospodarczych. Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

ZCP musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość, tj. obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych realizowanych w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład ZCP, muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako ZCP, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: „(...) wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.”

W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym przypadku zarówno Dział Operacyjny, jak i Dział Nieruchomości, posiadają zdolność do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służą w strukturze Spółki. Zarówno Dział Operacyjny, jak i Dział Nieruchomości, stanowią z osobna zbiory elementów powiązanych funkcjonalnie, niezbędnych do realizacji ściśle określonych zadań, wydzielonych w strukturze Spółki. W skład obu działów wchodzą wymienione w opisie zdarzenia przyszłego składniki materialne i niematerialne.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, pierwsze kryterium istnienia ZCP, zarówno w odniesieniu do Działu Nieruchomości jak i Działu Operacyjnego, należy uznać za spełnione.


Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zarówno Dział Nieruchomości jak i Dział Operacyjny stanowią osobne zespoły składników materialnych i niematerialnych, posiadające zdolność prowadzenia odrębnej działalności gospodarczej.


Ad 2.


Pojęcie „wyodrębnienia organizacyjnego” również nie zostało zdefiniowane w ustawie o PDOP. Jednakże, zgodnie z praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym w strukturze przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział lub wydział.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: „(...) Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.”

Jak wskazano powyżej, zespoły składników majątku Spółki, które wchodzą w skład Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego, zostały odpowiednio wyodrębnione w osobnych regulaminach organizacyjnych, które zostały uchwalone przez wspólników Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, wyodrębnienie to ma charakter formalny i faktyczny. W tym również celu, jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, zostały alokowane oddzielnie do Działu Nieruchomości oraz do Działu Operacyjnego składniki aktywów (środki trwałe i wyposażenie, należności) i pasywów (zobowiązania) oraz zasoby kadrowe. W ocenie Wnioskodawcy, wymienione powyżej okoliczności świadczą zarówno o formalnym, jak i faktycznym wyodrębnieniu organizacyjnym Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego (cecha zorganizowania w istniejącym przedsiębiorstwie dotycząca określonego zespołu składników) wewnątrz struktury organizacyjnej Spółki.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia organizacyjnego, zarówno w odniesieniu do Działu Nieruchomości jak i Działu Operacyjnego, należy uznać za spełniony.


Ad 3.


Wyodrębnienie finansowe ZCP, co do zasady nie musi oznaczać samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie do ZCP odpowiednich strumieni przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2017 r., 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: „(...) Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.”

Jak wspomniano powyżej, zarówno do Działu Operacyjnego jak i do Działu Nieruchomości przypisano oddzielną dokumentację finansowo-księgową, związaną z funkcjonowaniem każdego z działów oraz oddzielną ewidencję przychodów i kosztów oraz aktywów i zobowiązań, wyodrębnioną z ewidencji Spółki. Dodatkowo, do każdego z działów przypisany jest odrębny rachunek bankowy.

W ocenie Wnioskodawcy, wymienione powyżej okoliczności jednoznacznie świadczą o wyodrębnieniu Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego, pod względem finansowym wewnątrz struktury organizacyjnej Spółki.


W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia finansowego zarówno w odniesieniu do Działu Nieruchomości jak i Działu Operacyjnego, należy uznać za spełniony.


Ad 4.


Kolejną cechą definiującą ZCP jest zdolność do bycia niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym określone zadania gospodarcze. Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 sierpnia 2017 r.; 0114-KDIP1-2.4012.344.2017.1.PC, w której wskazano, że: „(...) Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie.”

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno Dział Operacyjny jak i Dział Nieruchomości stanowią organizacyjnie i finansowo wyodrębnione zespoły składników, stworzone i przygotowane do prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Zdaniem Wnioskodawcy, wyodrębnione funkcjonalnie, organizacyjnie oraz finansowo: Dział Nieruchomości oraz Dział Operacyjny, posiadają także zdolność do funkcjonowania jak niezależne przedsiębiorstwa, zdolne do samodzielnej realizacji przypisanych im zadań gospodarczych.

Oba działy Spółki wyposażone są we wszystkie składniki niezbędne do samodzielnego funkcjonowania, bez konieczności dokonywania dodatkowych nakładów inwestycyjnych, czy zatrudniania dodatkowych pracowników. W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, oba działy Spółki, tzn.: Dział Nieruchomości oraz Dział Operacyjny stanowią z osobna niezależne zorganizowane części przedsiębiorstwa, samodzielnie realizujące przypisane im zadania gospodarcze. Powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, oznacza, że zorganizowane zespoły składników przypisanych odpowiednio do Działu Nieruchomości oraz Działu Operacyjnego z osobna mogłyby stanowić efektywnie niezależne przedsiębiorstwa.


Stąd zdaniem Wnioskodawcy również ostatni z czterech wspomnianych wyżej warunków należy uznać za spełniony.


Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno Dział Nieruchomości jak i Dział Operacyjny, stanowią z osobna zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP. Tym samym planowane wydzielenie Działu Nieruchomości do Spółki Kapitałowej, na skutek Podziału, nie będzie skutkowało powstaniem po stronie Spółki przychodu - w wysokości wartości rynkowej składników majątkowych, które zostaną przeniesione do Spółki Kapitałowej - o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie uznania Działu Nieruchomości, który zostanie przeniesiony do Spółki Kapitałowej, jak i Działu Operacyjnego pozostającego w Spółce za zorganizowane części przedsiębiorstwa oraz związanych z podziałem Spółki skutków podatkowych po stronie Wnioskodawcy - jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zauważyć przy tym należy, że uregulowane w art. 14b-14h Ordynacji podatkowej, postępowanie w sprawie wydawania interpretacji indywidualnych jest postępowaniem odrębnym od postępowania podatkowego czy kontrolnego, w ramach których prowadzone jest postępowanie dowodowe. Regulacje ww. ustawy nie przewidują prowadzenia postępowania dowodowego w sprawach o interpretację przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 j.t.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj