Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.417.2018.2.BD
z 11 grudnia 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku wspólnym z 14 sierpnia 2018 r. (data wpływu – 21 sierpnia 2018 r.), uzupełnionym 29 października 2018 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 sierpnia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w piśmie z 12 października 2018 r. znak: 0114-KDIP1-2.4012.523.2018.1.RM wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 29 października 2018 r.

W ww. uzupełnieniu rozszerzony został zakres wniosku o zagadnienie dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych (pierwotnie wniosek dotyczył tylko podatku od towarów i usług). Zatem bieg terminu do rozpatrzenia wniosku w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych rozpoczyna się z datą 29 października 2018 r., tj. z datą wpływu do Organu uzupełnienia, bowiem to uzupełnienie, to wniosek o wydanie interpretacji w podatku od czynności cywilnoprawnych.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: K. P. Spółka z o.o. (Sprzedający);
  • Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania: M. I. Sp. z o.o. (Nabywca)

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zainteresowany będący stroną postępowania (dalej: „Sprzedawca”) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, którego sprzedaż nie jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług, prowadzącym działalność gospodarczą m.in. w zakresie realizacji inwestycji budowlanych i sprzedaży lokali mieszkalnych oraz użytkowych.

Zainteresowany niebędący stroną postępowania (dalej: „Nabywca”) jest także czynnym podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, którego celem jest realizowanie inwestycji budowlanych, kupno i sprzedaż nieruchomości oraz wynajem i zarządzanie nieruchomościami.

Nabywca na dzień złożenia niniejszego wniosku nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług czynny.

Sprzedawca i Nabywca (dalej również: „Strony”) zawarli w dniu 25 czerwca 2018 r. umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości, stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym 3/4, o powierzchni 14 662 m2, położonej w miejscowości W., dla której prowadzona jest księga wieczysta o numerze (…) (dalej: „Nieruchomość”).

W umowie przedwstępnej sprzedaży, Strony zobowiązały się do zawarcia umowy przyrzeczonej, tj. umowy sprzedaży Nieruchomości, na warunkach i w terminie wskazanym w treści umowy przedwstępnej.

Nieruchomość zostanie wydana przez Sprzedawcę Nabywcy w dniu podpisania umowy przyrzeczonej, na podstawie podpisanego przez Strony protokołu zdawczo-odbiorczego.

Należy dodatkowo wskazać, że:

  • Przedmiotowa Nieruchomość znajduje się na terenie, dla którego nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (dalej: „MPZP”), co potwierdza zaświadczenie wydane przez odpowiedni organ administracji;
  • Umowa przedwstępna nie wyklucza możliwości pozyskania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: „Decyzja o warunkach zabudowy”) zarówno przez Sprzedawcę, jak również przez Nabywcę;
  • W przeszłości, w stosunku do Nieruchomości były wydane trzy decyzje o warunkach zabudowy, niemniej były to decyzje o określonym terminie ważności. Termin ważności decyzji upłynął, odpowiednio z końcem 1999 r. oraz z końcem 2002 r. Przed upływem terminu ich ważności, tj. w czerwcu, sierpniu oraz listopadzie 1999 r., na podstawie wskazanych decyzji, właściwy organ administracji wydał decyzje administracyjne, zatwierdzające m.in. projekt budowlany i zezwalające na budowę obiektów budowlanych na nieruchomości (m.in. magazynu artykułów spożywczych z częścią biurową, placu manewrowego, miejsc parkingowych). Na Nieruchomości nie zostały przeprowadzone żadne prace budowlane, brak jest jakichkolwiek oznak rozpoczęcia procesu budowlanego. Aktualnie Sprzedawca oczekuje na stwierdzenie faktu wygaśnięcia przedmiotowych decyzji przez właściwy organ.
  • Nieruchomość stanowi „zurbanizowane tereny niezabudowane” oznaczone symbolem „Bp”, zgodnie z treścią ewidencji gruntów i budynków;
  • Nieruchomość nie jest zabudowana żadnymi naniesieniami w postaci budynków lub budowli.

W związku z planowanym zawarciem umowy przyrzeczonej, Strony dążą do jednoznacznego ustalenia skutków podatkowych w podatku od towarów i usług dostawy Nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że umowa przedwstępna przewiduje możliwość uzyskania przez Sprzedawcę lub Nabywcę Decyzji o warunkach zabudowy (przy czym jest to możliwość, której zaistnienia w dacie planowanej dostawy Strony nie mogą jednoznacznie potwierdzić lub wykluczyć), stan faktyczny, a w konsekwencji pytania Zainteresowanych dotyczą zarówno stanu przyszłego, w którym w dacie wydania Nieruchomości nie będzie wydanej ważnej Decyzji o warunkach zabudowy, ani MPZP określającego przeznaczenie terenu pod zabudowę (Scenariusz 1) oraz stanu przyszłego, w którym w dacie wydania Nieruchomości będzie istniała ważna Decyzja o warunkach zabudowy lub MPZP określający przeznaczenie terenu pod zabudowę (Scenariusz 2).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany będący stroną postępowania wskazał, że Stronie postępowania przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy nabyciu Nieruchomości.

Nieruchomość opisana we wniosku, nie była przez Sprzedającego wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przyrzeczona umowa sprzedaży Nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych? (Pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

Zdaniem Zainteresowanych, przyrzeczona umowa sprzedaży Nieruchomości będzie opodatkowana przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych w Scenariuszu 1, natomiast nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych w Scenariuszu 2.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w związku z art. 1 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy znajdujących się na terytorium Polski i praw majątkowych na terytorium Polski.

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych są czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


W świetle art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, przy umowie sprzedaży, obowiązek podatkowy ciąży na kupującym.

W ocenie Zainteresowanych:

  • dostawa Nieruchomości w Scenariuszu 1 powinna być zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, przyrzeczona umowa sprzedaży Nieruchomości w Scenariuszu 1 powinna być opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, do którego zapłaty zobowiązany będzie Zainteresowany niebędący stroną postępowania;
  • dostawa Nieruchomości w Scenariuszu 2 powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, przyrzeczona umowa sprzedaży Nieruchomości w Scenariuszu 2 nie powinna podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Zainteresowanych, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych tylko w zakresie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia; interpretacja indywidualna z 06 grudnia 2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.523.2018.3.RM (dotycząca Scenariusza 2) oraz postanowienie o bezprzedmiotowości z dnia 06 grudnia 2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.798.2018.1.RM (dotyczące Scenariusza 1).

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

Zgodnie z brzmieniem art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych stawki podatku od umowy sprzedaży wynoszą:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

Jak wynika z powołanych przepisów – umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość. Jednocześnie podkreślić należy, że z treści cytowanego przepisu (lit. a) wynika, że wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest czynność tylko w tym zakresie, w jakim jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania (Sprzedawca) oraz Zainteresowany niebędący stroną postępowania (Nabywca) zawarli umowę przedwstępną sprzedaży niezabudowanej działki gruntu (Nieruchomość). Strony zobowiązały się do zawarcia umowy przyrzeczonej, tj. umowy sprzedaży Nieruchomości, na warunkach i w terminie wskazanym w treści umowy przedwstępnej.

Umowa przedwstępna przewiduje możliwość uzyskania przez Sprzedawcę lub Nabywcę decyzji o warunkach zabudowy, w związku z czym może wystąpić sytuacja, w której w dacie wydania Nieruchomości, dla zbywanej działki gruntu nie będzie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określający przeznaczenie terenu pod zabudowę jak również nie będzie wydana decyzja o warunkach zabudowy (Scenariusz 1).

Może również wystąpić sytuacja, w której w dacie wydania Nieruchomości, zbywana Nieruchomość będzie objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego określającym przeznaczenie terenu pod zabudowę lub decyzją o warunkach zabudowy (Scenariusz 2).

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek powyższe zapytanie Zainteresowanych dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży niezabudowanej działki gruntu (Nieruchomość) podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zaznaczyć przy tym należy, że w świetle ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie ma znaczenia czy dana nieruchomość będzie objęta decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu i/lub miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przewidującym możliwość zabudowy tego terenu, lecz czy umowa sprzedaży nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Objęcie tej czynności faktycznym opodatkowaniem w podatku od towarów i usług skutkuje bowiem wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W postanowieniu z 06 grudnia 2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.798.2018.1.RM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że do zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży Nieruchomości w ramach Scenariusza 1 zastosowanie znajduje interpretacja ogólna Ministra Finansów z 14 czerwca 2013 r., znak PT10/033/12/207/WLI/13/RD 58639, w związku z czym wniosek w tym zakresie okazał się bezprzedmiotowy. Z interpretacji ogólnej wynika m.in., że od dnia 1 kwietnia 2013 r. w związku z wprowadzeniem do ustawy o podatku od towarów i usług definicji legalnej terenu budowlanego (art. 2 pkt 33 ustawy), dla potrzeb prawidłowej klasyfikacji gruntów celem zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, w sytuacji gdy brak jest planu zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, nie należy już kierować się danymi zawartymi w ewidencji gruntów i budynków. Tym samym od dnia 1 kwietnia 2013 r. zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są grunty, dla których nie ma zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i nie wydano decyzji o warunkach zabudowy. W związku z powyższym, przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Nieruchomości w ramach Scenariusza 1 dotyczy w istocie zagadnienia rozstrzygniętego już w powołanej wyżej interpretacji ogólnej Ministra Finansów.

Natomiast w interpretacji indywidualnej z 06 grudnia 2018 r., znak: 0114-KDIP1-2.4012.523.2018.3.RM, dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji sprzedaży Nieruchomości w ramach Scenariusza 2 Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „(…) Skoro dla zbywanej Nieruchomości będzie istniała ważna decyzja o warunkach zabudowy lub miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego określający przeznaczenie terenu pod zabudowę, Nieruchomość będzie stanowiła teren budowlany, o którym mowa w art. 2 pkt 33 ustawy. W konsekwencji, transakcja sprzedaży Nieruchomości, przeprowadzona w ramach Scenariusza 2 nie będzie objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Dla sprzedaży Nieruchomości nie znajdzie również zastosowania zwolnienie z podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. (…) W konsekwencji, sprzedaż Nieruchomości, na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 23%.”

W związku z powyższym, skoro sprzedaż niezabudowanej działki gruntu (Nieruchomości) w ramach Scenariusza 1 korzystać będzie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, to umowa ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Podatnikiem tego podatku, zobowiązanym do jego zapłaty będzie Zainteresowany niebędący stroną postępowania.

Natomiast w sytuacji, gdy sprzedaż niezabudowanej działki gruntu (Nieruchomości) nastąpi w ramach Scenariusza 2, to – skoro będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 23% podatku od towarów i usług – zastosowanie znajdzie wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem w sytuacji, gdy przedmiotowa umowa sprzedaży (Scenariusz 2) będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług (a więc nie będzie z tego podatku zwolniona), to w powyższej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie zawarte w art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanych należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj